כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

אחוזי נכות מתאונת עבודה

אחוזי נכות מתאונת עבודה מתקבלים בהתאם לסוג והיקף הפגיעה שנגרמה לעובד ומביעים זכויות אפשריות כמו קצבת נכות מהמוסד לביטוח הלאומי, פיצוי בגין אובדן כושר עבודה ולעתים גם הטבות מס שונות או קבלת פיצויים מהמעסיק. לפניכם כל מה שצריך לדעת בדרך להכרה בתאונת העבודה וקבלת אחוזי הנכות.

 

תנאי זכאות - נפגעי עבודה

  • נפגעי עבודה עשויים להיות זכאים למענק נכות חד פעמי או לקצבת נכות חודשית, אם נקבעה להם דרגת נכות בשיעור של 9% לפחות.
  • התביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה תטופל רק אם הוגשה קודם לכן תביעה לדמי פגיעה, שבעקבותיה הוכרה הפגיעה כפגיעה בעבודה.
  • עובדים שהגישו תביעה להכרה בפגיעה בעבודה תוך 12 חודשים ממועד היווצרות הנכות, ואת התביעה לקביעת דרגת נכות תוך 12 חודשים ממועד ההכרה בפגיעה, זכאים לגמלה מלאה ללא הפחתה מיום תחילת הנכות.

לייעוץ מקצועי עם עורך דין אובדן כושר עבודה בנושאי תביעות פיצויים – צרו קשר עם משרדנו.

נכות היא בהכרח הפסד

למרות שכולנו מודעים למשוואה לפיה אחוזי נכות שווים לכסף, בכל זאת איש מאתנו איננו מעוניין שתתרחש לו חלילה תאונת עבודה. תאונות אלו לרוב מסתיימות בפגיעות קשות, המונעות מהעובד להמשיך לעבוד ולהתפרנס כראוי ומייצרות פגיעה קשה בנפגע ובני משפחתו התלויים בו. מלבד הסוגיה הכלכלית, מדובר גם ברכבת הרים פיזית ורגשית מבחינה בריאותית, הכוללת התמודדות עם הפציעה וההשלכות שהותירה אחריה.

למרות שהמדינה נוקטת בצעדי מניעה והסברה בנושא תאונות העבודה, מדובר עדיין בתרחיש נפוץ, השולח אלפי ישראלים מידי שנה למוסד לביטוח הלאומי. שם הם כמובן צפויים להתחיל את מסלול קבלת הזכויות שלהם, שצפוי להסתיים בקבלת אחוזי נכות מתאונת עבודה.

 

קבלת אחוזי נכות מתאונת עבודה בביטוח הלאומי

המוסד לביטוח הלאומי עשוי להקים או להפיל בהחלטותיו משק בית שלם. נפגעי העבודה מאמינים שאם רק ייגשו לפקידי התביעות של הביטוח הלאומי עם הניירת הנדרשת, הם יקבלו את מלוא התגמולים שמגיעים להם וכספים שיעזרו להם להתמודד עם המצב הקשה.

אלא שבפועל ישנם מקרים שבהם האינטרס של הביטוח הלאומי לא תואם את זה של כל אחד מהנפגעים באופן אישי והדבר מציב אתגרים רבים עד לקבלת אחוזי הנכות ההולמים את הפגיעה.

אחוזי נכות מתאונת עבודה

מסלול התביעות של נפגעי העבודה

המפגש הראשון עם המוסד לביטוח הלאומי מתרחש לאחר תאונת העבודה עצמה, אז מגיש העובד הנפגע תביעה לדמי פגיעה. תשלום זה נועד לכסות את חוסר ההכנסה מעבודה במשך שלושת החודשים הראשונים מרגע התאונה (תשלום למשך 91 ימים) ובאישורו, מתקבלת הלכה למעשה גם הכרה בפגיעה כתאונת עבודה.

עובד שקיבל את תשלום דמי הפגיעה ולאחר התקופה נותרה לו נכות כלשהי, יוכל כעת להגיש תביעת נכות מעבודה ולקבל בגינה אחוזי נכות וקצבה מתאימה. קבלת אחוזי הנכות מותנים בוועדה רפואית של הביטוח הלאומי ובהתאם להחלטותיה.

הוועדות הרפואיות של המוסד לביטוח הלאומי ידועות ברף ההכלה הנמוך שלהן כלפי נפגעים. סביר שרופאי הוועדות כבר ראו ושמעו מאות תובעים שניסו את מזלם בהונאת המערכת, אך אי אפשר להתעלם גם מהנחת הבסיס לפיה המל"ל, ככל חברת ביטוח פרטית באשר היא, פשוט מעוניין לחסוך היכן שניתן.

ולכן כל פרוצדורה ותהליך שמבוצעים מול הביטוח הלאומי, במיוחד בתביעות אחוזי נכות מתאונת עבודה, מחויבים להכנה יסודית ומעמיקה לפני כן, לבקיאות מושלמת בתקנות והחוקים של הביטוח הלאומי ולא פחות חשוב, גם להכוונה מקצועית שתינתן על ידי עורך דין המתמחה בנושא.

 

הוועדה הרפואית – הגורם שקובע את אחוזי הנכות

בוועדה עצמה נוכחים בדרך כלל רופא ומזכיר הוועדה, שמתעד אותה בפרוטוקול מסודר. הרופא ישאל את הנפגע שאלות לגבי מידת ואופן התפקוד האישיים שלו ועל סמך הניירת הרפואית שצורפה לבקשה. ייתכן שהנפגע יתבקש לעבור גם בדיקה רפואית במעמד הוועדה.

הציפיה היא לשיתוף פעולה מלא מצד התובע, למענה מושכל וקורקטי לשאלות שנשאלות ובהתאם לרקע הרפואי המדויק שבגינו נדרשים אחוזי הנכות. התובע כמובן רשאי למלווה מטעמו ולבחירתו, כאשר המלווה יכול להיות בן זוג, הורה, חבר וגם עורך דין.

החלטת הוועדה צפויה להינתן בהמשך דרך הדואר ובה מצוינים אחוזי הנכות. הקצבאות עצמן משולמות ב-28 לכל חודש ישירות לחשבון הבנק של המבוטח, כפי שציין אותו בטופס התביעה שהוגש.

בס"ד

להגשת תביעת נכות כללית

ייצוג מקצועי בכל תחומי תביעות הביטוח

אחוזי נכות מתאונת עבודה – מה מקבלים בכל אחוז?

על פי חוקי המוסד לביטוח הלאומי, כל הנפגעים שנקבעה להם נכות בין 9%-19% זכאים לקבלת מענק חד פעמי בלבד, בגובה 43 קצבאות (קצבה חודשית אחת שווה ל-75% מגובה שכרו של העובד, בתחשיב ממוצע של 3 החודשים שקדמו לתאונה).

נפגעי עבודה שקיבלו נכות של 20% ומעלה זכאים לקבל קצבה חודשית ובהתאם לתקופה שקבעה הוועדה (גם בעלי נכות צמיתה יצטרכו להגיע מידי פעם לדיון נוסף בוועדה כדי להציג את מצבם הנוכחי ולקבל החלטה מתאימה עבורו). גובה הקצבאות החודשיות מתעדכן מחדש בכל שנה ב-1 לינואר ובצמוד למדד המחירים לצרכן, כאשר ישנה תקרה קבועה ללא שינוי לקצבת הנכות העומדת על 33,431 שקלים בחודש.

ומה מקבלים נפגעי תאונות העבודה שנקבעו להם 8% ומטה? על פי חוקי הביטוח הלאומי הם אינם זכאים לדבר.

מכיוון שהמעבר בין 19% נכות לבין 20% ומעלה הוא קריטי, כמו גם החשיבות של גובה הנכות ביחס לקבלת הקצבה, רבים מעוניינים ובצדק לפעול בכל מישור אפשרי על מנת להבטיח שהם יקבלו את אחוזי הנכות המקסימליים שהולמים את פגיעתם. מסיבה זו רבים בוחרים לפעול כבר מלכתחילה מול עו"ד המתמחה בנזקי גוף ויודע היטב כיצד לפעול מול הביטוח הלאומי ולמקסם את אחוזי הנכות.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

נכות כללית או נכות מעבודה?

לא פעם מפנים פקידי המל"ל את התובעים נכות מעבודה לאגף לנכות כללית. הסיבה לדבריהם פשוטה: עד שיתקבלו אחוזי הנכות מתאונת העבודה יחלוף זמן רב, בעוד שהנכות הכללית מאפשרת להגיש בקשות שונות לתמיכה וסיוע מוקדמים.

זה יכול היה להיות שירות ציבורי נפלא, כל עוד הנכות הכללית באמת הייתה מספקת את הזכויות האמיתיות שמגיעות לעובדים שנפצעו בתאונות עבודה. למעשה, ברגע שניתנה תמיכה על בסיס נכות כללית, היא מקשה משמעותית על קבלת הפיצויים מנכות העבודה, גם לאחר שאלו נפסקו לעובד.

עורכי הדין ובתי המשפט מכירים היטב בדוגמאות כאלו על בסיס יומי, בהן מבוטחים שסיימו סוף סוף שנה וחצי-שנתיים של דיונים בוועדות רפואיות ובוועדות הערר מקבלים החלטה לגבי אחוזי הנכות ואז נתקלים בסירוב לקבל את הקצבה שמגיעה מהם. הסיבה לכך היא אותה תמיכה בשווי כמה אלפי שקלים שניתנו מאגף הנכות הכללית בעבר.

ולכן המלצתנו היא שלא לקבל שום החלטה ולא לנקוט בשום צעד מול המוסד לביטוח הלאומי לפני שמתייעצים משפטית, בודקים ומוודאים מהו התרחיש המשתלם ביותר וניגשים להליך התביעה מתוך חשיבה מוקדמת ותכנון אסטרטגי, כמובן בליווי מתאים מטעמו של עורך הדין.

שאלון נכות כללית

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

אחוזי נכות מתאונת עבודה במקרי מיקרוטראומה

הנושא האחרון שנדון בו לעניין אחוזי הנכות הוא סוגיית המיקרוטראומה. מיקרוטראומה היא פגיעה חוזרת ונשנית בבריאותו של העובד, עד כדי התפרצות של מחלת מקצוע המוגדרת על פי חוק כתאונת עבודה. ניתן לראות זאת בשלל דוגמאות כמו למשל פריצת דיסק בקרב מובילים ונהגי אוטובוסים, חשיפה לחומרים מסוכנים בקרב עובדים בתעשיית הכימיקליים, מורות שנפגעות לאחר שנים של עבודה במיתרי הקול ועוד.

אחוזי הנכות במיקרוטראומה דורשים בהכרח ליווי משפטי צמוד, שכן מכשולים אדירים (חלקם סמויים) ממתינים לתובע ורק אדם שמכיר לעומק ולאורך זמן את המערכת יוכל להצביע על הדרך הנכונה לקבלת אחוזי הנכות.

 

אל תתמודדו לבד!

אחוזי נכות מתאונת עבודה שמורים לנפגעים שנותרו מוגבלים וחסרי יכולת, אך חלקם הגדול יעידו על קשיים עצומים במימוש הזכויות שמגיעות להם. כדי שתוכלו לקבל פיצוי שהולם את הפגיעה ומתקבל הן מהביטוח הלאומי והן מגופים נוספים עקב אחוזי הנכות שנקבעו (ביטוחים פרטיים, רשות המיסים, המעסיק ועוד), מומלץ לגשת בהקדם להתייעצות עם עורך דין ולפעול רק בליווי וייצוג מתאימים.

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ
תוכן עניינים
השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם:
לקבלת ייעוץ משפטי חסר פשרות
בנושאי תביעות נזיקין
מלאו את הטופס ונבדוק זכאותכם