כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

סעיף 2 – מחלות הדם

סעיף 2 של המוסד לביטוח הלאומי עוסק בזכאות לאחוזי נכות בקרב תובעים הסובלים ממחלות דם מסוימות. במאמר זה תוכלו לקבל את כל התשובות וההסברים נוגע לסעף זה, כולל צפי אחוזי נכות הצפויים לכל אחת מהנכויות הקשורות למחלות הדם. בנוסף מאמר זה מספק הסבר מקיף לגבי הגשת המסמכים לביטוח לאומי, מה לדעת טרם הגשתם ומידע חשוב שיסייע לכם למצות את זכויותיכם.

משרדנו – פייפר כהן ובראשו עו"ד אייל פייפר מתמחה בתביעות מול המוסד ביטוח לאומי ולאורך השנים למד מהם הדגשים החשובים שעליכם לדעת טרם הגשת תביעה בנושא, להלן ההסבר המלא:

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

סעיף 2 – מחלות הדם: אחוזי הנכות ומהותם

סעיף 2 מתייחס על פי רוב למצבים של אנמיה (מחוסר–דם ממאיר, מחוסר–ברזל, המוליטית, אפלסטית), ריבוי כדוריות אדומות, לובן הדם, ארגמנת או הפרעות בהקרשת דם. להלן אחוזי הנכות המתקבלים בגין כל אחד מהמצבים:

א. זכאות של 0% נכות במקרים של החלמה מלאה ללא תופעות לוואי.

ב. מצב כרוני עם תגובה לא–מספקת לטיפול, קיימים סימנים כלליים בינוניים – 20%

ג. זכאות עד ל 50% נכות במקרים חוזרים ונשנים המחייבים מעקב וטיפול צמוד, ישנם אותות מחלה קשים הפוגעים ביכולת העבודה ברמה חמורה.

ד. זכאות עד ל 75% במקרים חמורים כאשר ישנה יכולת לביצוע עבודות אלמנטריות והתנהלות אלא רק בבית המגורים.

ה. זכאות עד ל 100% נכות במקרים פאטלית כאשר החולה חסר יכולת לביצוע פעולות אלמנטריות, ללא יכולת לקום מהמיטה או נדרש לליווי סיעודי.

סעיף 2 – מחלות הדם

מושגים ופירושם – אנמיה

חסר בדם- מיעוט דם – כמות עודפת של כדוריות אדומות, המוגלובין נמוך או חוסר של תאי דם אדומים. פוליציטמיה – תופעה בה מרקם הדם נהיה מעט סמיך צמיגי בעקבות כמות עודפת של כדוריות דם אדומות. מתבטאת בסימפטומים של לחץ דם גבוה, הפרעות נוירולוגיות, גירוד ועור אדמומי, מיחושים בפרקים, טחול וכבד מוגדלים.

לוקמיה ארגמנת – נקראת גם לובן הדם והיא חולי של כלי הדם הפוגע לרוב בכלי דם הזעירים בעור, מפרקים, כליות ומערכת העיכול. מתבטאת בתסמינים של בצקות, מיחושים ורגישות באזור הבטן, פריחה ועלייה בחום הגוף, כאבי פרקים. הכרה בזכאות של 0% ועד ל 100% נכות נקבעים בהתאם לרמת הפגיעה בך ועל פי חמישה קריטריונים כפורט בסעיף 2.

יש לבחון האם המחלה שלך היא מצב חוזר, קריטי או משמעותי או האם ישנם תופעות לוואי לאחר החלמה.

 

הדרכה לקראת תביעת המוסד לביטוח הלאומי בגין מחלות הדם

» תת סעיף א' מפרט לגבי מקרים בהם ישנה החלמה ללא תופעות לוואי.

»  תת סעיפים ב' ו-ג' מתייחסים למקרים בהם המחלה חוזרת ונשנית ועל פי אילו פרמטרים נמדדת חומרתה.

» תת סעיף ד' מתייחס למצב בו המחלה גורמת לפגיעה משמעותית בהתנהלות ותפקוד.

» תת סעיף ה' מתייחס למצב בו המחלה גורמת לפגיעה פטאלית בהנהלות ותפקוד המטופל.

» במקרים בהם ישנם מחלות מרובות בכלי הדם כגון כמות עודפת של כדוריות אדומות בדם בנוסף לזיהום לוקמי, יש להציג אסמכתאות רפואיות המאשרות את מצבך כדי שהוועדה הרפואית של ביטוח לאומי תוכל לבחון את רמת הפגיעה בך ולתת התייחסות לכל סעיף ואחוזי הנכות המגיעים לך.

 

חשוב לדעת:

תוקפו של סעיף 2 ופירוט עבור קביעת אחוזי הנכות, רמת הליקוי וסוגיות רפואיות נכונות עד ל 30/9/2016. זה אומר:

  • מקרים של זכאות לאחוזי נכות תקפים עד ל 30/9/2016 אם נקבעו עקב מחלות דם המפורטות בסעיף 2 כגון אנמיה, ריבוי כדוריות דם אדומות, לוקמיה, דלקת בכלי הדם הקטנים בעיות בקרישת דם.
  • ניתן לקבל אחוזי נכות בהתאם למופיע בסעיף 2 במידה והוגש עירעור על החלטת הוועדה לפני 30/9/2016 .
  • לאחר ה 1/10/2016 יקבעו אחוזי הנכות בגין מחלות לב בהתאם לסעיף 2 המתוקן על סעיפיו.
  • אחוזי הנכות ורמות הליקוי עקב מחלות הדם על פי סעיף 2 החדש נקבעים בבחינת 19 פרמטרים לעומת 5 פרמטרים כפי במפורטים בסעיף הנ"ל.טיפ: הסעיף יכנס לתוקף ב 1/10/2016 אולם הפרמטרים החדשים נקבעו כבר ב 1/7/2016.סעיף 2 כולל פירוש והסבר.

 

שורת המקרים בהם ניתן לתבוע על פי סעיף 2 -מחלות הדם

(א) ניתן לקבל הכרה עבור 0% נכות במקרים של החלמה מלאה ללא תופעות לוואי.

(ב) ניתן לקבל הכרה של עד ל 20% במקרים בהם המחלה חוזרת ונשנית, כאשר התכשירים הרפואיים במרשם לא מועילים באופן מלא וישנם ליקויים קליניים למשל איבוד משקל, חוסר תיאבון או נשירת שיער.

(ג) ניתן לקבל הכרה של עד ל 50% נכות במקרים בהם המחלה חוזרת ונשנית, נזקק לתכשירים במרשם מתמשך וישנם ליקויים משמעותיים למשל חולשה חמורה, איבוד שיווי משקל ופגיעה משמעותית בכושר העבודה.

(ד) זכאות עד ל 75% נכות במקרים בהם יכולת החולה מאפשרת ביצוע מטלות אלמנטריות בלבד בבית המגורים.

(ה) זכאות עד ל 100% נכות במקרים בהם ישנו צורך בסיוע סיעודי, מוגבלות כוללות או חוסר יכולת לקום מהמיטה.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

כדאי להביא למעמד התביעה

  • מסמכים רפואיים המציגים נתונים חד משמעיים של אנמיה ריבוי כדוריות דם אדומות, לובן דם, ארגמנת, הפרעות בקרישת דם.
  • אסמכתאות מעקב המצביעות על חזרתיות של המחלה.
  • מסמכים רפואיים המציגים את ההליך הטיפולי ואופן הטיפול.
  • מרשמים והפניות לבדיקות מומחה ותכשירים רפואיים.
  • מסמכים רפואיים המעידים על קובלנות בגין ליקויים וסימנים קליניים חוזרים ונשנים בתוספת תוצאות בדיקות המתייחסות לרמת הליקויים.
  • במקרים בהם ישנה פגיעה בכושר העבודה יש להציג הכשר לכך מרופא תעסוקה או סימוכין מרופא מטפל לכך שעקב המחלה נדרשת המעטה בשעות העבודה אם בכלל.
  • הצג סימוכין למצבך אם ישנו הכרח לסיוע סיעודי או אשפוז בצורת אסמכתאות אשפוז או תיעוד של המצב הסיעודי.

הבעיות הרפואיות המוצגות כאן אינן מייצגות את מכלול הבעיות הרפואיות מאחר ומדובר בעניין סובייקטיבי, על מנת למצות את כל אחוזי הנכות, בדוק האם אתה סובל מבעיות רפואיות נוספות שיכולות לזכות אותך באחוזי נכות נוספים.חשוב מאוד לזכור!

כל בעיה רפואית חייבת להיות מגובה בתיעוד רפואי מתאים. בכל סעיף ובכל מחלה תוכל למצוא פירוט שאתה זקוק לו לצורך הגשת התביעה.

 

שימו לב:

במאמר זה הובאו מספר דוגמאות לסימפטומים ותופעות כפי שמפורט בסעיף 2 ואינם מעידים על כלל הסימנים הבריאותיים למחלה מכיוון שהתגובה לליקוי היא אינדיבידואלית. תמיד מומלץ לוודא שלא פיספסת או המעטת בחשיבותה של סוגיה רפואית אחרת שאולי מייחסות לך אחוזי נכות נוספים המגיעים לך בגין הקושי ממנו אתה סובל.

יש לשים לב שכל קושי או פגם מחוייבים בסימוכין ואסמכתאות רפואיות המאשרות את הממצא ומעידות על הקושי. עבור כל ליקוי תוכל לראות פירוט בסעיף הרלוונטי לו, לגבי המסמכים שתצטרך לספק במעמד התביעה.

 

מה קורה לאחר הגשת התביעה?

לאחר שהגשתם את טופס תביעת הנכות בצירוף כל המסמכים הרלוונטיים, תקבלו זימון לוועדה רפואית הנערכת על ידי רופא מוסמך למישור הרפואי הרלוונטי. רופא הוועדה ישאל שאלות בנוגע למצבכם התפקודי הנובע מהנסיבות הרפואיות, יעיין במסמכים המצורפים לתביעה ובניירת נוספת שתביאו איתכם לוועדה וייתכן שיבצע בדיקה רפואית במקום כדי להעריך כראוי את מצבכם.

תשובה להחלטת הוועדה תינתן בדואר כחודשיים לאחר מכן. אם ההחלטה לגבי אחוזי הנכות אינה מספקת, שמורה לכם הזכות לערער על כך לוועדה לעררים בביטוח הלאומי. מומלץ לפעול בנדון מול עורך דין.

אנשים אשר חלו במחלות דם כלשהן אך החלימו מהן החלמה מלאה, כך שכול מה שהיה כבר לא פוגע בתפקוד היומיומי עשויים לקבל 0 אחוזי נכות בלבד לאור העובדה כי כבר אין להם נכות או פגיעה בתפקוד.

מחלות דם יכולות להשפיע באופן משמעותי על היכולת לתפקד, כולל בפעולות בסיסיות מאוד. אנשים אשר זקוקים לסיעוד עקב מחלת דם במקרה חמור כמובן, יהיו זכאים ל-100 אחוזי נכות עקב כך.

סעיף 2 בספר הנכויות של הביטוח הלאומי מחולק לסעיפים על פי רמת החומרה החל מסעיף הנוגע במקרים של החלמה ללא תופעות לוואי, דרך מקרים של חזרת המחלה באופן תדיר. הדרגה הבאה כבר תהיה מצב של פגיעה משמעותית עד לכדי פגיעה פטאלית בתפקוד.

התביעה כוללת הן מילוי של טפסים אישיים, אך הן צירוף של כל המסמכים שעשויים להיות רלוונטיים לתביעה, לדוגמא במעמד הוועדה הרפואית. הן אם מדובר בסיכוי מחלה וטיפול וכן במרשמים לתרופות שאתם נדרשים לקחת עקב המחלה.

תוכן עניינים

עו”ד פייפר כהן בפייסבוק עו”ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם:
לקבלת ייעוץ משפטי חסר פשרות
בנושאי תביעות נזיקין
מלאו את הטופס ונבדוק זכאותכם