כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

סעיף 31 – עצבי גפיים עליונים

מאמר זה יספק לכם הכוונה והדרכה בנוגע לתביעת הביטוח הלאומי על פי סעיף 31 – עצבי גפיים עליונים. כאן תוכלו לבדוק את אחוזי הנכות המתאימים למקרה ולהצטייד בכל המידע הרלוונטי לגבי תהליך הגשת התביעה והמסמכים הרפואיים שחשוב לצרף. 

משרדנו – פייפר כהן ובראשו עו"ד אייל פייפר מתמחה בתביעות מול המוסד ביטוח לאומי ולאורך השנים למד מהם הדגשים החשובים שעליכם לדעת טרם הגשת תביעה בנושא, להלן ההסבר המלא:

סעיף 31 – עצבי גפיים עליונים

סעיף 31 של הביטוח הלאומי: עצבי גפיים עליונים ואחוזי הנכות המגיעים בשל כך

כדי לעזור לך לזהות באופן מדויק את הבעיה הרפואית שלך, ובכך להעריך את גובה אחוזי הנכות הצפויים בכל מקרה של פגיעה עצבית בגפיים העליונים – להלן הסעיף המדויק ואחוזי הנכות בגין כל מקרה:

 

(1) פגישה שורשית צווארית

אחוזי הנכות ייקבעו לפי הסעיפים המתאימים לפגיעות בעצבים.

ההיקפים כמפורט בסעיפים קטנים 3-7, בהסתמנויות קליניות שאין להן ביטוי בסעיפים הקטנים האמורים, תיקבע הנכות כדלקמן:

פלג גוף דומיננטי פלג גוף לא דומיננטי
א.      בצורה קלה 20% 10%
ב.       בצורה בינונית 30% 20%
ג.        בצורה קשה 40% 30%
(2) פגיעה במקלעת הברכיאלית- אחוזי הנכות ייקבעו לפי הסעיפים המתאימים לפגיעות בעצבים ההיקפיים הספציפיים בסעיפים קטנים (3) עד (7), בהסתמנויות קליניות שאין להן ביטוי בסעיפים הקטנים האמורים, תקבע הנכות כדלקמן:
א.      בצורה קלה 20% 10%
ב.       בצורה בינונית 30% 20%
ג.        בצורה קשה 40% 30%
(3) פגימה בעצב RADIALIS
א.      הפרעה תפקודית קלה- יישור כף היד או אצבעות בדרגה 4/5 10% 10%
ב.       הפרעה תפקודית בינונית- יישור כף היד או אצבעות בדרגה 3/5 20% 15%
ג.        הפרעה תפקודית קשה עד שיתוק מלא- יישור כף היד או אצבעות בדרגה 2/5 או מטה 40% 30%
(4) פגימה בעצב MEDIANUS
א.      הפרעה תחושתית בלבד עם מבחן טינל או מבחן פאלן חיובי 5% 5%
ב.       הפרעה תפקודית קלה- כיפוף אצבעות בדרגה 4/5 10% 10%
ג.        הפרעה תפקודית בינונית- כיפוף אצבעות בדרגה 3/5 30% 20%
ד.       הפרעה תפקודית קשה עד שיתוק מלא- כיפוף אצבעות בדרגה 2/5 ומטה 50% 40%
(5) פגימה בעצב ULNARIS
א.      הפרעה תחושתית בלבד עם מבחן טינל חיובי 0% 0%
ב.       הפרעה תפקודית קלה- חולשת אינטראוסאי בדרגה 4/5 5% 5%
ג.        הפרעה תפקודית בינונית- חולשת אינראוסאי בדרגה 3/5 20% 10%
ד.       הפרעה תפקודית קשה עד שיתוק מלא- חולשת אינטראוסאי בדרגה 2/5 ומטה 30% 20%
(6) פגימה בעצב MUSCULOCTANEOUS
א.      הפרעה תפקודית קלה- חולשת ביצפס בדרגה 4/5 0% 0%
ב.       הפרעה תפקודית בינונית- חולשת ביצפס בדרגה 3/5 20% 10%
ג.        הפרעה תפקודית קשה עד שיתוק מלא- חולשת ביצפס בדרגה 2/5 ומטה 30% 20%
(7) פגימה בעצב AXILLARY
א.      הפרעה תפקודית קלה- חולשת דלטואיד בדרגה 4/5 0% 0%
ב.       הפרעה תפקודית בינונית- חולשת דלטואיד בדרגה 3/5 10% 10%
ג.        הפרעה תפקודית קשה עד שיתוק מלא- חולשת דלטואיד בדרגה 2/5 ומטה 30% 20%

נקודות שחשוב להכיר טרם הגשת התביעה

  1. בקביעת דרגת נכות לפי סעיף זה ייעשה שימוש בקריטריונים הקליניים בלבד, בדיקות אלקטרופיזיולוגיות, כגון בדיקת הולכה עצבית, בדיקת EMG, בדיקה ממוחשבת של כוח שרירים וכיוצר באלה, לא ישמשו לקביעת הנכות.
  2. בעצבים שבהם בוצע ניסיון שיקומי כירורגי תיקבע הנכות לפי מצבה התפקודית של היד.
  3. אחוזי הנכות המצטברים לפי סעיף זה לא יעלו על אחוזי הנכות בשל קטיעת יד בגובה הכתף.
  4. מילון מושגים:פגיעה שורשית צווארית:פגיעה בשורשי העצבים שבצוואר
  5. מקלע ברכיאלית – קבוצת שורשי פלקסוס – מקלעות הזרוע : בנוי מהתסעפות של סיבים עצביים אשר מתחילים בעמוד שדרה צווארי וממשיכים לאורך הצוואר, בית השחי ומסתיימים בזרוע. פגיעה במקום זה עלולה לגרום לתחושת צריבה, זרמים חשמליים, חוסר תחושה וחולשה בגפה. בפציעות חמורות עלול להיות קושי בהנעת אצבעות, חוסר יכולת לחוש ולהניע את הזרוע כולל כתף ויד, כאבים חמורים.עצב רדיאליס – עצב החישור – משתרע לאורך הגפה העליונה ומסתיים במקלעת הזרוע. כולל את השרירים של הזרוע, האמה והעור בחלק האחורי של הגפה. פגיעה בעצב זה עלולה לגרום לרגישות, כאבים עמוקים, בעיות בהנעת כף היד, אובדן תחושה בכף היד, ולעיתים אף לפגיעה נוירולוגית. (פגיעה אופיינת פגיעה בתעלה הרדיאלית)
  6. עצב מדיאנוס – עצב התווך – עצב חשוב בגפה העליונה, אשר מתחיל בגפה העליונה, עובר באמצע הגפה העליונה ומשם ממשיך לאורך האמה ולחלק משרירי כף היד. פגיעה באה לידי ביטוי בתרדמת, זרמים, נימול, כאבים ביד, פגיעה באגודל ושתי אצבעות, זרוע. מעצבב בחלק מכף היד ומשרירי כף היד. אופייני לתסמונת תעלה קרפלית.
  7. עצב אולינאה – עצב הגומד – עצב חשוב ועיקרי בגפה, יוצא מהכתף ומגיע עד כף היד, כולל את רוב השרירים הקטנים של כף היד שאחראים על ביצוע תנועות עדינות של האצבעות. פגיעה בו באה לידי ביטוי בכאבים ביד, נימול, חוסר תחושה, הירדמות, קשיים בהנעת הזרוע ואצבע סמוכה לה. במקרים של יד טופר חל כיווץ של שתי אצבעות (ארבע וחמש – קמיצה וזרת) לכיוון פנים כף היד, מתיחה של מפרק האצבעות לכיוון גב היד.עצב אקסילרי – פעולתו העיקרית של עצב זה היא יישור וסיבוב חיצוני של הזרוע. פגיעה בעצב יכולה לגרום לבעיות כתף ויד.
  8. עצב MUSCULOCUTANEOUS – עצב בידחולשת איטרטוסאי – כאב באמה וחולשה של שרירים באצבעות ובאגודלמבחן טינל – מבחן שבו מקישים באמצעות קצות האצבעות או פטיש רפלקסים על שורש כף היד כדי לראות האם מתקבלת תחושת זרם באמצעות = מבחן טינל חיובימבחן פאלן – מבחן שבו בודקים האם בעת הצמדת כפות הידיים בצורה מכופפת נוצר שיתוק תחושתי.חולשת ביצפס – חולשה בגיד הביצפס.חולשת דלטואריד – חולשה בשריר הדלטרואיד.
ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

הנחיות להגשת התביעה לפי סעיף 31

סעיף 31 החדש נכנס לתוקף ביום 1/10/2016. במידה והגשת ערעור על וועדה שהתקיימה עד ליום 30/9/2016 ייקבעו נכות לפי סעיף 31 הישן.

הוראות:
» במידה ואתה סובל מפגיעה שורשית צווארית , גש לסעיף (1)
» במידה ואתה סובל מפגיעה במקלעת הברכיאלית גש לסעיף (2)
» במידה ואתה סובל מפגיעה בעצב רדיאלי גש לסעיף (3)
» במידה ואתה סובל מפגיעה בעצב מדיאני גש לסעיף (4)
» במידה ואתה סובל מפגיעה בעצב אולינרי גש לסעיף (5)
» במידה ואתה סובל מפגיעה בעצב מוסכולוקטאנוס גש לסעיף (6)
» במידה ואתה סובל מפגיעה בעצב אקסלרי גש לסעיף (7)

 

(1) פגיעה שורשית צווארית

אם אתה סובל מפגיעה שורשית צווארית,  אחוזי הנכות ייקבעו לפי העצב ההיקפי שנפגע – סעיפים (3) עד (7). במידה והממצאים הקליניים לא מוצאים ביטוי בסעיפים אלו הנכות תקבע כדלקמן:

(א) במידה ואתה סובל מפגיעה שורשית צווארית קלה, אתה תוכל לקבל 20% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-10% נכות בצד שאינו דומיננטי.

(ב) במידה ואתה סובל מפגיעה שורשית צווארית בינונית, אתה תוכל לקבל 30% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-20% נכות בצד שאינו דומיננטי.

(ג) במידה ואתה סובל מפגיעה שורשית צווארית קשה, אתה תוכל לקבל 40% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-30% נכות בצד שאינו דומיננטי.

 

(2) במידה ואתה סובל מפגיעה במקלעת הברכיאלית

במידה ואתה סובל מפגיעה במקלעת הברכיאלית, אחוזי הנכות שלך ייקבעו לפי העצב ההיקפי שנפגע – סעיפים (3) עד (7). במידה והממצאים הקליניים לא מוצאים ביטוי בסעיפים אלו יקבעו נכות כדלקמן:

(א) במידה ואתה סובל מפגיעה במקלעת הברכיאלית בצורה קלה אתה יכול לקבל 20% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-10% נכות בצד שאינו דומיננטי.

(ב) במידה ואתה סובל מפגיעה במקלעת הברכיאלית בצורה בינונית אתה יכול לקבל 30% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-20% נכות בצד שאינו דומיננטי.

(ג) במידה ואתה סובל מפגיעה במקלעת הברכיאלית בצורה קשה אתה יכול לקבל 40% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-30% נכות בצד שאינו דומיננטי.

 

(3) פגיעה בעצב רדיאלי

(א) במידה ואתה סובל מהפרעה תפקודית קלה – כלומר יישור כף יד או אצבעות אפשרי בדרגה של 4/5, תוכל לקבל 10% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-10% נכות בצד שאינו דומיננטי.

(ב) במידה ואתה סובל הפרעה תפקודית בינונית – יישור כף היד או אצבעות ניתן לביצוע בדרגה של 3/5, תוכל לקבל 20% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-15% נכות בצד שאינו דומיננטי.

(ג) במידה ואתה סובל מהפרעה תפקודית קשה עד שיתוק מלא – יישור כף יד או אצבעות אפשרי בדרגה של 2/5 או מטה, תוכל לקבל 40% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-30% נכות בצד שאינו דומיננטי.

 

(4) פגיעה בעצב מדיאני

(א) במידה ואתה סובל מהפרעה תחושתית בלבד עם מבחן טינל או פאלן חיובי תוכל לקבל 5% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-5% נכות על פגיעה בצד שאינו דומיננטי.

(ב) במידה ואתה סובל מהפרעה תפקודית קלה – כיפוף אצבעות בדרגה של 4/5, תוכל לקבל 10% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-10% נכות בצד שאינו דומיננטי.

(ג) במידה ואתה סובל מהפרעה תפקודית בינונית – כיפוף אצבעות אפשרי בדרגה של 3/5, תוכל לקבל 30% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-20% נכות בצד שאינו דומיננטי.

(ד) במידה ואתה סובל מהפרעה תפקודית קשה עד שיתוק מלא – כיפוף אצבעות אפשרי בדרגה של 2/5 או מטה, תוכל לקבל 50% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-40% נכות בצד שאינו דומיננטי.

 

(5) פגיעה בעצב אולנארי

(א) במידה ואתה סובל מהפרעה תחושתית בלבד עם מבחן טינל חיובי תוכל לקבל0% נכות.

(ב) במידה ואתה סובל מהפרעה תפקודית קלה – חולשת אינטראוסאי בדרגה של 4/5, תוכל לקבל 5% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-5% נכות בצד שאינו דומיננטי.

(ג) במידה ואתה סובל מהפרעה תפקודית בינונית – חולשת אינטראוסאי בדרגה של 3/5, תוכל לקבל 20% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-10% נכות בצד שאינו דומיננטי.

(ד) במידה ואתה סובל מהפרעה תפקודית קשה עד שיתוק מלא – חולשת אינטראוסאי בדרגה של 2/5 או מטה, תוכל לקבל 30% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-20% נכות בצד שאינו דומיננטי.

 

(6) פגיעה בעצב מוסכולוקטאנוס

(א) אם אתה סובל מהפרעה תפקודית קלה – חולשת ביצבס בדרגה של 4/5, תוכל לקבל 0% נכות.

(ב) אם אתה סובל מהפרעה תפקודית בינונית – חולשת ביצבס בדרגה של 3/5, תוכל לקבל 20% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-10% נכות בצד שאינו דומיננטי.

(ג) אם אתה סובל מהפרעה תפקודית קשה עד שיתוק מלא – חולשת ביצבס בדרגה של 2/5 או מטה, תוכל לקבל 30% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-20% נכות בצד שאינו דומיננטי.

 

(7) פגיעה בעצב אקסילרי

(א) אם אתה סובל מהפרעה תפקודית קלה – חולשת דלטרואיד בדרגה של 4/5, תוכל לקבל 0% נכות.

(ב) אם אתה סובל מהפרעה תפקודית בינונית – חולשת דלטרואיד בדרגה של 3/5, תוכל לקבל 10% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-10% נכות בצד שאינו דומיננטי.

(ג) אם אתה סובל מהפרעה תפקודית קשה עד שיתוק מלא – חולשת דלטרואיד בדרגה של 2/5 או מטה, תוכל לקבל 30% נכות על פגיעה בצד דומיננטי ו-20% נכות בצד שאינו דומיננטי.

 

הערות חוק:

  • עבור קביעת אחוזי נכות תערך בדיקה קלינית בוועדה. תוצאותן של בדיקות אלקטרופיזיולוגיות כגון EMG, הולכה עצבית, כוח שרירים לא ישמשו כשלעצמן לקביעת נכות.

כלומר, נכות תקבע על סמך תוצאותן של בדיקות קליניות (לעיתים מבוטחים לא נוטים לשתף פעולה במהלך בדיקות מסיבות כאלה ואחרות.

מאחר וממצאי בדיקה קלינית הם מרכיב עיקרי בקביעת נכות, מומלץ לשתף פעולה במהלך הבדיקה משום שאי שיתוף פעולה עלול להוביל לאי קביעת אחוזי נכות על נזק זה). יחד עם זאת במידה וביצעתם בדיקות אלקטרופזיולוגיות מומלץ לצרפן שכן מכלול המסמכים יחד עם ממצאי הבדיקה אמורים לקבוע את הנכות.

  • אם נעשה ניסיון כלשהו לשקם את העצב הפגוע באופן כירורגי , תקבע נכות לפי המצב התפקודי של היד לאחר הניתוח.
    • אם מגיע לכם אחוזי נכות מצטברים לפי סעיף זה, אחוזי הנכות המירביים שיינתנו לא יהיו גבוהים מאחוזים שייפסקו על קטיעת יד בגובה הכתף – סעיף 40 (12).

 

מסמכים שחשוב לצרף לכל הפגיעות העצביות:

• תיעוד על הפגיעה שגרמה לנזק.
• תיעוד תלונות על הפרעות תפקודיות, קשיים, כאבים.

  • אבחון על פגיעה עצבית.
    • תוצאות בדיקות כולל בדיקות קליניות.
    • המלצות טיפול ודוח טיפול.
    • במידה ויש המלצה לאביזרי עזר צרף אותה כולל אישור רכישה.
    • במידה ועברת הליך שיקומי כירורגי צרף דוח ניתוח.
  • דוח תרופות

שיעור אחוזי הנכות אשר יקבל אדם שעונה על קריטריונים המתאימים לסעיף 31 יכול לקבל תחת סעיף זה מקסימום 40 אחוזי נכות וכמובן שמינימום 0 אחוזי נכות. יכולים להיות מקרים בהם יש שילוב של כמה ליקויים או תסמונות כך שיהיה ניתן יהיה לקבל יותר.

קביעת דרגת הנכות לפי סעיף 41, ובעצם לפי כול סעיף בביטוח הלאומי, מותנה בבדיקות רפואיות והגשת תביעה מסודרת לביטוח הלאומי בצירוף מסמכים רפואיים רלוונטיים. במקרה של סעיף זה יהיה צורך בבדיקות אשר מראות באופן חד משמעי על קיום ליקוי בעצבים.

סעיף 31 מחולק לכמה סעיפים אשר כול אחד עוסק פגיעה אחרת בעצבים בין הסעיפים ניתן למצוא פגיעה שורשית צווארית, פגיעה בעצב רדיאלי ופגיעה בעצב אולינרי.

לאחר הגשת תביעה תחת סעיף 31 הועדה הרפואית שבוחנת את המקרה תערוך גם בדיקות משלה, כך שלא מספיק רק להגיש בדיקות או תיעודים רפואיים שקדמו להגשת התביעה אלא יש הכרח גם בבדיקה קלינית בוועדה עצמה.

תוכן עניינים

עו”ד פייפר כהן בפייסבוק עו”ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם:
לקבלת ייעוץ משפטי חסר פשרות
בנושאי תביעות נזיקין
מלאו את הטופס ונבדוק זכאותכם