כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

סעיף 3 – מחלות הבלוטות להפרשה פנימית

במאמר זה תוכלו לקבל את כל התשובות וההסברים לשנת 2021 בנוגע לסעיף 3 של ספר הליקויים של המוסד ביטוח לאומי, הכולל צפי אחוזי נכות הצפויים לכל אחת מהנכויות הקשורות למחלות הבלוטות להפרשה פנימית. בנוסף ישנו הסבר מקיף כיצד מגישים את המסמכים לביטוח לאומי, מה עליי לדעת טרם הגשת המסמכים וכיצד מבצעים ערעור על החלטת המוסד לביטוח לאומי בקשר לאחוזי הנכות שהכירו בגין מחלות הבלוטות להפרשה פנימית.

משרדנו – פייפר כהן ובראשו עו"ד אייל פייפר מתמחה בתביעות מול המוסד ביטוח לאומי ולאורך השנים למד מהם הדגשים החשובים שעליכם לדעת טרם הגשת תביעה בנושא, להלן ההסבר המלא:

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

מה אומר סעיף 3 – מחלות הבלוטות להפרשה פנימית?

3. מחלת הבלוטות להפרשה פנימית (בלוטות התריס, מצר התריס, יתרת המוח, יתרת הכליה)

פעילות לקויה (עודף, חוסר או אי-קביעות) עם אותות קליניים מובהקים (לא רק תגליות מיקרוסקופיות מסוגים שונים)

א. ללא ליקוי משמעותי בכושר העבודה ובסטטוס הרפואי של המטופל או שפוסט הליך כירורגי או טיפולי ואין אותות מחלה זכאות ל0% נכות.

ב. בדומה לתת סעיף א בנוסף לנטילת מרשם או סיוע טיפולי על בסיס קבוע זכאות ל10% נכות.

ג. סטטוס רפואי שנוי במחלוקת, ישנם אותות כלליים מתונים או ישנו ליקוי בכושר העבודה אף על פי הטיפול זכאות ל20%

ד. ישנם אותות קליניים ומיקרוסקופים המצביעים על ליקוי מתון ופגיעה ניכרת בכושר העבודה זכאות של 40% נכות.

ה. ישנם אותות קליניים ומיקרוסקופים המצביעים על ליקוי משמעותי ופגיעה קשה בכושר העבודה זכאות של 50% נכות.

ו. סטטוס רפואי קשה למדי עם יכולת לביצוע עבודות–בית קלות זכאות ל 75% נכות.

ז. סטטוס רפואי קשה מאוד, חוסר יכולת לביצוע פעולות אלמנטריות, חוסר תפקוד או יכולת לקום מהמיטה, הכרח להשגחה צמודה או מצב סיעודי זכאות ל100% נכות.

סעיף 3 – מחלות הבלוטות להפרשה פנימית

מונחים הנוגעים למחלת הבלוטות להפרשה פנימית

בלוטת התריס – הבלוטה ממוקמת באזור הצוואר ומייצרת חומרים אורגנים המווסתים תהליכים חיוניים בגוף כמו מטאבוליזם, רמת סידן ותפקוד של איברים כללים. לכן ליקוי באופן בו היא מתפקדת, בין אם זה בהאצה של ייצור ההורמונים, חסך בייצור או חוסר יציבות פוגעים כל כך ביכולת ההתנהלות של  החולה.

מצר התריס – צורתה של בלוטת התריס היא כשל פרפר עם כנפיים פתוחות מתחת לגרוגרת, החלק המאחד בין שתי ה'כנפיים' נקרא מצר התריס.

בלוטת יותרת המוח – נמצאת בתחתית הגולגולת ובנויה משני חלקים המחוברים זה לזה אך פועלים אנטומית לחלוטין. גודלה כגולה קטנה והיא חיונית לוויסות ההפרשה של הורמונים שונים וניודם לאיברים מרוחקים.  

בלוטת יותרת הכליה – נקראת כך בשל קרבתה אל הכליות אך גם היא מבצעת תפקיד חשוב באיזון ההורמונים בגוף.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

אופן תהליך התביעה

סעיף 3 מפרט את רמת הפיצויים להם תהיה זכאי במצב של ליקויים בפעילות התקינה של הבלוטות להפרשה פנימית וכן המצבים הרפואיים שיכולים לזכות אותך באחוזי נכות מהמוסד ביטוח לאומי עקב הפגיעה הנ"ל.

פגם בתפקוד הבלוטות כגון עודף ייצור, חסך בייצור או חוסר עקביות בתפקוד של בלוטת התריס, מצר התריס, יתרת המוח או יתרת הכליה הגורמים לקושי בהתנהלות היומיומית בגלל אותות קליניים כגון סימני עצבנות דופק מהיר, לחץ דם גבוה או נמוך, מצבי רוח, בעיות אכילה שניתן לקשר להפרעה יוכלו לזכות בהכרה למענק ממוסד ביטוח לאומי לסובלים ממחלות בלוטות להפרשה פנימית.

סעיף 3 פורש את אופן הבחינה של המוסד לביטוח לאומי עבור 7 סיטואציות וסטטוסים רפואיים שיתכנו בעת ליקוי בתפקוד של הבלוטות ובהתאם מקנה לכל אחד מהם את רמת הזכאות לפיצויים. קביעת רמת הפיצויים ואחוזי הנכות מתייחסת ישרות לקושי בתפקוד והפגיעה בכושר העבודה בהתאם להשפעה שיש לליקוי בבלוטות על הסטטוס הרפואי שלך.

על מנת שקביעת רמת אחוזי הנכות תהיה ראויה לקושי שאתה חווה, מעבר לאסמכתאות רפואיות לכך שתפקוד הבלוטה לקוי יש לספק גם תיעודים לאותות הקליניים בעקבות הליקוי ולהגיש לוועדה הרפואית תוצאות רלוונטיות עד כמה שאפשר למצבך העדכני ועל פי הפירוט שיובא בהמשך.

שאלון נכות כללית

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

הוראות:

» עבור ליקוי מינורי בכושר העבודה ראה פירוט בתת סעיפים א' ו-ב' על מנת לבחון זכאות לפיצויים בהתאם לקושי שלך.   

» עבור ליקוי מתון בכושר העבודה או ליקוי בכושר העבודה אף על פי שניתן טיפול או שהקושי שלך מוגדר מתון והסטטוס הרפואי שלך שנוי במחלוקת ראה פירוט בתת סעיף ג'  על מנת לבחון זכאות לפיצויים בהתאם לקושי שלך.   

» עבור מצב בו ישנם אותות קליניים מתונים וכושר העבודה נפגע בצורה ניכרת ראה פירוט בתת סעיף ד' על מנת לבחון זכאות לפיצויים בהתאם לקושי שלך.   

» עבור מצב בו ישנם אותות קליניים משמעותיים וכושר העבודה נפגע בצורה קשה ראה פירוט בתת סעיף ה'.

» עבור מקרים בהם ישנם אותות קליניים קשים מאוד וחוסר יכולת תפקוד כללית או מוחלטת ראה פירוט בסעיפים ו' ו-ז' כדי לבחון את רמת הזכאות בהתאם לקושי שאתה חווה.

 

כדאי לדעת:

רמת הקושי בהתנהלות נורמלית ונאותה היא הבסיס והמדד העיקרי לאופן בו יקבעו אחוזי הנכות עבור ליקוי בתפקוד בלוטות הפרשה פנימיות.

זה סעיף החוק עם הסברים, פרשנויות והוראות:

(א) בסופו של הליך כירורגי או רפואי ללא תסמינים המעידים על ליקוי בבלוטה, ללא ליקוי משמעותי בכושר העבודה, ישנה אפשרות עד ל- 0 אחוזי נכות.  

(ב) בסיום הליך רפואי או כירורגי בעקבותו יש צורך בנטילת מרשם או סיוע רפואי רציף ישנה אפשרות עד ל- 10 אחוזי נכות.  

(ג)  סיוע רפואי רציף שאינו מועיל בצורה מלאה וישנם אותות קליניים מוכרים כגון סימפטומים של מחלת ים ובעיות אכילה או אם ישנו ליקוי בכושר העבודה  מזכה באפשרות של עד ל- 20 אחוזי נכות.  

(ד) במצב של אותות קליניים משמעותיים הפוגעים בתפקוד תקין כמו הפרעות בלחץ הדם, מצבי רוח משתנים, שינה לקויה וכו' וכן ישנה פגיעה ניכרת בכושר העבודה ישנה אפשרות עד ל- 40 אחוזי נכות.  

(ה) במצב של אותות קליניים חמורים ומשמעותיים הכוללים פגיעה קשה בכושר העבודה ישנה אפשרות עד ל- 50 אחוזי נכות.  

(ו) במצב של פגיעה פטאלית בכושר העבודה אך עם יכולת לביצוע עבודות בית בסיסיות ישנה אפשרות עד ל- 75 אחוזי נכות.  

(ז) במצב סיעודי הנובע מחוסר יכולת לביצוע פעולות אלמנטריות כמו לקום מהמיטה והכרח להשגחה צמודה ישנה אפשרות לזכאות של עד ל- 100 אחוזי נכות.  

 

כדאי לדעת:

סעיף 3 מתייחס למגוון הליקויים בבלוטות הפרשה פנימיות. כדי לאתר את רמת הזכאות המתאימה למצבך יש תחילה להבין מה הפגם הגורם לסימפטומים ומה הרמה הרפואית הרשמית של הקושי שלך. כמו כן, מידת האיכות של האסמכתאות הרפואיות אותן תספק לוועדה.

 

בלוטת התריס: 

• עודף פעילות בבלוטת התריס – אותות קליניים: תת משקל, סנסטיביות לטמפרטורה, חישות של דפיקות הלב,  לחץ דם מוגבר, הזעת יתר, רוגז תדיר, בעיות שינה, חוסר נחת, רטיטות, ריפלוקס.
תסמינים נוספים: דלדול שרירים, בליטה ורגישות באזור הבלוטה, אנרגיית יתר, שינויים בהלך הרוח, תמהון, הפרעות נפשיות ואף תרדמת.

• חוסר בפעילות בבלוטת התריס – אותו קליניים: תשישות, קושי ביציאות, דאבת פרקים, הידלדלות בדחיסות השיער והציפורניים, בעיות של עודף משקל, האטה בקצב הלב,  סנסטיביות לטמפרטורה, דכדוך, יובש בעור, בעיות שינה.
הזנחה של מצב הבלוטות כמו שהוא תוביל ללקויים כמו: יובש משמעותי בעור הפנים, דיקציה רעועה, שינויים קוליים,בעיות עם המחזור החודשי וחום גוף ירוד. 

• תרכובות כימיות המשפיעות על תקינות תהליכי התפתחות ופעולות רב מערכתיות מגוונות מיוצרות בבלוטת התריס.

• תרכובת כימית נוספת המופרשת מבלוטת התריס מתפקדת כאמצעי לשימור הסידן בתוך העצמות וכן ויסות רמות קלציום בדם.

 

בלוטת יותרת המוח:

• עודף פעילות בבלוטת יותרת המוח – עקב השפעתה הנרחבת של הבלוטה ותפקידה המכריע בייצור מגוון רחב של הורמונים פגם מסוג זה עשוי להביא להיווצרות שלל ליקוייים החל מקושי בתפקוד מיני או בעיות בהתפתחות המינית, ענקות, אקרומגליה, צרות ראיה, תסמונת יתר תריסיות, מחלת קושינג, מחלת אדיסון, בעיות פוריות וכו'. 

• מחסור בפעילות הבלוטה עלול לגרום לגמדות או להעיד על נוכחות גידול שפיר באזור ההיפותלמוס או גידול שפיר הנמצא ישירות על הבלוטה, במקרים נדירים עלול להיווצר חוסר אקטיביות כתופעה של דליחה באזור המוח או בתוכו, איבוד דם רב, חבלה בראש ומחלות דחוקות כמו דלקת בלוטת יותרת המוח או סרקואידוזיס.

• אקטיביות בעלת חריגות בבלוטה תגרום לרוב לתשישות, חולשה בגוף, כבדות, שאט נפש, סחרור, יציאות לא טובות, תפוקת הורמונים לקויה עודפת או חסרה.

• אותות המעידים על התנהלות לקויה של בלוטת יותרת המוח עקב גידולים יכולים להיות פגמים בראיה, תחושת דוחק על עצבי הראיה או מיחוש בראש.

 

בלוטת יותרת הכליה

• במצב בו ישנה התנהלות לקויה של בלוטת יתרת הכליה עלולים לבוא לידי ביטוי תסמינים כמו תנודות במצב הרוח וחוסר סיבולת לרעש או אור בהיר שכן היא מספקת את היכולת לגוף להתמודד עם מצבי לחץ בעזרת תאזונה של הורמוני הדחק.

• חוסר אקטיביות מספקת של בלוטת יותרת הכליה עלולה להביא לתשישות, כבדות,סחרור, רזון, דכדוך, דאבת פרקים ושרירים והפרעות של לחץ דם נמוך.

• אקטיביות עודפת של הבלוטה עלול לגרום ל: בעיות השמנה, פצעונים, צמיחה עודפת של שיער, בצקות, דכדוך, סומק העור, כבדות של השרירים, לחץ דם גבוה, שינויים במצב הרוח, ליקויים קוגנטיביים וכו'.

 

אסמכתאות רפואיות שכדאי להציג:

– תוצאות בדיקה המאשרת את הליקוי בבלוטה כמו הבחנה לאחר בדיקת יוד רדיואקטיבי או תוצאות בדיקת דם.

– אסמכתאות רפואיות על ליקוי מתמשך בבלוטה.

-מרשמים רפואיים.

– מסמכים המעידים על הליך כירורגי אם נעשה.

– מסמכים המפרטים על הסטטוס לאחר הניתוח.

– רצף הטיפולים שנעשה לאחר ההליך.

– אסמכתאות רפואיות המעידות על הקשיים שלאחר הניתוח אם ישנם.

– סימוכין עבור פגיעה בכושר העבודה מהמעסיק, רופא תעסוקתי או מטפל.

– אסמכתאות לאילוצי תלות בעזרה סיעודית או אישור על אשפוז אם זה המצב הקיים.

 

כדאי לדעת על הוועדות הרפואיות:

רמת אחוזי הנכות וגובה הפיצויים שיקבעו בוועדה הרפואית מושפעים ישירות מחומרת מצבכם אולם היא מוכרחה להיות מגובה באסמכתאות רפואיות עכשוויות ככל האפשר ומפורטות ככל הניתן על הפגמים והקשיים התפקודיים שמונעים מכם בין היתר גם את היכולת לעבוד.

– יש להציג סימוכין לכך שהליקוי בבלוטה אכן משפיע באופן משמעותי על כלל האספקטים בחייכם החל מעבודה ועד חיי משפחה ובכך פוגע באופן חמור באיכות החיים.

במאמר זה הובאו דוגמאות למקרים וליקויים ואינן מעידים על כלל התופעות הבריאותיות מכיוון שהתגובה לליקוי היא אינדיבידואלית. תמיד מומלץ לוודא שלא פיספסת או המעטת בחשיבותה של סוגיה רפואית אחרת שאולי מייחסות לך אחוזי נכות המגיעים לך בגין הקושי ממנו אתה סובל.

יש לשים לב שכל קושי או פגם מחוייבים בסימוכין או אסמכתאות רפואיות המאשרות את הממצא ומעידות על הקושי. עבור כל ליקוי תוכל לראות פירוט בסעיף הרלוונטי לו, לגבי המסמכים שתצטרך לספק במעמד התביעה.

במידה והמחלה לא מביאה לכדי ליקוי משמעותי בתפקוד ובכושר העבודה יינתנו 0 אחוזי נכות. על פי חומרות המחלה והפגיעה בתפקוד יקבע שיעור גבוה יותר בהתאמה, עד לכדי שיעור של 100 אחוזי נכות במקרה חמור מאוד המשפיע על היכולת לבצע פעולות יומיומית.

על מנת לקבל אחוזי נכות בגין כול מחלה או נכות שהיא יש להגיש תביעה לביטוח הלאומי. התביעה צריכה לכלול פירוט מידע רפואי אודות המחלה הרלוונטית, סיכומי טיפולים והמלצות רפואיות. לאחר מכן, תקבע הועדה, על פי המפורט בסעיף 3, מה התשובה.

ראשית, באם אתם אכן חולים במחלה בבלוטות להפרשה פנימית וחווים הפרעה בתפקוד היומיומי, סביר שאכן תקבלו אחוזי נכות. על מנת להבין מה התהליך הנדרש ומה השיעור האפשרי, תוכלו להתייעץ עם עורכי דין העוסקים בתביעות ביטוח לאומי.

בלוטות להפרשה פנימית הן בלוטות התריס, בלוטות יותרת המוח ובלוטת יותרת הכליה. בשל חשיבותן של בלוטות אלו, מחלות בדרגת חומרה גבוהה יביאו לכדי סיוע משמעותי מהביטוח הלאומי אשר מתחיל במתן זכאות לאחוזי נכות.

תוכן עניינים

עו”ד פייפר כהן בפייסבוק עו”ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם:
לקבלת ייעוץ משפטי חסר פשרות
בנושאי תביעות נזיקין
מלאו את הטופס ונבדוק זכאותכם