כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

תאונת עבודה פגיעה בגב

תאונת עבודה הכוללת פגיעה בגב עלולה להותיר אחריה תוצאות חמורות וקשות, ביניהן גם נכות, אובדן כושר עבודה, מגבלות תנועתיות ותפקודיות שונות ועוד. מהן הזכויות שמגיעות לנפגעי עבודה שנפצעו בגבם? וכיצד דורשים אותן מהביטוח הלאומי וחברות הביטוח הפרטיות?

 

תנאי זכאות - נפגעי עבודה

  • נפגעי עבודה עשויים להיות זכאים למענק נכות חד פעמי או לקצבת נכות חודשית, אם נקבעה להם דרגת נכות בשיעור של 9% לפחות.
  • התביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה תטופל רק אם הוגשה קודם לכן תביעה לדמי פגיעה, שבעקבותיה הוכרה הפגיעה כפגיעה בעבודה.
  • עובדים שהגישו תביעה להכרה בפגיעה בעבודה תוך 12 חודשים ממועד היווצרות הנכות, ואת התביעה לקביעת דרגת נכות תוך 12 חודשים ממועד ההכרה בפגיעה, זכאים לגמלה מלאה ללא הפחתה מיום תחילת הנכות.

לייעוץ מקצועי עם עורך דין אובדן כושר עבודה בנושאי תביעות פיצויים – צרו קשר עם משרדנו.

פגיעה בגב = נכות רפואית משמעותית

הגב נתמך על ידי עמוד השדרה, הכתפיים ובית החזה שנמצא מלפנים. חוט השדרה שעובר בתוך תעלת עמוד השדרה, הוא החלק שמקשר בין המוח ליתר הגוף. כאן נמצאות גם מספר קבוצות שרירים, ביניהן כאלו שמסייעות לתנועתיות בין חוליות הגב וכאלו המהוות את זוקפי הגב או מסייעות לתנועת הכתפיים והצוואר.

זהו מבנה אנטומי מורכב, שבו כל רכיב מקבל אחריות משלו הכוללת תמיכה ברכיב אחר. לכן קל להבין מדוע פגיעה בגב עלולה להותיר אחריה תוצאות קשות. עובד שנפגע בגבו עלול לסבול מכאבים מקומיים חזקים בביצוע תנועתי וגם בעת מנוחה, להיות מוגבל בתנועה באופן זמני או צמית וכאמור לסבול גם מנכות רב מערכתית ופגיעה תפקודית קשה.

אם נגרם באזור זה נזק עצבי, הוא עלול להשליך גם על איברים נוספים כמו ידיים, רגליים וכמובן המוח. כל אלו מהווים מקרים שבהם נגרמת נכות רפואית מצטברת בשיעור גבוה מאוד, יחד עם אובדן כושר עבודה חלקי או מלא.

 

קביעת אחוזי הנכות בגין פגיעה בגב

נפגעי עבודה שהוכרו ככאלה במוסד לביטוח הלאומי, זכאים לפיצויים ולקצבאות שונות על פי חומרת נזקיהם. תחילה הם צפויים לקבל דמי פגיעה שמכסים רק את שלושת החודשים הראשונים מיום התאונה. אם פגיעתם ממושכת יותר והם עדיין לא מסוגלים לשוב לעבודתם, באפשרותם לתבוע נכות מעבודה ולעבור וועדה רפואית שתקבע את שיעור הנכות ואת דרגת אי הכושר שנגרמה להם.

אחוזי הנכות במקרה של תאונת עבודה פגיעה בגב נקבעים על סמך ההגבלות התנועתיות והתפקודיות, על פי מיקום הפגיעה המדויק בגב ובהתאם לנכות אורתופדית ונוירולוגית שאובחנה קודם לכן.

שאלון קרן פנסיה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

הכרה בתרחיש תאונת עבודה פגיעה בגב

על מנת שהאירוע עצמו יוכר כתאונת עבודה, על פגיעת הגב להתרחש תוך כדי העבודה ועקב העבודה. במילים אחרות, עליה להתרחש כתאונה שמקורה בחבטה, טראומה, חבלה או מכה פתאומית ובלתי צפויה שהתרחשה בזמן העבודה, או בעת נסיעה לעבודה או ממנה הביתה, אם מדובר בתאונת דרכים.

יחד עם זאת, במקרים רבים פגיעת הגב (כמו בלט או פריצת דיסק למשל) מתקבלת בדיעבד, אחרי שנים של שחיקה מעבודה או מאמץ פיזי מסוים. לכן הפסיקה מתייחסת באופן יחסית זהה גם לאנשים שסובלים ממחלת מקצוע או פגיעת מיקרוטראומה, כמו למשל נהגים שנוהגים שעות על גבי שעות ולאורך שנים בכבישים משובשים או דרכי עפר, מובילים, ספורטאים מקצועיים ועוד.

 

הכרה בתאונות גב על רקע של מיקרו טראומה

פגיעת גב שנגרמה כתוצאה מפעולות חוזרות ונשנות, עשויה להיות מוכרת במוסד לביטוח הלאומי כפגיעת מיקרו טראומה. זוהי פגיעה שמאפיינת סבלים, נהגי תובלה או כל עובד אחר שעוסק בעבודה שנדרשת למאמץ גבי תכוף ואינטנסיבי, לרבות כיפוף ויישור הגב בתדירות יומיומית גבוהה מאוד.

על מנת שתאונת העבודה תוכר כפגיעת מיקרו טראומה, על הנפגע יהיה להוכיח קשר סיבתי בין פציעתו לבין עבודתו. כלומר – עליו להראות שביצע במסגרת עבודתו פעולות שגרמו לפגיעות זעירות, חוזרות ונשנות במהלך שנות עבודתו והן שגרמו לנזקים ממשיים חמורים שכעת פוגעים בכושר עבודתו.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

אופן התביעה במוסד לביטוח הלאומי

עובד שנפגע ומעוניין שפציעת הגב שלו תוכר כתאונת עבודה, יצטרך לפנות לסניף הביטוח הלאומי באזור מגוריו ולהגיש תביעה לתשלום דמי פגיעה. תביעה זו מצריכה מילוי של טופס מתאים ושיגור של מסמכים רבים, בדגש על ניירת רפואית שמשקפת את מצבו הנוכחי וקבלת תעודה רפואית ראשונית לנפגע עבודה בעת בדיקת רופא במקרה של תאונה או בדיקת רופא תעסוקתי.

אם הפגיעה הוכרה כתאונת עבודה, ניתן להגיש תביעה גם לקביעת דרגת נכות כאמור. בשלב זה הנפגע אמור לבצע טיפולים ובדיקות כנדרש על פי מצבו ולהימנע מניסיונות להימנע מקבלת טיפול לטובת הגשמה מקסימלית של אחוזי הנכות. במקרה כזה, פגיעתו עלולה שלא להיות מוכרת והוא לא יקבל אחוזי נכות, על אף שאיננו מסוגל להתפרנס.

 

החלטה על אחוזי הנכות בוועדה רפואית

נפגע שתבע נכות יוזמן לדיון בוועדה רפואית, בה יושב רופא שמתמחה לתחום הפגיעה המדויק שלו. סביר שמלבד תשאול הנפגע שכולל גם עיון בניירת הרפואית שהביא איתו, הרופא יבקש לבצע בדיקה במקום להערכת מצבו של התובע. דעו שמותר לכם להגיע לוועדה עם כל אדם נוסף לבחירתכם, כאשר אדם זה יכול להיות גם עו"ד שעונה מטעמכם לשאלות הוועדה ומייצג אתכם במסגרתה.

הדיון בוועדה צפוי לקבוע את אחוזי הנכות בטווח שבין 0%-100% ומהם ניתנות הזכויות הבאות:

  • נכות בשיעור 0%-8% איננה מזכה בדבר
  • נכות בשיעור 9%-19% מזכה בקבלת פיצוי חד פעמי מהביטוח הלאומי, ששיעורו בגובה דמי הפגיעה כפול 43 קצבאות.
  • נכות בשיעור 20% ומעלה מזכה בקבלת קצבה חודשית בהתאם למצבו של הנפגע ודרגת אי הכושר שקיבל.

 

ניתן לערער על החלטות הביטוח הלאומי

אדם שתביעתו לדמי פגיעה או נכות מעבודה נדחתה, שקיבל רק 19% נכות בעוד שפגיעתו מצריכה לכל הפחות אחוז נוסף כדי לקבל קצבה משום שאינו מסוגל לעבוד, שהוועדה הרפואית הניחה לגביו הנחות לא מדויקות או שלא פעלה כראוי, זכאי לפעול משפטית על מנת לערער על ההחלטה בפני ערכאה נוספת, על פי המצב.

במקרה כזה מומלץ שלא לפעול באופן עצמאי ולהגיש ערעור באמצעות עורך דין שמתמחה בתאונות עבודה. עורך הדין שמכיר לעומק את מדיניות הביטוח הלאומי, את החוקים, התקנות והפסיקות ידע כיצד להציג את המקרה באופן משכנע וכיצד להתוות אסטרטגיה מקצועית שתאפשר לנפגע להגיע לתוצאה שהולמת את מצבו האמיתי.

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

קבלת זכויות במקרה של פריצת דיסק

ראינו שפגיעת הגב היא תאונת עבודה ייחודית יותר, שכן לא תמיד היא נגרמת כתוצאה מתאונה פתאומית ולעתים היא תוצאה של עבודה מתמשכת. מכיוון שפגיעות הגב הן פגיעות נפוצות מאוד, יש קושי משמעותי לקבל אחוזי נכות במקרים של פריצת דיסק.

הביטוח הלאומי מערימים קשיים רבים בנושא ודורשים הוכחה לכך שפריצת הדיסק נגרמה עקב העבודה ולא כתוצאה מפעולה אחרת (למשל בעקבות פעילות גופנית שגרתית לאורך זמן). מכיוון שהסיכוי לקבל נכות מהמל"ל במקרה של פריצת דיסק הוא כל כך קטן – ייתכן שיהיה נכון לתבוע רק את חברת הביטוח הפרטית, כל עוד יש לכם פוליסת נכות מעבודה, תאונות אישיות וכו'. אם נגרם לכם אובדן כושר, ניתן לתבוע גם אותו מקרן הפנסיה.

 

מידע מסכם לעניין תאונת עבודה פגיעה בגב

תאונות עבודה שגרמו לפציעת גב מותירות אחריהן נזקים קשים ומטלטלים, לא כולם יוכרו בביטוח הלאומי בדרך חלקה ומהירה.

מכיוון שמדובר בפציעות נפוצות מאוד ובפרוצדורה ממושכת, חשוב לשמור ולאסוף כל תיעוד רפואי שמעיד על בעייתכם ועל הקשר הסיבתי בין התאונה לנזקיה, לגשת לטיפולים ולבדיקות, להביא הסברים למצבכם ולמגבלותיכם מרופאים, לאסוף אישורים וקבלות על רכישות ונסיעות שבוצעו בעקבות התאונה (למשל נסיעות לפיזיותרפיה או רכישת כיסא גלגלים) ולפרט על קשיים תפקודיים שמונעים מכם לעבוד.

בנוסף, מומלץ לפנות לעורך דין שמתמחה בתאונות עבודה כדי לקבל ייעוץ, הכוונה וייצוג מול המל"ל ולגבש דרכי פעולה מתאימות לנסיבות האישיות שלכם.

 

תוכן עניינים
השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם:
לקבלת ייעוץ משפטי חסר פשרות
בנושאי תביעות נזיקין
מלאו את הטופס ונבדוק זכאותכם