כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

תביעת נכות כללית עקב טרשת נפוצה

טרשת נפוצה הינה מחלה אוטואימונית שכוללת סימפטומים שונים ולא אחידים של הלוקים במחלה. מסיבה זו,  לאחר הגשת תביעת נכות כללית עקב טרשת נפוצה אופן קביעת שיעור הליקוי של כל חולה הינה אישית ובהתאם למגבלות התפקודית של החולה. אופן קביעת שיעור הנכות הכללית של חולי טרשת נפוצה נעשה על ידי הוועדה הרפואית של ביטוח הלאומי ובהתאם למהלכים האופייניים של המחלה.

 

שאלון נכות כללית

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

הצורות השונות של המחלה

למחלת טרשת נפוצה ישנן מספר של צורות הופעה נפוצות. הצורה הראשונה הינה קלה יחסית והיא הופעת ההתקף הראשון. היא לרוב נותרת ברמה זו רק בתקופה שמיד לאחר התפרצות המהלה. מבחינת הביטוח הלאומי שלב זה נחשב לקל יחסית והוא מותיר את החולה עם נכות מזכה קלה בלבד.

הצורה השנייה של המחלה חמורה יותר והוא כולל נזקים נוירולוגיים והתקדמות של המחלה בהדרגה מהתקף להתקף. כאשר היה התקף בשנה האחרונה מבחינת ביטוח לאומי החולה מוגדר כחולה פעיל וכאשר ההתקפים הם יומיומיים הוועדה הרפואית תדון בכלל הליקויים מהם החולה סובל.

הצורה השלישית כוללת הן הצטברות הדרגתית של החסרים הנוירולוגיים והן החמרה הדרגתית. הצורה הרביעית היא מחלה פרוגרסיבית מהרגע הראשון ויש בה גם כן הצטברות הדרגתית של חסרים נוירולוגיים והחמרה הדרגתית. מדובר במחלה חמורה לגביה הוועדה הרפואית תתייחס לחולה כבעל התדרדרות קבועה.

 

קביעת שיעורי הנכות של חולי טרשת נפוצה

כפי שציינו, אופן קביעת שיעורי הנכות לאחר הגשת תביעת נכות כללית עקב טרשת נפוצה נעשה באמצעות בדיקה תפקודית של החולים ויש משמעות רבה לאופן שבו התובע מציג את תלונותיו בפני הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי. הדבר נובע מכך שלטרשת נפוצה אין סעיף ליקוי מוגדר בספר המבחנים והמחלה לכשעצמה לא מזכה באחוזי נכות.

קביעת דרגת הנכות של חולי טרשת נפוצה נעשה על פי הפגימות הספציפיות שמהן סובל כל חולה בהתאם למגוון של סעיפים בספר הליקויים. הוועדה הרפואית לרוב תתייחס למדד המתאר את דרגות המוגבלות של חולי טרשת נפוצה ובמידת הצורך של החולה הספציפי בשימוש באביזרי עזר לרבות עבור דיבור, הליכה וקואורדינציה.

 

תביעת נכות כללית עקב טרשת נפוצה
תביעת נכות כללית עקב טרשת נפוצה

אחוזי הנכות של החולים

חולי טרשת נפוצה המגישים תביעת נכות כללית עקב טרשת נפוצה מוזמנים אל הוועדה הרפואית. הוועדה תקבע את אחוזי הנכות הרפואית, את תאריך תחילת הנכות כמו גם, אם זו מוגדרת כזמנית או כקבועה. בשלב הבא פקיד התביעות יקבע את דרגת אי הכושר כאשר הוועדה הרפואית פסקה כי ישנה נכות רפואית בשיעור של 60% לפחות. פקיד התביעות יקבע את דרגת אי הכושר גם כאשר הוועדה הרפואית פסקה על נכות רפואית בשיעור של 40% במידה וליקוי אחד עומד על שיעור של 25%.

 

קביעת משך הנכות על ידי הוועדה הרפואית

לאחר הגשת תביעת נכות כללית עקב טרשת נפוצה התובע יוזמן לוועדה הרפואית שהיא הסמכות לקבוע אם מדובר בנכות קבועה או זמנית. הוועדה לרוב תקבע תחילה נכות זמנית לתקופה של  עד שנתיים ורק לאחר שיתברר אופן המהלך של המחלה ובהתאם לחומרת המצב היא תקבע על נכות צמיתה. כאשר תדירות ההתקפים הינה נדירה יחסית בסמכות הוועדה גם להאריך את הנכות הזמנית למשך תקופות נוספות. כאשר הוועדה מוצאת שחלק מהליקויים הינם במצב בלתי הפיך היא תקבע בעבורם נכות צמיתה.

 

חובות מיוחדות בנוגע לחולי טרשת נפוצה

בדרך כלל הוועדות הרפואיות פועלות באופן פאסיבית אל מול התובעים ומסתמכות על המידע שהוא מוסר להן ולא בודקות את מצב התובעים באופן אקטיבי. לעומת זאת בכל הנוגע למקרים של תביעות נכות כללית עקב טרשת נפוצה יש הנחיות של הלשכה הרפואית בביטוח הלאומי לוועדות הרפואיות לברר אם קיימים ליקויים שעליהם החולה לא דיווח בעצמו.

הוועדה נדרשת לברר אם התובע סובל מבעיות קוגניטיביות של עייפות, דיכאון, כאבי ראש וכן הלאה ולבחון את הזכאות לגמלת שירותים מיוחדים בצורה אקטיבית. הוועדה הרפואית נדרשת להתייחס ללקויות האופייניות למחלה לרבות, ריתוק של החולה למיטה, קושי בביצוע מעברים, הצורך בשימוש בכיסא גלגלים, אי שליטה על סוגרים, צנתור עצמי ועוד.

https://pitzuim.co.il/wp-admin/post.php?post=2901&action=edit

 

זכויות חולי טרשת נפוצה לניידות

כאשר חולה טרשת נפוצה סובל מפגימות בגפיים התחתונות אשר תואמות את רשימת הליקויים המופיעה בהסכם הניידות, החולה עשוי להיות זכאי לקצבת ניידות. הוועדה הרפואית אמורה להמליץ למגיש תביעת נכות כללית עקב טרשת נפוצה ליזום גם תביעה לניידות ומכיוון שבמקרים רבים הוועדה אינה מיידעת את המבוטח מיוזמתה, מומלץ גם לבדוק את הזכויות עצמאית.

 

גמלת סיעוד לחולי טרשת נפוצה

חולי טרשת נפוצה שהגיעו לגיל פרישה ונזקקים לסיוע מצד שלישי לשם ביצוע פעולות יומיומיות, עשויים להיות זכאים לגמלת סיעוד בהתאם לגובה הכנסתם. חולים אלו עשויים גם להיות זכאים לפטור ממס הכנסה במידה ונכותם הרפואית הינה בשיעור 100% על לקות יחידה או בשיעור משוקלל של למעלה מ- 90% על מספר לקויות.

 

זכויות נוספות של חולי טרשת נפוצה

חולי טרשת נפוצה זכאים ממשרד הבריאות להשתתפות בהוצאות לתרופות עד לתקרת תשלום ובמקרים מסוימים גם לקבלת קנביס רפואי. משרד הבריאות מעביר גם סיוע כספי לשם רכישת מכשירי הליכה וניידות לרבות קביים, כסאות גלגלים והליכונים. בהתאם לדרגת נכות או אי כושר חולי טרשת נפוצה זכאים להנחות במס רכישה, פטור מתשלומי ביטוח לאומי, הנחות בתשלומי טלפון, חשמל ומים.

 

סיכום תביעת נכות כללית עקב טרשת נפוצה

לסיכום, במאמר זה עסקנו בנושא של תביעת נכות כללית עקב טרשת נפוצה בהרחבה. כפי שציינו, קביעת אחוזי הנכות לחולי טרשת נפוצה אינה נובעת מעצם האבחנה אלא מבוססת על המגבלות התפקודיות הלוות למחלה. הקצבה משולמת למי שבעקבות המחלה כושר עבודתו נפגע או צומצם ב- 50% לכל הפחות.

כן. על כל החלטה של וועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי אפשר לערער. בשלב ראשון הערעור מופנה לוועדת הערערים של הביטוח לאומי ובמידה וגם החלטה זו אינה מקובלת על התובע הוא יכול לערער לבית הדין לעבודה.

לקצבת שירותים מיוחדים זכאים חולים שהוועדה הרפואית בביטוח לאומי קבעה שהם זקוקים לעזרה רבה בפעולות יומיומיות במשק הבית. חולי טרשת נפוצה רבים זקוקים לסיוע בלבישה, אכילה, רחצה, היגיינה אישית וניידות כמו גם, לעזרה בתפעול של משק בית ועשויים להיות זכאים לקצבה זו בהתאם למצבם.

חוליים המוגבלים בניידותם זכאים להגיש בקשה לגמלת ניידות עד לגיל 67. במידה והזכאות מאושרת היא תמשיך להינתן גם לאחר גיל הפרישה. בהליך קבלת הזכאות יש לעבור בדיקה רפואית לקביעת אחוזי המוגבלות בניידות ולהגיש לאחר מכן תביעה לפי הסכם הניידות.

חולי טרשת נפוצה המקבלים קצבאות מביטוח לאומי עשויות להיות זכאות להנחה בתשלומי הארנונה, הנחה בתשלומי החשמל והמים הנחות על תשלומי קופת החולים ועוד. חלק מההטבות ניתנות לאחר דיווח ישיר של ביטוח לאומי לאותם גופים ולחלק אחר יש צורך בפניה ישירה על ידי החולה.

תוכן עניינים

עו”ד פייפר כהן בפייסבוק עו”ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם: