כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

סעיף 14 – פציעות וניתוחי קיבה ומעיים

בסעיף 14 לתקנות הביטוח הלאומי קיימת התייחסות לפציעות וניתוחי קיבה ומעיים שבגינן עשויה להיקבע נכות המעמידה זכאות לפיצויים. מיהם העומדים בקריטריונים לאור הסעיף האמור בתקנות, מהם שיעורי הנכות הנקבעים וכיצד להעריך את גובה הפיצויים האפשרי? 

מהו סעיף 14 לתקנות הביטוח הלאומי?

נכות שנקבעה בגין פציעות וניתוחי קיבה ומעיים משקפת מצב רפואי מורכב שממנו סובל אותו אדם. במטרה להקל על חייו ולאפשר לו להתמודד עם מצבו, מעניק המוסד לביטוח הלאומי גמלת נכות בשני מקרים אפשריים: האחד – לאחר פציעה או ניתוח באזורים אלו. השני – לאנשים בעלי נצור קבוע במעיים.

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

שיעורי נכות בגין פציעות וניתוחי קיבה ומעיים

בהתאם לשיעור הנכות שנקבע מטעמו, משלם המוסד לביטוח הלאומי גמלת נכות, שבמקרים אלו עשויה לעמוד על מלוא הדרגות הקיימות, מ0% ועד 100% נכות. לפניכם הקריטריונים האמורים בחוק למקרים מהסוג הזה:

 

0% לאדם

 שנפצע או נותח בקיבה והמעיים אך איננו סובל מהפרעות ומצב התזונה הכללי שלו מוגדר כטוב.

 

10% נכות לאדם

הסובל מהפרעות קלות במערכת העיכול, אך מצבו הכללי מוגדר כטוב.

סעיף 14 – פציעות וניתוחי קיבה ומעיים

20% נכות

יינתנו לאדם הסובל מהפרעות מסוימות הגורמות למצב כללי ירוד, אך הפרעות אלו הוגדרו כבלתי ניכרות. על פי סעיף קטן 2 לתקנות, את אחוזי נכות אלו יקבל גם אדם עם נצור של המעיים (פיסטולה במעיים) ובעל הפרשה קלה ונדירה של צואה. 

 

30% נכות

ייקבעו לאדם בעל נצור קבוע של המעיים (לפי סעיף קטן 2) ובמסגרתו קיימת הפרשה קלה וקבועה של צואה. 

 

40% נכות

יינתנו לאדם הסובל ממצב כללי ירוד והפרעות ניכרות בדרכי העיכול שלו.

 

60% נכות

ייקבעו לכל אדם שעבר ניתוח בקיבה או המעיים (ניתוח אחד לפחות) וקיימים לו סימנים לחסימה חלקית חשוכת מרפא.

 

80% נכות

ייקבעו במצב של הפרעות קשות לרבות חסימת מעיים, מה שמאפשר לאותו אדם לבצע עבודות בית קלות בלבד.

 

100% נכות

ייקבעו לכל אדם שהוועדה הרפואית בביטוח הלאומי קבעה כי קיימות לו הפרעות עיכול קשות גם לאחר ביצוע ניתוח נוסף והוא איננו מסוגל לכל פעולה, כך שמצבו מוגדר כסיעודי או שהוא מרותק למיטתו. 

שאלון נכות כללית

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

כמה כסף מקבלים בפועל?

סכומי הגמלה בביטוח הלאומי מתעדכנים מידי שנה ובהתאם לסוג הגמלה המשולמת. 

אדם שמצבו הרפואי הביא לאבדן כושר עבודה חלקי ותבע קצבת נכות כללית, יהיה זכאי לקצבה להלן:

אי כושר עד 60% – 1,908 ₪

אי כושר עד 65% – 2,027 ₪

אי כושר עד 74% – 2,242 ₪. 

אם לאדם התובע אין הכנסה ממקור אחר ויש לו ילדים, הוא יהיה זכאי לתוספת בגין 2 ילדים לכל היותר וכן לתוספת עבור בן/בת הזוג אם הכנסתם אינה עולה על 57% מהשכר הממוצע במשק (6,014 ₪ ברוטו נכון לשנת 2021). סכום התוספת נע בין 572-706 ₪. 

 

קצבה מלאה

אדם שמצבו הרפואי מביא לזכאות לקצבה מלאה ודרגת אי כושר של 75% יקבל קצבה בגובה 3,321 ₪ בחודש. גם כאן חלות אותן התוספות המזכות בגין ילדים ובני זוג בהינתן התנאים המתאימים. 

 

קצבת שירותים מיוחדים

אדם שמצבו הרפואי מביא לזכאות לקצבת שירותים מיוחדים יקבל קצבה קבועה שנעה מ-1,147 ₪ בקביעת 50% נכות ועד 5,339 ₪ בקביעת 100% נכות. בנכויות בשיעור של 9%-19% שנקבעו בעקבות תאונת עבודה, מיקרוטראומה או מחלת מקצוע יינתן מענק חד פעמי בלבד.

 

איך מתחילים בהליך מול הביטוח הלאומי?

ראשית, מומלץ לבדוק לאילו מכלל המצבים האמורים כאן אתם משתייכים ולאסוף מסמכים רלוונטיים: דו"ח ותיעוד רפואי לגבי הפציעה שהתרחשה במעיים או הקיבה וכן תיעוד רפואי שמתייחס אליה במסגרת מאמצי הריפוי, הבדיקות וההחלמה, מסמכים שמגבים את תלונותיכם בנוגע להפרעות או לתופעות שנחוו לאחר הניתוח בתקופת ההחלמה וכמובן רשומות ותוצאות בדיקות המפרטות את הממצאים ולאור ההפניות שבוצעו בהתאם מטעמו של הרופא המטפל.  

 

תיעוד רפואי לגבי חסימה ודרגת החסימה

ככל שנמצא בידכם תיעוד רפואי לגבי חסימה ודרגת החסימה רצוי לצרפו וכן אם נקבע כי אתם מסוגלים/ לא מסוגלים לבצע עבודות בית פשוטות מטעם רופא מטפל או רופא תעסוקתי. כמו כן, מומלץ לאנשים שמצבם לאחר ניתוח במעיים או הקיבה מחייב ניתוח נוסף או שהם מרותקים למיטתם לצרף הוראות מהרופא המטפל ומסמכי אשפוז ואישורים בנוגע למצבם הרפואי העדכני.  

 

בקשה לקביעת קצבת נכות בגין סעיף 14

כעת ניתן לפנות בצירוף המסמכים לביטוח הלאומי ולהגיש בקשה לקביעת קצבת נכות בגין סעיף 14. את התביעה יש להגיש לאחר מענה לשאלות רלוונטיות שיקבעו את מסלול ההגשה הנכון לכל אדם. 

כך לדוגמה, אדם שנפגע כתוצאה מפעולת איבה יצטרך לבדוק את מלוא זכויותיו בפורטל נפגעי פעולות האיבה ואילו הורים לילדים שסובלים מבעיית מעיים ומעוניינים להגיש תביעה, מוכרחים לדעת כי יזומנו לוועדה רפואית מיוחדת המתאימה לילדים נכים עד גיל 3 ולעתים מתרחשת גם ללא נוכחות הילד עצמו. 

 

החמרה במצב הרפואי

במקרה שבו פנסיונר גילה כי חלה החמרה במצבו הרפואי ומגבילה כעת את היכולת להשתכר או לעבוד, יהיה ניתן להגיש תביעה לקבלת קצבת נכות כללית תוך שנה מגיל הפרישה. כמו כן, אדם שמצבו מוגדר כסיעודי יוכל להגיש תביעה לגמלת סיעוד.  

 

להתכונן בהתאם

חשוב לוודא שמסלול הפניה לבקשת הגמלה הוא זה שמתאים ביותר למצבכם וכן לתרגל מבעוד מועד את הראיון בוועדה הרפואית מול אדם שעבר את התהליך או גורם מומחה כמו עו"ד המספק ליווי לתובעים ויוכל לערוך סימולציה מתאימה מתוך היכרות עם הוועדה. עורך הדין יוכל גם לייצג אתכם בוועדה במידת הצורך. 

 

תביעתכם נדחתה?

תוכלו להגיש ערר אך חשוב לנסות ולהבין את פשר הדחייה, לפנות לרופא המטפל או לרופא מומחה ספציפי יותר, לאסוף כל תיעוד רפואי והוכחות למצבכם הנוכחי ואף להמתין 6 חודשים לתהליך בדיקת זכאות לקצבת נכות מחדש.  

דברים שחשוב לדעת:

  • ניתוחים במעי הגס מבוצעים ככל שנמצאו באזור זה גידולים ממאירים או טרום-ממאירים, מחלה דלקתית, חסימה חמורה הדורשת ניתוח חירום, נקב או טראומה כתוצאה מפגיעה חמורה.
  • ניתוחים במעי הדק מבוצעים ככל שנמצאו באזור זה כיבים, פוליפים, דימומים, זיהומים, גידולים ממאירים, מחלה דלקתית, חסימה, טראומה או חבלה מפציעה כלשהי.
  • ניתוחים בקיבה מבוצעים ככל שהממצאים הרפואיים גילו כי אותו אדם סובל מכיב קיבה, סרטן קיבה, נקב, פוליפים שלא ניתן לכרות בכריתה אנדוסקופית וכן ניתוחים לטובת ירידה במשקל כמו קיצור קיבה או מעקף. 
  • כל ניתוח מהווה סיכון מסוים לסיבוכים, כאשר ניתוחים המבוצעים באזורים אלו עשויים לגרום להיווצרות של רקמה צלקתית, בקע, בעיות מטאבוליות, בחילות והקאות, סחרחורות, דימום יתר וזיהום. בניתוחי קיבה באופן מיוחד עשוי להיווצר סיבוך חמור ביותר כמו תסחיף ריאתי, בצקת או חסימה ריאתית. 
  • אנשים שיש להם סטומה עשויים לסבול לאחר הניתוח מכאבי בטן, צמרמורת וחולשה, בצקת, הפרעות בהפרשות ובספיגה, הפרעות תפקודיות בכבד והכליות, איבוד נוזלים, ירידה במשקל ועוד. 
ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

דעו את זכויותיכם

אתר "פיצויים" שם לעצמו למטרה להנגיש את מלוא המידע בנוגע לתקנות הביטוח הלאומי וההליכים המתרחשים בביטוח הלאומי, כך שכל אדם יוכל להבין מה מגיע לו בהתאם למצבו ולפעול בהליכים המתאימים להם. באמצעות המידע המפורט כאן, תוכלו להבין האם מצבכם תואם את סעיף 14 לתקנות ובאיזו הגדרה רפואית אתם מצויים על מנת להבין את שיעור הנכות וסכום הגמלה הצפוי לכם. 

אם אתם סובלים ממצב בריאותי מסוים שנגרם בעקבות פציעה או ניתוח ומעוניינים להיעזר בייעוץ וייצוג מקצועי בוועדה הרפואית בביטוח הלאומי, תוכלו ליצור קשר בכל עת עם משרד עורכי הדין פייפר כהן המפעילים את אתר זה ומעניקים מהידע והניסיון המקצועיים שצברו בעשרות שנות ניסיון.

סעיף 14 מגדיר את שיעור אחוזי הנכות אשר יינתנו לאדם שחולה במחלות קיבה ומעיים וכן, אדם לאחר ניתוח במערכות אלו. שיעור אחוזי הנכות נע החל מ-0 אחוזים לאדם אשר לא סובל מהפרעות עקב הפציעה או הניתוח ועד ל-0 אחוזים במקרה של הפרעות עיכול חמורות שהפכו אותו סיעודי.

אנשים עם שיעור אחוזי נכות גבוהים מאוד עשויים לקבל קצבה מלאה אשר מזכה אותם בקצבה חודשית של כמה אלפי שקלים. בנוסף, ניתן לקבל קצבת שירותים מיוחדים לצורך מימון שירותים מיוחדים הנדרשים לאור הפציעה או הניתוח.

כדי לקבל קצבת נכות נדרש תחילה לקבל הכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי וזאת ניתן לאחר הגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי. התביעה היא בעצם מילוי של טופס ובו פרטים אישיים וסיבת הבקשה, אך חשוב לא פחות, צירוף של מסמכים רפואיים.

על בקשה להכרה בנכות אשר נדחתה במוסד לביטוח לאומי ניתן לערער בצירוף מסמכים או חוות דעות רפואיות מפורטות יותר המראות כי הועדה אכן טעתה בהחלטתה לדחות. במקרים שכאלו מומלץ מאוד לשלב עורך דין בהליך כדי לוודא שפעם הבאה הבקשה לא תדחה בשנית.

תוכן עניינים

עו”ד פייפר כהן בפייסבוק עו”ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם:
לקבלת ייעוץ משפטי חסר פשרות
בנושאי תביעות נזיקין
מלאו את הטופס ונבדוק זכאותכם