כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

סעיף 34 – הפרעות במצב הרוח

הפרעות שונות במצב הרוח עשויות להקנות אחוזי נכות בהתאם לסעיף 34 לספר הליקויים של המוסד לביטוח הלאומי. במאמר זה תקבלו את כל המידע הרלוונטי לתהליך הגשת התביעה בגין סעיף 34 – הפרעות במצב הרוח, כולל המסמכים הרלוונטיים ומידע נוסף שעליכם לדעת טרם התהליך. 

משרדנו – פייפר כהן ובראשו עו"ד אייל פייפר מתמחה בתביעות מול המוסד ביטוח לאומי ולאורך השנים למד מהם הדגשים החשובים שעליכם לדעת טרם הגשת תביעה בנושא, להלן ההסבר המלא:

סעיף 34 – הפרעות במצב הרוח

אחוזי הנכות הצפויים על פי סעיף 34 – הפרעות במצב הרוח

חרדות, תופעות נלוות ללחץ, תופעות מסוג סומטופורמי ובעיות אכילה:

(א) במקרים של:
אירועי מאניה; קושי פעיל עקב דו–קוטביות; קושי עקב דיכאון; תופעה דיכאונית בשילוב פסיכוטיות; קושי עקב דיכאון שב וחוזר; תופעות אפקטיביות מתמידות ובעת קושי עקב הפרעות אפקטיביות לא מוגדרות, אחוזי הנכות יוגדרו כך:

(1) הפוגה כוללת ללא הפרעה בתפקוד או ליקוי בכושר העבודה לא מזכה באחוזי נכות כלל.

(2) 10% נכות צפויים בהתקיים הפוגה כוללת או אותות קליניים אפקטיביים נותרים, קושי מינורי בתפקוד הנפשי או החברתי, הגבלה מינורית עד משמעותית של כושר העבודה.

(3) 20% צפויים בהתקיים הפוגה, אותות קליניים אפקטיביים מינורים, תלות בתרופות, קושי משמעותי בתפקוד הנפשי או החברתי וכן הגבלה משמעותית של כושר העבודה.

(4) 30% צפויים בהתקיים הפוגה שאינה באופן מלא בצירוף אותות קליניים אפקטיביים ברמה משמעותית, הכרח של טיפול סדיר בכדורים, קושי חמור בתפקוד הנפשי והחברתי, ליקוי חמור בכושר העבודה.

(5) 50% נכות צפויים בהתקיים הפוגה חלקית עם התקפי אפקטיביות חוזרים ועם אותות קליניים חד משמעיים, הכרח של טיפול תרופתי סדיר, קושי חמור בתפקוד הנפשי והחברתי, ליקוי חמור בכושר העבודה.(6) 70% אחוזי נכות צפויים בהתקיים תופעת קושי אקטיבי בנוסף לקושי חמור ביותר בתפקוד הנפשי והחברתי, פגיעה חמורה ביותר בכושר העבודה או שיש צורך באשפוז יום פסיכיאטרי ארוך טווח.

(7) 100% נכות צפויים במצב ללא הפוגה ובאופן אקטיבי, יש הכרח במעקב צמוד או אשפוז פסיכיאטרי מלא.

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

(ב) במקרים של:

פוביות ; תופעות בעתה אחרות; הפרעה טורדנית-כפייתית (הפרעה אובססיבית קומפולסיבית); תגובה קיצונית ללחץ; הפרעת לחץ בתר–חבלתית (פוסט טראומטית) PTSD ; קשיי הסתגלות למיניהם; תופעות דיסוציאטיביות (קונברסיביות); תופעות סומטופורמיות; הפרעות אכילה: אנורקסיה נרבוזה, בולימיה נרבוזה ובעיות אכילה לא מוגדרות, אחוזי הנכות יוגדרו כך:

(1) הפוגה כוללת, ללא קושי בתפקוד או ליקוי בכושר העבודה לא צפויים לזכות באחוזי נכות כלל.

(2) 10% נכות צפויים להינתן במידה וישנה הפוגה כוללת או קיום אותות קליניים נותרים, קושי מינורי בתפקוד הנפשי או החברתי, ליקוי מינורי עד משמעותי בכושר העבודה.

(3) 20% נכות צפויים להינתן במידה וישנה הפוגה, אותות קליניים מינורים, הכרח של טיפול סדיר בכדורים, ישנו קושי משמעותי בתפקוד הנפשי והחברתי וליקוי משמעותי בכושר העבודה.

(4) 30% נכות צפויים במידה וישנה הפוגה לא מלאה, בצירוף אותות קליניים ברמה משמעותית, הכרח של טיפול סדיר של כדורים במרשם, קושי משמעותי עד חמור בתפקוד הנפשי והחברתי, ליקוי חמור בכושר העבודה.

(5) 50% נכות צפויים להינתן בהתקיים הפוגה לא מלאה עם אותות קליניים חד משמעיים, הכרח בטיפול סדיר של כדורים במרשם, קושי נפשי או חברתי חמור, ליקוי חמור בכושר העבודה.

(6) 70% צפויים להינתן בעת שאין הפוגה כלל ובאופן אקטיבי ישנו קושי חמור בתפקוד הנפשי והחברתי, קיים ליקוי חמור מאוד בכושר העבודה או שיש צורך באשפוז יום פסיכיאטרי ארוך טווח.

(7) 100% נכות צפויים להינתן בעת חוסר הפוגה ובאופן אקטיבי ישנו הכרח במעקב רצוף או אשפוז פסיכיאטרי מלא.

שימו לב: בעת אבחון ועל מנת לקבוע אחוזי הנכות עקב מצב זה ייבדקו גם הסעיפים הנוספים האלו בהתאם לאירוע: חוזק, תכיפות ואורך ההתמודדות; כמות התפרצויות ב24 חודשים האחרונים; כמות האשפוזים, אורך ונימוק הטריגרים ב24 חודשים האחרונים; משך ההפוגה; תגובה למתן מענה מדיקאלי; תפעול המצב הנפשי והחברתי; כושר העבודה.

 

מונחים חשובים להבנת סעיף 34 בביטוח הלאומי

הפרעה במצב רוח – נקראת גם הפרעה אפקטיבית ומביאה למצבי רוח משתנים, הפרעות מסוג זה נחשבות להפרעות הנפשיות הנפוצות ביותר בחברה המערבית כיום.

התקפי חרדה – מביאים איתם תופעות של פאניקה ותגובות פיזיולוגיות של בהלה ללא קשר לגורם חיצוני ובלי שליטה.

הפרעות תלויות דחק – קושי לאחר טראומה המוביל לחרדות וחוסר טעם בחיים.

תופעות סומטופורמיות – מאופיינות בהופעת תסמינים פיזיולוגיים המעידים על בעיה גופנית ללא ממצאים ממשיים התומכים בה.

בעיות אכילה – שם כולל לקושי בצריכת מזון או באי צריכת מזון, הפרעה נפשית שלרוב מתבטאת בבולמיה או אנורקסיה.  

בולמיה – הפרעה נפשית המביאה להקאות מכוונות לאחר אכילה כפייתית לרוב.

אנורקסיה – הפרעה נפשית המאופיינת בהמעטה באכילה או המנעות כוללת מצריכת מזון עקב רצון לרזות, תפיסה גופנית מעוותת הכוללת חוסר מודעות ותיעוב עצמי.

אפיזודה מאנית – אירוע של מאניה הגורם לאופוריה שבעקבותיה דיכאון עמוק.

הפרעה פקטיבית דו קוטבית – מאופיינת במספר של חוויות רגשיות קיצוניות (שתיים ומעלה).

אפיזודה דיכאונית – לרוב מופיעה כתגובה לאובדן משמעותי, מצב דכאוני זמני בדרך כלל.

הפרעה דיכאונית עם מרכיבים פסיכוטיים – דיכאון הכולל תופעות פסיכוטיות כמו שיבוש המציאות וחוסר יכולת להתנהל כאחד האדם.

הפרעה דיכאונית חוזרת – תופעה בה הדכדוך הקיומי שב וחוזר כל פעם מחדש, עשוי להידרדר למצב של דיכאון קבוע. 

הפרעה אפקטיבית – מוגדרת גם כהפרעה במצב הרוח ושם כולל למצבי קיצון רגשיים.

הפרעות אפקטיביות מתמידות – מופיעות באופן לא סדיר, הולכות ובאות ולעיתים יכולות להימשך גם חודשים בהם הסובל מהם חש דכדוך קיומי, חוסר אנרגיה או עניין אך תפקודו היומיומי לא נפגע.

הפרעות של חרדה בעתית (פוביה) – טריגרים מוגדרים מאוד אך משתנים מאדם לאדם, תופעות של אימה ובהלה לא פרופורציונאלית בעקבות מצבים, מקומות או חפצים הפוגעת בהתנהלות התקינה ביומיום של הסובלים מהם.

הפרעות חרדה אחרות – תופעות לא מוגדרות של חרדה הפוגעת בהתנהלות התקינה של מהלך החיים.

הפרעה טורדנית כפייתית (הפרעה אובססיבית קומפולסיבית – OCD) – הרהורים כפייתיים, פעולות רפטטיביות בניסיון להביא להפסקת המחשבות והעלאת ספקולציות בדויות המתבטאות ברצון להחלים.

תגובה לדחק חריג – תופעה של ריאקציה ללחץ המובילה לדיכאון עמוק.

הפרעה פוסט טראומטית (גם: דחק בתר חבלתי או  PTSD )תופעה נפוצה אצל יוצאי צבא שהשתתפו במלחמות או אירועים בטחוניים קשים אך מופיעה גם אצל אנשים שחוו מצבים אלימים או מסכני חיים. 

בהתאם לחוויה המטלטלת יתכנו טריגרים בעת קול נפצים או בהתרחשות דומה לחווית הטראומה אך ללא סכנה ממשית הגורמת לחרדה בלתי רציונאלית. מתבטאת בצורה של מחשבות טורדניות, התקפי פאניקה, חוסר שינה, דיכאון וחוסר יכולת לתפקד חברתית.

הפרעות הסתגלות – הפרעה שמונעת מהסובל ממנה ליצור קשיים חברתיים בצורה טבעית כשאר האדם עקב תחושת לחץ לא פרופורציונלי בעת מצבים לא מוכרים. עלולה להתעורר עקב שינויים דרסטים היוצרים לחץ וקושי נפשי.

הפרעות דיסוציאטיביות – הפרעת נתק – שם כולל להפרעות הגורמות לשיבוש של האחיזה במציאות המאופיינות בשכחה, משבר זהות, תפיסה עצמית ומרחבית מעוותת ונגרמות לרוב עקב טראומה נפשית.

תסמונת המרה – (הפרעות קונברסיביות) – תוארה על ידי זיגמונד פרויד כ'תסמינים של רגשות שלילים' במסגרתה חווים הסובלים ממנה בתסמינים נירולוגיים ממשיים הכוללים קיפאון, רטיטה, ליקויים בראיה וכאבים שונים שאין להם גיבוי רפואי פיזי.  

רמיסיה (הפוגה) – מצב בו ישנה נסיגה זמנית מלאה או חלקית בסימפטומים של ההפרעה.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

הנחיות להגשת תביעת נכות בגין הפרעות במצב הרוח

מחלות והפרעות במצב הרוח עשויים ברמה גבוה של סבירות לזכות את הנפגע באחוזי נכות, מספר מוערך ניתן לקבוע בעזרת סעיף 34 בספר הנכויות של המוסד לביטוח לאומי.

אחוזי הנכות אותם ניתן לקבל מהמוסד ביטוח לאומי עקב הפרעות במצב הרוח מפורטים בסעיף 34 אשר עושה הפרדה בין שני סקטורים שונים של הפרעות: מצבי דיכאון ומאניה לעומת מצבי חרדה וטראומה.

» סעיף א מתייחס למקרים של הפרעות במצב הרוח שנכנסים לסקטור המאניה דיפרסיה, קושי פעיל עקב דו–קוטביות, דיכאון קליני, קושי עקב דיכאון שב וחוזר, תופעות אפקטיביות מתמידות ובעת קושי עקב הפרעות אפקטיביות לא מוגדרות, אחוזי הנכות מוכרים בהתאם למצב נתון. 

» סעיף ב מתייחס למצבים של הפרעה טורדנית-כפייתית (הפרעה אובססיבית קומפולסיבית), תגובה קיצונית ללחץ, הפרעת לחץ בתר–חבלתית (פוסט טראומטית) PTSD, תופעות בעתה שונות כולל פוביות וחרדה, קשיי הסתגלות, תופעות דיסוציאטיביות (קונברסיביות), תופעות סומטופורמיות, הפרעות אכילה: אנורקסיה נרבוזה, בולימיה נרבוזה ובעיות אכילה לא מוגדרות, אחוזי הנכות מוכרים בהתאם למצב נתון.

בעת קביעת אחוזי נכות עבור הסקטורים השונים, נבדקים מספר פרמטרים הכוללים את שכיחות ההתקפים, אורכם, מספר הפעמים בהם נזקק להשגחה רפואית מקצועית, אבחון ליקוי נפשי או חברתי והאם נפגם כושר עבודה.

מיקוד סעיף 34

אם אתה סובל עקב הפרעות במצב הרוח כולל פוביות, חולשה פיזית ללא ממצאים ממשיים, פוסט טראומה או מידחק אכילה:• סעיף א' מפרט במצבים של דיכאון ומאניה כולל קושי פעיל עקב דו–קוטביות, דיכאון קליני, דיכאון שב וחוזר, תופעות אפקטיביות מתמידות, הפרעות אפקטיביות לא מוגדרות ועוד. בדוק במקור החוק העם מצבך הנפשי מופיע ברשימת המצבים המזכים באחוזי נכות.

• סעיף ב' מפרט לגבי מצבים של חרדות ופוסט טראומה כולל הפרעה טורדנית-כפייתית (הפרעה אובססיבית קומפולסיבית), פוביות וחרדה, קשיי הסתגלות, תופעות דיסוציאטיביות (קונברסיביות), תופעות סומטופורמיות או הפרעות אכילה. הרשימה המלאה בסעיף החוק כלשונו.
– במידה ובמעמד התביעה המסמכים העדכניים מראים שההפרעה ברגרסיה מלאה או חלקית יש אפשרות לקבלת אחוזי נכות זמניים בצירוף מסמכים רפואיים המתעדים את השלב בו ההפרעה היתה פעילה יותר עד 12 חודשים אחורה. 

 

אופן הגשת התביעה:

המוסד ביטוח לאומי מכיר בקושי הכרוך בהתמודדות עם הפרעות במצב הרוח ומעניק 0%-100% נכות אם יש לך פוביות, פוסט טראומה, הפרעה כפייתית טורדנית או קשיים שונים כי שמפורט בסעיף 34 ובהתאם לדרגת החומרה של המצב.

הפסקה הבאה מגישה לכם את סעיף 34 כמו שמופיע בחוק בתוספת פרשנות מקצועית בשפה פשוטה על מנת לסייע לכם לקבל אינדיקציה מדויקת יותר לגבי הגדרתה של פציעתכם על פי ביטוח לאומי וכן את רמת אחוזי הנכות הצפויים לכם במעמד התביעה.

(א) במקרים של קושי פעיל עקב דו–קוטביות; קושי עקב דיכאון; תופעה דיכאונית בשילוב פסיכוטיות; קושי עקב דיכאון שב וחוזר; תופעות אפקטיביות מתמידות ובעת קושי עקב הפרעות אפקטיביות לא מוגדרות, אחוזי הנכות יוגדרו כך:

(1) לא ניתנים אחוזי נכות במידה ואין קשיים בתפקוד, ליקוי בכושר עבודה וההפרעה נמצאת ברגרסיה.

(2) יש אפשרות הכרה בעד 10% נכות במידה ויש ליקוי מינורי עד משמעותי בכושר העבודה, ליקוי מועט בתפקוד הבין אישי וההפרעה נמצאת ברגרסיה מלאה או שהאותות הקליניים ברימיסיה.

(3) יש אפשרות הכרה בעד 20% נכות במידה ויש רימיסיה בהפרעה, נותרו אותות קלינים מינורים, יש תלות בשימוש בכדורים במרשם, ליקוי מועט עד משמעותי בתפקוד הבין אישי ופגיעה משמעותית בכושר העבודה.

(4) יש אפשרות הכרה בעד 30% נכות במידה וההפרעה ברימיסיה מסוימת, ישנם אותות קליניים אפקטיבים ברמה משמעותית, תלות בכדורים במרשם, ליקוי ברמה קשה ביחסים הבין אישים ופגיעה קשה בכושר העבודה.

(5) יש אפשרות להכרה בעד 50% נכות במידה וההפרעה ברימיסה מסויימת, עם אותות קליניים חד משמעיים, הכרח בטיפול סדיר של כדורים במרשם, קושי נפשי או חברתי חמור, ליקוי חמור בכושר העבודה.

(6) יש אפשרות בהכרה של עד ל 70% צפויים במידה וההפרעה אקטיבית, ישנו קושי חמור בתפקוד הנפשי והחברתי, קיים ליקוי חמור מאוד בכושר העבודה או שיש צורך באשפוז יום פסיכיאטרי ארוך טווח.

(7) יש אפשרות להכרה בעד ל100% נכות במידה וההפרעה פעילה וקיים הכרח במעקב רצוף או אשפוז פסיכיאטרי מלא.

במעמד התביעה יש להציג מסמכים רלוונטים המעידים על המצב העדכני וכן רקע להפרעה כגון:

-מרשמי תרופות
-תוצאות בדיקות והמלצות רפואיים
-אבחון מקצועי המפרט על מהות ההפרעה, רמת הפגיעה, היסטוריה, אותות המחלה וחוזקם, שכיחות ההתקפים ב 24 חודשים שקדמו לוועדה, תמונת מצב עדכנית לעת הנוכחית ורמת כושר העבודה.
– במקרה של קושי לעבוד יש להתייחס לסיטואציה כאל הליך של פגיעה בעבודה ולספק את המסמכים הרלוונטים המעידים על כך כולל מכתב ממנהל העבודה.- בעת נזקקות לאישפוז יום או פסיכיאטרי מלא יש להגיש מסמכים רפואיים רשמיים המעידים על הצורך בכך ומפרטים על מהותו ואורכו הנדרש.

אם הבעיה שלך מתבטאת בדיכאונות או מאניה עיין בתת סעיף 1 של סעיף 34 שם מצויינות כל ההפרעות הנוגעות לחתך הפרעות הזה כמו אירועי מאניה; קושי פעיל עקב דו–קוטביות; קושי עקב דיכאון; תופעה דיכאונית בשילוב פסיכוטיות; קושי עקב דיכאון שב וחוזר; תופעות אפקטיביות מתמידות ובעת קושי עקב הפרעות אפקטיביות לא מוגדרות.

במידה והבעיה שלך מופיעה ברשימה הנ"ל עבור אל תת סעיפים א'-ז' הפורשים את אחוזי הנכות שתוכל לאחר בחינה של חומרת מצבך- מידת מצב ההפרעה שנמצאת במצב אקטיבי או ברגרסיה באופן מלא או חלקי.

לאחר מכן בחינה של אותות קליניים חד משמעיים עם הוכחות רפואיות ובחינת הזדקקות לתרופות פסיכיאטריות באופן זמני או תמידי.

בחינה נוספת של רמת קשיים תפקודיים מינוריים, משמעותיים או חמורים כמו ליקויים בין אישיים וחוסר יכולת לעבוד.

– בעיות הכוללות נטל ניכר כמו אותות אקטיביים, קשיים חמורים בהתנהלות  האישית וביחסים בין אישיים, חוסר יכולת לעבודה מוכר, תלות בכדורים במרשם וצורך באשפוז פסיכיאטרי מזכות בהכרה של אחוזי נכות ברמה משמעותית יותר.

לכל הפרעה וליקוי יש להגיש מסמכים רפואיים המציגים את הקושי שלך באופן הנרחב ביותר.

 

(ב) במקרים של:
פוביות ; תופעות בעתה אחרות; הפרעה טורדנית-כפייתית (הפרעה אובססיבית קומפולסיבית); תגובה קיצונית ללחץ; הפרעת לחץ בתר–חבלתית (פוסט טראומטית) PTSD ; קשיי הסתגלות למיניהם; תופעות דיסוציאטיביות (קונברסיביות); תופעות סומטופורמיות; הפרעות אכילה: אנורקסיה נרבוזה, בולימיה נרבוזה ובעיות אכילה לא מוגדרות, אחוזי הנכות יוגדרו כך:

(1) לא ניתנים אחוזי נכות במידה ואין קשיים בתפקוד, ליקוי בכושר עבודה וההפרעה נמצאת ברגרסיה.

(2) יש אפשרות הכרה בעד 10% נכות במידה ויש ליקוי מינורי עד משמעותי בכושר העבודה, ליקוי מועט בתפקוד הבין אישי וההפרעה נמצאת ברגרסיה מלאה או שהאותות הקליניים ברימיסיה.

(3) יש אפשרות הכרה בעד 20% נכות במידה ויש רימיסיה בהפרעה, נותרו אותות קלינים מינורים, יש תלות בשימוש בכדורים במרשם, ליקוי מועט עד משמעותי בתפקוד הבין אישי ופגיעה משמעותית בכושר העבודה.

(4) יש אפשרות הכרה בעד 30% נכות במידה וההפרעה ברימיסיה מסוימת, ישנם אותות קליניים אפקטיבים ברמה משמעותית, תלות בכדורים במרשם, ליקוי ברמה קשה ביחסים הבין אישים ופגיעה קשה בכושר העבודה.

(5) יש אפשרות להכרה בעד 50% נכות במידה וההפרעה ברימיסה מסויימת, עם אותות קליניים חד משמעיים, הכרח בטיפול סדיר של כדורים במרשם, קושי נפשי או חברתי חמור, ליקוי חמור בכושר העבודה.

(6) יש אפשרות בהכרה של עד ל 70% צפויים במידה וההפרעה אקטיבית, ישנו קושי חמור בתפקוד הנפשי והחברתי, קיים ליקוי חמור מאוד בכושר העבודה או שיש צורך באשפוז יום פסיכיאטרי ארוך טווח.

(7) יש אפשרות להכרה בעד ל100% נכות במידה וההפרעה פעילה וקיים הכרח במעקב רצוף או אשפוז פסיכיאטרי מלא.

 

במעמד התביעה יש להציג מסמכים רלוונטיים המעידים על המצב העדכני וכן רקע להפרעה כגון:

-מרשמי תרופות
-תוצאות בדיקות והמלצות רפואיים
-אבחון מקצועי המפרט על מהות ההפרעה, רמת הפגיעה, היסטוריה, אותות המחלה וחוזקם, שכיחות ההתקפים ב 24 חודשים שקדמו לוועדה, תמונת מצב עדכנית לעת הנוכחית ורמת כושר העבודה.
– במקרה של קושי לעבוד יש להתייחס לסיטואציה כאל הליך של פגיעה בעבודה ולספק את המסמכים הרלוונטים המעידים על כך כולל מכתב ממנהל העבודה.
– בעת נזקקות לאישפוז יום או פסיכיאטרי מלא יש להגיש מסמכים רפואיים רשמיים המעידים על הצורך בכך ומפרטים על מהותו ואורכו הנדרש.

הצעות נוספות:
– במקרה בו הוכרת כמי שקיימת אצלו הפרעה במצב הרוח בדוק האם אחת מהתופעות המפורטות בסעיף 34 מתייחס לקושי שלך.
אם הבעיה שלך מתבטאת חרדות וטראומה עיין בתת סעיף 2 של סעיף 34 שם מצויינות כל ההפרעות הנוגעות לחתך הפרעות הזה כמו פוביות ; תופעות בעתה אחרות; הפרעה טורדנית-כפייתית (הפרעה אובססיבית קומפולסיבית); תגובה קיצונית ללחץ; הפרעת לחץ בתר–חבלתית (פוסט טראומטית) PTSD ; קשיי הסתגלות למיניהם; תופעות דיסוציאטיביות (קונברסיביות); תופעות סומטופורמיות; הפרעות אכילה: אנורקסיה נרבוזה, בולימיה נרבוזה ובעיות אכילה לא מוגדרות.

במידה והבעיה שלך מופיעה ברשימה הנ"ל עבור אל תת סעיפים א'-ז' הפורשים את אחוזי הנכות שתוכל לאחר בחינה של חומרת מצבך- מידת מצב ההפרעה שנמצאת במצב אקטיבי או ברגרסיה באופן מלא או חלקי.לאחר מכן בחינה של אותות קליניים חד משמעיים עם הוכחות רפואיות ובחינת הזדקקות לתרופות פסיכיאטריות באופן זמני או תמידי.

בחינה נוספת של רמת קשיים תפקודיים מינוריים, משמעותיים או חמורים כמו ליקויים בין אישיים וחוסר יכולת לעבוד.

– בעיות הכוללות נטל ניכר כמו אותות אקטיביים, קשיים חמורים בהתנהלות  האישית וביחסים בין אישיים, חוסר יכולת לעבודה מוכר, תלות בכדורים במרשם וצורך באשפוז פסיכיאטרי מזכות בהכרה של אחוזי נכות ברמה משמעותית יותר.

לכל הפרעה וליקוי יש להגיש מסמכים רפואיים המציגים את הקושי שלך באופן הנרחב ביותר. בעיות רפואיות נוספות שיכולות להיות קשורות להפרעות במצב רוח, חרדות, תלויות דחק, סומפטופריות, אכילה

שאלות ותשובות

קביעת שיעור אחוזי הנכות לסעיף 34 – הפרעות במצב הרוח, תלויים בחומרת ההפרעות ובקשיים אשר ההפרעה נותנת. לדוגמא במידה וההגבלה בכושר העבודה היא מינורית וכך גם הקשיים בתפקוד הנפשי או החברתי יינתנו 10 אחוזי נכות.

שיעור אחוזי הנכות שניתנים בעקבות סעיף 34 – הפרעות במצב הרוח נעים בין אי קבלת הכרה כבעל אחוזי נכות, זאת כאשר ההפרעה לא פוגעת בתפקוד או בכושר העבודה. מכיוון שמדובר בהפרעות נפשיות, אנשים אשר זקוקים למעקב צמוד ואשפוז פסיכיאטרי מלא יקבלו 100 אחוזי נכות בהתאמה.

הפרעות במצב הרוח יכולות לבוא לידי ביטוי בהרבה דרכים ומופעים וביניהם ניתן למצוא הפרעה דיכאונות עם מרכיבים פסיכוטיים, הפרעות נפשיות כמו אנורקסיה, בולמיה, בעיות אכילה והתקפי חרדה. נוסף לאלו יש קשת רחבה של תסמינים של ההפרעה.

לצורך קבלת הכרה כבעל נכות כללית על רקע סעיף 34 – שינוי במצבי הרוח יידרש התובע להגיש מסמכים רפואיים הכוללים מרשמי תרופות, אבחונים מצוותים רפואיים המפרטים את אופייה של ההפרעה ותמונת מצבה ובנוסף כול מסמך רפואי אשר רלוונטי להבנת המצב כדוגמת מסמכי אשפוז. 

תוכן עניינים

עו”ד פייפר כהן בפייסבוק עו”ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם:
לקבלת ייעוץ משפטי חסר פשרות
בנושאי תביעות נזיקין
מלאו את הטופס ונבדוק זכאותכם