כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

תביעת נכות כללית עקב ניוון שרירים

מחלת ניוון שריריים היא מחלה קשה בה מרבית החולים סובלים מהדרדרות הדרגתית במצבם. על מנת לממש את הזכויות הסוציאליות המוענקות לחולי ניוון שרירים יש לפנות תחילה לביטוח הלאומי ולהגיש תביעת נכות כללית עקב ניוון שרירים וסכום הקצבה יקבע בהתאם לקריטריונים. הזכאות תלויה במעבר של וועדה רפואית ובחינת אי הכושר של החולה.

 

זימון לוועדה רפואית

לאחר הגשת תביעת נכות כללית עקב ניוון שרירים החולה יזומן לוועדה רפואית של הביטוח הלאומי על מנת שזו תקבע את אחוזי הנכות של המחלה. בנוסף הוועדה תקבע בהתאם למדד באיזו מידה החולה בניוון שרירים מסוגל לעבוד למחייתו ובהתאם לקביעה זו תקבע זכאותו לקצבת נכות כללית, קצבאות נוספות כמו גם להנחות והטבות שונות.

לחולי ניוון שרירים לרוב נקבע 100% נכות עקב מצבם ובמידה ונקבע אחוז נמוך יותר הם יכולים גם לערער על החלטת הוועדה הרפואית. גם כאשר חלה החמרה במצבו של חולה ניוון שרירים לאחר שנקבעו אחוזי נכות נמוכים מ-100% ניתן להגיש בקשה נוספת לשם שינוי אחוז הנכות הראשוני שנקבע.

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

קריטריונים לקצבת נכות כללית

הקצבה המשמעותית ביותר עבור חולה בניוון שרירים הינה קצבת נכות כללית של הביטוח הלאומי. לאחר הגשת תביעת נכות כללית עקב ניוון שרירים הזכאות לקצבה וגובה הקצבה תלויה במידת הנכות הרפואית והתפקודית בהתאם לקריטריונים של גיל, אחוז הפגיעה, הימצאות נתמכים ועוד. מבחינת גיל הזכאות לקצבת נכות כללית הינה לחולים מבוגרים המצויים בגילאי העבודה.

מבחינת אחוז הפגיעה של המחלה וההפרעה של החולה להתפרנס מעבודה, ככל שהוועדה הרפואית תקבע דרגת אי כושר גבוהה יותר, כך גובה  הקצבה יעלה. כאשר לחולה בניוון שרירים יש נתמכים התלויים בו תיתכן זכאות לתוספת לקצבה. הגשת תביעת נכות כללית עקב ניוון שררים מומלץ להגיש בליווי של עורך דין המתמחה בתחום על מנת למקסם את גובה הפיצוי.

 

תביעת נכות כללית עקב ניוון שרירים
תביעת נכות כללית עקב ניוון שרירים

זכאות לקצבאות משלימות

מלבד הגשת תביעת נכות כללית עקב ניוון שרירים בגלל מצבם של חולי נייוון שרירים רבים ניתן לרוב גם להגיש בקשה לקצבאות משלימות כגון קצת ניידות וקצבה לשירותים מיוחדים. קצבת שירותים מיוחדים תינתן לחולי ניוון שרירים שעקב שמצבם הם אינם מסוגלים לבצע פעולות יום יומיות בסיסיות.

בניגוד לנעשה לאחר תביעת נכות כללית עקב ניוון שרירים גובה קצבת שירותים מיוחדים לחולי ניוון שרירים אינו אחיד מכיוון שקיימת שונות בין החולים השונים והיקף הסיוע לו הם נדרשים. במסגרת תהליך אישור קצבת שירותים מיוחדים חולה בניוון שרירים עשוי להידרש לעבור מבדקים רלוונטיים על מנת להעריך כראוי את היכולת התפקודית שלו.

חולה בניוון שרירים עשויי לאחר אישור תביעת נכות כללית עקב ניוון שרירים לתבוע גם קצבת ניידות בהתאם למצבו. קבלת קצבה זו מערבת הן את הביטוח הלאומי והן את משרד הבריאות והקצבה כוללת מרכיב שווה כסף לסיוע ברכישת רכב המותאם לחולה ומאובזר בהתאם למצבו לצד רכיב כספי ישיר אשר מועבר לחולה.

שאלון נכות כללית

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

הטבות במס הכנסה

כאשר חולה בניוון שרירים מוכר כנכה לאחר הגשת תביעת נכות כללית עקב ניוון שרירים במקרים רבים הוא גם זכאי להטבות מס שונות. ההטבות הללו רלוונטיות הן לחולה ניוון שרירים שאיבדו לגמרי את כושר עבודתם והן לחולים שעדיין עובדים. בהקשר של הטבות במס הכנסה הזכאות נקבעת לפי אחוזי הנכות הרפואית ולא התפקודית כך שגם חולה שעובד עשוי לקבל פטור מלא ממס הכנסה גם על הכנסות מעבודה.

חולי ניוון שרירים שהגישו תביעת נכות כללית עקב המחלה עשויים להיות זכאים גם לתו נכה לרכב, להנחה בתשלום אגרת הרישוי ולהנחה בארנונה ובתשלומים נוספים לרבות תחבורה ציבורית, מים ושירותי תקשורת. לחולי ניוון שרירים יכולה להיות גם זכאות להטבות בדיור בהתאמת דירה קיימת לצרכיהם המיוחדים כמו גם, בעת רכישת דירה חדשה.

https://pitzuim.co.il/wp-admin/post.php?post=2901&action=edit

 

גמלת ילד נכה להורים

הורים לילד עם ניוון שרירים עשויים להיות זכאים לגמלת ילד נכה. מטרת הגמלה לספק להם סיוע כלכלי מדי חודש לשם עזרה בעלויות הטיפול בילד החולה. על מנת לקבל את קצבה זו הם נדרשים להגיש תביעה למוסד לביטוח  לאומי תוך צירוף של כלל המסמכים הרפואיים הנוגעים למחלת ניוון השרירים של ילדם.

גובה  הקצבה נקבע על ידי הועדה הרפואית לאחר שזו בוחנת את מידת התלות בזולת של הילד החולה כמו גם, את חומרת המחלה. המדרגות לקצבה נקבעות לפי אחוזי הפגיעה כאשר זו נקבעת על 50% ישנה זכאות לקצבה חודשית של 1,268 ₪ כאשר הגיעה נקבעת על 100% תינתן קצבה חודשית של 2,608 ₪וכאשר הפגיעה היא של 188% תינתן קצבה חודשית של 4,773 ₪.

 

הגשת התביעה וערעור עליה

התשובה מביטוח לאומי לרוב מתקבלת תוך 45 יום. במידה ואתם לא מרוצים מהחלטת הוועדה ניתן לערער על החלטתה תוך 90 יום מקבלתה לוועדת העררים של הביטוח הלאומי. במידה והערעור אינו מתקבל, ניתן לפנות לערער גם לבית המשפט. חשוב לדעת כי ניתן להגיש גם תביעה חוזרת לאחר 6 חודשים מעת הגשת התביעה הראשונה במידה והשתנו הנסיבות הרפואיות של הילד החולה באופן שיכול להשפיע על החלטתה של הוועדה.

 

סיכום תביעת נכות כללית עקב ניוון שרירים

לסיכום, במאמר זה עסקנו בנושא של תביעת נכות כללית עקב ניוון שרירים ותביעת גמלת ילד נכה להורים של ילד החולה בניוון שרירים. לאחר הגשת תביעת נכות כללית מגיש התביעה יזומן להיבדק בוועדה רפואיות לשם קביעת אחוזי הנכות. רופאי המוסד היושבים בוועדה יבדקו את הליקויים הרפואיים עליהם מדווחים החולה ובהתאם לספר המבחנים יקבעו אחוזי הנכות.

כן. במקרה של ניוון שרירים ומחלות נוספות תחילה הוועדה תקבע את אחוזי הנכות של המחלה המרכזית במקרה זה ניוון שרירים ולאחר מכן בחישוב משוקלל את הלקות הבאה אחריה. לפי השקלול יקבעו אחוזי הנכות הסופיים.

חולי ניוון שרירים שעברו את סף האחוזים הקבועים בתקנות לצורך הכרה בתור נכים ייבדקו, בוועדה להערכה תפקודית. מדבר בבדיקות רפואיות כמו גם, בשיחות עם פקידי השיקום על מנת לקבוע את מידת אובדן הכושר או את האובדן של היכולת התפקודית.

על מנת לקבל קצבת נכות כללית חולה בניוון שרירים צריך להגיש בקשה לביטוח הלאומי על מנת שזה יכיר במחלתו. כאשר החולה איבד את היכולת לעבוד ולהתפרנס הוא עשוי לקבל נכות רפואית של 40%-60%. נשים שהיו עקרות בית טרם התפרצות המחלה נדרשות לקבל 50% נכות לכל הפחות על מנת להיות זכאיות לקצבה.

מלבד קצבת נכות החולים עשויים להיות זכאים לקצבאות נוספות לרבות קצבת שירותים מיוחדים וקצבת ניידות. קצבת שירותים מיוחדים משולמת לחולי ניוון שרירים שמצבם לא מאפשר ביצוע פעולות יום יומיות ברמה בסיסית.

תוכן עניינים

עו”ד פייפר כהן בפייסבוק עו”ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם: