כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

סעיף 8 – מחלות קרום הריאה

מחלות קרום הריאה מאוזכרות בסעיף 8 של ספר הליקויים במוסד לביטוח לאומי, במסגרתו כל אדם הסובל ממחלה זו ועומד בתנאים שנקבעו מטעם הביטוח הלאומי, זכאי לקביעת אחוזי נכות המקנים קצבת נכות או מענק חד פעמי לצד הטבות אפשריות נוספות מהמדינה. מיהם הזכאים ומהם אחוזי הנכות המתקבלים? כאן תמצאו מידע בנוגע לזכאותכם להגיש תביעה מתאימה עבור סעיף 8 – מחלות קרום הריאה.

תיאור מחלות קרום הריאה ונזקיהן

דלקת קרום הריאה מתרחשת כאשר הקרומים בין הריאה וצלעות בית החזה מודלקים, בדרך כלל בעקבות דלקת ריאות שהתרחשה קודם לכן. הסימפטומים לדלקת ריאות עשויים לכלול מלבד תשישות, חולשה וחום גם כאבים חדים בבית החזה בעיקר בשאיפת אוויר ולעתים עשויים לכלול גם הצטברות נוזלים, בתופעה הנקראת pleural effusion.

דלקת קרום הריאה היא כאמור "מחלת ההמשך" לדלקת ריאות, במסגרתה נדבק גם הנוזל שבתוך הקרום ומביא לכאבים עזים וקוצר נשימה. מחלות נוספות עשויות להתבטא בעקבות נגיף השחפת (דלקת קרום-ריאה שחפתית) ובעקבות תפליט הכולל מוגלה (זיהום חיידקי הקרוי דלקת קרום-ריאה מוגלתית).

כמו כן, כאשר מצטברים מוגלה ונוזלים בחלל הצדר של הריאה, מתרחשת אמפיאמה.

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

סעיף 8 מחלות קרום הריאה – מה הוא קובע?

סעיף זה מציג את הליקויים השונים שנגרמו לאדם כתוצאה ממחלות בקרום הריאה ואת אחוזי הנכות המשוערים הניתנים בגינם:

סעיף 8 – מחלות קרום הריאה

תוצאות דלקת קרום הריאה

0% נכות

נקבעים כאשר מאותרת הידבקות קלה, ללא הגבלת פעילות הריאות

 

10% נכות

נקבעים כאשר ישנן הידבקויות באופן שפוגע בכושר פעולת הריאות ומצבו הכללי של הגוף מושפע אך באופן שינו משמעותי.

 

20% נכות

יינתנו אם ההידבקויות ניכרות ומגבילות את כושר פעולת הריאות באופן בינוני.

שאלון נכות כללית

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

30% נכות

נקבעות עבור הידבקויות נרחבות, המשפיעות על כושר פעולת הריאות וכן כושר הפעולה הכללי של האדם בצורה ניכרת.

 

דלקת קרום הריאה שחפתית

100% נכות

נקבעים במצב שבו קיים תפליט (סימנים קליניים לפעילות).

 

50% נכות

נקבעים במסגרת השנתיים הראשונות שלאחר הפסקת הפעילות.

 

אחוזי נכות נמוכים מכך

ייקבעו עבור כל תקופה אחרת ובהתאם להימצאות שרידים שאחרי דלקת קרום הריאה.

 

דלקת קרום הריאה מוגלתית

100% נכות

יינתנו כאשר ביטוי הבעיה הינו חריף וחמור.

 

80% נכות

ייקבעו אם המצב הפך לכרוני וקיימת ירידה קשה במצבו הכללי של האדם.

 

50% נכות

נקבעים כאשר מאותרים שרידים בעקבות אמפיאמה, או הידבקויות פלוירליות/ פלוירו-פרקרדיאליות קשות, עם דפורמציה בבית החזה, עם או בלי הפרעות ניכרות בנשימה.

 

אחוזי נכות נמוכים מכך

יינתנו אם ישנם שרידים בעקבות אמפיאמה באופן קל עד בינוני.

 

פרשנות סעיף 8 בספר הליקויים

המוסד לביטוח לאומי מבקש להכיר בסובלים ממחלות קרום הריאה המתקשים בתפקוד יומיומי, במאמץ קל עד קשה ובנשימה תקינה ולהעניק להם אחוזי נכות מתאימים.

כדי לעשות זאת בהתאם למצבו של כל חולה, מתרחש סיווג מחלות אלו לשלוש קבוצות: דלקת קרום ריאה ללא תפליט, דלקת קרום ריאה שחפתית ודלקת קרום ריאה מוגלתית (עם תפליט).

בביטוח הלאומי מתייחסים למחלה זו בסולם קל עד קשה: ככל שמצבו של קרום הריאה וכושר פעולת הריאות קשים יותר, כך יעלו אחוזי הנכות הצפויים להתקבל בעבור סעיף זה.

 

שקלול אחוזי נכות

חשוב לדעת, שאם אתם סובלים מבעיות או מחלות הנלוות לזו, כמו לדוגמה קצרת הסמפונות בעקבות דלקת ריאות שכללה גם נזקים והידבקויות בקרום הריאה, יהיה ניתן להגיש לביטוח לאומי תביעה המפרטת את מלוא המצב הרפואי, כך שהוא ישוקלל ויביא לקביעת אחוזי נכות על סמך כל הבעיות מהן המבוטח סובל.

הדבר עשוי לשמש את אלו שמוצאים כי אחוזי הנכות שלהם על פי מה שהוצג כאן יעמוד על 0% ולכן יוכלו לפרט בנוגע לבעיות נוספות המצויות בספר הלקויות ולקבל אחוזים משמעותיים יותר.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

אילו מסמכים רפואיים יש לצרף לתביעה?

מלבד הגשת טופס התביעה המתאימה (תביעת קצבת נכות כללית, תביעת קצבה בגין תאונת עבודה, אבדן כושר עבודה וכן הלאה), יש לחתום על טופס ויתור סודיות רפואית וכמובן לצרף את כל האינפורמציה הרפואית הרלוונטית. רצוי לארגן את כל המסמכים והרשומות הרפואיות באופן מסודר וכרונולוגי ככל האפשר, מה שיקל על הוועדה הרפואית להבין את נסיבות המחלה והידרדרותה.

אם אתם סובלים מדלקת קרום הריאה, מומלץ לספק תיעוד מהרופא המטפל המפרט אודות הבעיה ולצרף תוצאות של בדיקות רפואיות, הפניות ומרשמי תרופות.

אם קיימת פגיעה ברמת הכושר הכללית, יש לצרף תיעוד לכך המפרט את הבעיות שנוצרו וכיצד הן פוגעות בתפקודי היומיום. שימו לב שהרופאים אמורים להשתכנע מהמסמכים ולהבין מתוכם כי קיימת פגיעה ניכרת בכושר הריאות, שבעקבותיה נוצרה גם פגיעה תפקודית.

אם אתם סובלים מדלקת קרום ריאה שחפתית, יש לצרף את האבחון הקובע כי מדובר בדלקת זו, מרשמי תרופות ובעיות רפואיות נלוות במידה וקיימות. אם מדובר בשלב שבו המחלה כבר איננה פעילה, יש לצרף דוח המציג את מועד "סיום" המחלה.

אם קיימת לכם דלקת קרום ריאה מוגלתית, מומלץ לצרף מסמכים שמציגים פגיעה בתפקודי הריאות לאורך זמן.

רצוי להגיש לוועדה תוצאות בדיקות ואבחונים רפואיים המעודכנים ככל האפשר – תוכלו לעשות זאת גם במעמד הוועדה, בהנחה וקיבלתם מסמכים חדשים שלא צורפו לתביעה, מאחר והבדיקה התרחשה אחרי הגשתה ועד למועד הדיון קיבלתם תוצאות או פירוט כלשהו.

שימו לב שככל שהדלקת והמוגלה עדיין לא חלפו באופן מלא וישנם שרידים שמחבלים בהתנהלות התקינה של הגוף והריאות בפרט, צריך לצרף תיעוד מפורט ומקיף בנוגע לבעיה זו.

אם סבלתם מאמפיאה שעניינה הצטברות מוגלה ונוזל בחלל צדר הריאה ונותרו כתוצאה ממנה שרידים הפוגעים במצב הכללי וההתנהלות, יש לצרף תיעוד רפואי מנומק הקובע כי אכן אלו הם פני הדברים.

מסמכים רפואיים נוספים שיש לצרף הם אישורי שימוש בתרופות או מרשמים שונים, אישור על חומרת הדלקת מהרופא המטפל, תיעוד המהווה ראיה למצב כרוני והשלכותיו על התפקוד הכללי והפגיעה בהתנהלות, תיעוד בנוגע לביקורים אצל הרופא מפאת תלונות בגין מאמץ ובעיות נשימה, תוצאות תרופות ועוד.

אם ישנן בעיות נוספות המזכות באחוזי נכות – צרפו את המסמכים גם לגביהן.  

 

מה קורה במעמד הוועדה הרפואית?

הוועדה הרפואית במוסד לביטוח לאומי כוללת רופא מוסמך ומנוסה, שתפקידו הוא לאבחן את מצבכם הרפואי, התפקודי, הקליני והבריאותי ולעמוד על אחוזי הנכות שישקפו באופן המתאים ביותר את מצבכם, כך שתקבלו כאזרחים את הקצבה שתאפשר אורח חיים נורמטיבי וטיפול עצמי יעיל בבעיה.

הזימון לתאריך הדיון בפני הוועדה יישלח אליכם בדואר, לאחר שתשלחו את התביעה שלכם (ניתן לעשות זאת דרך סניף ביטוח לאומי באזור מגוריכם או באמצעות הדואר).

במעמד הדיון ישנם מספר שלבים. השלב הראשון מתרחש כאשר התובע ממתין בחוץ, בזמן שהרופא ויתר חברי הוועדה עוברים על הבקשה והתיק הרפואי עם כל המסמכים שצורפו אליו. לאחר מכן התובע יוזמן להיכנס פנימה ויתבקש להציג תעודה מזהה.

בשלב זה יתבקש התובע לפרט בנוגע לבעייתו הרפואית – ממה סבל, מהי המחלה שפקדה אותו וכיצד השפיעה עליו, מה קרה עם סיומה, עד כמה תוצאותיה מקשות עליו בהתנהלות היומיומית ובאילו תחומי חיים מתרחשת פגיעה כלשהי.

הרופא ישאל שאלות במידת הצורך ובסיום יחליט האם לספק את קביעתו, או לדחות אותה לטובת בדיקה רפואית מטעם ביטוח לאומי כדי לאסוף יותר נתונים לקבלת ההחלטה.

סעיף 8 – מחלות קרום הריאה נמצא בספר הנכויות של הביטוח הלאומי והוא מפרט מה שיעור אחוזי הנכות הצפוי לאדם אשר סובל ממחלת קרום הריאה כתלות בחומרת מצב, בהפרעה לתפקוד ובחומרת הגבלת הפעילות שהוא חווה.

אכן ניתן לקבל 100 אחוזי נכות תחת סעיף 8 – מחלות קרום הריאה אך זאת יהיה במקרים חריגים בהם האדם סובל ממחלה חריפה אשר פוגעת באופן חמור בתפקוד שלו. במקרים שבהם התפקוד לא נפגע כול כך, והביטוי יחסית קל, ניתן לקבל אפילו 0 אחוזי נכות בלבד.

מחלות קרום המוח לעיתים קרובות מלוות במחלות נוספות, חשוב שתדעו כי באם יש כמה מחלות התביעה צריכה להתייחס לכולן וסביר מאוד ששקלול של כולן יעלה את השיעור של אחוזי הנכות שהייתם מקבלים אם הייתה התייחסות רק למחלה בקרום הלב.

תביעה לקבלת אחוזי נכות מוגשת למוסד לביטוח לאומי בצירוף מסמכים המפרטים את המצב הרפואי שבגינו מוגשת הבקשה. אם מדובר במקרה של מחלת קרום הלב חשוב לוודא שיש כמה שיותר מידע אודות המחלה מאנשי מקצוע שטיפלו בכם וביצעו את הבדיקות.

תוכן עניינים

עו”ד פייפר כהן בפייסבוק עו”ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם:
לקבלת ייעוץ משפטי חסר פשרות
בנושאי תביעות נזיקין
מלאו את הטופס ונבדוק זכאותכם