כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

תאונת עבודה כף יד

תאונת עבודה שבה כף יד העובד ניזוקה, עלולה לגרום למגבלה תפקודית ולפגיעה בכושר העבודה. האם מגיעים בעקבות זאת אחוזי נכות וזכויות נוספות מהמוסד לביטוח הלאומי? בהחלט. אם נחבלתם בכף היד תוך כדי ועקב עבודתכם, קראו כל מה שחשוב לעניין התביעה והזכויות המתאימות.

 

תנאי זכאות - נפגעי עבודה

  • נפגעי עבודה עשויים להיות זכאים למענק נכות חד פעמי או לקצבת נכות חודשית, אם נקבעה להם דרגת נכות בשיעור של 9% לפחות.
  • התביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה תטופל רק אם הוגשה קודם לכן תביעה לדמי פגיעה, שבעקבותיה הוכרה הפגיעה כפגיעה בעבודה.
  • עובדים שהגישו תביעה להכרה בפגיעה בעבודה תוך 12 חודשים ממועד היווצרות הנכות, ואת התביעה לקביעת דרגת נכות תוך 12 חודשים ממועד ההכרה בפגיעה, זכאים לגמלה מלאה ללא הפחתה מיום תחילת הנכות.

לייעוץ מקצועי עם עורך דין אובדן כושר עבודה בנושאי תביעות פיצויים – צרו קשר עם משרדנו.

תאונת עבודה כף יד – פגיעה במגוון תחומי חיים

כפות הידיים נמצאות בשימוש כה קבוע, עד שהן משתתפות כמעט בכל פעולה שהגוף מבצע. ולמרות זאת, מדובר באיבר שכמעט תמיד חשוף וביחס לאיברים אחרים נותר הכי פחות מוגן. מבחינה ארגונומית ובטיחותית זהו איבר מאתגר מאוד, משום שקשה להתאים לו אביזרי מיגון ואחיזה שימנעו פציעות ובמקביל ישמרו על חופש התנועה הרגיל. פלא שכפות ידינו עלולות להיפגע בתאונת עבודה?

מחקרים חושפים בין 20%-30% של פציעות כף יד מפוספסות, שלא אובחנו כראוי. אבחנות אלו חורצות את גורל הנפגעים, שכן אבחון ראשוני של פגיעה בכף היד עשוי להיות ההבדל בין פציעה זמנית וחולפת לבין נזק קבוע לכל החיים.

פציעות כפות הידיים אמורות לקבל התייחסות רצינית ומלאה מן הרגע הראשון, אך נתפסות בקרב רובנו כשוליות ביחס לפגיעות אחרות, דבר שמביא בסופו של דבר לקשיון היד הפגועה, עיוותים, כאבים כרוניים ופגיעה תפקודית בכל כף היד והאצבעות.

 

תביעת תאונת עבודה כף יד בביטוח לאומי

לא נמשיך להתעכב על מבנה כף היד הייחודי שכולל גם את שורש מפרק כף היד וחיבור עצמות האצבעות ונזכיר שמדובר בפגיעה שתגרום למגבלה תפקודית נוכחת מאוד שבאה לידי ביטוי במגוון אדיר של תחומי חיים. מכאן שהיא גם פוגעת בכושר העבודה ולעתים לא תוכל לאפשר לאדם להמשיך במשרתו ולהתפרנס עד גיל הפרישה.

במקרה שבו כף ידו של עובד נפגעה בתאונת עבודה, יש להתפנות בהקדם האפשרי לטיפול רפואי לאבחון הפגיעה ולקבל תעודה רפואית ראשונית לנפגע עבודה. במקביל יש לעדכן את המעסיק (אם לא נכח בזירת התאונה) ולדרוש ממנו לשלוח דיווח על תאונת עבודה ודרישה לתשלום דמי פגיעה למוסד לביטוח הלאומי. בהמשך יש לצרף את התעודה הרפואית שקיבלתם.

תשלום דמי הפגיעה מהווה פיצוי בגין תקופת היעדרות של 3 חודשים מהעבודה, דהיינו פרק הזמן מרגע התאונה ועד סיום השיקום או ההחלמה. תקופה זו מחושבת על בסיס 75% מהשכר הממוצע של העובד (סכום ההכנסה החייבת, בממוצע של 3 החודשים שקדמו לחודש התאונה) כפול 3.

עובד שהוכר כנפגע עבודה יוכל גם להגיש תביעה לנכות מעבודה, במסגרתה עליו לעבור וועדה רפואית שתחליט לעניין אחוזי הנכות. אם מדובר בנכות זמנית, העובד יקבל זכויות מתאימות לאחוזי הנכות ויזומן לוועדה נוספת לאבחון מצבו בסיום התקופה. אם נקבעה נכות צמיתה, הוא יקבל זכויות מתאימות באופן קבוע ותיקבע לו דרגת אי כושר מעבודה.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

תאונת עבודה: שבר כף היד

שבר שנגרם בכף היד (כולל שורש כף היד) עשוי לגרום למגבלה תפקודית חמורה ולפגיעה בכושר העבודה. פציעה זו נגרמת בדרך כלל כתוצאה מנפילה, החלקה או שבר מעיכה ועשויה להתבטא גם בנכות רפואית, בהתאם לסוג השבר, מורכבותו, מידת ההתאחות שלו והמגבלות התנועתיות שנותרו ממנו.

סעיף 41 של תקנות הביטוח הלאומי מסדיר את אחוזי הנכות שניתנים לנפגעים עם שבר בכף ידם. תקנות אלו קובעות מהו סוג הפציעה המדויק וכמה אחוזים יינתנו ממנו. כך למשל, שבר בכף היד שלא גרם להפרעות בתנועות לא יספק לנפגע אחוזי נכות כלל (0% נכות).

אם קיימת הגבלה בתנועות בפרק שורש כף היד, יינתנו אחוזי נכות ובהתאם ליכולת התנועתית הקיימת. כמו כן, קובעות התקנות הבדל בין פגיעה בכף יד ימין לכף יד שמאל (בהתאם לידו הדומיננטית של העובד) וקיימות גם הגבלות שונות. בכלליות, אחוזי נכות הניתנים לפגיעה ביד הדומיננטית הם בשיעור של 10%-30% ואילו פגיעה ביד "החלשה" תניב 5%-20% נכות.

אם שורש כף היד סובל מקשיון "נוח" – מצב שבו כף היד מכופפת גבית לכדי 15-25 מעלות והאבדוקציה (כלומר יכולת התזוזה) נייטרלית או אולנרית, יינתנו בין 15%-20% נכות ללא קשר ליד דומיננטית/ חלשה. אם זהו קישיון "לא נוח" יינתנו בין 30%-40% נכות.

במקרים קשים וחמורים של פגיעת כף יד המערבת את השורש עשויים להיקבע גם 50%-60% נכות.

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

תאונת עבודה: תסמונת התעלה הקרפלית

תסמונת התעלה הקרפלית נגרמת כאשר התעלה לוחצת על עצב מקומי בשורש כף היד, כך שהוא עשוי לגרום לנימול, עקצוצים, דקירות, כאבים, זרמים או הירדמות שנגרמים הן במצב מנוחה והן בעת שימוש בכף היד (למשל במצב של אחיזת חפץ, שבמצב זה עשוי ליפול מהיד). הסימפטומים עלולים להתרחש בלילה לבד ואפילו להעיר אדם משנתו, להקרין על כפיים ועוד.

בתקנות הביטוח הלאומי מוגדרת תסמונת זו כמחלת מקצוע, אם כי היא תוכר ככזו רק בקרב עובדים מסוימים, שנדרשים לתנועות ספציפיות חוזרות ונשנות באצבעות הידיים, כפות הידיים או המרפק.

אחת הסיבות לכך היא משום שתסמונת התעלה הקרפלית עשויה להיגרם גם בנסיבות אחרות כמו הריון, סוכרת ואפילו גנטיקה, כך שאינה תמיד קשורה לתנאי העבודה. ולכן חשוב להוכיח שאדם שנפגע ביצע בעבודתו פעולה ממושכת, חוזרת ונשנית שהייתה יכולה לגרום לכך, כמו למשל מרכיב רהיטים שנדרש במשך סך שעות משמעותי מאוד מיום עבודתו להבריג עוד ועוד רהיטים.

דרך נוספת לטעון למחלת מקצוע במקרה של תסמונת התעלה הקרפלית היא בעקבות עבודה מתמשכת עם מכשירים רוטטים (מסור חשמלי לדוגמה) שלחצו באופן ממושך על העצב. אפשרות נוספת היא לטעון לפגיעת מיקרו טראומה שבה אדם ביצע פעולה מסוימת עם כף ידו ופרק כף ידו, שיצרה פגיעה זעירה פעם אחר פעם, עד שהובילה לפגיעה משמעותית וחמורה שכעת מגבילה את יכולת העבודה. במקרה כזה, סביר שיהיה צורך להשתמש בחוות דעת של מומחה רפואי מתאים.

דרגת הנכות במקרים של תסמונת התעלה הקרפלית נעה בין 5% למקרה של שיתוק חלקי בדרגה קלה בעצב ועד 60% במקרה של שיתוק מלא בדרגה חמורה.

 

חשיבותו של עורך דין בעת תאונת עבודה כף יד

עובדים רבים מתלוננים על פציעות כף היד – מעובדים פיזיים כמו פועלי בניין ומאמני חדר כושר ועד עובדים בסביבה ממוחשבת שלוקים בסופו של דבר במחלת מקצוע. בצד הפחות נפוץ במשוואה, פגיעת כף היד נגרמת מתאונה פתאומית ובלתי צפויה ומובילה לנזקים שיגבילו את העבודה בהמשך.

מכיוון שסוג הפגיעות וטיבן, סיכויי הפגיעה שמאכלסים את מרבית תחומי העיסוק וגם נפיצות הפגיעות האפשריות, חשוב להימנע מניסיונות תביעה עצמיים מול הביטוח הלאומי שעלולים לגרום לקביעת אחוזי נכות מזעריים ביותר או לדחייה מוחלטת של הכרה בפגיעתכם.

עורך דין טוב שמתמחה בתאונות עבודה כבר שנים וצבר ניסיון בתאונות כף יד, ידע כיצד להציג את המחלה באופן שיאפשר הכרה חלקה וקבלת מלוא הזכויות המתאימות שנובעות ממנה. עורך הדין ידע כיצד להכין את הנפגע לשאלות הוועדה הרפואית, אילו חומרים רפואיים צריך לאסוף על מנת להוכיח שהפגיעה נגרמה עקב העבודה ולא ממקור אחר וכיצד לפעול במקרה של תוצאה לא משביעת רצון.

לשאלות נוספות תוכלו לפנות אלינו בכל עת ונדאג לתת לכם שירות מקצועי ומהיר. 

אנשים חווים תאונות כול הזמן אך כאשר התאונה התרחשה במהלך העבודה, בדרך הלוך או חזור ממנה, מדובר בתאונת עבודה והיא צריכה להיות מטופלת בהתאם. אם עברתם תאונה שפגעה בכף היד שלכם במסגרת העבודה, אתם יכולים לתבוע בגין כך.

שבר בכף היד הוא פגיעה יחסית נפוצה, אם השבר נגרם כתוצאה מהעבודה אכן מדובר בתאונת עבודה כף יד אך השאלה החשובה יותר היא כמה נפגע התפקוד היומיומי שלכם עקב השבר. במקרה שהוא לא גורם להפרעה לתנועה לא תקבלו כלל אחוזי נכות.

כל תאונת עבודה אשר חוויתם, גם אם נראה שאין לכם פגיעה בתפקוד או אפילו שאין לעבודה שלכם אחריות על כך, כדאי להתחיל מפגישת ייעוץ עם עורך דין אשר מתמחה בתיקים ותביעות של תאונות עבודה ובעל ניסיון בתחום. יכול להיות שתגלו שיש לכם הרבה זכויות לא מנוצלות.

תסמונת התעלה הקרפלית יכולה להיחשב כתאונת עבודה כף יד, כזאת שנגרמה עקב פעילות מאומצת של כף היד עקב המקצוע בו עוסק האדם, אך היא יכולה להיגרם גם מאירועים אחרים כדוגמת הריון. על כן, כאשר תובעים בגין כך, חשוב להוכיח כי אכן העבודה גרמה לכך.

תוכן עניינים
השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם: