כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

תקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות

כאשר אדם בישראל נפגע בגופו או בנפשו במסגרת שירותו הצבאי או הביטחוני, החוק מזכה אותו בזכויות והקלות מסוימות, ככל ופגיעתו מוכרת כנכות. לשם קבלת הכרה זו לצד הזכויות הנלוות אליה, נדרש הנפגע להגיש תביעה לקצין התגמולים באגף לשיקום נכים של משרד הביטחון, ולהופיע בפני ועדה רפואית האמונה על קביעת אחוזי הנכות שלו.

למותר לציין כי הוועדה הרפואית במשרד הביטחון פועלת בכפוף לתקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגות נכות, שהן אסופת הוראות שהתווספו לחוק הנכים בשנת 1969. בשורות הבאות נסביר אודות מהותן של תקנות אלו וחשיבותן לעניין קביעת אחוזי הנכות של נפגעי צה"ל וכוחות הביטחון בישראל.

 

תנאי זכאות - תביעת נכות כללית
לקצבת נכות זכאי תושב/ת ישראל שמלאו לו 18 שנים, ועדיין לא הגיע לגיל פרישה, שעקב ליקוי גופני, שכלי או נפשי הנובע ממחלה, מתאונה או ממום מלידה.
תנאי ראשון: גיל ותושבות

אתה תושב/ת ישראל , מלאו לך 18 שנים ועדיין לא הגעת לגיל הפרישה.
קטין, בין הגילאים 16 עד 18 עשוי להיות זכאי לקצבה, אם הוא היה "עובד קטין" בסמוך לפני שנגרם לו אי הכושר להשתכר

תנאי שני: הכנסות מעבודה

אינך עובד או שהכנסתך כשכיר או כעצמאי נמוכה מ-60% מהשכר הממוצע, 7,122 ש"ח (החל ב- 01.01.2023).
שימי לב! אישה נשואה שאינה עובדת, תיבדק כעקרת בית, אם לא עבדה 12 חודשים רצופים או 24 חודשים לא רצופים ב-48 החודשים, שקדמו ליום הגשת התביעה או שקדמו ליום הפסקת העבודה – אם הפסקת העבודה הייתה לאחר הגשת התביעה.

תנאי שלישי: נכות רפואית
רופא מטעם הביטוח הלאומי קבע לך נכות רפואית בשיעור של 60% לפחות, או בשיעור של 40% לפחות, אם יש לך כמה ליקויים רפואיים ועל ליקוי מסוים נקבעה לך נכות רפואית בשיעור של 25% לפחות.
תנאי רביעי: דרגת אי-כושר

נקבע שעקב נכותך אינך מסוגל לעבוד או יכולתך להשתכר ירדה ב-50% לפחות, ונקבעה לך דרגת אי כושר באחד מהשיעורים האלה: 60%, 65%, 74% או 100%.

קצבת נכות עבור עקרת בית

אישה נשואה שאינה עובדת תקופה ארוכה, תיבדק במסלול שונה לצורך קבלת קצבת נכות לעקרת בית.
הבדיקה במסלול לעקרת בית תתבצע אם לא עבדת 12 חודשים רצופים או 24 חודשים לא רצופים, ב-48 החודשים שקדמו ליום הגשת התביעה, או שקדמו ליום שבו הפסקת לעבוד – אם הפסקת העבודה הייתה לאחר הגשת התביעה.

לייעוץ מקצועי עם עורך דין אובדן כושר עבודה בנושאי תביעת נכות כללית – צרו קשר עם משרדנו.

מה בין חוק הנכים ותקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות?

חוק הנכים – תשי"ט 1959 הוא דבר חקיקה המטפל בנושא הפיצויים והסיוע השיקומי הניתנים לתושבי ישראל שנפגעו במהלך ו/או בעקבות השירות שלהם בצבא או בכוחות הביטחון, והפכו עקב כך לנכים. על בסיס חוק זה, תקנות שונות ומגוון צווים הותקנו, כדי להשלים ולהרחיב את הוראות חוק הנכים. עם התקנות הנלוות לחוק הנכים, ישנן גם תקנות הנכים (מבחנים לקביעת דרגת נכות), התש"ל 1969.

בס"ד

להגשת תביעת נכות כללית

ייצוג מקצועי בכל תחומי תביעות הביטוח

למה נועדו תקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות?

תקנות הנכים מבחנים לקביעת אחוז נכות – מכילות פירוט של ליקויים בריאותיים ומחלות מסוגים שונים. אל כל ליקוי ומחלה בקובץ הוראות זה. מיוחס אחוז נכות מסוים, לצד פירוט אודות חומרת הפגיעה המדוברת ואופי המגבלה שפגיעה זו גורמת לה. תקנות אלו נועדו לאפשר לקצין התגמולים באגף שיקום נכים במשרד הביטחון, לאמוד את אופייה, חומרתה והיקפה של הפגיעה שבגינה תובע משרת צה"ל או כוחות הביטחון פיצויים ממשרד הביטחון, ועל בסיס אלו – להגדיר את דרגת הנכות שלו.

 

חשיבותן של תקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות

לקביעת דרגת נכות לנכי צה"ל וכוחות הביטחון, יש מטבע הדברים משמעות גדולה, היות ואחוז הנכות שנקבע לנפגע משפיע במישרין על סכום הפיצויים שישולמו לו ומשך קבלתם. זאת לצד זכויות נוספות הנגזרות מן ההכרה בנכותו של הנפגע, ובכללן: זכאות לקבלת טיפולים רפואיים מסובסדים, קבלת הטבות מס, הנחה בארנונה, בחשבונות החשמל והמים, הנחת תחבורה ציבורית, תו חניה לנכה, וכיוצא באלו.

שאלון נכות כללית

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

אופן חישוב אחוזי הנכות על פי תקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות

אחוזי הנכות לנכי צה"ל וכוחות הביטחון מחושבים על בסיס תקנות הנכים מבחנים לקביעת אחוזי נכות, לפי הקווים המנחים להלן:

דרגת הנכות מהווה ביטוי של אחוז הפגיעה בבריאותו השלמה של הנפגע, כשהבריאות השלמה נחשבת כ- 100%. אחוז הנכות הכולל של הנפגע מחושב כשיקלול של הליקויים השונים מהם סובל הנפגע. כך שבמידה ולנכה צה"ל או כוחות הביטחון נקבעו אחוזי נכות שונים כתוצר של כמה סוגי נזקים שמהם הוא סובל בשל שירותו, החישוב של דרגת הנכות הכוללת שלו יבוצע כדלהלן:

אחוז הנכות הגבוה מתוך כלל הפגיעות יכנס לתחשיב במלואו. אחוז הנכות השני בגובהו יחושב מתוך האחוז הנותר, אחרי הפחתה של אחוז הנכות הגבוה מביניהם. למשל: נכה צה"ל שנקבעו לו 30 אחוזי נכות בשל פגיעה מסוג אחד ו- 20 אחוזי נכות בגין פגיעה מסוג אחר, אחוז הנכות הכוללת שלו יחושב כך:

  • בגין הפגיעה הראשונה – ייוחסו לנכה 30 אחוזי נכות
  • בגין הפגיעה השנייה – ייוחסו לנכה 20 אחוזים מתוך 70 אחוזי הנכות הנותרים – היינו, 14 אחוזי נכות.

בהתאם לכך, דרגת הנכות הכוללת של הנפגע תהיה 44 אחוזים. היה ומדובר באדם הסובל מכמה פגיעות שלכל אחת מהן יש דרגת נכות שונה בנפרד – החישוב יתבצע באותו אופן.

יצוין בהקשר זה כי ישנם מקרים מיוחדים שבהם הנפגע סובל ממספר פגיעות הנוגעות לאיברים זוגיים במערכת המוטורית האחראית לניידות וליציבה – כמו פגיעת גפיים. במקרים אלו, לוועדה הרפואית של משרד הביטחון ישנה האפשרות לסכום את דרגות הנכות מכל אחת מהפגיעות, ורק לאחר מכן, להחיל על התוצאה את שיטת החישוב המקובלת.

תקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות - פיצויים

איך מגישים תביעת פיצויים למשרד הביטחון?

תביעה להכרה באחוזי נכות תוגש לקצין התגמולים במשרד הביטחון בעזרת טופס שנקרא "בקשה להכרת זכות בגין מחלה או חבלה". חלון הזמן להגשת תביעות מסוג זה הוא עד 3 שנים ממועד השחרור של הנפגע משירותו הצבאי או הביטחוני שבמסגרתו חל האירוע הביטוחי שהוביל לנכותו.

ככל שקצין התגמולים במשרד הביטחון יחליט כי התובע עומד בתנאי הסף להכרה בנכותו, התביעה תתקבל, ותופנה לשלב של הערכת אחוזי הנכות של הנכה מול ועדה רפואית, אשר קובעת את אחוזי הנכות על פי תקנות הנכים מבחנים לקביעת רמת נכות.

 

מאמרים נוספים בנושא תביעות נכות:

זכויות נכות כללית

אילו סוגי קצבאות נכות קיימים?

הוועדה הרפואית במשרד הביטחון וקביעת אחוזי הנכות לפי תקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות

קביעת אחוזי הנכות של התובע בהתאם לתקנות הנכים מבחנים לקביעת נכות, היא כאמור הבסיס לקביעת גובה הפיצויים שישולמו לו מטעם משרד הביטחון. הועדה הרפואית במשרד הביטחון האחראית לקביעת אחוז הנכות כאמור לעיל, מורכבת מרופאים מומחים שאינם עובדי משרד הביטחון, האחראיים לאמוד את דרגת הנכות של התובע על סמך בדיקות שונות שהם מבצעים מולו לצד התיעוד הרפואי הנלווה לתביעתו.

את אחוז הנכות לתובע, רופאי הוועדה קובעים, כאמור, בהתבסס על תקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות, כאשר עבור נכות קבועה של 10 עד 19 אחוזים, יקבל נכה משרד הביטחון פיצוי חד פעמי בדמות מענק שסכומו יקבע כנגזרת של אחוז הנכות הספציפי שהוועדה קבעה לנכה. מנגד, נכות קבועה של 20 אחוזים ויותר, תקנה לנכה משרד הביטחון גמלת נכות חודשית לשארית חייו, שסכומה יקבע גם הוא על פי דרגת הנכות הספציפית שנקבעה לנכה.

 

האם ניתן לערער על אחוזי הנכות שנקבעו לפי תקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות?

סעיף 12 לחוק הנכים מאפשר לערער על אחוזי הנכות שנקבעו לפי תקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות, וזאת על ידי הגשת ערר לוועדה הרפואית העליונה. גם על החלטתה של הוועדה הרפואית העליונה, יש אפשרות לערער, וזאת מול בית משפט מחוזי, אם כי לא בסוגיות רפואיות אלא בנוגע לסוגיות משפטיות בלבד. לבסוף, גם על ההחלטה שנתקבלה בבית המשפט המחוזי אפשרי לערער לבית המשפט העליון.

במקרה שהערעור מתקבל במסגרת זו, לקצין התגמולים במשרד הביטחון ניתנת סמכות חריגה לקבלת החלטה חדשה גם בתביעת תגמולים שניתנו בעניינה החלטות סופיות לכאורה, במסגרת העררים שהוגשו בגינה. זאת בבינתן שהוכח כי ההחלטות הקודמות נתקבלו כנגזרת של מחדל או מעשה המהווים עבירה פלילית, או נסמכים על ראיות שאינן עדכניות.

במידה וקצין התגמולים במשרד הביטחון החליט לזכות את התובע בעקבות הערר בפיצויים או להגדיל את סכום הפיצוי המקורי שנקבע לנכה, התגמולים החדשים יועברו לתובע רק החל מן המועד שהו הוגשו הראיות החדשות שעל בסיסן נתקבלה ההחלטה החדשה בתביעה. אולם לקצין התגמולים ישנה גם הסמכות לקבוע כי התגמולים החדשים יועברו לתובע גם במועד מוקדם יותר, המוגבל ללא יותר מ- 12 החודשים שקדמו להגשת הראיות החדשות.

 

בשורה התחתונה

במאמר זה סקרנו את ההוראות בתקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות. אולם בכל תביעת נכות המוגשת למשרד הביטחון, כדאי להיוועץ בעורך דין משרד הביטחון הבקיא בהוראות החוק. זאת כדי למצות באופן מיטבי את זכויותיכם.

תוכן עניינים
השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם: