כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

פטור ממס הכנסה עקב מחלה

פטור ממס הכנסה הוא הטבה לה זכאים חולי לב העומדים בקריטריונים. מחלות לב הן אחת מגורמי התמותה העיקריים במדינת ישראל ומלבד הקושי הפיזי ממנו סובלים החולים, הם גם נאלצים להוציא סכומי כסף משמעותיים עבור טיפולים מצילי חיים.

סוגים של אירועים ומחלות לב כמו הפרעות קצב, דלקת בשרירי הלב, התקפי לב, אי ספיקה וליקויים נוספים – מזכים בהטבות שונות, כלכליות בין היתר, בדגש על פטור ממס הכנסה לחולי לב.

מה התנאים המקנים פטור ממס הכנסה עבור חולי לב?

התנאים בגינם יקבל חולה לב פטור ממס הכנסה הם נכות של מאה אחוז התקפה מעל לחצי שנה עקב מחלת הלב ממנה הוא סובל כפי שמופיע בתת סעיף 9 המתייחס למחלות לב תחת התקנה על פיה נקבעת רמת הנכות לפגועי עבודה בספר התקנות של ביטוח לאומי.

במקרה של איחוד אחוזי נכות, חישוב עבור זכאות לפטור ממס הכנסה יתבצע באופן שונה מפעולת חיבור פשוטה ועל פי חישוב מיוחד של הביטוח הלאומי הנדרש למעל 90 אחוזים. בכל מקרה, זכאות לפטור ממס הכנסה אינה מחייבת הכרה בגין אובדן של היכולת לעבוד

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

אחוזי נכות המזכים בפטור ממס הכנסה מושפעים מפרמטרים שונים:

פטור ממס הכנסה מול המוסד לביטוח לאומי: ועדות זכאות לפטור ממס הכנסה; ועדות להגדרת נכות כללית; פטור עקב תאונה בעבודה; פטור עקב טיפול בקטין נכה; פטור עקב חבלה בזמן התנדבות. פטור ממס הכנסה מול משרד האוצר: נכות עקב מלחמה בנאצים, נכות עקב רדיפות הנאצים (שורדי הרייך המקבלים פיצויים) ועל פי החוק לפיצוי פגועי הגזזת.

פטור ממס הכנסה מול משרד הביטחון: הגדרת רמת נכות לנפגעי פעולות טרור ונכי צה"ל.

פטור ממס הכנסה עקב מחלה

 

איך מגישים בקשה לפטור ממס הכנסה ממחלת לב?

בדיקות רפואיות שקריטי לבצע טרום הגשת המסמכים לפטור ממס הכנסה עקב מחלת לב כוללות מבחן מאמץ, בדיקת אקו, תיעוד הפעילות החשמלית של הלב (אק"ג) ותוצאות של בדיקת הולטר. לאחר שברשותכם כל הטפסים הרצויים פנו לסניף מס הכנסה הקרוב לביתכם ומלאו את טופס 169 א להתכנסות ועדה רפואית בעניינך עבור הגדרת רמת נכות עבור מס הכנסה, טופס 169 ב המתיר ויתור על סודיות רפואית, טופס 1516 לקבלת פטור ממס עקב נכות.

במקרה של הגשת הבקשה עקב מחלת לב צירוף מסמכים נוספים כגון אסמכתאות לתהליכים טיפוליים כמו צינתור, ניתוחים, אשפוזים, השתלת מעקפים, תוצאות בדיקות ואישור קרדיולוגי לקשיים הפיזיים מהם אתה סובל סמוך ככל הניתן למועד הבדיקה יעלו את הסיכויים לאישור בקשתכם.

כמו כן, תיעוד רפואי עבור כל ליקוי בריאותי ממנו אתם סובלים ובגינו אתם רוצים שיתחשבו בעת קביעת רמת הנכות וכן שובר תשלום של 659 ש"ח לערך שהתקבל בסניף ביטוח לאומי או מפקיד השומה. עם הגשת כלל הטפסים ובדיקתם בידי פקיד השומה של מס הכנסה הם מגיעי למוסד ביטוח לאומי אשר ישלחו לך זימון לוועדה שתדיין במצך הרפואי בהתאם לתנאי מס הכנסה.

מאז יוני 2016 לא נהוג לחייב בנוכחות את התובע בוועדה הרפואית אם נמצא בשלב מתקדם של מחלת לב.

 

השתלשלות העניינים כפי שתתקיים במהלך הוועדה הרפואית היא כדלקמן:

– בחינת הטפסים הרפואיים שהגיש התובע
– דיון והעלאת סוגיות הנוגעות למצבו הבריאותי של מבקש הפטור
– אפשרות לבדיקה פיזית בהתאם לדרישה

אופציה מומלצת למיצוי הזכויות וקבלת מירב הפיצויים היא נוכחותו של עורך דין מטעמו של התובע שיגיב לטענות הוועדה וישמור על האינטרסים של הלקוח. בתום הדיון תינתן הקביעה אשר תדווח למס הכנסה בצירוף כל הטפסים הנלווים ובתורה תוציא הודעה לתובע על תוצאות הועדה.

שאלון נכות כללית

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

לא אישרו את בקשתי לפטור ממס הכנסה כסובל מחלת לב. האם ניתן להגיש ערעור על קביעת ועדה רפואית? אכן ניתן!

הגשת מכתב בקשה לערעור בתוספת שובר תשלום של 950 ש"ח יש להגיש עד 45 ימים מרגע קביעת הדחיה ישירות אל הוועדה הרפואית לערערים. את הגשה אפשר להגיש במס הכנסה או במוסד ביטוח לאומי ונכונה עבור פטור ממס הכנסה אך גם עבור מס הכנסה לבדו.

 

לכמה זמן תקף פטור ממס הכנסה עבור חולי לב?

על פי תקופת הזמן שנקבעה לנכות וכל עוד התובע עומד בקריטריונים לפטור, לא יחויב הפטור במס הכנסה החל בהכנסה העתידית הקרובה אותה צפוי לקבל.

 

האם ניתן לקבל החזרים רטרואקטיביים עבור פטור ממס הכנסה לחולה לב שקיבל פטור?

בהחלט ניתן!

פטור ממס הכנסה נכנס לתוקפו מהרגע בו התקבלה החלטה לגבי רמת הנכות ובמידה ועומדת בתנאים הרלוונטים.

כדי להזדכות בהחזרי מס  על הכנסות קודמות:
-עד שש שנים מרגע מסירת מסמכי הבקשה לפטור ממס הכנסה יכול לקבל החזר רטרואקטיבי כל מי שסיפק דוחות למס הכנסה וכן גם עובדים עצמאיים.
– עד שלוש שנים מרגע מסירת מסמכי הבקשה לפטור  יכול לקבל החזר רטרואקטיבי כל מי שלא שסיפק דוחות למס הכנסה וכן גם עובדים שכירים.

 

מהו גובה ההכנסה המרבי הפטור ממס עבור חולה לב?


כספי שכר מעבודה כעצמאי או שכיר (נקרא גם 'יגיעה אישית')- 618,000 שקלים לשנה. במצב בו זכאות לנכות ניתנת מעל חצי שנה ועד פחות משנה- 74,040 שקלים לשנה. כספי שכר שאינם מעבודה בפועל אלא הכנסה פסיבית (נקרא גם 'יגיעה שאינה אישית') –  74,040 שקלים לשנה. כספי שכר שאינם מעבודה בפועל אלא הכנסה פסיבית בנוסף לקבלת כספי ריבית המשולמת על גובה פיצויים או ביטוח שניתנו עקב חבלות פיזיות-  304,560 שקלים לשנה.

 

למה צריך בכלל עורך דין המתמחה במקרים של פטור ממס הכנסה לחולי לב?

התנהלות נכונה בעת תהליך של קבלת פטור ממס הכנסה יכולה להביא לזכאות של מאות אלפי שקלים עבור התובע. לעמוד בפני הוועדה הרפואית של מס הכנסה או ביטוח לאומי ללא הכנה או תדריך מוקדם כמעט בוודאות יוריד את ערך התביעה כמו שהיתה יכולה לזכות באם היתה מתקיימת בסיוע של עורך דין מקצועי ובעל נסיון בתביעות מסוג של קבלת פטור ממס הכנסה.

חשוב לדעת שאין אופציה לליווי עו"ד מטעם החברות לזכויות רפואיות בנוכחות הוועדות הרפואיות לכן גיבוי וסיוע שלהן אינו משתווה לליווי צמוד כמו שהיה מקבל מעורך דין. מי שלא מעוניין להתפשר על מיצוי זכויותיו או להמר על הסיכויים לזכאות לפטור ממס הכנסה לא יסתייג מעצה וייצוג של עורך דין המתמחה בתביעות של פטור ממס הכנסה ודיני רפואה.

 

האם ישנה אפשרות לפטור ממס הכנסה עבור חולי סרטן?

הליכים רפואיים שנועדו להטיב עם חולי הסרטן או להאריך את חייהם עלולים במקרים רבים לפגוע ביכולת להתנהלות שגרתית ובהתאם למשתנים שונים, חולים אלה זכאים לקבל פטור ממס הכנסה.

מקרים בהם חולי סרטן יקבלו פטור ממס הכנסה בכפוף לתנאים הבאים:
מטופלים בהליך אונקולוגי, לאחר הליך כירורגי שתכליתו בתאים ממאירים או אלה המתמודדים עם שלב ארבע של המחלה.

כל המוזכרים להלן יהיו זכאים ברמה גבוה של סבירות לעד מאה אחוזי נכות לזמן מוגבל, במידה ויקבע כך לפרק זמן העולה על חצי שנה יקבל המטופל פטור ממס הכנסה בעקבות מחלת הסרטן.אם רמת אחוזי הנכות שלך בגין מחלת הסרטן אינה מאה אחוזים אך יש לך פגיעות  או מחלות נוספות בגינן אתה מקבל אחוזי נכות ניתן לבחון את איחודם של כלל אחוזי הנכות לקבלת ההטבה.

במקרה של איחוד אחוזי נכות, חישוב עבור זכאות לפטור ממס הכנסה יתבצע באופן שונה מפעולת חיבור פשוטה ועל פי חישוב מיוחד של הביטוח הלאומי הנדרש למעל 90 אחוזים.  בין הליקויים בגינם ניתן לקבל אחוזי נכות המזכים בפטור ממס הכנסה נוכל למצוא מחלות כמו עיוורון, טרשת נפוצה, ליקוי כבד או כליות, פרקינסון, חרשות, דלקת פרקים, שיתוק ילדים או סיבוכים של מחלות לב שקורים לעיתים קרובות כמו סכרת, יתר לחץ דם או כולסטרול גבוה באופן מסוכן.

תוקף הזכאות צריך להמשך מעל חצי שנה על מנת להיות כלול בחישוב של המוסד ביטוח לאומי. בכל מקרה, זכאות לפטור ממס הכנסה אינה מחייבת הכרה בגין אובדן של היכולת לעבוד.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

מה נדרש להגשת בקשה עבור פטור ממס הכנסה עקב מחלת הסרטן?

בדיקות רפואיות שקריטי לבצע טרום הגשת המסמכים לפטור ממס הכנסה עקב מחלת לב כוללות צילומים ובדיקות הדמיה כגון CT, US, MRI, PET-CT ומיפוי.

לאחר שברשותכם כל הטפסים הרצויים פנו לסניף מס הכנסה הקרוב לביתכם ומלאו את טופס 169 א להתכנסות ועדה רפואית בעניינך עבור הגדרת רמת נכות עבור מס הכנסה, טופס 169 ב המתיר ויתור על סודיות רפואית, טופס 1516 לקבלת פטור ממס עקב נכות וכן טופס בקשה למוסד ביטוח לאומי כפי שהעבירה לך האגודה למלחמה בסרטן וחתם עליו האונקולוג או המטולוג המטפל .

במקרה של הגשת הבקשה עקב מחלת הסרטן צירוף מסמכים נוספים כגון אסמכתאות להליכים טיפוליים. פירוט על הליכים כירורגיים ואשפוזים שעבר המטופל וכן ליקויים בריאותיים עדכניים ככל האפשר חתומים בידי אונקולוג יעלו את הסיכויים לאישור בקשתכם.

כמו כן, תיעוד רפואי לשלב בו נמצאת המחלה, פוטנציאל להתפתחות גרורות, תוצאות ביופסיות, אישורים על ביצוע כימותרפיה והקרנות אם קיימים, אישורים לאחוזי נכות שנקבעו לכם בעבר בידי וועדות שונות וכן אסמכתאות נוספות עבור כל ליקוי בריאותי ממנו אתם סובלים ובגינו אתם רוצים שיתחשבו בעת קביעת רמת הנכות, דרישה אחרונה היא צירוף שובר תשלום של 659 ש"ח לערך שהתקבל בסניף ביטוח לאומי או מפקיד השומה.

עם הגשת כלל הטפסים ובדיקתם בידי פקיד השומה של מס הכנסה הם מגיעי למוסד ביטוח לאומי אשר ישלחו לך זימון לוועדה שתדון במצבך הרפואי בהתאם לתנאי מס הכנסה. זכותו של החולה להימנע מנוכחות מול הוועדה בחתימה על אישור לביצוע קביעה בעניינו בהתחשב בנתונים המופיעים בתיעוד הרפואי שצירף בעת הגשת הבקשה. עם זאת, לא מן הנמנע שהוועדה תבקש שהמטופל יופיע למרות בקשתו.

 

השתלשלות העניינים כפי שתתקיים במהלך הוועדה הרפואית היא כדלקמן:

– בחינת הטפסים הרפואיים שהגיש התובע
– דיון והעלאת סוגיות הנוגעות למצבו הבריאותי של מבקש הפטור
– אפשרות לבדיקה פיזית בהתאם לדרישה
אופציה מומלצת למיצוי הזכויות וקבלת מירב הפיצויים היא נוכחותו של עורך דין מטעמו של התובע יענה לטענות הוועדה וישמור על האינטרסים המשפטיים והבריאותיים של הלקוח. 
בתום הדיון תינתן הקביעה אשר תדווח למס הכנסה בצירוף כל הטפסים הנלווים ובתורה תוציא הודעה לתובע על תוצאות הועדה.

 

לא אישרו את בקשתי לפטור ממס הכנסה כסובל ממחלת הסרטן, האם ניתן להגיש ערעור על קביעת ועדה רפואית? אכן ניתן!

הגשת מכתב בקשה לערעור בתוספת שובר תשלום של 950 ש"ח יש להגיש עד 45 ימים מרגע קביעת הדחיה ישירות אל הוועדה הרפואית לעררים. את הבקשה אפשר להגיש במס הכנסה או במוסד ביטוח לאומי ונכונה עבור פטור ממס הכנסה אך גם עבור מס הכנסה לבדו.

 

כמה זמן תקף פטור ממס הכנסה עבור חולי סרטן?

על פי תקופת הזמן שנקבעה לנכות וכל עוד התובע עומד בקריטריונים לפטור, לא יחויב הפטור במס הכנסה החל בהכנסה העתידית הקרובה אותה צפוי לקבל.

 

האם ניתן לקבל החזרים רטרואקטיביים עבור פטור ממס הכנסה לחולה סרטן שקיבל פטור?

בהחלט ניתן! פטור ממס הכנסה נכנס לתוקפו מהרגע בו התקבלה החלטה לגבי רמת הנכות ובמידה ועומדת בתנאים הרלוונטיים.

 

כדי להזדכות בהחזרי מס  על הכנסות קודמות:

– עד שש שנים מרגע מסירת מסמכי הבקשה לפטור ממס הכנסה יכול לקבל החזר רטרואקטיבי כל מי שסיפק דוחות למס הכנסה וכן גם עובדים עצמאיים.
– עד שלוש שנים מרגע מסירת מסמכי הבקשה לפטור  יכול לקבל החזר רטרואקטיבי כל מי שלא סיפק דוחות למס הכנסה וכן גם עובדים שכירים.

 

מהו גובה ההכנסה המרבי הפטור ממס עבור חולה סרטן?

כספי שכר מעבודה כעצמאי או שכיר (נקרא גם 'יגיעה אישית')- 618,000 שקלים לשנה. במצב בו זכאות לנכות ניתנת מעל חצי שנה ועד פחות משנה- 74,040 שקלים לשנה. כספי שכר שאינם מעבודה בפועל אלא הכנסה פסיבית (נקרא גם 'יגיעה שאינה אישית') –  74,040 שקלים לשנה.כספי שכר שאינם מעבודה בפועל אלא הכנסה פסיבית בנוסף לקבלת כספי ריבית המשולמת על גובה פיצויים או ביטוח שניתנו עקב חבלות פיזיות-  304,560 שקלים לשנה.

 

למה צריך בכלל עורך דין המתמחה במקרים של פטור ממס הכנסה לחולי סרטן?

התנהלות נכונה בעת תהליך של קבלת פטור ממס הכנסה יכולה להביא לזכאות של מאות אלפי שקלים עבור התובע. לעמוד בפני הוועדה הרפואית של מס הכנסה או ביטוח לאומי ללא הכנה או תדריך מוקדם כמעט בוודאות יוריד את ערך התביעה כמו שהייתה יכולה לזכות באם הייתה מתקיימת בסיוע של עורך דין מקצועי ובעל ניסיון בתביעות מסוג של קבלת פטור ממס הכנסה.

חשוב לדעת שאין אופציה לליווי עו"ד מטעם החברות לזכויות רפואיות בנוכחות הוועדות הרפואיות לכן גיבוי וסיוע שלהן אינו משתווה לליווי צמוד כמו שהיה מקבל מעורך דין. מי שלא מעוניין להתפשר על מיצוי זכויותיו או להמר על הסיכויים לזכאות לפטור ממס הכנסה לא יסתייג מעצה וייצוג מקצועי של עורך דין המתמחה בתביעות של פטור ממס הכנסה ודיני רפואה.

חולי לב, אשר סובלים מהפרעות קצב, פרפור חדרים, אי ספיקת לב, דלקת בשריר הלב ועוד, זכאים לפטור והנחות שונות במס הכנסה. הפטור ניתן למי שמגיע לו 100 אחוזי נכות על פי הקריטריונים שנקבעו בביטוח לאומי, כדי לסייע לו לעמוד בעלויות הגבוהות שדורש הטיפול. 

כאשר מעוניינים לבקש פטור ממס הכנסה עקב מחלת לב, יש לאסוף את כל המסמכים הרפואיים, לרבות בדיקות אקג, מבחני מאמץ, בדיקת הולטר ואקו. כמו כן, כדאי להוסיף מסמכים אשר מוכיחים את רמת הפגיעה והטיפולים העתידיים. את המסמכים ניתן להגיש במשרדי מס הכנסה. 

לאחר מילוי כל הטפסים הנדרשים במס הכנסה, תגיע בקשת הפטור ממס הכנסה לוועדות הרופאים בביטוח לאומי. בוועדה יבדקו המסמכים שהוגשו, ויעלו שאלות וסוגיות בעניין המבוטח. כיום, אין דרישת נוכחות חובה בוועדות אלו למי שהינו חולה לב, אולם ישנה אפשרות לזימונו במקרה הצורך. 

פטור ממס הכנסה עקב מחלה יישאר בתוקף כל עוד המבוטח עומד בתנאי המחלה ובדרגת הנכות שאושרה לו בגינה. הפטור ממס הכנסה תקף החל מההכנסה הבאה של המבוטח, ופעמים רבות גם ניתן לדרוש החזרים רטרואקטיביים, ובלבד שלא עברו שש שנים מרגע גילוי המחלה. 

תוכן עניינים

עו”ד פייפר כהן בפייסבוק עו”ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם: