כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

סעיף 6 – קצרת הסמפונות

סעיף 6 בתקנות לקביעת נכות בביטוח הלאומי מתייחס למחלת קצרת הסמפונות (אסתמה) וקובע כי אנשים הסובלים ברמה מסוימת מהמחלה הכרונית עשויים לקבל נכות בשיעור מסוים המקנה קצבת נכות כללית וכן הטבות במיסוי ובתשלומי ארנונה. כיצד תפעלו מול הביטוח הלאומי במטרה לקבל את שיעור הנכות המתאים למצבכם?

מהי קצרת סמפונות (אסתמה)?

קצרת הסמפונות נחשבת למחלה נפוצה הפוגעת בדרכי הנשימה ופוגעת בילדים ומבוגרים כאחד. היא עשויה להיות גנטית במקרים מסוימים, אך הגורם הסביבתי נחשב למשפיע הרבה יותר. המחלה כוללת שורה ארוכה של תופעות אפשריות המופיעות הן בהתקפים והן באופן מתמשך וכרוני וביניהן צפצופים בנשימה, קושי בנשימה גם ללא מאמץ מיוחד, ליחה בכמות משמעותית ועוד. 

לא פעם המחלה יוצרת התפתחות של דלקת חריפה בדרכי הנשימה ועשויה להפוך לכרונית ומסכנת חיים. גם ללא סכנה ממשית, קיימת פגיעה ביכולת התפקוד של הסובלים מקצרת והדבר מאפשר לחלקם להיות מוכרים כנכים, כאשר אחוזי הנכות נקבעים על פי חומרת התסמינים האישיים. חשוב לציין כי לא כל החולים יקבלו את הכרה זו, אלא רק אלו שנכללים בשורת המצבים המפורטים בסעיף 6 לתקנות הביטוח הלאומי.

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

על סמך מה נקבעים אחוזי הנכות?

בקביעת אחוזי הנכות קיימת התייחסות למספר גורמים: 

האם ההתקפים שמהם החולה סובל הם נדירים וחולפים ללא השפעה ניכרת על חיי היומיום או שמא מדובר בהתקפים משמעותיים.

האם התקצרות הנשימה מופיעה גם לאחר מאמץ גופני סביר ועד בינוני.

האם ההתקפים של קצת הסמפונות מתקבלים בתדירות גבוהה ממאמץ קל ואפילו ללא מאמץ כלל. 

שיעור אחוזי הנכות הנקבעים על ידי הוועדה הרפואית בביטוח הלאומי עשויים לעמוד על החל מ-0% ועד 100%, כך שבמצבים קלים מאוד לא בהכרח שתהיה הכרה בנכות כלל. במצבים חריפים ועד קשים, ייקבעו שיעורי נכות של 20% או 40%. אם מדובר במצב קשה במיוחד שמגביל את היכולת התפקודית, ייתכן שהוועדה תקבע 100% נכות צמיתה. 

סעיף 6 – קצרת הסמפונות

אז מה קובע החוק?

ספר הנכויות של הביטוח הלאומי מספק אינפורמציה לגבי מצבים בריאותיים המזכים או אינם מזכים אדם בשיעורי נכות בהתאם למצבו הרפואי. סעיף 6 לתקנות מתייחס באופן ספציפי לקצרת הסמפונות וקובע את שיעורי הנכות המדויקים לכל מקרה:

0% נכות ייקבעו במקרים שבהם החולה סובל מהתקפים נדירים בלבד וללא כל סיבוכים

20% נכות יינתנו במצב של התקפים קלים עם הפסקות ממושכות יחסית ביניהם המלווים בסיבוכים קלים.

40% נכות יינתנו כאשר אדם סובל מהתקפים תכופים ומקוצר נשימה ברמה בינונית בעקבות מאמץ שבוצע בין ההתקפים.

אחוזי נכות בשיעור גבוה יותר ייקבעו בהתאם לסיבוכים ולמצב רפואי מסוים על סמך בדיקה שתערוך הוועדה הרפואית לאדם הסובל מהמחלה (בהתאם לסעיף 5(1) לחוק הביטוח הלאומי). 

שאלון נכות כללית

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

מי חולה "קל" ומי "קשה"?

במחלת האסתמה, מצב קל מוגדר כהתקף אחת לכמה חודשים ובאופן קל למדי, שבו תפקודי הריאות נורמליים ולא נדרשת כל התערבות רפואית או תרופתית. מצב קשה לעומת זאת מוגדר כהתקפים בתדירות גבוהה הכרוכים בסיבוכים תדירים ואף באירועים מסכני חיים ממש. רוב החולים מוגדרים כחולים קלים הסובלים מצפצוף בנשימה וקשיים בנשימה מעת לעת. 

את הנתונים הללו חשוב לציין, מאחר והמוסד לביטוח הלאומי מתייחס בזכאות זו בעיקר למצבי הקיצון של המחלה, המלווה במקרים אפשריים כמו דלקת ריאות כרונית, כשל נשימתי, קריסת ריאה מלאה או חלקית וכן התקף חמור שבו החולה לא מגיב לטיפול. למעשה, ככל שמידת ההתקפים חריפה, בתדירות גבוהה יותר ועם תסמינים קליניים אקוטיים יותר, כך הוועדה תקבע אחוזי נכות בשיעור גבוה יותר. 

 

איך מגישים בקשה לקביעת נכות?

לטובת הבקשה חשוב לאסוף את מלוא התיעוד הרפואי המתאר ומגדיר את האסתמה ממנה סובל האדם ואת הליכי הטיפול המבוצעים בה, לרבות תיקי אשפוז מבית החולים, בדיקות ומרשמי תרופות, תיעוד רופא משפחה ורופא מומחה (ריאות, אא"ג וכו') המפרט בנוגע לחומרתה של המחלה, הסיבוכים שלה ותדירות ההתקפים, השימוש בתרופות, תלונות על סימפטומים הנוגעים למחלה ועוד.

בנוסף מומלץ לצרף תוצאות של בדיקות שבוצעו על מנת לסווג את דרגת החומרה של המחלה כמו למשל בדיקות ספירומטר, תפקודי ראות, מד שיא נשימה, צילומי חזה, מבחן תגר ועוד. מומלץ שתוצאות הבדיקות הללו יהיו כמה שיותר עדכניות טרם ההגעה לוועדה, על מנת לעמוד על מצבכם הנוכחי ולוודא כי קביעות הוועדה אכן תואמות את מצבכם האישי.

את הבקשה עצמה ניתן להגיש בסניף הביטוח הלאומי באזור מגוריכם, תוכלו להוריד קודם לכן את טופס הבקשה מאתר הביטוח הלאומי. 

 

טיפים לוועדה הרפואית

בוועדה הרפואית עצמה חשוב לעמוד על העובדה כי מדובר במצב קבוע וצמית הפוגע באיכות חייכם ומהווה סכנה ממשית. כמובן שיש לעשות זאת בהתאם למצבכם האמיתי ואין לנסות ולנצל את הוועדה – רופאי הוועדה הם רופאים אותנטיים ומקצועיים הבודקים את המבקש ואת מצבו לעילא ולעילא ואינם מתרשמים מניסיונות הפרזה שאין מאחוריהם תיעוד רפואי מובהק וברור.

עליכם לזכור שכל בעיה רפואית הקיימת לכם חייבת להיות מתועדת במסמכים רפואיים מתאימים. בוועדה לקביעת נכות כללית, נהוג לשקלל את כלל הבעיות והליקויים מהם סובל המבקש ולספק אחוזי נכות בשיעור שתואם את המצב הרפואי כולו. לכן אם קיים לכם דבר מה נוסף שעשוי לזכות באחוזי נכות, יש לבצע את אותו איסוף האינפורמציה הרפואית גם לגביו.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

מהי אסתמה תעסוקתית?

במקרים מסוימים, הופעת קצרת הסמפונות מוגדרת כתעסוקתית, בעקבות חשיפה לחומרים מסוימים במקום העבודה או החמרה במצב רפואי קודם. במקרים אלו מומלץ לצרף את אופן הטיפול שהתבצע עם גילוי המחלה הכולל מרחיבי סימפונות (משאפים ואינהלציות לדוגמה) שמקלים לטווח הקצר אך אינם מונעים תהליכים דלקתיים וסיבוכים אקוטיים וכן טיפולים להשגת שליטה בהתקפים שמדכאים את ההחמרה במצב כמו סטרואידים.

עובדים שחלו באסתמה בעקבות תנאים במקום עבודתם והוגדרו כנכים ע"י הביטוח הלאומי יוכלו לתבוע בנוסף מענק נכות מהעבודה. המחלות המוכרות לפיצוי זה בהקשר של אסתמה תעסוקתית הן הרעלת כרום, ניקל, פלואור, קדמיום, איזוציאנאטים ותרכובותיהם, מחלות אלרגיות בדרכי הנשימה מרגישות לקמח ותבואה, מחלות בשל חשיפה לפסולת או נסורת עץ ומחלות הנגרמות בעקבות רגישות לאנזימים פרוטיאוליטים.

 

קביעת שיעורי נכות לילדים

ילדים הסובלים מקצרת הסמפונות עשויים להתברר כזכאים לגמלה בשיעורים הדומים לאלו הניתנים למבוגרים. במקרים אלו הגמלה שנקבעה וההטבות המגיעות על פי חוק יועברו להורים או האפוטרופוסים החוקיים של הילד החולה. גם כאן קיימת האפשרות לתבוע קצבת נכות כללית המשקללת את כלל הבעיות והליקויים הרפואיים מהם סובל הילד.

 

מעוניינים בליווי מקצועי לוועדה? 

אתר פיצויים נועד בראש ובראשונה להנגשת מידע בנוגע לזכאות לקבלת פיצויים מהמוסד לביטוח הלאומי בעקבות נסיבות רפואיות ותהליכי הגשת הבקשות לרבות אינפורמציה בנוגע לוועדה הרפואית וקביעותיה.

האתר הנו בבעלות של משרד עורכי הדין פייפר כהן המתמחים בהליכים מול הוועדה הרפואית וקבלת גמלה ודמי פיצויים מהמוסד לביטוח לאומי מזה 15 שנים. ניתן להתייעץ עם המשרד ולקבל ייעוץ וייצוג מקצועי בוועדה ובתהליכים השונים מטעם המשרד ולקבל דרכו מידע נוסף התואם את מצבכם והנסיבות הרפואיות האישיות.

קצרת הסמפונות, הוא בשמה המוכר יותר – אסתמה, היא מחלה אשר פוגעת בנשימה של מי שלוקה בה ונעה על פני קשת רחבה של חומרות וביטויים. בהמשך לכך, המחלה עשויה לגרום לפגיעות חמורות הרבה יותר כדוגמת התפתחויות של דלקות או מקרים אחרים המסכנים חיים.

בהגיעו של הביטוח הלאומי לקבוע הכרה בנכות ובהתאם לכך שיעור אחוזי נכות לאדם אשר סובל מקצרת הסמפונות, תהיה בחינה של מצבו מבחינת תדירות וחומרת ההתקפים שהמחלה גורמת להם, הקשר למאמת גופני וכן מידת ההשפעה של המחלה על שגרת היומיום של החולה.

האסתמה יכולה לגרום לנזק רב ולפגיעה ביכולת לנהל באופן תקין את חיי היומיום של מי שחולה בה, אך עם זאת, היא יכולה להיות בעלת השפעה מועטה על חייו. בהמשך לכך, אחוזי הנכות נעים בין 0 אחוזי נכות במקרה שההתקפים לא נדירים ועד ל-40 אחוזי נכות (ומעלה במקרים חריגים) במקרה של קוצר נשימה ופגיעה משמעותית. 

קצרת הסמפונות מזכה באחוזי נכות בהמשך להגשת תביעה לביטוח הלאומי אשר כוללת מסמכים המוכיחים את מצבו של התובע כולל המלצות רפואיות ופירוט על כול ההליכים והסיכומים הרפואיים בהקשר המחלה.

תוכן עניינים

עו”ד פייפר כהן בפייסבוק עו”ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם:
לקבלת ייעוץ משפטי חסר פשרות
בנושאי תביעות נזיקין
מלאו את הטופס ונבדוק זכאותכם