כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

סעיף 81 – זאבת אדמנתית

זאבת אדמנתית (לופוס – מחלת זאבת) היא מחלה אוטואימיונית כרונית דלקתית, המשבשת את וויסות מערכת החיסון ע"י ייצור עודף בנוגדנים, מה שגורם נזק לרקמות והאיברים במערכת אחת או יותר בגוף. לפי סעיף 81 בספר הנכויות של הביטוח הלאומי, זאבת אדמנתית מקנה זכאות לאחוזי נכות, בגינם ניתן לקבל קצבת נכות קבועה או כמענק חד פעמי. לפרטים נוספים אודות סעיף 81 – זאבת אדמנתית, המשיכו לקרוא.

מהי זאבת (לופוס)?

זאבת אדמנתית מתפרצת בתדירויות ובחומרה המשתנות מאדם לאדם ובמסגרתה חלה פגיעה במערכות גוף רבות: מפרקים, כליות, עור, קרומים, מערכת הנשימה, הלב וכלי הדם, המערכת ההמטולוגית, מערכת העצבים המרכזית או הפריפרית ומערכת העצבים הפסיכיאטרית. מחלה זו קשה מאוד לזיהוי ואבחון מאחר ותסמיניה דומים מאוד למחלות ראומטולוגיות אחרות.

מאחר והפגיעה היא במערכות שונות, אין בה אחידות המקשה גם היא על זיהוי התסמינים ואבחון המחלה כך שיהיה ניתן לקבוע אותה רק בסיום תקופת מעקב ובדיקות מעבדה מסוימות.

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

מה קובע סעיף 81 – זאבת אדמנתית?

סעיף 81 לספר הליקויים של ביטוח לאומי מפרט שבע דרגות חומרה למחלה, המקנות זכאות לאחוזי נכות בשיעור משתנה מ-0% ועד 100%.

 

0% נכות

ניתנים כאשר הזאבת לא משפיעה על כושר התפקוד הכללי ולא גורמת להגבלה בתנועות.

סעיף 81 – זאבת אדמנתית

10% נכות

ניתנים כאשר ישנה השפעה קלה על כושר הפעולה הכללית או תנועות הגוף.

 

20% נכות

ייקבעו אם מידת ההשפעה הינה בינונית

 

30% נכות

ייקבעו כאשר מידת ההשפעה היא יותר מבינונית או שישנה הגבלה ניכרת בתנועות.

 

50% נכות

יינתנו לאדם הסובל בצורה קשה, או בקשיון בפרקים קטנים.

 

80% נכות

יינתנו לאדם הסובל בצורה קשה מאוד עם קשיון בפרקים גדולים ומצבו הכללי ירוד.

 

100% נכות

ניתנים כאשר המחלה מתקיימת בצורה חמורה ובה החולה נמצא בכיסא גלגלים, או שהופיעו כתוצאה ממנה סיבוכים רציניים.

שאלון נכות כללית

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

מהן הזכאויות לנכות זו?

מחלת הזאבת עשויה לזכות בשיעורי נכות גבוהים מאוד ככל שהמחלה חמורה יותר וככל שמערכות גוף נפגעו באורח חמור יותר. הדבר מאפשר לחולים לשקלל ליקויים נוספים במידה וקיימים להם לכדי אחוזי נכות גבוהים, גם אם אחוז הנכות שנקבע בגין הזאבת עצמה היה צפוי להיות נמוך על פי האומדן שהוצג כאן.

כדאי לדעת שמבחינת החוק, אדם בעל נכות צמיתה או זמנית (125 ימים לפחות) בשיעור של 90% לפחות זכאי לפטור ממס וצפוי להטבות נוספות כמו תוספת בגין בני הזוג ושניים מילדיו.

במקרים סיעודיים, החולה צפוי לקבל מענקי סיוע לטיפולים ולסיעוד שיעזרו לו לטפל בעצמו ולהתנהל באופן יומיומי איכותי יותר. כמו כן, מחלה זו מוכרת גם כתאונת עבודה, כל עוד מתקיים קשר סיבתי בין התאונה לבין התפרצותה של המחלה. במצב זה, רצוי להתייעץ עם עו"ד המתמחה בנושא לטובת מימוש הזכויות מול ביטוח לאומי בסוגיה המורכבת הזו, הן בפן המשפטי והן בפן הרפואי.

 

נכות בשיעור של 0%-20%

אדם שסובל מנכות ונקבע לו שיעור בין 0%-20% איננו זכאי לקבל שירותים מיוחדים.

שיעור זה מכיל את כל הסובלים מהשפעותיה של המחלה בצורה מינורית ועד קשה דרך תסמינים כמו: נשירה מוגברת, עייפות, חולשה כללית, חום ממושך, אפטות בפה, דלקת מפרקים, תפרחות, דלקות והשפעה על מספר איברים באופנים אלו.

 

נכות בשיעור של 30% ומעלה

במקרים קשים של מחלת הזאבת, עשויה להיווצר עם הזמן פגיעה קשה במערכות הגוף הפנימיות, נוסף על אלו החיצוניות. מערכות שנמצאות בסיכון מוגבר להיפגע כתוצאה מהמחלה הן מערכות הדם והלב, הריאות, מערכת העצבים וכן היווצרותן של הפרעות פסיכיאטריות שונות.

הפגיעה הקשה והמסוכנת ביותר נחשבת לפגיעה בכליות, ממנה אחוז התמותה הוא הגדול ביותר בקרב חולי הלופוס. כל עוד הפגיעה בכליות איננה מאובחנת בזמן ומטופלת בהתאם, היא עלולה להידרדר לכדי אי ספיקת כליות.

בכל אחד מהמצבים שהוזכרו כאן, אדם החולה בלופוס יתקשה לתפקד באופן שגרתי ובדרך כלל רוב החולים אף אינם מסוגלים להמשיך לעבוד. במצב של אי ספיקת כליות או בעיות לב, דם ומחלות עצביות שונות, החולים אף זקוקים לסיוע נוסף בטיפול יומיומי והתנהלותם האישית.

 

סעיף 81 זאבת אדמנתית – אילו מסמכים נדרשים לבקשה?

על מנת לתבוע נכות בגין מחלת זאבת אדמנתית לפי סעיף 81, יש למלא את טופס תביעת הפיצויים בגין נכות שנמצאת באתר הביטוח הלאומי וכן לחתום על טופס ויתור סודיות רפואית (וס"ר) במטרה שהבקשה תתקבל כסדרה.

לבקשה זו יש לצרף שורה של מסמכים רפואיים המפרטים את מצבו של החולה ומספקים אבחנה רפואית בנוגע לזאבת אדמנתית.

מומלץ לצרף גם תלונות רפואיות לגבי תופעות נלוות למחלה כמו רעד, חום, נשירה, עייפות וכל תופעה אחרת שהובילה לביצוע בדיקות רפואיות וכן לקבלת תרופות ומרשמים שונים.

כמובן שבכל תסמין שנובע מהמחלה כמו כיבים בחלל הפה, דלקות מפרקים, רגישות לשמש, דלקת בצדר או הכליות, פגיעה עצבית, תפרחת, שינויים במערכת הדם, הפרעות חיסוניות ועוד חשוב לצרף מסמכים רפואיים המעידים על כך ומתייחסים באופן מפורש לכל אחת מהבעיות.

אם הזאבת עצמה החמירה או שהיו לה סיבוכים, חשוב לצרף לכך תיעוד מסודר.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

הוועדה הרפואית – שלב אחר שלב

לאחר שתגישו את התביעה על כל מסמכיה הרפואיים, תקבלו זימון לוועדה רפואית. וועדה זו מתקיימת במעמד רופא מומחה הקובע את דרגת אי הכושר ושיעור הנכות וכן במעמד התובע ומלווה מטעמו (אפשרי, לא חובה) כמו קרוב משפחה, חבר, קולגה, עורך דין וכו'.

בשלב הראשון, התובע ממתין מחוץ לחדר הוועדה ובזמן זה הרופא מעיין בבקשה שהוגשה מטעמו ובכל המסמכים הרפואיים המלמדים על מצבו. הדבר יאפשר לרופאים להיערך לכניסתו של התובע ולשאול אותו שאלות המשך לגבי מצבו ותפקודו היומיומי.

לאחר מכן יוזמן התובע פנימה ויתבקש לספר בנוגע למחלתו, לענות לשאלות ולהסביר איך היא משפיעה או פוגעת בתפקודו ומהלך חייו. חשוב להדגיש שני דברים חשובים בכניסה לתוך הוועדה: הראשון הוא הצגת תעודה מזהה לנציג, זכרו להכין אותה מבעוד מועד ולא להגיע בלעדיה על מנת שלא תאלצו לקבל דחייה לדיון בוועדה.

העניין השני הוא ההיכרות עם הרופא. במדינה קטנה שבה כולנו מכירים גורמים מתחומים שונים, ישנם מקרים מעולם שבהם התובע והרופא מכירים זה את זה. במצב זה, נאסר על הרופא להשתתף באותה הוועדה ויש לדווח על כך ולקבל דחייה לדיון מול וועדה שונה.

ההמלצה שלנו היא להכין דף המפרט את מלוא הליקויים הקיימים שיפורטו במעמד הוועדה והוא יצורף בסיום לתיק התביעה והמסמכים השונים. הדבר יאפשר לרופאים לשאול שאלות נוספות לגבי הפירוט ולספק להם הערכה טובה יותר של מכלול הליקויים והנסיבות הרפואיות המקנים שיעורי נכות.

לאחר שהוועדה צוברת את מלוא האינפורמציה, היא תעמוד על קביעותיה ועל אחוזי הנכות המתאימים. אם קביעתה איננה מקובלת על התובע, ניתן להגיש ערר ולקבל מועד לדיון בוועדת ערר של המוסד לביטוח הלאומי, אליה יש להגיע ערוכים באופן יסודי מאוד ורצוי לאחר פגישה עם עו"ד.

אם הוועדה סוברת כי חסרים לה נתונים לקביעה, היא תפנה את התובע לבדיקה רפואית מטעמה, שתבדוק את הליקויים הרלוונטיים לתביעה עצמה. גם בדיקה זו תוכל להתבצע בליווי מצד אדם מטעמו של החולה ובאפשרותו אף לבקש שהבדיקה תבוצע שלא בנוכחות חברי הוועדה כלל.

 

המלצות חשובות למזומנים לוועדה

הסבירו מהם הקשיים המאפיינים את מצבכם – אל תציגו רק את המצב הרפואי הנתון ופרטו בנוגע לקשיים שלכם כתוצאה ממנו.

לדוגמה חום ורעד המונעים מכם להתמודד עם פעולות פשוטות כמו ניקיון הבית או ריכוז מספק במהלך יום העבודה, או הפרעות בכלי הדם הגורמות להיווצרות בעיות תפקודיות שונות וכן להתקפים חריפים וקשים באופן תדיר.

אל תנפחו סיטואציות – היו אמיתיים בכל מה שנוגע למצבכם ואל תפריזו בתיאורים לא מציאותיים כדי להצדיק את מצבכם.

לא רק שהרופאים המנוסים מזהים בקלות מי מנסה להתחכם איתם, אלא שהם גם עשויים למצוא שהתלונות שלכם לא מתיישבות בפועל עם תוצאות בדיקות שביצעתם.

קבלו הכנה מסודרת ומקצועית – רצוי להתייעץ עם גורם משפטי המכיר היטב את תביעות הנכות בביטוח הלאומי ויכול לספק לכם הכנה טובה בהתאם למצבכם ועל פי החוק והפסיקה בביטוח הלאומי.

הדבר יעזור לכם לקבל אחוזי נכות בשיעור שתואם את מצבכם ולמצות את זכויותיכם.

שאלות ותשובות

זאבת אדמנתית המוכרת יותר בשם לופוס או זאבת, היא מחלה במערכת החיסון. המחלה גורמת לשיבוש הוויסות על ידי יצור יותר מדי נוגדנים וזאת עשוי לגרום נזק למערכות בגוף.

למרות שמדובר במחלה אשר יכולה לבוא לידי ביטוי בצורה מאוד חמורה, כאשר היא לא מפריעה לתפקוד היומיומי וניתן ללמוד לחיות עמה, יינתן לתובע שיעור אחוזי נכות של 0 אחוזים. מנגד, כאשר המחלה נמצאת בדרגת החומרה הכי גבוהה שלה יקבל התובע שיעור של 100 אחוזים.

על מנת לקבוע את שיעור אחוזי הנכות ייבדקו פרמטרים של הזאבת כדוגמת מצב כללי של התובע, מידת ההשפעה של הזאבת, הגבלות על התנועה או קשיון בפרקים ובנוסף, סיבוכים מהמחלה אשר יכולים להיבחן תחת סעיפים אחרים אך עדיין לזכות באחוזי נכות.

כאשר מגישים תביעה לביטוח לאומי בגין זאבת יש לפרט כמה שניתן על המצב הרפואי של התובע ולצרף מסמכים רפואיים שיתמכו בכך, זאת בשל העובדה כי התסמינים וההשלכות, משפיעות מאוד על הקביעה.

תוכן עניינים

עו”ד פייפר כהן בפייסבוק עו”ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם:
לקבלת ייעוץ משפטי חסר פשרות
בנושאי תביעות נזיקין
מלאו את הטופס ונבדוק זכאותכם