כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

אילו סוגי קצבאות נכות קיימים?

קצבאות נכות הן תשלומים חודשיים שאותם משלם המוסד לביטוח לאומי, לכל תושב נכה בישראל, העומד בתנאי זכאות מסוימים ומגיש תביעת נכות. לעניין ההגדרה של המושג "נכה" – ישנן הגדרות שונות בחוק הביטוח הלאומי ונספחיו. אולם ככלל, קצבת הנכות תשולם למבוטח שאינו מסוגל לעבוד למחייתו, או שכושר עבודתו נפגע בשיעור המוגדר בחוק, בשל החמרה במצב בריאותו. בשורות הבאות נסביר אילו סוגי קצבאות נכות קיימים ועל פי מה הזכאות של אדם נכה לקבלת קצבה מסוג כזה או אחר, נקבעת בפועל.

 

תנאי זכאות - תביעת נכות כללית
לקצבת נכות זכאי תושב/ת ישראל שמלאו לו 18 שנים, ועדיין לא הגיע לגיל פרישה, שעקב ליקוי גופני, שכלי או נפשי הנובע ממחלה, מתאונה או ממום מלידה.
תנאי ראשון: גיל ותושבות

אתה תושב/ת ישראל , מלאו לך 18 שנים ועדיין לא הגעת לגיל הפרישה.
קטין, בין הגילאים 16 עד 18 עשוי להיות זכאי לקצבה, אם הוא היה "עובד קטין" בסמוך לפני שנגרם לו אי הכושר להשתכר

תנאי שני: הכנסות מעבודה

אינך עובד או שהכנסתך כשכיר או כעצמאי נמוכה מ-60% מהשכר הממוצע, 7,122 ש"ח (החל ב- 01.01.2023).
שימי לב! אישה נשואה שאינה עובדת, תיבדק כעקרת בית, אם לא עבדה 12 חודשים רצופים או 24 חודשים לא רצופים ב-48 החודשים, שקדמו ליום הגשת התביעה או שקדמו ליום הפסקת העבודה – אם הפסקת העבודה הייתה לאחר הגשת התביעה.

תנאי שלישי: נכות רפואית
רופא מטעם הביטוח הלאומי קבע לך נכות רפואית בשיעור של 60% לפחות, או בשיעור של 40% לפחות, אם יש לך כמה ליקויים רפואיים ועל ליקוי מסוים נקבעה לך נכות רפואית בשיעור של 25% לפחות.
תנאי רביעי: דרגת אי-כושר

נקבע שעקב נכותך אינך מסוגל לעבוד או יכולתך להשתכר ירדה ב-50% לפחות, ונקבעה לך דרגת אי כושר באחד מהשיעורים האלה: 60%, 65%, 74% או 100%.

קצבת נכות עבור עקרת בית

אישה נשואה שאינה עובדת תקופה ארוכה, תיבדק במסלול שונה לצורך קבלת קצבת נכות לעקרת בית.
הבדיקה במסלול לעקרת בית תתבצע אם לא עבדת 12 חודשים רצופים או 24 חודשים לא רצופים, ב-48 החודשים שקדמו ליום הגשת התביעה, או שקדמו ליום שבו הפסקת לעבוד – אם הפסקת העבודה הייתה לאחר הגשת התביעה.

לייעוץ מקצועי עם עורך דין אובדן כושר עבודה בנושאי תביעת נכות כללית – צרו קשר עם משרדנו.

אילו סוגי קצבאות נכות קיימים לטובת ציבור הנכים במדינת ישראל?

בטרם ניגש לסוגיה המרכזית שלשם הדיון בה נכתב מאמר זה, והיא "אילו סוגי קצבאות נכות קיימים?" – חשוב להבהיר בראש ובראשונה, מהן קצבאות נכות, מי נחשב כנכה בראי החוק בישראל, ואילו אוכלוסיות זכאיות לקבלן.

 

מהן קצבאות נכות?

קצבאות נכות הן סכום חודשי קבוע ומתחדש, שהמוסד לביטוח לאומי משלם לבעלי לקות גופנית, מנטלית או נפשית, במידה והגישו תביעה להכרה באחוזי נכות ונמצאו בעלי דרגת נכות מזכה.

 

מי נחשב כנכה בראי החוק בישראל?

החוק בישראל קובע כי נכה הינו אדם בעל לקות או מוגבלות כדלקמן:

  • לקות גופנית: לקות גופנית או לקות פיזית, היא בעיה בריאותית בגופו של המבוטח, אשר מונעת ממנו לתפקד כרגיל. היעדר התפקוד עשוי להיות תוצר של ליקוי באחד מאיברי הגוף, כאשר הליקוי יכול להיות נראה לעין או סמוי מן העין.
  • לקות מנטלית: התפתחות שכלית מעוכבת או לוקה, שאינה תואמת לחלוטין את גיל המבוטח, עשויה להיחשב כלקות כזו, שיכולה לזכות את הסובלים ממנה בהכרה בנכות בביטוח הלאומי.
  • לקות נפשית: גם הפרעות נפשיות המשפיעות על חייהם של הסובלים מהן, עשויות להיחשב כנכות, ככל וליקויים מסוג זה מונעים מהמבוטח אפשרות לתפקד בצורה תקינה ונורמטיבית ולכלכל את עצמו כראוי.

 

אף ש לקויות אלו עשויות להופיע בנפרד, ייתכן שילוש של 2 לקויות ויותר, כאשר אין זה יוצא דופן במיוחד למצוא נכים הסובלים ממוגבלות שכלית לצד לקויות פיזיות ונפשיות הנלוות אליה.

 

על פי מה הזכאות של אדם נכה לקבלת קצבה מסוג כזה או אחר, נקבעת בפועל

זכאותו של מבוטח לקבל קצבת נכות מסוג זה או אחר, נקבעת על סמך פרמטרים שונים שאותם בוחן המוסד לביטוח לאומי והרופאים בוועדה הרפואית לקביעת נכות, מטעם הביטוח הלאומי. על פי הפרטים והמסמכים הנלווים לתביעתו של מבוטח לקבלת קצבת נכות, נבחן אופי הליקוי שעליו הוא מדווח, כאשר הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומית קובעת מה דרגת הנכות ואי הכושר של המבוטח כפועל.
הזכאות לתשלום קצבת הנכות אם כך, וגובה הקצבה, נקבעים כנגזרת של אופי הלקות הרפואית שממנה התובע סובל, דרגת חומרתה, והיקף הפגיעה שמסבה נכותו לכושר עבודתו והכנסתו מעבודה. בנוסף, נלקחת בחשבון גם הקביעות של מצבו הרפואי של המבוטח – כאשר המוסד לביטוח לאומי בוחן האם מדובר בנכות צמיתה או זמנית. יצוין כי ריבוי לקויות, עשוי להשפיע גם הוא על דרגת הנכות שתיקבע למבוטח ובהתאם לכך – גם על שיעור הקצבה שהוא יהיה זכאי לקבל.

בס"ד

להגשת תביעת נכות כללית

ייצוג מקצועי בכל תחומי תביעות הביטוח

אילו סוגי קצבאות נכות קיימים ואילו אוכלוסיות זכאיות לקבלן?

מדינת ישראל מכירה במספר קבוצות אוכלוסייה כזכאיות לקבלת קצבאות נכות:

  • נכים כלליים: אלו הם נכים אשר סובלים ממומים מולדים או מפגיעות בעקבות תאונות אישיות, או מחלות.
  • נכי צה"ל: מדובר בנכים אשר נפגעו במסגרת שירותם הצבאי או כתוצאה ממנו, ומשרד הביטחון הכיר בהם בתור נכים.
  • נכי פעולות איבה: כאן מדובר בתושבים אשר נפגעו בעקבות פעולת איבה או פיגוע טרור ונותרו עם נכות בעקבות פגיעתם.
  • נכי תאונת עבודה או מחלת מקצוע: אלו הם עובדים אשר נפגעו במסגרת תאונת עבודה או מחלת מקצוע והפכו בשל כך לנכים מעבודה.
  • נכי המלחמה בנאצים: מי שנלחמו בנאצים וסובלים בשל כך מנכות.
  • נכי רדיפות הנאצים: מי שנרדפו ונפגעו בידי הנאצים, פיסית ונפשית כאחד.

כל אחת מאוכלוסיות אלו, זכאית לקבלת קצבאות ממקורות שונים. הנכים הכלליים ונכי תאונות העבודה, למשל, זכאים לקבלת קצבאות נכות מן המוסד לביטוח לאומי. זאת בעוד שסוגי נכות אחרים, מזכים בתשלום קצבה ממשרד האוצר או בקצבה ממשרד הביטחון.

 

אילו סוגי קצבאות נכות קיימים ובאיזה סכום?

קצבת נכות היא כאמור, תשלום חודשי קבוע שבא לסייע לאדם אשר הוכר כנכה בדרגת נכות מסוימת, לשמור על איכות חיים סבירה ולהתקיים בכבוד, חרף הפגיעה בהיקף הכנסותיו. דרגת הנכות שנקבעה לנכה, משפיעה על סכום הקצבה המשולם לו, כפי שנסביר להלן.

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

סוגי קצבאות נכות והסכום החודשי המשולם עבור כל סוג

להלן סכום קצבאות הנכות לצד אחוזי הנכות המזכים בהן, נכון לשנת 2022:

  1. נכות חלקית בשיעור של 60%: אחוזי נכות כאלה מקנים לזכאים קצבת נכות בסך 1,880 ₪.
  2. נכות בשיעור של עד 65%: אחוזי נכות כאלה מקנים לזכאים קצבת נכות בסך 1,998 ₪.
  3. נכות בשיעור של עד 74%: אחוזי נכות כאלה מקנים לזכאים קצבת נכות בסך 2,209 ₪.
  4. נכות בשיעור של 100%: נכות מלאה מקנה לזכאים קצבת נכות בסך של 3,272 ₪.

כמו כן, נכים שנקבע עבורם 100% אובדן כושר עבודה, יקבלו בנוסף לקצבה 452 ₪ נוספים, ללא תלות בדרגת הנכות הרפואית שלהם. 

 

כיצד עו"ד ביטוח לאומי יכול לסייע במימוש הזכות לקבלת קצבאות נכות לסוגיהן?

עו"ד ביטוח לאומי יכול לסייע במימוש הזכות לקבלת קצבאות נכות לסוגיהן בדרכים הבאות:

  • ייצוג משפטי בהגשת תביעות לביטוח הלאומי והתנהלות מול הוועדות הרפואיות: ליווי משפטי בהגשת תביעת נכות בביטוח הלאומי על כלל שלביה, משפר מאוד את הסיכוי לכך שהתביעה תאושר ואת יכולתו של התובע לקבלת את מקסימום הקצבה לה הוא זכאי.
  • סיוע במילוי נכון של טפסים: עורך הדין יסייע לתובע למלא את טופס התביעה כהלכה ולצרף אליה את כל המסמכים הרלוונטיים, כדי לחסוך ממנו עוגמת נפש שעלולה להיגרם לו במידה והתביעה תידחה בשל מחסור בפרטים רלוונטיים.
  • הגשת ערעור על דרגת הנכות שקבעה הוועדה הרפואית: אם לתובע נקבעו אחוזי נכות נמוכים, או שלא נקבעו לו אחוזי נכות כלל, עורך דין ביטוח לאומי מיומן, יכול לסייע בשלב הערעור.

אילו סוגי קצבאות נכות קיימים_ - פיצויים

אילו סוגי קצבאות נכות קיימים ומהן הזכויות הנלוות לסוגי הקצבאות השונים

מלבד הזכאות לקבלת קצבת נכות, חשוב לדעת כי למי שהוגדר כנכה בביטוח הלאומי, קיימות ועומדות עוד זכויות נוספות ורבות. כך לדוגמא, נכה שלו מגבלת ניידות, רשאי יהיה לקנות רכב פטור מיסים, מה שמוזיל את ההוצאות שלו במידה ניכרת. כמו כן, מי שהוגדר כנכה עשוי גם להיות פטור על פי חוק, מתשלום מיסים מסוימים ברכישת או מכירת נדל"ן. זאת בנוסף לזכאות להנחות על מיסים עירוניים, תשלומים לחברת החשמל, וכן הלאה.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

על הצורך האקוטי בסיוע משפטי בכל תביעת ביטוח לאומי

אף שניתן להגיש תביעות לקבלת סוגי קצבאות שונים באופן עצמאי, רבים ממגישי תביעות הנכות, בוחרים להסתייע בעו"ד ביטוח לאומי, ובצדק. סיוע משפטי איכותי בהגשת התביעה – ללא קשר לסוג הקצבה הנחוצה לכם, ישפר לאין ערוך את סיכויה של תביעתכם להתקבל ואת סיכוייכם לקבל את סכום הקצבה המרבי שהחוק מאפשר במצבכם.

תוכן עניינים
השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם: