כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

סעיף 52 – ליקויים בכושר הראייה והגבלת שדה ראייה

ליקויים בכושר הראיה והגבלת שדה ראייה מאפשרים לסובלים מהם להגיש בקשה לקביעת אחוזי נכות במוסד לביטוח לאומי ולקבל קצבה בשווי המתאים לשיעור הנכות שנקבעה, לצד הטבות וזכויות אפשריות נוספות מטעם הרשויות. באילו מקרים תיחשב פגיעה בראיה כנכות ומהם שיעורי הנכויות האפשריים? כיצד מגישים בקשה ומהן ההמלצות שלנו לפני עמידה מול הוועדה הרפואית? הכל כאן:

מהו סעיף 52 בביטוח לאומי?

סעיף 52 המופיע בספר הנכויות של המוסד לביטוח הלאומי מפרט את אחוזי הנכות המגיעים לאנשים שסובלים ממגבלת ראייה. שיעורי הנכות אינם נקבעים באופן אוטומטי לאזרחים הסובלים מבעיה רפואית קיימת ועליהם לעמוד על זכויותיהם באופן יזום, תוך הגשת בקשה מתאימה ועמידה בפני וועדה רפואית שתעריך את מצבם ותבדוק את התיעוד הרפואי שצורף לבקשה.

שאלון נכות כללית

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

בעיות ראיה המקימות זכאות לאחוזי נכות

קביעת אחוזי הנכות מתייחסת למידת הפגיעה או הנזק עצמה ועשויה להתקבל הן בקרב ילדים והן בקרב מבוגרים.

על פי סעיף 52, אחוזי נכות ייקבעו לאנשים הסובלים מאחת משתי הלקויות הבאות:

  1. ליקויים בכושר הראייה הנמדדים על סמך חדות הראיה בתיקון אופטי מלא
    או
  2. הגבלת שדה הראיה הנבדק על פי מכשור רלוונטי ועשוי לכלול יותר מבדיקה אחת לצורך קביעת הנכות.

סעיף 52 – ליקויים בכושר הראייה והגבלת שדה ראייה

חשוב להדגיש כבר עכשיו כי ישנו הבדל מהותי בין לקות בעין אחת לעומת לקות הכוללת את שתי העיניים.

אם מדובר בחוסר חדות בעין אחת (סעיף קטן 1) בדרך כלל לא יינתנו עבורו אחוזי נכות כלל.

אך אם זו בעיה בשתי העיניים, ניתן לקבל עד 15% נכות.

אם ישנה בעיה בשדה הראיה (סעיף קטן 2) אחוזי הנכות ייקבעו בהתאם לבדיקה רפואית על סמך הפגיעה ברביע מסוים בעין.

אובדן הראייה ברביע העליון למשל (הרביע האפי) יביא לקביעת אחוזי נכות בשיעור 0%.

בעיה ברביע האפי התחתון בשתי העיניים לעומת זאת, תזכה ב-15% נכות.

 

שיעורי הנכויות לסובלים מבעיה בשדה הראיה

להלן הפירוט המלא לקביעת אחוזי הנכות במקרה של בעיה בשדה הראיה:

 

פחות מרביע ועד רביע משדה הראיה בעין אחת או שתיהן

0% נכות ייקבעו לאדם הסובל מאבדן של פחות מרביע משדה הראיה בעין אחת או שתיהן, או אבדן של רביע שדה הראיה האפי בעין אחת או שתיהן.

5% ייקבעו אם אבדן שדה הראיה הוא ברביע רקתי עליון (טמפוראלי) בעין אחת. אך אם הבעיה מופיעה בשתי העיניים ניתן לקבל אחוזי נכות עד לשיעור של 15%.

5% נכות יינתנו במקרה שבו קיימת בעיה בשדה הראיה ברביע האפי התחתון בעין אחת. אם הבעיה קיימת בשתי העיניים, ניתן לקבל נכות עד לשיעור של 15%.

10% נכות ייקבעו כאשר קיימת בעיה בשדה הראיה ברביע הרקתי התחתון בעין אחת. 25% נכות ייקבעו אם אותה הבעיה קיימת בשתי העיניים.

30% נכות נקבעים כאשר הבעיה היא ברביע באזור האפי התחתון בעין אחת ובאזור הרקתי התחתון בעין השנייה.

 

אבדן של מחצית משדה הראיה

10% נכות יינתנו כאשר קיים אבדן של המחצית העליונה בעין אחת או 30% לבעיה המופיעה במקביל בשתי העיניים.

10% נכות ייקבעו כאשר אבדן מחצית משדה הראיה מתרחש בחלק הפנימי בעין אחת. אם הבעיה קיימת בשתי העיניים, ניתן לקבל עד 25% נכות.

60% יינתנו לאדם הסובל מבעיה הומונימית ימנית או שמאלית מוחלטת.

20% נכות ניתנים כאשר אבדן מחצית משדה הראיה מוגדר כחיצוני בעין אחת, אך אם הבעיה מאפיינת את שתי העיניים היא תזכה בקביעת 50% נכות.

20% נכות ייקבעו אם הבעיה קיימת במחצית התחתונה בעין אחת או 65% נכות בשתי העיניים.

 

צמצום היקפי של שדה הראיה, בו הנכות תיקבע בהתאם לקוטר שדה הראיה הנוכחי

0% לסובלים מצמצום היקפי של מעל 80 מעלות

0%-5% לסובלים מצמצום היקפי שבין 61-80 מעלות

5%-20% לסובלים מצמצום היקפי שבין 41-60 מעלות

10%-40% יינתנו לסובלים מצמצום היקפי שבין 20-40 מעלות

30%-100% נכות ייקבעו אם צמצום שדה הראיה הינו פחות מ-20 מעלות.

הנתונים מתייחסים לפגיעה בשדה הראיה בעין אחת או בשתי העיניים, כאשר החלק העליון של שיעורי הנכות מהווה בעיה הקיימת בשתי העיניים בדרך כלל.

 

מהם רביע, רקתי ואפי? מורה נבוכים למושגי החוק

בתחום האופטיקה ורפואת העיניים קיימים לא מעט מושגים שאינם נגישים או ברורים מספיק לציבור הישראלי. על מנת להבין לאילו מהמצבים מתייחס כל אחד משיעורי הנכות שהזכרנו בפסקה הקודמת באופן מדויק, חשוב לפרש את המונחים הרפואיים המעורפלים:

 

חדות ראיה

זוהי בדיקה המודדת את איכות הראיה ואת היכולת האישית להבחין בפרטים גדולים ועד קטנטנים במיוחד.

 

שדה ראיה

זוהי בדיקה המבוצעת במטרה למדוד את זווית ושטח הראיה  היוצרים תחום ראיה מוגדר.

רביעים – שדה הראיה ניתן לחלוקה לרבעים: אפי עליון ותחתון, רקתי עליון ותחתון. אפי (נאזלי) הוא מצב שבו המטופל מתקשה לראות את שדה הראייה האמצעי.

מגבלה רקתית (טמפורלי( מציינת פגיעה משני הצדדים של העין. הרביע העליון הוא מצב בו לא ניתן לראות את חלקה הימני עליון של העין ואילו הרביע התחתון הוא מצב שבו האדם איננו רואה את החלק התחתון השמאלי של העין.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

אילו מסמכים מומלץ לצרף?

ככל תביעה רפואית בישראל, יש גם הפעם לאסוף תיעוד מסודר, מקיף ומלא ככל האפשר ובמטרה לתמוך בטענותיכם לגבי ליקויים קיימים בכושר הראיה, כך שהוועדה הרפואית תכיר במצבכם היטב ולעומק ותקבע את אחוזי הנכות ההולמים את מצבכם האמיתי. יש לצרף את מלוא התיעוד מרופא העיניים המטפל בכם, החל מתלונות אישיות על היטשטשות הראיה והקושי להתמקד באובייקטים ברורים לכאורה וכלה בתוצאות אבחונים ובדיקות שונות.

 

כיצד מגישים תביעת נכות כללית?

תביעת נכות כללית משקללת למעשה את מלוא הבעיות הרפואיות שמוכרות בביטוח לאומי לצרכי קצבה ושקיימות לתובע, כך שהוא יקבל אחוזי נכות המגלמים את מלוא הבעיות והליקויים מהם הוא סובל. תביעה זו תיבחן בהתאם לתיעוד הרפואי המצורף אליה והיא תתקבל פעמים רבות גם על בסיס בדיקה רפואית מטעם רופאי הוועדה עצמם או מומחים לתחום הרפואי הנדרש מטעמם.

חשוב לציין כי במהלך הגשת התביעה לנכות כללית, המוסד לביטוח הלאומי עדיין לא מודע להיסטוריה הרפואית שלכם ולכן נטל ההוכחה לקשור בין מצבכם הרפואי לסעיפי החוק ובהתאמה לאחוזי נכות בשיעורים מסוימים הוא עליכם בלבד.

רופאי הוועדה ידאגו לבדוק לאיזה סעיף מתאים המצב הרפואי האישי ולסווג את בקשתכם בהתאם לסוג הבעיה הבריאותית ורף הזכאות הקיים לה.

 

סעיף 52 – קבלת קצבת נכות כללית

על מנת לקבל קצבת נכות כללית, יש לבצע בהצלחה שני שלבים מרכזיים:

השלב הראשון הוא חישוב הנכות הרפואית דרך השקלול אותו הזכרנו קודם. שקלול זה מתבצע באמצעות הפחתת אחוזים מתוך היתרה שנותרה בגין כל נכות או בעיה. השלב השני הוא לעבור את וועדת השיקום שבודקת את אחוזי אי כושר (דרגת אי כושר) לאור הבעיות הרפואיות הקיימות.

וועדת השיקום תבדוק האם כל הבעיות שזיכו את המבוטח באחוזי נכות רפואית פוגעות ביכולת ההשתכרות או התפקוד בשיעור של 50% לפחות. בהתאמה לקביעות, תינתן נכות קבועה או זמנית, לרבות תוספת לתשלום הקצבה בגין בני זוג וילדים.

אם קיבלתם 60% נכות, תוכלו לבדוק האם ניתן לקבל במסגרתם שירותים מיוחדים. אם נקבעו 90% נכות ומעלה, ייתכנו הטבות נוספות כמו פטור ממס והנחות על שירותי רפואה, הוצאות הארנונה והחשמל.

סעיף 52 הוא סעיף המופיע בספר הנכויות של המוסד לביטוח הלאומי. מטרתו של הספר לפרט בגין אילו נכויות יקבלו אנשים שלוקים בהן אחוזי נכות, מה יהיה שיעור אחוזי הנכות שיקבלו וכן, כיצד התפתחויות או דרגות חומרה של המחלה ישפיעו על ערך זה.

במסגרת סעיף 52 ישנן כמה בעיות ראייה אשר מזכות באחוזי נכות. ביניהן ישנה התייחסות לבעיות ראייה כדוגמת ליקויים בחדות הראיה או הגבלה של שדה הראיה.

לקות ראייה, או כול בעיית ראייה אחרת אשר מתפתחת בעין אחת, תזכה בפחות אחוזי נכות אל מול בעיה המתפתחת בשתי העיניים. זאת כמובן מתוך הבנה שלקות בשתי העיניים יחד מצמצמת משמעותית יותר את שדה הראייה ופוגעת יותר בתפקוד היומיומי.

אחוזי הנכות נקבעים על פי דרגת החומרה ועל פי תיאור המחלה והלקות. ניתן לקבל 0 אחוזי נכות במקרה של פגיעה יחסית קלה, ועד ל-100 אחוזי נכות במקרה בו שדה הראייה מצומצם מאוד.

תוכן עניינים

עו”ד פייפר כהן בפייסבוק עו”ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם:
לקבלת ייעוץ משפטי חסר פשרות
בנושאי תביעות נזיקין
מלאו את הטופס ונבדוק זכאותכם