כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

סעיף 40 – עצמות הגפיים העליונים

מאמר זה מיועד לכוון אתכם בהליך הגשת התביעה למוסד לביטוח הלאומי לפי קביעת סעיף 40 כפי שמצוין החוק: עצמות הגפיים העליונים. במקרה של פגיעה בגפיים העליונים עומדות לכם זכויות בביטוח הלאומי לרבות קבלת אחוזי נכות באופן זמני או קבוע. כיצד תובעים ומה חשוב לדעת לפני שנכנסים לתהליך? הכל לפניכם:

 

מה אומר סעיף 40 – עצמות הגפיים העליונים?

להלן פרטי הסעיף המדויקים שמופיעים בביטוח הלאומי:

עצמות הגפיים העליונים

(1) איחוי לקוי של איחוד עצם הזרוע, התקצרות או זווית משמעותית הכולל ליקוי תזוזה של מפרק הזרוע או המרפק בצורה מינורית עד משמעותית מזכה בעד 20 אחוזי נכות ביד הדומיננטית ועד 10 אחוזי נכות ביד ה"חלשה'.

(2) איחוי לקוי של איחוד עצם השחתת עם עצם הזרוע, ליקוי אזתטי או תזוזתי של מפרק הזרוע או המרפק במידה חמורה מזכה בעד 30 אחוזי נכות ליד הדומיננטית ועד 20 אחוזי נכות עבור היד ה'חלשה'.

(3) התאחות לקויה של עצם הזרוע ללא היווצרות של פרק נד מדומה לדוגמאת Fibrous union יכולה לזכות בעד 30 אחוזי נכות ביד הדומיננטית ועד 20 אחוזי נכות ביד ה'חלשה'.

(4) התאחות לקויה של עצם הזרוע וכן היווצרות פרק נד מדומה (False flail jointבלועזית) יכולה לזכות בעד 50 אחוזי נכות עבור פגיעה ביד הדומנינטית ועד 40 אחוזי נכות ביד החלשה.

(5) התאחות לקויה של עצם הרדיוס, האולנה (Radius et Ulna) וכן של שתי עצמות האמה בהיווצרות פרק נד מדומה יכולה לזכות בעד 40 אחוזי נכות ביד הדומיננטית ועד 35 אחוזי נכות ביד ה'חלשה'

(6) התאחות לקויה של בחלקה הגבוה של האולנה או התאחות לקויה בחלקו הנמוך של עצם הרדיוס ללא עיוות צורה משמעותי יכולה לזכות בעד 20 אחוזי נכות ביד הדומיננטית ועד 15 אחוזי נכות ביד ה'חלשה'

(7) התאחות לקויה של בחלקה הגבוה של האולנה או התאחות לקויה בחלקו הנמוך של עצם הרדיוס הכוללת עיוות צורה משמעותי יכולה לזכות בעד 30 אחוזי נכות ביד הדומיננטית ועד 20 אחוזי נכות ביד ה'חלשה'

(8) התאחות לקויה של האולנה עד לשליש מבסיסה תזכה ב10 אחוזי נכות ללא הבדל בין הצדדים.

(9) התאחות לקויה של הרדיוס בחלקו הגבוה עד לשליש מטה תזכה ב20 אחוזי נכות עבור הצד הדומיננטי ועד 15 אחוזי נכות לצד ה'חלש'.  

(10) איחוי לקוי של התאחדות האולנה (Ulna) יזכה בעד 10 אחוזי נכות עבור הצד הדומיננטי ועד 5 אחוזי נכות עבור הצד ה'חלש'.

(11) איחוי לקוי של התאחדות הרדיוס (Radius) יזכה בעד 10 אחוזי נכות ללא הבדל בין הצדדים.

(12) קטיעה מלאה או חלקית של אחת מהגפיים העליונות

א. במקרה שנקודת הקטיעה היא במפרק הזרוע ניתן לקבל 80 אחוזי נכות עבור הצד הדומיננטי ועד 70 אחוזי נכות לצד ה'חלש'.
ב. במקרה שמיקום הקטיעה הוא מעל נקודת התאחדות הM. Deltoideus ניתן לקבל עד 75 אחוזי נכות עבור היד הדומיננטית ועד 65 אחוזי נכות עבור היד החלשה
ג. במקרה שמיקום הקטיעה הוא מתחת לנקודת ההתאחדות של ה M. Deltoideus ניתן לקבל עד ל70 אחוזי נכות עבור היד הדומיננטית ועד 60 אחוזי נכות עבור היד ה'חלשה'.


(13) קטיעה מלאה או חלקית של האמה

א. קטיעה מנקודת האיחוד הרדיאלי של M. pronator teres ומעליה תזכה בעד 65 אחוזי נכות עבור היד הדומיננטית ועד 55 עבור היד ה'חלשה'.

ב. קטיעה מנקודת האיחוד הרדיאלי של M. pronator teres ומעליה תזכה בעד 60 אחוזי נכות עבור היד הדומיננטית ועד 50 עבור היד ה'חלשה'.

(14) קטיעה של מפרק כף היד מהשורש מזכה בעד 60 אחוזי נכות עבור היד הדומיננטית ועד 50 עבור היד ה'חלשה'.

(15) קטיעה של כף היד לא כולל שורש המפרק מזכה בעד 55 אחוזי נכות עבור היד הדומיננטית ועד 20 עבור היד ה'חלשה'.

סעיף 40 – עצמות הגפיים העליונים

מושגים רלוונטיים עבור פגיעה בעצמות הגפיים העליונים:

כדי לעזור לך לשער את אחוזי הנכות להם תהיה זכאי עקב מחלה או פגיעה בעצמות הגפיים העליונים אספנו ופרשנו עבורך מושגים רלוונטיים להבנת סעיף 40.
חלקים עיקריים המרכיבים את הגפיים העליונים:

יד – שם כללי לאחת מהגפיים העליונות, חלקיה העיקריים הם הזרוע , עצם האמה, מפרק שורש כף היד וכף היד עצמה כולל האצבעות.

זרוע – חלקה העליון של היד, עצם המחוברת למפרק ומפרק הזרוע. 

עצם הזרוע – הגדולה ביותר מבין עצמות הגפה העליונה והארוכה ביותר מבין עצמות הזרוע.

אמה – חלקה השני של היד הממוקם מתחת לעצם הזרוע ומחובר בעזרת מפרק המרפק למפרק שורש כף היד.

אולנה – מרכיבה את האמה יחד עם עצם החישור, נקראת גם "עצם הגומד".

עצם הרדיוס – היא עצם החישור, קטנה יותר בגודלה ומרכיבה את האמה יחד עם עצם הגומד (אולנה).

סעיף 40 עצמות הגפים העליונים

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

אחוזי הנכות המתקבלים על פי סעיף 40 של ביטוח לאומי

במידה והינך סובל מבעיה רפואית בעצמות הגפיים העליונים הפוגעת בתפקודך, פנה לאחד מחמישה עשר תתי הסעיפים המופיעים בסעיף 40 ואשר מפרטים את אחוזי הנכות המשוערים בהתאם לפגיעה של ליקוי באיחוי עצמות, ליקוי באיחוד מפרקים או עצמות וכן קטיעות מלאות או חלקיות.

תתי סעיפים 1 ו-2 יעזרו בהערכת זכאות אחוזי הנכות עבור ליקוי באיחוי עצמות הזרוע.
תתי סעיפים 3 ו-4 יעזרו בהערכת זכאות אחוזי הנכות עבור חוסר איחוי וליקוי באיחוד מפרקי הזרוע.
תתי סעיפים 5 עד 9 יעזרו בהערכת זכאות אחוזי הנכות עבור ליקוי באיחוי עצמות האמה, הרדיוס והאולנה.
תתי סעיפים 10 ו-11 יעזרו בהערכת זכאות אחוזי הנכות עבור חוסר איחוי וליקוי באיחוד מפרקי האולנה והרדיוס.
תתי סעיפים 12 עד 15 יעזרו בהערכת זכאות אחוזי הנכות עבור קטיעה מלאה או חלקית של אחת מהגפיים העליונות.

איבוד של אצבע מלאה או חלקית מנומקת בסעיף 43 וכן מפרשת את גובה אחוזי הנכות עבור כל אצבע בנפרד על פי מיקום הקטיעה במפרק האצבע והדומיננטיות היד בה התבצע ההליך.

– מקרים של איבוד אגודל או חלק ממנו מפורטים בחלק א'.
– מקרים של איבוד האצבע הקרובה לאגודל או חלק ממנה מפורטים בחלק ב'.
– מקרים של איבוד האצבע האמצעית או חלק ממנה מפורטים בחלק ג'.
– מקרים של איבוד הזרת והאצבע הקרובה אליה או חלק מהן מפורטים בחלק ד' של סעיף 43 בספר הליקויים של המוסד ביטוח לאומי.

 

הגשת תביעת נכות בגין פגיעה בעצמות הגפיים העליונים

אם אתה סובל מבעיות איחוי או קיצור של העצמות בגפיים עליונים, תוכל לקבל בין 0% נכות ועד 80% נכות, בהתאם לבעיה ולדרגת החומרה.

מדובר בעיקר בסעיף טכני שבודק טכנית את עצמות היד וכן תפקודיות – הגבלה בתנועה. הגשת תביעה במקרה של מחלה או פגיעה בעצמות הגפיים העליונים

בכל מקרה של פציעה או מחלה הגורמת לפגיעה וליקוי באיחוי עצמות, ליקוי באיחוד מפרקים או עצמות וכן קטיעות מלאות או חלקיות הגוררות איתן קשיים בתפקוד או פוגמת ביכולת התזוזה של הגף יכולה לזכות אותך בעד 80% נכות.

ספר הנכויות של הביטוח הלאומי מזכה את יד ימין באחוזי נכות גבוהים יותר בחלק מהמקרים עקב הסטתיסטיקה כי זה הוא הצד הדומיננטי אצל רוב האנשים, במקרה והיד החזקה אצלך היא יד שמאל יש לדאוג שמידע זה מתועד בעת הבדיקה אצל הרופא וכן מובא לידיעה במעמדך מול הוועדה הרפואית של המוסד ביטוח לאומי.

קביעת הוועדה נשענת על ממצאים ומסמכים רפואיים שתספק לה אך גם בעזרת בדיקה של אורטופד מטעם הוועדה.

– לתביעה עקב איחוי לקוי של איחוד עצם הזרוע, התקצרות או זווית משמעותית הכולל ליקוי תזוזה של מפרק הזרוע או המרפק בצורה מינורית עד משמעותית יש לצרף צילומים פנימיים המעידים על הפגם שחל בעצם, מסמכים שקיבלת בעת בדיקות רפואיות המתעדות את ליקויי התנועה ואישור מהרופא הקובע מהי היד הדומיננטית שלך. בתביעה זאת ניתן לזכות בעד 20 אחוזי נכות ביד הדומיננטית ועד 10 אחוזי נכות ביד ה"חלשה'.

הערה: בפגיעה מסוג זה המזכה באחוזי נכות מוכרחה לכלול שלושה גורמים המתקיימים יחד והם: ליקוי באיחוי עצם הזרוע,התקצרות או זווית משמעותית וכן ליקוי תזוזה של מפרק הזרוע או המרפק. אחוזי הנכות נקבעים בהתאם לתרשים המופיע בספר הנכויות של המוסד ביטוח לאומי לאחר קביעה של רמת פגיעה מינורית עד משמעותית.

– לתביעה עקב איחוי לקוי של איחוד עצם השחתת עם עצם הזרוע, ליקוי אסתטי או הנעתי של מפרק הזרוע או המרפק במידה חמורה יש לצרף צילומים פנימיים המעידים על המפגע בעצם, מסמכים שקיבלת בעת בדיקות רפואיות המתעדות את ליקויי התנועה ואישור מהרופא הקובע מהי היד הדומיננטית שלך. בתביעה זו תוכל לקבל עד 30 אחוזי נכות ליד הדומיננטית ועד 20 אחוזי נכות עבור היד ה'חלשה'.

הערה: קביעת הוועדה הרפואית על רמת הפגיעה ואחוזי הנכות אותם אתה צפוי לקבל נשענת על סמך המסמכים אותם תגיש אך גם על בדיקה אורטופדית של רופא מטעם המוסד ביטוח לאומי.

– לתביעה עקב התאחות לקויה של עצם הזרוע ללא היווצרות של פרק נד מדומה לדוגמאת Fibrous union יש להגיש צילום פנימי המעיד על ליקוי באיחוי והיא יכולה לזכות בעד 30 אחוזי נכות ביד הדומיננטית ועד 20 אחוזי נכות ביד ה'חלשה'.

– לתביעה עקב התאחות לקויה של עצם הזרוע וכן היווצרות פרק נד מדומה
(False flail joint בלועזית) יש לצרף צילום פנימי המתעד את המפגע וכן מסמכים רפואיים בהם מוזכרים הקשיים התפקודיים עקב פגיעה ביציבות המפרק. תביעה זו יכולה לזכות בעד 50 אחוזי נכות עבור פגיעה ביד הדומנינטית ועד 40 אחוזי נכות ביד החלשה.

– לתביעה עקב התאחות לקויה של עצם הרדיוס, האולנה (Radius et Ulna) וכן של שתי עצמות האמה בהיווצרות פרק נד מדומה יש לצרף צילום פנימי המתעד את המפגע וכן מסמכים רפואיים בהם מוזכרים הקשיים התפקודיים עקב הגבלת תנועה. תביעה זו יכולה לזכות בעד 40 אחוזי נכות ביד הדומיננטית ועד 35 אחוזי נכות ביד ה'חלשה'

– לתביעה עקב התאחות לקויה של בחלקה הגבוה של האולנה או התאחות לקויה בחלקו הנמוך של עצם הרדיוס ללא עיוות צורה משמעותי יש לצרף צילום פנימי המתעד את המפגע ומיקומו וכן מסמכים רפואיים בהם מוזכרים הקשיים התפקודיים עקב הגבלת תנועה. תביעה זו יכולה לזכות בעד 20 אחוזי נכות ביד הדומיננטית ועד 15 אחוזי נכות ביד ה'חלשה'.

הערה: בחינת זכאות אחוזי הנכות נעשית באמצעות המסמכים הרפואיים הינך מגיש בלבד, יש לוודא איסוף מספק ואיכותי של תיעוד רפואי על מנת למצות את מלוא הזכויות.

– לתביעה עקב התאחות לקויה של בחלקה הגבוה של האולנה או התאחות לקויה בחלקו הנמוך של עצם הרדיוס הכוללת עיוות צורה משמעותית יש לצרף צילום פנימי המתעד את המפגע ומיקומו וכן מסמכים רפואיים בהם מוזכרים הקשיים התפקודיים עקב הגבלת תנועה. תביעה זו יכולה לזכות בעד 30 אחוזי נכות ביד הדומיננטית ועד 20 אחוזי נכות ביד ה'חלשה'.

הערה: בחינת זכאות אחוזי הנכות נעשית באמצעות המסמכים הרפואיים הינך מגיש בלבד, יש לוודא איסוף מספק ואיכותי של תיעוד רפואי על מנת למצות את מלוא הזכויות.

– לתביעה עקב התאחות לקויה של האולנה עד לשליש מבסיסה יש לצרף צילום פנימי המתעד את המפגע ומיקומו וכן מסמכים רפואיים בהם מוזכרים הקשיים התפקודיים עקב הגבלת תנועה. תביעה זו תזכה ב10 אחוזי נכות ללא הבדל בין הצדדים.

הערה: בחינת זכאות אחוזי הנכות נעשית באמצעות המסמכים הרפואיים הינך מגיש בלבד, יש לוודא איסוף מספק ואיכותי של תיעוד רפואי על מנת למצות את מלוא הזכויות.

– לתביעה עקב התאחות לקויה של הרדיוס בחלקו הגבוה עד לשליש מטה  יש לצרף צילום פנימי המתעד את המפגע ומיקומו וכן מסמכים רפואיים בהם מוזכרים הקשיים התפקודיים עקב הגבלת תנועה. תביעה זו תזכה ב20 אחוזי נכות עבור הצד הדומיננטי ועד 15 אחוזי נכות לצד ה'חלש'. 

– לתביעה עקב איחוי לקוי של התאחדות האולנה (Ulna) יש לצרף צילום פנימי המתעד את המפגע ומיקומו וכן מסמכים רפואיים בהם מוזכרים הקשיים התפקודיים עקב הגבלת תנועה. תביעה זו יכולה לזכות בעד 10 אחוזי נכות עבור הצד הדומיננטי ועד 5 אחוזי נכות עבור הצד ה'חלש'.

-לתביעה עקב איחוי לקוי של התאחדות הרדיוס (Radius)  יש לצרף צילום פנימי המתעד את המפגע וכן מסמכים רפואיים בהם מוזכרים הקשיים התפקודיים עקב הגבלת תנועה. תביעה זו יכולה לזכות בעד 10 אחוזי נכות ללא הבדל בין הצדדים.

– לתביעה עקב קטיעה מלאה או חלקית של אחת מהגפיים העליונות יש לצרף צילום פנימי המתעד את איזור הקטיעה וכן מסמכים רפואיים בהם הפורטים את הקשיים התפקודיים עקב הגבלת תנועה, אחוזי נכות יקבעו בהתאם עבור כל אחד מהמצבים הבאים:

א. במקרה שנקודת הקטיעה היא במפרק הזרוע ניתן לקבל 80 אחוזי נכות עבור הצד הדומיננטי ועד 70 אחוזי נכות לצד ה'חלש'.

ב. במקרה שמיקום הקטיעה הוא מעל נקודת התאחדות הM. Deltoideus ניתן לקבל עד 75 אחוזי נכות עבור היד הדומיננטית ועד 65 אחוזי נכות עבור היד החלשה

ג. במקרה שמיקום הקטיעה הוא מתחת לנקודת ההתאחדות של ה M. Deltoideus ניתן לקבל עד ל70 אחוזי נכות עבור היד הדומיננטית ועד 60 אחוזי נכות עבור היד ה'חלשה'.

לתביעה עקב קטיעה מלאה או חלקית של האמה 

יש לצרף צילום פנימי המתעד את איזור הקטיעה וכן מסמכים רפואיים בהם הפורטים את הקשיים התפקודיים עקב הגבלת תנועה, אחוזי נכות יקבעו בהתאם עבור כל אחד מהמצבים הבאים:

א. קטיעה מנקודת האיחוד הרדיאלי של M. pronator teres ומעליה תזכה בעד 65 אחוזי נכות עבור היד הדומיננטית ועד 55 עבור היד ה'חלשה'.

ב. קטיעה מנקודת האיחוד הרדיאלי של M. pronator teres ומעליה תזכה בעד 60 אחוזי נכות עבור היד הדומיננטית ועד 50 עבור היד ה'חלשה'.

הערה: הפקטור העיקרי לקביעת הסעיף על פיו ייקבעו אחוזי הנכות  הוא במיקום הפגיעה ורמת הקושי התפקודי עקב ליקוי בתנועה.

– לתביעה עקב קטיעה של מפרק כף היד מהשורש המזכה בעד 60 אחוזי נכות עבור היד הדומיננטית ועד 50 עבור היד ה'חלשה'.
וכן

– לתביעה עקב קטיעה של כף היד לא כולל שורש המפרק המזכה בעד 55 אחוזי נכות עבור היד הדומיננטית ועד 20 עבור היד ה'חלשה'.

 יש לצרף צילום פנימי המתעד את אזור הקטיעה ומיקומה.

תוכן עניינים

עו”ד פייפר כהן בפייסבוק עו”ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם:
לקבלת ייעוץ משפטי חסר פשרות
בנושאי תביעות נזיקין
מלאו את הטופס ונבדוק זכאותכם