כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

סעיף 70 – חך ובית הבליעה

ספר הנכויות של הביטוח הלאומי מכיל את סעיף 70 שעניינו פגיעות, פציעות, ליקויים ומומחים בחך ובית הבליעה. נכות באזור חך ובית הבליעה מקנה (תחת עמידה בתנאים המתאימים) זכאות לאחוזי נכות שעשויים להביא לכדי קבלת תשלום גמלה חודשית קבועה, מאחר וקיימת הכרה בפגיעות באזור זה כדבר שמקשה על אורח החיים והתפקוד התעסוקתי.

סעיף 70 – פגיעת חך ובית הבליעה

אנשים שמצבם הרפואי מכיל ליקויים שונים ובעיות באזורי החך ובית הבליעה, יכולים להגיש תביעה לקבלת פיצויי נכות במוסד לביטוח הלאומי ולעמוד על זכותם לקבל תשלום חודשי בגין אחוזי הנכות שנקבעו להם.

בביטוח לאומי מפורטים מגוון סעיפי נכות המזכים בנכות בשיעורים מסוימים, חלקם אף מביאים לכדי הטבות נוספות כמו הפחתה בתשלומי מיסים וארנונה. כיצד תדעו אם להגיש תביעה במצב רפואי דומה?

על פי סעיף 70 המתייחס לפגיעות בחך ובית הבליעה, קיימות מספר נסיבות המזכות בשיעורי נכות להלן:

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

ליקויים באזור החך רך

10% נכות נקבעים כאשר הליקוי פוגע בצורה קלה

20% נכות נקבעים כאשר הליקוי פוגע בצורה קשה וכולל ליקויים ניכרים בדיבור.

סעיף 70 – חך ובית הבליעה

חסך בחך הקשה

10% נכות יינתנו לאדם שאיבד פחות ממחצית החך

20% נכות ייקבעו כאשר התרחש אבדן מחצית או יותר מאזור החך הקשה

 

בעיות והפרעות בלוע

0% נכות נקבעים בעקבות דלקת כרונית קלה עד בינונית עם גירוי קבוע בלוע

5% נכות נקבעים לסובלים מדלקת כרונית משמעותית הכוללת קשיים בבליעה

20% נכות ניתנים כאשר ישנה הפרעה קשה בבליעה, שכתוצאה ממנה ישנו שימוש בזונדה.

 

מהן משמעויות הפגיעה המפורטות בסעיף 70?

החך (ה"וילון") הוא הגג הפנימי של הפה, המפריד בין חללי הפה והאף. זהו אזור שמכיל רקמה רקה, הסוגרת את תעלות האף כאשר מרחשת בליעה. החך הרך מפיק עיצורים שונים בשפה המדוברת. האזור הקשה בחך נמצא בחלק הקדמי יותר ומורכב מעצמות. זהו האזור שבו הלשון והחך נפגשים וכתוצאה מאותו מפגש מתרחש הדיבור על סמך עיצורים והגיית מילים תקינה.

הלוע עצמו הוא רכיב הבליעה, ממנו המזון עובר אל הוושט תוך שמתרחש לו תהליך סינון, חימום, הולכת חמצן ותוספת לחות לאוויר הנשאף פנימה. לאור ביאור התפקידים של כל אחד מרכיבי החך והבליעה, קל להבין עד כמה מורכבת ומייסרת עלולה להיות הפגיעה בהם.

מאחר והביטוח הלאומי מכיר בפגיעות וליקויים גופניים שונים המגבילים את מהלך החיים ומעוניין לספק בגינם הקלות כלכליות, אנשים בעלי פגיעה בחך והלוע שעומדים בתנאים המתאימים, צפויים לקבל עד 20% נכות.

שימו לב:

על פי תשלומי הגמלה ואחוזי הנכות המזכים בקבלתה, נכות בשיעור 20% בגין בעיות בחך והלוע לבדה איננה מקנה כספים.

אך אם קיימות לאותו אדם לקויות או בעיות רפואיות נוספות והן מצויות בספר הנכויות בביטוח לאומי ומקנות בשיעורי נכות – יש להגיש תביעה מסודרת המפרטת את מלוא הנכויות הקיימות לאותו אדם, מה שיאפשר לוועדה הרפואית לעמוד על שיעור נכות כולל ואף גבוה.

 

סעיף 70 חך ובית הבליעה – אילו מסמכים מצרפים לתביעה?

לתביעה לקבלת פיצויי נכות יש לצרף את התיעוד הרפואי המקיף והממצה בנוגע לבעיה הקיימת לכם.

מטרתו של התיעוד הרפואי היא להמחיש לוועדה הרפואית הקובעת את אחוזי הנכות את חומרת הבעיה הקיימת ולהבהיר כי הליקוי או הפגיעה הקיימים אכן פוגעים בשגרה התפקודית ומייצרים סבל רב ואבדן חלקי או מלא בהכנסות.

לשם כך, יש לצרף תיעוד מהרופא המטפל בגין חומרת הפגיעה, תיעוד בגין הפרעות בבליעה והפרעות דיבור מקלינאי תקשורת, אישורי שימוש בתרופות, תוצאות בדיקות ואשפוזים, בעיות נלוות כתוצאה מהפגיעה וכל מסמך רפואי אחר שעשוי לגבות את הנתונים הרפואיים הללו, כמו למשל דלקות אוזניים כרוניות, פגיעה בחזות הפנים, עיוות באף, קושי בדיבור תקין, נזק בלוע כתוצאה מזיהום חיידקי ועוד.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

מה קורה בוועדה הרפואית?

אדם שמגיש תביעה לקבלת קצבה מהביטוח הלאומי אמור להיבדק בפני הוועדה הרפואית. וועדה זו כוללת רופאים מומחים הקובעים את דרגת אי הכושר ושיעורי הנכות והיא זו שתזמן אליה את התובע, לפיכך חשוב לעמוד על כללי הוועדה ולשמור על זכויותיכם במסגרת הזימון אליה.

בשלב הראשון, הרופא העומד בראש הוועדה יעיין במסמכים הרפואיים בתיק. שלב זה מתרחש כאשר התובע עצמו ממתין מחוץ לחדר ומאפשר לרופאים להתוודע למצבו ולגבש תפיסה מסוימת שתעזור להמשך הבדיקה. לאחר מכן, התובע יוזמן להיכנס פנימה ויהיה עליו להציג תעודה מזהה.

בשלב זה הרופא יציג את עצמו וכך גם שאר חברי הוועדה. אם קיימת היכרות אישית עם הרופא, לא ניתן להשתתף בוועדה. יש להודיע לה על כך ולקבל זימון לוועדה אחרת. בשלב השני תבוצע שיחה, בה התובע מפרט לגבי הליקויים הרפואיים או המחלות מהם הוא סובל ומסביר כיצד הם משפיעים על התפקוד היומיומי ומהלך החיים שלו.

רצוי להכין לטובת שלב זה דף עם כל ההסברים בעבור כל הליקויים, שיצורף בסוף לדו"ח הוועדה. הרופא ישאל שאלות בהתאם לפירוט שלך. אם כתוצאה ממצב החך או הלוע קיימים לתובע קשיים בדיבור, יהיה אפשר להשתמש במלווה שיעשה זאת במקומך. מלווה זה יכול להיות קרוב משפחה, חבר, עו"ד, מתרגם או כל אדם אחר מטעמו.

כעת הרופא יחליט האם האינפורמציה מספיקה לקביעה או שקיים צורך בבדיקה רפואית רלוונטית. גם לבדיקה זו ניתן לצרף מלווה. אם הוועדה מאמינה שחסרים לה נתונים כדי לקבוע את המצב הרפואי והזכאות לאחוזי נכות, היא תימנע מקביעה ותדרוש ביצוע בדיקות רפואיות מסוימות, אותן התובע יקבל במפורט דרך הדואר.

בשלב האחרון, בו הוועדה צברה את כל הנתונים המתאימים, היא תקבע את אחוזי הנכות הרפואית. הרופא יקריא את הממצאים הרפואיים ואת החלטתו על סמך התיעוד הרפואי, הקשיים שהתובע פירט והבדיקה שנערכה לו. אחוזי הנכות ייקבעו עד 20% בהתאם לסוג הבעיה בחך או הלוע.

 

המלצות חשובות לוועדה הרפואית

פרטו לגבי קשיים תפקודיים

אל תציגו רק את מצבכם הרפואי הקיים ועמדו על הקושי התפקודי כתוצאה ממנו: קושי בהגיית מילים ועיצורים ספציפיים למשל, המונע מכם לשוחח טלפונית או לעבור ראיונות עבודה, או חוסר ההנאה באכילה או בהשתתפות בארוחות עם חברים ומשפחה כתוצאה מהצורך בזונדה.

ציינו מהם אותם קשיים שאתם נתקלים בהם וכיצד הם פוגעים בכם.

 

הצטיידו בחומר רפואי מעודכן

אם ישנן בדיקות שבוצעו בטווח שבין הגשת התביעה ועד הגעה אליה בפועל, הביאו אותן איתכם ובקשו לצרף.

הוועדה לא תוכל לעולם להתייחס לדברים שאינם קיימים במסמכים שקיבלה.

 

אל תפריזו

הרבה אנשים מאמינים שאם הם "ינפחו" את מצבם הם ישכנעו את רופא הוועדה לתת אחוזי נכות גבוהים יותר.

היזהרו מכך, הרופא יודע היטב לזהות את מצבכם ומתי לחשוד בכם, גם מאחר והפרזה עלולה שלא להתיישב בפועל אם תוצאות הבדיקות שעברתם וגם כי הוא מנוסה מאוד במצבים מהסוג הזה.

 

דעו מראש מהם הנהלים

חשוב שתפנו לוועדה ותגישו תביעה מתאימה רק אחרי שגיבשתם את מלוא ההבנה בנוגע לתקנות וההנחיות השונות, שמתעדכנות לעתים בחוקי הביטוח הלאומי.

תקנות אלו נובעות כתוצאה מהדרישה להצטייד בבדיקות מכון מסוימות או בדיקות אצל מומחה רפואי מסוים ובמקרים רבים הועדה לא מספקת אחוזי נכות אם הם חסרים ולא מיידעת שאי מתן אחוזי הנכות נבע מחוסר בבדיקה שלא בוצעה לפי הנהלים.

לאור כל אלו, מומלץ להתייעץ עם עו"ד מומחה טרם הגשת התביעה. משרד עורכי הדין פייפר כהן יוכל לסייע לכם מהרגע הראשון בהבנת הנהלים וגיבוש התיעוד הרפואי הנדרש וכן לייצג אתכם בוועדה במטרה לשפר את סיכוייכם לקבל אחוזי נכות בשיעור התואם את מצבכם המדויק.

תוכן עניינים

עו”ד פייפר כהן בפייסבוק עו”ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם:
לקבלת ייעוץ משפטי חסר פשרות
בנושאי תביעות נזיקין
מלאו את הטופס ונבדוק זכאותכם