כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

אובדן כושר עבודה בעקבות סרטן

מחלת הסרטן דורשת התמודדות לא פשוטה בכל תחומי החיים, כאשר אחד מהם הוא התחום הכלכלי. לא מדובר רק בהוצאות הרבות הנלוות למחלה, כמו טיפולים שונים או תרופות, אלא גם בחשש ממשי לאובדן כושר העבודה בעקבות הסרטן. כיצד ניתן להתמודד עם זה? על כל זאת ועוד במאמר שלפניכם.

 

תנאי זכאות - נפגעי עבודה

  • נפגעי עבודה עשויים להיות זכאים למענק נכות חד פעמי או לקצבת נכות חודשית, אם נקבעה להם דרגת נכות בשיעור של 9% לפחות.
  • התביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה תטופל רק אם הוגשה קודם לכן תביעה לדמי פגיעה, שבעקבותיה הוכרה הפגיעה כפגיעה בעבודה.
  • עובדים שהגישו תביעה להכרה בפגיעה בעבודה תוך 12 חודשים ממועד היווצרות הנכות, ואת התביעה לקביעת דרגת נכות תוך 12 חודשים ממועד ההכרה בפגיעה, זכאים לגמלה מלאה ללא הפחתה מיום תחילת הנכות.

לייעוץ מקצועי עם עורך דין אובדן כושר עבודה בנושאי תביעות פיצויים – צרו קשר עם משרדנו.

מהו אובדן כושר עבודה בעקבות סרטן?

לפני שנעבור לפן המעשי של המאמר, שיסביר כיצד ניתן להתמודד עם מצב של אובדן כושר עבודה בעקבות מחלת הסרטן, יש להסביר מהו בכלל אובדן כושר עבודה. אובדן כושר עבודה הוא מצב שבו, עקב תאונה, מחלה, פציעה או מום מולד, אדם אינו מסוגל למצות את כושר עבודתו, כלומר לעבוד כפי שמסוגל בן אדם רגיל, או כפי שהיה מסוגל הוא עצמו לפני הנכות שנגרמה לו.

 

נכות רפואית מול נכות תפקודית

חשוב להבין כי אובדן כושר עבודה מתייחס לנכות תפקודית, ולא לנכות רפואית. כלומר, ייתכן בהחלט מצב בו לאדם תהיה נכות רפואית של ממש, אך הדבר לא יפגע כהוא זה בכושר עבודתו.

בעוד נכות רפואית נקבעת אך ורק על ידי רופאים ואך ורק על בסיס מצבו הרפואי של המטופל, נכות תפקודית נקבעת על בסיס הנכות הרפואית, אך בהתייחס לגורמים אחרים ועל ידי גורמים מקצועיים.

 

הקשר בין מחלת הסרטן לאובדן כושר עבודה

עבור כל מי שחווה את מחלת הסרטן מקרוב, בין אם על גופו ובין אם בבן משפחה, הקשר בין מחלת הסרטן לאובדן כושר עבודה הוא ברור. מרגע גילויה של המחלה עובר המטופל טיפולים רפואיים שונים, הכוללים כימותרפיה, אימונותרפיה, הקרנות וניתוחים, אשר כולם תורמים להחלשתו של הגוף החלש גם ככה.

חולשה זו באופן טבעי מובילה פעמים רבות לאובדן היכולת להשתכר כפי שהיה המטופל יכול להשתכר קודם לכן. בשילוב עם המחלה ועם ההתמודדויות האחרות הכרוכות עימה, הדבר יכול להעמיד את המטופל ואת בני משפחתו בפני שוקת שבורה.

אובדן כושר עבודה בעקבות סרטן

אז מה ניתן לעשות?

עם זאת, לרוב ניתן בהחלט לצמצם את המשבר. כיצד?

שאלון נכות כללית

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

התשובה לכך מתחלקת לשלוש אפשרויות עיקריות:

אפשרות ראשונה: קצבת נכות כללית

האפשרות הראשונה העומדת בפני מי שאיבד את כושר עבודתו, באופן מלא או חלקי, בעקבות מחלת הסרטן היא הגשת תביעה לקצבת נכות כללית מהביטוח הלאומי.

אנשים נוטים לחשוב שקצבת נכות כללית אינה מתאימה למצב של מחלה שאיננה כרונית, אך למעשה אין זה נכון. ביטוח הנכות הכללית שמעניק הביטוח הלאומי מכסה גם מצבים של נכות זמנית, וגם של כזאת שנגרמה בעקבות מחלת הסרטן.

חשוב לדעת כי קצבת נכות כללית תינתן רק החל מהיום ה-91 ליום בו החלה הנכות, ועל כן כאשר מדובר בסרטן קל יחסית, שהטיפולים הכרוכים בו אינם ארוכים, היא איננה רלוונטית.

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

אפשרות שנייה: קצבת נכות מעבודה

האפשרות השנייה רלוונטית רק לפלח מסוים באוכלוסייה, אך בכל זאת חשוב מאוד להיות מודעים אליה. אפשרות זו היא הגשת תביעה לקצבת נכות מעבודה מהביטוח הלאומי. קצבת נכות מעבודה מגיעה למי שנפצע במהלך עבודתו או שסובל ממחלת מקצוע, כאשר מחלת מקצוע היא מחלה שנגרמה עקב חשיפה לחומרים מסוימים במהלך העבודה באופן קבוע.

מחלת הסרטן היא אחת המחלות שמוכרת כמחלת מקצוע בכל מיני נסיבות, כמו למשל חשיפה קבועה לשמש שמובילה לסרטן העור או חשיפה לקרינה שמובילה לסרטן הדם. הכיוון הזה תמיד שווה בדיקה, שכן הקצבה לה זכאי אדם שהוכרה לו נכות מעבודה גבוהה משמעותית מזו של אדם שמקבל קצבת נכות כללית בלבד.

 

אפשרות שלישית: ביטוח אובדן כושר עבודה

האפשרות השלישית שעומדת בפני מי שאיבד את כושר עבודתו בעקבות מחלת הסרטן היא תביעת חברת הביטוח בה הוא מחזיק ביטוח אובדן כושר עבודה.

רבים אינם יודעים זאת, אך למעשה כמעט כל אדם בוגר בישראל מבוטח למעשה בביטוח אובדן כושר עבודה, בין אם באופן פרטי ובין אם דרך קרן הפנסיה שלו.

אפשרות התביעה של חברת הביטוח משתנה דרמטית בהתאם לפוליסה שנרכשה מראש, שכן לא כל הפוליסות שוות זו לזו. כך למשל בעוד ישנן פוליסות שמכסות את אובדן כושר העבודה החל מהיום הראשון, רוב הפוליסות מכסות את אובדן כושר העבודה רק החל מהיום ה-91 לתחילתו.

הבדל משמעותי נוסף שעשוי להיות בין פוליסות נוגע לשאלה האם הכיסוי כולל רק אובדן כושר עבודה מלא או שהוא כולל גם אובדן כושר עבודה חלקי. הדבר חשוב במיוחד עבור חולי סרטן, שכן פעמים רבות המחלה והטיפולים הנלווים לה לא גורמים לאובדן כושר עבודה מלא.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

סוגי פוליסות אובדן כושר עבודה

עוד הבדל משמעותי בין הפוליסות השונות, ואולי המשמעותי ביותר, נוגע לסוג אובדן כושר העבודה הכלול בהן, כאשר ישנן שלוש סוגי פוליסות שונות:

 

פוליסה בסיסית

מכסה רק מצב של אובדן כושר עבודה בכל עבודה שהיא. כלומר, כל עוד החולה מסוגל לעבוד בעבודה מסוימת, גם אם אינה מתאימה להכשרתו או השכלתו, הוא לא יוכל לקבל פיצוי ביטוחי.

 

פוליסה מתקדמת

לעומת הפוליסה הבסיסית, הפוליסה המתקדמת מחשיבה אובדן כושר עבודה כמצב בו אדם אינו יכול לעסוק עוד במקצוע התואם את הכשרתו ואת השכלתו, ולא רק מצב שבו הוא לא יכול לעבוד יותר בשום עבודה.

שאלון קרן פנסיה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

פוליסה מקיפה

הפוליסה המקיפה נחשבת לפוליסה הטובה ביותר מבין השלוש, שכן היא מכסה כל מצב בו אדם אינו מסוגל, באופן קבוע או זמני, לעבוד באותה עבודה בה עבד קודם לכן.

 

אובדן כושר עבודה ועורך דין

מצב של אובדן כושר עבודה הוא לעולם מצב מורכב עבור מי שחווה אותו, הן במעגל הראשון והן במעגלים המשניים. הדבר נכון במיוחד כאשר מדובר באובדן כושר עבודה שנגרם בעקבות מחלת הסרטן. בניגוד גמור לכך, עומדות חברות הביטוח, שאינן ששות להוציא מכספן כדי לשפות את המבוטחים שלהן, על אף שהן שילמו להן את דמי הפרמיה במשך שנים ארוכות.

ההתמודדות מול חברות הביטוח, כמו גם אל מול הביטוח הלאומי, עשויה להיות קשה, ארוכה ומתסכלת, במיוחד עבור מי שאינו רגיל בה באופן יום יומי ואינו מכיר את הכללים ואת צורת ההתנהלות של המוסדות הללו.

בדיוק כאן נכנס לעזרה עורך הדין, ובמיוחד כזה המתמחה בתביעות אובדן כושר עבודה. עורך דין כזה ידי בדיוק כיצד לפעול על מנת להוציא את המיטב בעבור לקוחו, וכל זאת עם מעט מאמץ ככל האפשר מצידו של הלקוח עצמו.

כך יכול החולה להקדיש את זמנו ואת מרצו במלחמה נגד המחלה, ולא לבזבז כוחות נפש, שהם מצרך חשוב במיוחד בתקופה כזו, בהתמודדות נגד בירוקרטיה של גופים שעשויים להיות אטומים לעיתים.

התמודדות עם מחלת הסרטן הינה ארוכת טווח, ודורשת השקעת משאבים רבים מהחולה עצמו: כלכליים, רגשיים ודורשים זמן. לכן, פעמים רבות, במהלך הטיפולים והדרך לריפוי, עלול החולה לסבול מנכות תפקודית אשר לא מאפשרת לו להמשיך לעבוד כלל, או לא מאפשרת עבודה במינון ובכמות שנעשו בעבר. 

כאשר אדם סובל מאובדן כושר עבודה בעקבות סרטן, הוא יכול לתבוע את ביטוח לאומי לקבלת קצבת נכות כללית. קצבה זו, אשר יכולה להיות משולמת גם למחלות אקוטיות, משולמת מהיום ה-91 לגילוי הנכות, כך שהיא מתאימה למחלות סרטן אשר ההתמודדות עימן צפויה להיות ארוכה מאוד. 

מחלות סרטן מסוימות יכולות להיות קשורות לענפי תעסוקה שונים, כמו למשל סרטן העור הנגרם מחשיפה לשמש, וסרטן הריאות אשר נגרם כתוצאה מחשיפה לאסבסט ועוד. לכן כאשר תובעים על אובדן כושר עבודה בעקבות סרטן יש לנסות לתבוע תחילה קצבת נכות מעבודה.  

תביעה על אובדן כושר עבודה ניתנת דרך הביטוח הפרטי או כנגד סעיף אובדן כושר עבודה בקרן הפנסיה. כך או כך, יש לשים לב לזמן ממנו התשלום יחל, גובהו ומידת היכולת לקבל תשלום על אובדן כושר עבודה או חלקי. 

תוכן עניינים
השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם: