כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

מהי תסמונת תשישות (פיברומיאלגיה) והאם ניתן לקבל פיצויים בגינה?

אם אתם סובלים מ"דאבת שרירים" המכונה גם תסמונת תשישות ובלועזית: פיברומיאלגיה, אנחנו קודם כל רוצים לטפוח לכם על השכם, אתם גדולים מהחיים! ההתמודדות שלכם היא לא פשוטה בכלל בלשון המעטה, קשה ומתמשכת. התשובה היא כן: מגיעים לכם פיצויים בגין תסמונת פיברומיאלגיה. מדינת ישראל מכירה בקושי שלכם ובעול הכלכלי הכבד אותו עליכם לשאת בגפכם, והיא מעוניינת להקל מעליכם. רוצים לדעת מהי תסמונת תשישות והאם ניתן לקבל פיצויים בגינה? המאמר הזה נכתב בשבילכם.

מהי תסמונת תשישות?

תסמונת פיברומיאלגיה מציגה את עצמה בתור אחת שמפשטת כאב בכל מערכת השרירים. תסמונת זו שכיחה באוכלוסייה בשיעור של 3%-4%. כ-95% מהחולים במחלה אלה נשים. יש לציין שמחלה זו אינה דלקתית. הבנת מנגנון התסמונת התקדמה מאוד בשנים האחרונות וישנן כמה דרכי טיפול מומלצות שניתן לנסותן במקביל.

את התסמונת ניתן לאבחן על סמך עדותו של המטופל וכן בהתחשב בביצוע בדיקות גופניות שתוצאותיהן אופייניות ללוקים במחלה. לשלילת מחלה דלקתית שהסימפטומים שלה דומים להפליא לתסמיני הפיברומיאלגיה, מבצעים מספר בדיקות, במידה ולא אומת אחרת החולה מוגדר כסובל מתסמונת התשישות.

שאלון נכות כללית

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

מהם הסימפטומים של תסמונת התשישות?

הסובלים מתסמונת התשישות יחושו בכאבי שרירים באזור עמוד השדרה, הצוואר וכן בגפיים העליונות והתחתונות. בנוסף הם עשויים להיות רגישים לכל לחיצה במקומות רגישים, ואפילו הקלה ביותר, מה שכמובן יוצר סבל רב במהלך ההתנהלות היומיומית. מה עוד שהם גם עשויים לחוות קושי בשינה, נדודי שינה והפרעות שינה נוספות, מה שמשפיע כמובן על תפקודם בשעות היום. סימפטומים נוספים שעלולים להיות כרוכים בתסמונת התשישות: מעי רגיש, קשיי זיכרון, תכיפות במתן שתן, קושי בריכוז, ועוד לא פירטנו את כל תלאותיהם של החולים בפיברומיאלגיה.

 

תסמונת התשישות ומחלה דלקתית הן שני עניינים שונים

למרות הדמיון בתסמינים, תסמונת התשישות אינה מחלה דלקתית או אוטואימונית כשאר המחלות הראומטולוגיות. וכן בבדיקת ערכים של בדיקת דם הממצאים ייראו תקינים ללא אזכור להימצאותה של דלקת בגוף. יש לציין שהגורמים לתסמונת התשישות עדיין לא הובררו דיים, בינתיים נהוג לשייך את המחלה לבעלי רקע גנטי, למי שחוו תאונה, מחלה ויראלית או סוגי חבלות שונים וכן למי שחוו טראומה נפשית חזקה. כל אלו נראו עד היום כגורמים סבירים להתפרצות המחלה.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

אופן הטיפול בתסמונת התשישות

אין רק אופן טיפול אחד המוגדר כחד משמעית מסייע בטיפול במחלה, נהוג לשלב כמה סוגי טיפול במקביל, לקבלת אפקטיביות מרבית.

 

פעילות גופנית כהקלה על תסמונת התשישות

ישנה המלצה גורפת לחולי פיברומיאלגיה לשלב בסדר יומם פעילות גופנית בעדיפות על אימון אירובי כמו הליכה, ריקוד, רכיבה על אופניים ושחייה. פעילויות אלו משפרות את סיבולת הלב והריאה ומפעילות את השרירים, מה שהוכח כמסייע להפחתת הכאב במערכת העצבים של החולים המתאמנים. חשוב להתחיל בפעילות גופנית תוך בקרה של רופא מטפל, ובצורה הדרגתית וכן כדי להפיק את המירב חשוב להתמיד באופן עקבי בפעילות. בנוסף ניתן לשלב רחצה במרחצאות חמים וכן הידרותרפיה שהוכחה כיעילה.

 

טיפול תרופתי קונבנציונלי – התרופות המוכרות

מקובל להשתמש בתרופות שונות הפועלות על המערכת העצבית האחראית על עיבוד הכאב. בין התרופות המומלצות ניתן למנות תרופות שונות נוגדות דיכאון, הנלקחות גם ע"י חולים שאינם סובלים מדיכאון, תרופות אלו מפחיתות כאב וסבל בקרב הלוקים בתסמונת. ישנן תרופות המשפיעות קודם על הפרעות השינה, ובהדרגה מקלות גם על הכאב במערכת השרירים. בין התרופות המפורסמות נמנה את: דולוקסטין, אמיטריפטילין ופרגבלין. חולים רבים נעזרים בנוסף בתרופות שונות למניעת כאבים כדוגמת: טרמדול – משכך כאבים יעיל למצבם של החולים.

 

פסיכולוגיה ככלי טיפולי בחולי פיברומיאלגיה

מכיוון שהמצב הכרוני הינו לפעמים קשה מנשוא לחולי הפיברומיאלגיה, הם עלולים להיפלט מהמעגלים החברתיים. ההתמודדות הבלתי פוסקת עם הקושי והסבל עלולה לגרום להצפה מחשבתית קשה, למחשבות שליליות, לתסכול ולייאוש. כדי להיחלץ מהסבך ההזה, ישנה המלצה לסובלים מקושי רגשי או נפשי, להיוועץ עם אנשי מקצוע בתחום הנפש, שיסייעו לחולים להעמיק ראות ולהבחין בכל הטוב שיש בחייהם. שיטת הטיפול הקוגניטיבית-התנהגותית, הוכחה כיעלה אצל הסובלים מתסמונת התשישות, מפני היא עוזרת להם להימנע מדפוסי חשיבה הרסניים ומהתנהגויות שליליות.

 

רפואה משלימה – לא הוכחה מדעית, כן מסייעת בפועל

חולים רבים נעזרים בשיטות טיפול שאינן קונבנציונליות כדי להקל על סבלם, חלקם מאשרים כי אכן הטיפול הרפואי המשלים הקל מעליהם. טיפול רפואי נפוץ בקרב חולי פיברומיאלגיה נקרא בשם: אקופונקטורה וחולים רבים הצביעו בעדו. מכיוון שההוצאות של חולי הפיברומיאלגיה הינן גדולות, הן בגלל אופני הטיפול השונים והן מפני שהם עלולים לחוות קושי בהשתכרות. הם הוגדרו כזכאים לפיצויים שונים במסגרת מחלתם.

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

סובלים מתסמונת תשישות? אתם זכאים לפיצויים!

ישנם מקרים שונים בהם אתם זכאים לקבל פיצויים מהרשויות. והרי הם לפניכם:

תאונת עבודה

הילה היא כתבת בכירה בעיתון מוכר, לצורך סיקור כתבה תקשורתית מקיפה, היא יצאה על חשבון שעות עבודתה לסבב ראיונות, מה שהיא לא צפתה, היה התנגשות חזיתית בין משאית ענק לבין מכוניתה הקטנה. לצערנו הילה המוכשרת לא סיימה את הסיפור כשאצבעה חבושה בפלסטר בלבד, השלכות המקרה מלוות אותה עד היום והיא מוגדרת כחולת פיברומיאלגיה. מכיוון שהתאונה אותה חוותה מוגדרת כתאונת עבודה, רשאית הילה להגיש תביעה לביטוח הלאומי. מחלקת נפגעי עבודה בביטוח הלאומי תקבע את גובה המענק או הגמלה לפי השכר הקודם ודרגות הנכות.

במקרה של תאונת עבודה ישולם לחולה אשר לו למעלה מ-9% נכות, פיצוי, בכפוף לקבלת תביעתו.

 

במהלך שירות צבאי, משטרתי או ברשות בתי הסוהר

אם התפרצות המחלה קרתה במהלך שירות בצבא, שירות במשטרה או שירות במערכת בתי הסוהר, וכן גם כתוצאה מ"פגיעת איבה", ניתן להגיש בקשה לביטוח הלאומי או למשרד הביטחון.

מ-10%-20% נכות ישולם פיצוי, למעלה מ-20% נכות – תשולם גמלה חודשית. סכום המענק יהיה בין: 50,000-190,000 ש"ח, סכום הגמלה החודשית הינו 900 ש"ח, זאת בנוסף בסיוע ברכישת תרופות מימון טיפולים ועוד.

 

קצבת נכות כללית

במידה והחולה לא קיבל את התפרצות המחלה כתוצאה מתאונת עבודה או במהלך שירות ביטחוני, זכאי החולה בתסמונת התשישות לקצבת נכות כללית המותנית ב40% נכות רפואית ואי כושר עבודה של לפחות 50%. יש לציין שלקצבה זו זכאי רק נכה המשתכר בפחות מ-6,331 ש"ח. גובה הקצבה נקבע על פי דרגת אובדן כושר העבודה.

 

דרגת אובדן כושר עבודה סכום הקצבה החודשית
דרגה חלקית 74% גובה הקצבה החודשית החלקית: 1908 ש"ח
דרגה חלקית 65% גובה הקצבה החודשית החלקית: 2,027 ש"ח
דרגה חלקית 74% גובה הקצבה החודשית החלקית: 2,243 ש"ח
דרגה מלאה 100% או 75% גובה הקצבה החודשית המלאה: 3,321 ש"ח

 

דרגות הנכות הנקבעות על פי תקנות הנכות לא מתייחסות לחולי פיברומיאלגיה ספציפית, הנכות תיקבע על פי סעיף 35 המתייחס לאו דווקא לפיברומיאלגיה אלא לכלל מחלות העצמות והפרקים.

 

חדש! בביטוח הלאומי עתידה להשתנות החקיקה והגדרת הנכות של חולי פיברומיאלגיה, אם אתם מעוניינים לקרוא עוד על השינוי המבורך, אתם מוזמנים להיכנס למאמר:

תסמונת פיברומיאלגיה – הכרה בזכאות לקצבת נכות לראשונה בישראל!

 

תוכן עניינים

עו”ד פייפר כהן בפייסבוק עו”ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם:
לקבלת ייעוץ משפטי חסר פשרות
בנושאי תביעות נזיקין
מלאו את הטופס ונבדוק זכאותכם