כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

אובדן כושר עבודה בעקבות שבירת רגל

אובדן כושר עבודה בעקבות שבירת רגל מהווה מצב שבו אדם איננו מסוגל לעבוד בעבודתו או בכל עבודה אחרת, כתוצאה משבר ברגלו שגרם למגבלה או בעיה תפקודית בשיעור שמעל ל-75%. אך כיצד ניתן לדעת מתי השבר ברגל מצדיק את אובדן כושר העבודה? כל התשובות ממש כאן:

 

תנאי זכאות - נפגעי עבודה

  • נפגעי עבודה עשויים להיות זכאים למענק נכות חד פעמי או לקצבת נכות חודשית, אם נקבעה להם דרגת נכות בשיעור של 9% לפחות.
  • התביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה תטופל רק אם הוגשה קודם לכן תביעה לדמי פגיעה, שבעקבותיה הוכרה הפגיעה כפגיעה בעבודה.
  • עובדים שהגישו תביעה להכרה בפגיעה בעבודה תוך 12 חודשים ממועד היווצרות הנכות, ואת התביעה לקביעת דרגת נכות תוך 12 חודשים ממועד ההכרה בפגיעה, זכאים לגמלה מלאה ללא הפחתה מיום תחילת הנכות.

לייעוץ מקצועי עם עורך דין אובדן כושר עבודה בנושאי תביעות פיצויים – צרו קשר עם משרדנו.

תאונות המשלבות פגיעת רגל

תאונות רגליים, לרבות תאונות מעבודה או עקב רשלנות של צד ג', נגרמות בדרך כלל כתוצאה מהחלקה או נפילה קשה, בין היתר כתוצאה ממכשול בדרך או מדרכה בלתי תקינה, תאונות אופנוע ופציעות עבודה בהן היו מעורבים מכשירים או מכונות שהופעלו בדרך מסוכנת. הפציעה עלולה להתבטא בכל חלקי הרגל כמו: קרסול, כף רגל, ברך, ירך ועוד.

שבירת רגל כשלעצמה נגרמת בדרך כלל כתוצאה מנפילה חזקה או פגיעה ישירה. השברים הטיפוסיים הם לרוב שבר בפיקת הברך, שבר בקרסול ושבר במסרק כף הרגל.

 

אובדן כושר עבודה בעקבות שבירת רגל

שבירת רגל – את מי תובעים כאן?

אדם שנפגע באופן שגרם לרגלו להישבר ונבצר ממנו להמשיך לעבוד, זכאי לזכויות מסוימות. זכויות אלו ניתנות בהתאם לחומרת הפגיעה והשאלה האם הנזק הקיים הוא זמני, מתמשך ואף צמית. הנזק עשוי לבטא מגבלה כלשהי ברגל, כמו למשל נימול או חולשה, גרירת רגל, צליעה, התקנת קיבוע פנימי (פלטינה), העדר האפשרות לנעילת נעליים סגורות, לעמידה ממושכת, כאבים עזים ועוד.

שאלון נכות כללית

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

לאור כל אלו וכאשר הפגיעה אכן מונעת מכם לעבוד, ניתן לפעול במספר מישורים שונים:

(אם שבירת הרגל מהווה תאונת עבודה) תביעה לדמי פגיעה

תביעה זו מתרחשת מול המוסד לביטוח הלאומי, המשלם דמי פגיעה בשיעור של 75% משכרו הממוצע של העובד למשך 91 הימים הראשונים לפגיעה. דמי הפגיעה מהווים הכרה בעובד כנפגע עבודה ולכן באפשרותו לפנות לאחר מכן גם בתביעה לנכות מעבודה.

 

תביעת נכות כללית או נכות מעבודה

ניתן להגיש תביעה למוסד לביטוח הלאומי כדי לקבל נכות זמנית או צמיתה בשיעור מסוים וזאת בהתאם לסוג הפגיעה וחומרתה. על פי שיעורי הנכויות שנקבעו בספר הליקויים של הביטוח הלאומי, ניתן לראות שתביעות בגפיים התחתונות עשויות להגיע גם ל-70% נכות במקרים מסוימים – שיעור נכות המזכה בקצבה של יותר מ-2,200 שקלים מידי חודש.

יחד עם זאת, חשוב להבהיר שקביעת 9%-19% נכות מזכה במענק חד פעמי מהביטוח הלאומי. רק נפגעים בעלי 20% ומעלה זכאים לקצבה חודשית שתואמת את שיעור הנכות שקיבלו.

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

תביעת הגורם המזיק

אם השבר ברגל נגרם לכם כתוצאה ממחדל או רשלנות של צד ג' (למשל עירייה שהותירה מפגע על המדרכה, מעסיק שברשלנותו לא סיפק לעובד אמצעי בטיחות מתאימים וכד'), ניתן יהיה להגיש תביעת נזיקין נגד הגורם המזיק ולדרוש בפיצויים. כאמור, תביעה זו תתקבל רק אם יוכח בתיעוד ובראיות כי האשמה בפגיעה היא של צד ג' ולא נגרמה מצד הנפגע.

 

תביעת הביטוח הפרטי

אם יש לכם פוליסת ביטוח פרטית מתאימה כמו למשל נכות מתאונה, ביטוח תאונות אישיות וכו', היא תוכל לזכות אתכם בסכום הכספי האמור בה וזאת גם באופן מצטבר לתגמולים שהתקבלו מהביטוח הלאומי, אם כי תחת האפשרות שיתרחש קיזוז מסוים ביניהם.

 

תביעת אובדן כושר מקרן הפנסיה

בתוך קרן הפנסיה קיים רכיב ביטוחי של אובדן כושר עבודה, שנועד לכסות בדיוק את המקרה שנגרם לכם. אם רגלכם נשברה באופן שגרם לפגיעה תפקודית בשיעור של לפחות 75%, אתם צפויים לקבל תגמול מהחברה המבטחת את קרן הפנסיה שלכם (פנסיית נכות).

 

מהו אובדן כושר עבודה?

אובדן כושר עבודה הוא מצב שבו אדם מאבד מיכולת העבודה שלו בשיעור חלקי או מלא, באופן זמני או לצמיתות, תלוי בחומרת הפגיעה והמגבלה התפקודית שנוצרת ממנה. כמובן שמגבלה עלולה להיות כזו שמונעת מאדם לחזור לעבודתו ולעסוק בה לפרנסתו ולשם כך הוא מכוסה בפוליסת אובדן כושר עבודה – על פי חוק מכוחה של קרן הפנסיה שלו ובנוסף על פי בחירתו, אם בחר להצטרף לפוליסה פרטית דומה.

נוסף לפוליסה הקיימת בקרן הפנסיה, ישנם עובדים שנהנים גם מביטוח מנהלים, בו קבלת הפיצוי במצב של אובדן כושר עבודה מובטח יותר ועל כן הדבר נחשב כהטבה וכתנאים טובים יותר במקומות עבודה.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

תביעת אובדן כושר עבודה בעקבות שבירת רגל

אם רגלכם נשברה באופן שגורם למגבלה ולכאבים המונעים מכם לעבוד לפרק זמן ארוך, באפשרותכם לתבוע את פוליסת אובדן כושר העבודה (מקרן הפנסיה וגם זו הפרטית אם יש) ולקבל פיצויים מתאימים. יחד עם זאת, ישנם תנאים מסוימים שמעמידים את הפיצויים שלכם בסימן שאלה וחשוב להכיר אותם מראש:

 

שלושה חודשי המתנה

3 חודשים המתנה מרגע ההצטרפות לפוליסה, יחלפו עוד 3 חודשים עד שתיכנס לתוקפה. בתקופה זו אם תתבעו, לא תהיו זכאים לדבר.

 

תנאי ה-75%

תנאי ה-75% – הפיצוי בפוליסות אובדן כושר עבודה ניתן רק אם יכולת העבודה נפגעה בשיעור של 75% לפחות כתוצאה מהשבר ברגל והמגבלה שנוצרה ממנו. כך למשל, אם סדרנית בסופר הייתה יכולה לעבוד "על הרגליים" במשך 6 שעות וכעת באפשרותה לעבוד 4 שעות בלבד, היא לא תפוצה משום שלא איבדה יותר מ-75% מכושר עבודתה.

 

שאלת העיסוק הסביר

"עיסוק סביר" הוא מונח במחלוקת, שהפרשנות לגביו רבה ובלתי מוחלטת כך שכל מקרה לנסיבותיו הוא. בכלליות, תנאי זה בפוליסה קובע שהפיצוי יינתן רק אם העובד לא יכול לעבוד בעיסוק הספציפי שלו ולא בכל עיסוק סביר אחר שתואם את ניסיונו, השכלתו וכישוריו.

 

למרות השבר בקרסול, תביעת אובדן כושר העבודה נדחתה

מעשה בפועל בניין ששבר את קרסולו בשלהי יולי 2017. הוא עבד בתעלה סביב המבנה, כאשר ערימת חול קרסה פנימה יחד עם מספר קרשים חיצוניים וגרמה לרגלו הימנית להיתפס בתוכם, להיחבל ולהישבר.

מומחה פרטי שבדק אותו קבע שעליו לקבל נכות צמיתה בשיער של 19%. מומחה מטעם בית המשפט קבע שעליו לקבל נכות צמיתה בשיעור של 10%. שני מומחים אלו הדגימו בעיה חמורה בתנועת הקרסול, שמונעת מהעובד לעמוד, ללכת או להתאמן באופן ממושך. ולמרות כל אלו, קבעה חברת הביטוח המבטחת את אותו עובד בפוליסת אובדן כושר עבודה כי הגבלתו קלה בלבד והנכות ממנה היא של 5% בלבד.

 

קביעה זו איננה מתיישבת עם מצבו האמיתי של אותו פועל

מצב רפואי שכעת מונע ממנו להשתלב שוב בעבודתו בתחום הבניין והתשתיות ולהתפרנס ממנו. יש לו גם חמישה ילדים שכעת נאלצים להתמודד עם צמצום משמעותי מאוד בתנאי מחייתם.

דוגמה זו היא רק אחת מיני רבות למצב שבו אדם שובר את רגלו בתאונה או פגיעה מצערת, שלאורך זמן מתגלה כפגיעה חמורה המגבילה אותו מלהמשיך לעסוק בעבודתו ולהתפרנס ממנה. כמובן שאיש מאיתנו איננו מעוניין להיפגע כך שחייו משתנים מן הקצה אל הקצה, אך בכל זאת קיימת חשיבות רבה להבנת נושא אובדן כושר העבודה וכיצד מתמודדים איתו אם וכאשר נפגעתם או חליתם.

 

ולמרות האתגרים

דחיית תביעת אובדן כושר עבודה היא אינה סוף פסוק! גם אם חברת הביטוח לא השתכנעה בפגיעת הרגל ודחתה את התביעה שלכם לאובדן כושר, תוכלו להמשיך ולפעול במספר דרכים שונות. כדי למקסם את הפיצויים שלכם מכל אפיקי התביעה הפוטנציאליים ולמנוע מהתביעה שלכם להידחות, חשוב לקבל ליווי מתאים מעורך דין המתמחה באובדן כושר עבודה ונזקי גוף, שישמש כמייצג שלכם מול הגופים הנתבעים וינחה אתכם כיצד לפעול לכל אורך הדרך.

באם שברתם רגל במהלך העבודה, גם אם השבר התאחה וחזרתם יחסית לשגרה, מדובר בתאונת עבודה ועל כן, אתם יכולים לבדוק אופציות לתבוע את הביטוח הלאומי או לחילופין חברת ביטוח פרטית אשר אתם מבוטחים בה מפני מקרים כאלה.

אובדן כושר עבודה הוא מצב בו אדם לא יכול להמשיך לעבוד ובעצם מאבד יכולות מסוימות אשר השתמש בהן לצורך עבודתו או צריך אותן לכול עבודה אחרת. כאשר אובדן כושר העבודה נגרם כתוצאה משבירת רגל, ישנם כמה גורמים אשר אמורים לפצות וכן לסייע בגין כך.

אם הגשתם תביעה לביטוח הלאומי או לביטוח פרטי בגין אובדן כושר עבודה בעקבות שבירת רגל וקיבלתם דחייה, או אחוזי נכות נמוכים ביחס למה שנראה לכם שמגיע לכם, מומלץ ליצור קשר עם עורך דין אשר מתמחה בתחום ויוכל לנסות לשנות את המצב.

ההליכים מאוד משתנים בין אדם אחד לאחר אך אפשר להגיד באופן כללי כי ישנם כמה ערוצים עיקריים שרוב האנשים יכולים לתבוע מולם. המוסד לביטוח לאומי, ביטוחים פרטיים שבהם פוליסת אובדן כושר עבודה וכן, קרן פנסיה שמבטחת מפני כך.

תוכן עניינים
השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם: