כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

פנסיה מוקדמת עקב מחלה

פנסיה מוקדמת עקב מחלה מתקבלת בגין נסיבות בריאותיות, בהן העובד מאבד מכושר עבודתו וכתוצאה מכך לא מסוגל לעבוד בעבודתו או בכל עבודה אחרת שמתאימה לו בהתאם להכשרתו, ניסיונו והשכלתו וזאת למשך תקופה של למעלה משלושה חודשים. באילו מקרים תיקבע פנסיה מוקדמת? הנה כל מה שחשוב לדעת בנושא.

מהי פנסיה מוקדמת?

מחלות ותאונות קשות עלולות פעמים רבות להביא את העובד למצב של אובדן כושר עבודה, כך שהוא איננו מסוגל ולעתים אף לא להיות מסוגל יותר לשום סוג של עבודה. במקרה כזה, הוא יוכל לקבל זכאות לפרישה מוקדמת ממקום עבודתו ולקבל קצבה חודשית, המכונה פנסיית נכות.

קצבה זו ניתנת גם באופן זמני למי שלאחר החלמתו יהיה כשיר לעבודתו הנוכחית או לאחרת, אך כאשר מדובר במצב שבו העובד הגיע לגיל פרישה, הוא יקבל אותה במסגרת תשלומי הפנסיה. בכל מקרה, דמי הפנסיה המשולמים יעמדו על 75% משכרו של העובד, המוגדר כשכר הקובע לפנסיית הנכות.

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

פרישה בגיל 50? כן, זה ייתכן

עובדים שסובלים מבעיות רפואיות שונות עשויים למצוא שהם מתקשים מאוד לתפקד בעבודתם ואפילו להיפלט מחדש בגיל מאוחר לשוק העבודה. כאן הם יגלו כי גם הגיל משחק לרעתם והם יתקשו למצוא עבודות מתאימות, נוסף על היכולת לאתר עבודה שתתחשב במצבם הרפואי ותמנע מהם מאמץ, סבל וחלילה החמרה משמעותית במצבם.

על פניו העובדים אמורים להמתין לגיל הפרישה הקבוע בחוק – 67 לגברים ו-62 לנשים. אך מה קורה כאשר אדם מסוים לא יכול להגיע לגיל זה בשל רקע רפואי המונע ממנו לעבוד ולתפקד? במקרה לדוגמה, אישה כבת 50 שעבדה שנים רבות בבנק. עבודתה כללה עבודה רבה מול קהל, לחץ ואינטנסיביות כך שנקלעה בסופו של דבר למשבר ולא הצליחה לקום ממיטתה.

בדיקות מצאו כי היא סובלת מדיכאונות וחרדות קשים, לצד בעיות רפואיות הקובעות רגישות חמורה לעבודה בסביבה עם אבק. אותה אישה ניסתה להמשיך ולעבוד אך משלא הצליחה, הופנתה לקרן הפנסיה המבטחת. קרן הפנסיה קבעה אי כשירות זמנית למשך כמה שנים, אך בהמשך משמצבה של העובדת לא השתפר, היא הוכרה כמי שאבדה לחלוטין את יכולתה לעבוד וקיבלה פנסיית נכות על אף גילה הצעיר.

במקרה אחר, גבר כבן 59 ביקש לבצע פרישה מוקדמת בשל שחיקה בעבודה ובעיית השמנה שהולכת ומחמירה, לרבות ניתוח קיצור קיבה שלא צלח. הוא פוטר מעבודתו והתקשה למצוא עבודה חדשה בשל הקשיים מהם סבל. המוטיבציה שלו נפגעה ועם הזמן התגלה כי הוא סובל מבעיות גב, בעיות נפשיות וממחלת הסוכרת, גם הם הפחיתו משמעותית מיכולותיו ושאיפותיו.

גם כאן החליטה קרן הפנסיה לאשר את מצבו ולהכיר בפרישתו המוקדמת.

פנסיה מוקדמת עקב מחלה

פרישה מעבודה עקב מחלה

קבלת פנסיה מוקדמת בגין פרישה רפואית היא עניין אפשרי בכל גיל, כל עוד מדובר בעובד הסובל ממחלה קשה, מחלה נוירולוגית או פציעה חמורה שמקורה בתאונה. ועם זאת, חשוב לדעת שמתחת לגיל 40 לכל המוקדם, הסיכויים לקבל פנסיה מוקדמת קלושים מאוד.

זהו מהלך שעשוי לסייע לעובדים להמשיך ולקבל משכורת חודשית שתקיים אותם ולכן רצוי לבדוק את הזכויות במקום העבודה ולברר מבעוד מועד האם קיימת זכאות לפרישה מוקדמת כתוצאה מנסיבות רפואיות כמו מחלה. במקרים רבים שבהם הפנסיה המוקדמת לא מאושרת, לא נותר לעובדים אלא לפנות להליכים אחרים מול משרד הבריאות או תביעת חברת הביטוח בגין אובדן כושר עבודה.

שאלון נכות כללית

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

פנסיה מוקדמת עקב מחלה – תביעת ביטוח לאומי

פנסיית נכות מספקת למבוטח קצבה מכוח קרן הפנסיה שלו. כאשר המחלה מבטאת נכות תפקודית יש להגיש תביעה למוסד לביטוח הלאומי ולקבל אחוזי נכות, הקובעים תשלום קצבת נכות. וועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי תקבע האם מדובר בנכות זמנית או צמיתה ובאיזה שיעור, כאשר הזכאים יקבלו תשלום כמענק חד פעמי או כקצבה חודשית.

חשוב להפריד בין נכות כללית בביטוח לאומי ובין פנסיה מוקדמת (פנסיה נכות), שכן כאשר מתקבלת קצבת נכות, קרן הפנסיה או חברת הביטוח עשויות לטעון כי אין לשלם תשלום כפול בגין אובדן כושר העבודה. לשם כך חשוב להגיש בקשה לקיזוז מול ביטוח לאומי שתאפשר לקבל תשלום משני המקומות יחד.

 

אובדן כושר עבודה חלקי

מצב שבו נגרם לעובד אובדן כושר עבודה חלקי כתוצאה ממחלתו, עשוי להעניק לו כיסוי בהתאם לסוג הפוליסה בה הוא מבוטח. ישנן פוליסות ביטוח המאפשרות קבלת פיצוי בגין אובדן כושר עבודה חלקי ולא רק אובדן כושר עבודה מלא ולכן לפני ששוקלים את היציאה לפנסיה מוקדמת, צריך לבדוק את סוג הכיסוי הביטוחי הקיים.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

כיצד מתכננים פנסיה מוקדמת?

המטרה בפרישה מוקדמת עקב מחלה, היא להבהיר לקרן הפנסיה וחברת הביטוח מהי הפגיעה שמונעת את המשך העבודה וכיצד המחלה איננה מאפשרת כשירות תעסוקתית. יש לגבות את ההסברים בתיעוד הרפואי המתאים ולצרף הסברים מפורטים בנוגע למחלה והבעיות הקיימות. בשלב הבא, תתקיים וועדה רפואית שתקבל את ההחלטה בנוגע להכרה במחלה ואובדן כושר העבודה ותספק את הקצבה המתאימה לה.

וועדות אלו המתבצעות הן מטעם חברת הביטוח והן מטעם הביטוח הלאומי (לתובעים נכות מביטוח לאומי), בוחנות בכובד ראש את מצבו האישי של המבוטח, בהתבסס על פגישה אישית עמו והאזנה לתלונותיו וכן מהתרשמות מהניירת הרפואית. זכרו שהוועדות מעדיפות שיתרגמו להן כל מצב רפואי לתנאי הפוליסה, כך שעליכם לעמוד על כל היבטי המחלה שיש להם זיקה לפוליסה הקיימת ולהבהיר כיצד ומדוע מתרחש אובדן כושר עבודה.

שאלון קרן פנסיה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

פנסיה מוקדמת לעובדי מדינה

עובדי מדינה המבוטחים בקרן פנסיה ועבדו במשך 10 שנים לפחות, רשאים לפרוש בגין מחלה בכל גיל ולקבל קצבת פנסיה חודשית וזאת בתנאי שוועדה רפואית בחנה אותם ואת מצבם וקבעה כי הם אינם מסוגלים עוד לעבוד בשירות המדינה. עובדים שפוטרו (שלא פרשו מרצונם) עקב מצב בריאותי ולא השלימו 10 שנות שירות, עשויים להיות זכאים לקצבת נכות גם הם.

כמו כן, כל עובד שפרש מעבודתו או פוטר מעבודתו בעקבות מצב בריאותי יהיה זכאי לקבל פנסיית זקנה בהתאם לתנאים האמורים בפוליסה. אם מצבו הרפואי אכן קובע כי לא יוכל לשוב לעבודתו וכן איננו מסוגל לכל עבודה אחרת, הוא זכאי לקצבה מהחודש שלאחר מועד הפרישה.

במקרה שבו חוסר היכולת להשתכר התקבל בשלב מאוחר יותר, העובד יהיה זכאי לקבלת הקצבה בחודש שלאחר קביעת אובדן כושר העבודה. בכל מקרה אחר, הוא יהיה זכאי לקצבה זו רק אחרי גיל 60.

 

האם הקצבאות מוגנות מעיקול?

יציאה לפנסיה מוקדמת עקב מחלה היא תהליך סבוך, מורכב ואף נוקשה, במסגרתו העובד חש ברע, עובר טיפולים ובדיקות רבות, משתמש בתרופות וכל אלו שעה שהוא איננו מסוגל לעבוד בעבודתו באופן סדיר ולהשלים את מחובותיו הכלכליות הרגילות כתוצאה ממצב החיים שאליו הורגל.

מצב זה גורם פעמים רבות לכדי יצירת חובות כתוצאה מהגירעון הכלכלי והיעדר המשכורת, עד לכדי עיקול. קצבאות הפנסיה מוגנות מפני עיקולים באופן חלקי ועל פי חוק, בידי מקבל הקצבה אמור להישאר סכום הגבוה מבין שני סכומים קיימים: סכום בשווי גובה שכר העבודה הפטור מעיקול, או מחצית מסכום הקצבה שניתנה.

הגנה זו מתייחסת הן לקצבאות פנסיית נכות והן לקצבאות זקנה המשולמות לגמלאים ומבוטחים וכן לקצבאות שארים המשולמות לשארים של אותם גמלאים ומבוטחים. הגנה זו לא תקפה למקרים שבהם מקבל הקצבה משלם מזונות ואם זהו המצב, המדינה תוכל לעקל את כל הקצבה לטובת תשלום מזונות ילדים.

שאלות ותשובות

אנשים שחולים במחלה אשר אינה מאפשרת להם להמשיך לעבוד בעבודתם או אפילו באף עבודה אחרת יכולים להיות זכאים לקבל אישור לפרישה מוקדמת ובמקביל לקבל קצבה חודשית המכונה פנסיית נכות.

על מנת לקבל אישור לפנסיה מוקדמת בעקבות מחלה תדרשו להגיש תביעה לביטוח הלאומי על מנת לקבל אחוזי נכות מהביטוח הלאומי ובהתאם גם קצבת נכות.

על פניו ניתן לקבל פרישה מוקדמת בכול גיל אך בפועל הסבירות שזאת אכן יינתן מתחת לגיל 40 הוא לא גבוה במיוחד. ככול שמתקרבים יותר לגיל הפרישה הקבוע בחוק, וככול שהמחלה אשר לקה בה העובד יותר מחמירה את מצבו ומונעת ממנו לעבוד הסבירות לקבל זכאות לפרישה גדלה.

עובדי מדינה עם ותק של 10 שנים לפחות לאחר ועדה רפואית אשר מאשרת את מצבם בעקבות המחלה יכולים לפרוש בכל גיל ולקבל פנסיה, כל זאת בתנאי שהועדה מאשרת שאכן העובד לא יכול עוד לעבוד בשירות המדינה ולכן הוא יכול לפרוש ולקבל את הכסף שמגיע לו בהתאם.

תוכן עניינים

עו”ד פייפר כהן בפייסבוק עו”ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם: