כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

תאונות אישיות ביטוח לאומי

תפקידו של הביטוח הלאומי להוות ביטוח עבור כל תושבי ישראל באשר הם. במסגרת הביטוח הלאומי, אנשים שעומדים בקריטריונים המתאימים זכאים לסיוע בכל מיני רגעים משמעותיים בחיים תחת סכנות שעלולות להתממש, בין היתר ניתן למצוא גם מענה עבור תאונות אישיות מהביטוח הלאומי. אך כמובן שעל מנת לקבל את הסיוע יש לעמוד בכמה קריטריונים שחשוב להכיר.

תאונות אישיות ביטוח לאומי

תאונות וסכנות מתממשות כל הזמן מדי ביום ביומו, כך שאנשים יכולים למצוא עצמם נפגעים מתאונה שאך אחד לא תכנן או שאפילו לא היה ניתן למנוע. תאונה שבה אדם נפגע וכתוצאה מכך נגרם לאדם נזק גופני וכעת הוא חווה קושי בתפקוד שלו, עתידות לזכות את הנפגע בדמי תאונה שאמורים לסייע לו להתמודד עם ההוצאות ועם היעדר העבודה שבתקופת ההחלמה.

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

תנאים לקבלת זכאות לדמי תאונה

דמי התאונה ניתנים לאנשים שעברו תאונה, אך יתרה מכך, עליהם לענות על כמה קריטריונים מסוימים שדואגים שמי שמגיע לו ומשלם כפי שצריך ביטוח לאומי גם יקבל את שמגיע לו. מעבר לתנאים שיפורטו ישנה הסתכלות גם על תשלום לפי החוק לביטוח הלאומי באם מדובר בהפרשה מהשכר בכל חודש או בתשלום כמובטלים. אנשים שרוצים לקבל סיוע צריכים לעמוד ראשית בדרישות של הביטוח הלאומי בשגרה.

תאונות אישיות ביטוח לאומי
תאונות אישיות ביטוח לאומי

בין היתר ניתן למצוא את התנאים הבאים:

  • תושבות – רק תושבי ישראל מבוטחים בביטוח לאומי וכתוצאה מכך רק הם (שמשלמים כחוק) זכאים לקבל את המענק.
  • גיל – את דמי התאונה ניתן לקבל רק מעל גיל 18 ויתרה מכך, רק עד גיל הפרישה.
  • פגיעה בכושר התפקוד – ברור כי לא כל תאונה באמת גורמת לנזק, וברור כי לא כל תאונה גורמת לנזק שנשאר לאורך זמן. על מנת לקבל זכאות לדמי תאונה התובע צריך להוכיח כי נפגעה לו רמת התפקוד בהתאם למצבו התעסקותי (שכיר, עצמאי, אינו שכיר ואינו עצמאי וכן, עקרות בית.
  • בדיקה רפואית – יפורט בהמשך, חשוב מאוד.
  • אין זכאות נוספת – תנאי זה מתייחס למצבים בהם האדם אשר חווה את התאונה כבר מקבל סיוע ממקור אחר כדוגמת דמי מחלה. רק במקרה בו הוא אינו מפוצה בשנית, יענה על תנאי זה.

שאלון נכות כללית

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

בדיקה רפואית

על פי החוק במקרה של תאונות אישיות ביטוח לאומי נותן מענה רק לאנשים אשר נבדקו בבדיקה רפואית בתוך 72 שעות מיום התאונה. כלומר, יש ללכת להיבדק יש לאחר התאונה כדי לקבל חוות דעת מתאימה על מצבה על המטופל. ישנם מקרים חריגים בהם הבדיקה הרפואית לא העלתה ממצאים לאור כך שהיה מוקדם מדי, או שמא הממצאים התגלו מאוחר יותר. במקרים אלו יש לקבל אישור מהביטוח הלאומי.

 

תאונות אישיות ביטוח לאומי – תאונות עבודה

במקרה של תאונות אישיות פנייה לביטוח לאומי תענה בחיוב רק במקרה בו התאונה התרחשה מבלי קשר לעבודה, כלומר לא בדרך הלוך או חזור ממנה ולא בעבודה בפרט. כמו כן, במקרה זה יש להגיש תביעה במסגרת תאונת עבודה וההליך מעט שונה ושם דגש על הוכחת ראיות ונסיבות שונה. הליך הפיצוי של תאונת עבודה גם כן שונה ועל כן אם התאונה שלכם היא תאונת עבודה, אתם כנראה לא כל כך במקום הנכון.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

דמי תאונה מהביטוח הלאומי

דמי התאונה הם קצבה אשר משולמת לאדם שאיבד את הכושר שלו לתפקד לאור תאונה שאינה קשורה לתאונת עבודה. משך תשלום דמי התאונה מוגבל ב-90 ימים מרגע אובדן הכושר אך גם לפי מצבו הרפואי ותהליך ההחלמה של הנפגע בתאונה. סכום דמי התאונה תלוי בשכר בשלושת החודשים האחרונים טרם התאונה והוא מחושב באופן שונה עבור אנשים שאינם עובדים עקב התאונה.

 

חישוב דמי התאונה לעובדים

סכום דמי התאונה מחושב על ידי שיעור של 75 אחוזים מתוך השכר הממוצע של שלושת החודשים שקדמו לתאונה. את כל הסכום שיוצא מחלקים ל90 על מנת לקבל תמונה כללית עבור כמה כסף הרוויח התובע טרם שקרתה התאונה. לכך יש תקרה מקסימלית העומדת על 1,141.13 ₪. מדובר בדיוק באותו דובה תביעה שנפגע תאונת עבודה היה משלם.

 

חישוב דמי התאונה למובטלים

אדם אשר אינו עבד טרם התאונה כמובן שלא ניתן לחשב את השכר הממוצע שלו ולפי כך לקבוע את דמי התאונה שיקבל, על כן, ישנו שיעור קבוע העומד על 76.08 ₪ ליום, ובמצטבר כ-6,500 ₪ בחודש. משך התשלום תלוי במספר ימי הזכאות אשר גם החישוב שלו מעוגן בחוק של ביטוח לאומי, באופן כללי, חשוב להבין כי לא מקבלים את דמי התאונה ישר מיום אחרי התאונה ולרוב התשלום יהיה החל מהיום ה-15 שעבר מאז התאונה.

 

קבלת סיוע לאחר 90 ימים

כאמור, במקרה של תאונות אישיות ביטוח לאומי מזכה בדמי תאונה מקסימום למשך 90 ימים מיום התאונה. במידה וההחלמה או הפגיעה נמשכות ליותר מ-90 ימים, ניתן לעבור לתביעה אל מול הביטוח הלאומי אשר תעסוק סביב נכות כללית ולא תתמקד בתאונה עצמה. כלומר אם התאונה גרמה לנזק לטווח ארוך שדור שהחלמה ופוגע בתפקוד לזמן ממושך, יש לעבור לערוץ תביעה זה.

תאונות אישיות במסגרת הביטוח הלאומי מזכות אדם שחווה תאונה מסוג זה (שאינה תאונת עבודה) בדמי פגיעה, למשך תקופת ההחלמה ועד ל-3 חודשים ממועד התאונה. מטרתו של הביטוח הלאומי לסייע להתמודד עם ההוצאות הכלכליות והיעדר ההכנסה (בשל הקושי להמשיך לנהל שגרת חיים ולעבוד). באם חוויתם תאונת, ראשית כל גשו לקבל חוות דעת רפואית ולאחר מכן הגישו תביעה לביטוח הלאומי.

דמי התאונה הניתנים לאדם שחווה תאונה אישית, ניתנים לתקופת זמן שנקבעת על פי פרטי התאונה והפגיעה בתפקוד שחווה התובע לאחר התאונה. אך בכל מקרה, דמי התאונה משולמים עד ל-90 ימים מיום תחילת התשלום אשר לרוב מתחיל מהיום ה-15 שחולף מאז התאונה.

תאונה אישית עשויה לזכות בדמי תאונה אם אכן נראה שיש נזק ופגיעה בתפקוד ובכושר העבודה של הנפגע. דמי התאונה מחושבים בשיעור של 75 אחוזים מממוצע השכר בשלושת החודשים שקדמו לתאונה. אחרת, אם הנפגע מובטל, היא מחושבת על פי סכום קבוע.

תובע אשר אינו מרוצה מהתשובה שקיבל אודות תאונה אישית שעבר רשאי לערער על החלטת הוועדה על ידי הגשת ערעור מסודר. כמו כן, מומלץ בשלב זה להיעזר באיש מקצוע אשר מומחה בתחום וינווט את הערעור בצורה טובה.

על מנת לקבל דמי תאונה יש לעמוד בכמה תנאים שמעוגנים בביטוח הלאומי. בין היתר יש להיות תושב ישראל, מעל גיל 18 וכן התאונה צריכה להיות תאונה מחוץ לעבודה (אחרת תקוטלג כתאונת עבודה ותגרור הליך תביעה אחר).

תוכן עניינים

עו”ד פייפר כהן בפייסבוק עו”ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם: