כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

קביעת אחוזי נכות פיצויים

אנשים רבים בישראל תוהים כיצד ניתן להשיג על ידי קביעת אחוזי נכות פיצויים. התשובה היא כי אדם נכה המגיש תביעה להכרה באחוזי נכות, נדרש להופיע בפני ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי. הרופאים היושבים בוועדה בוחנים את מצבו הבריאותי ועל בסיסו, קובעים מהי דרגת הנכות של התובע. בהתאם לדרגת נכות זו – קובע חוק הביטוח הלאומי האם ישנה זכאות לקבלת פיצוי כספי קבוע או זמני למבוטח בדמות קצבת נכות, ובאיזה סכום בדיוק. פרטים נוספים על התהליך של קביעת אחוזי הנכות והפיצויים שניתן לקבל על בסיסו, בשורות הבאות.

 

תנאי זכאות - תביעת נכות כללית
לקצבת נכות זכאי תושב/ת ישראל שמלאו לו 18 שנים, ועדיין לא הגיע לגיל פרישה, שעקב ליקוי גופני, שכלי או נפשי הנובע ממחלה, מתאונה או ממום מלידה.
תנאי ראשון: גיל ותושבות

אתה תושב/ת ישראל , מלאו לך 18 שנים ועדיין לא הגעת לגיל הפרישה.
קטין, בין הגילאים 16 עד 18 עשוי להיות זכאי לקצבה, אם הוא היה "עובד קטין" בסמוך לפני שנגרם לו אי הכושר להשתכר

תנאי שני: הכנסות מעבודה

אינך עובד או שהכנסתך כשכיר או כעצמאי נמוכה מ-60% מהשכר הממוצע, 7,122 ש"ח (החל ב- 01.01.2023).
שימי לב! אישה נשואה שאינה עובדת, תיבדק כעקרת בית, אם לא עבדה 12 חודשים רצופים או 24 חודשים לא רצופים ב-48 החודשים, שקדמו ליום הגשת התביעה או שקדמו ליום הפסקת העבודה – אם הפסקת העבודה הייתה לאחר הגשת התביעה.

תנאי שלישי: נכות רפואית
רופא מטעם הביטוח הלאומי קבע לך נכות רפואית בשיעור של 60% לפחות, או בשיעור של 40% לפחות, אם יש לך כמה ליקויים רפואיים ועל ליקוי מסוים נקבעה לך נכות רפואית בשיעור של 25% לפחות.
תנאי רביעי: דרגת אי-כושר

נקבע שעקב נכותך אינך מסוגל לעבוד או יכולתך להשתכר ירדה ב-50% לפחות, ונקבעה לך דרגת אי כושר באחד מהשיעורים האלה: 60%, 65%, 74% או 100%.

קצבת נכות עבור עקרת בית

אישה נשואה שאינה עובדת תקופה ארוכה, תיבדק במסלול שונה לצורך קבלת קצבת נכות לעקרת בית.
הבדיקה במסלול לעקרת בית תתבצע אם לא עבדת 12 חודשים רצופים או 24 חודשים לא רצופים, ב-48 החודשים שקדמו ליום הגשת התביעה, או שקדמו ליום שבו הפסקת לעבוד – אם הפסקת העבודה הייתה לאחר הגשת התביעה.

לייעוץ מקצועי עם עורך דין אובדן כושר עבודה בנושאי תביעת נכות כללית – צרו קשר עם משרדנו.

איך מתבצעת קביעת אחוזי נכות פיצויים?

כאשר אדם בישראל מגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי, על מנת שתשולם לו קצבת נכות, הוא נדרש לעמוד בפני ועדה רפואית הפועלת מטעם הביטוח הלאומי. בוועדה הרפואית נוכחים רופאים ואנשי מקצוע נוספים האמונים על אומדן מצבו הבריאותי של התובע. במסגרת זו, נקבעת בראש ובראשונה דרגת הנכות הרפואית של המבוטח ובהתאם לה – מתבצעת קביעת אחוזי נכות פיצויים וזכאות להטבות וזכויות רפואיות נוספות, שעשויות להיגזר מן ההכרה במעמדו של התובע כנכה. זאת על סמך אומדן של דרגת הפגיעה בכושר עבודתו של המבוטח, כפועל יוצא של הנכות הרפואית שלו. את אחוזי הנכות קובעת הוועדה הרפואית בביטוח הלאומי על סמך ספר הליקויים המופיע בתוספת לתקנות הביטוח הלאומי לעניין קביעת אחוזי הנכות. ספר הליקויים הידוע גם בתור "ספר המבחנים" כולל רשימה מפורטת של ליקויים רפואיים שונים שלצד כל אחד מהם, מוצג אחוז הנכות המיוחס לו. בהמשך לכך, נבחנת שאלת זכאותו של המבוטח לקצבת נכות חודשית או למענק נכות חד פעמי והיקפם של אלו. 

בס"ד

להגשת תביעת נכות כללית

ייצוג מקצועי בכל תחומי תביעות הביטוח

כיצד תתבצע קביעת אחוזי נכות פיצויים עבור תובע הסובל מיותר מליקוי אחד?

מבוטח שאובחן כמי שלוקה ביותר מליקוי בריאותי יחיד במסגרת קביעת אחוז הנכות הרפואית שלו, תיבחן דרגת אי הכושר שלו כשקלול של אחוזי הנכות הרפואית מכל ליקוי שממנו הוא סובל, ולא כחיבור של אחוזי הנכות שנקבעו לכל ליקוי בנפרד.

לדוגמא: מבוטח בעל מחלת לב שנקבעה לו בגינה דרגת נכות רפואית של 30 אחוזים, ובעיית גב שבגינה נקבעו לו 10 אחוזי נכות רפואית, אחוז הנכות המשוקללת שלו יוערך כדלקמן:

30 אחוזי נכות ייוחסו לבעיית הלב שלו, ככתוב בספר הליקויים בביטוח הלאומי. לאלו יתווספו, 7 אחוזים בגין הבעיה בגבו. אלו מחושבים מתוך 70 אחוזים שהם האחוזים הנותרים לאחר שהופחתו 30 אחוזי הנכות בגין מחלת הלב, מתוך 100 האחוזים האפשריים. על סמך חישוב זה, יקבעו למבוטח 37 אחוזי נכות משוקללים.

הדגש כאן הוא על כך שדרגת הנכות המשוקללת איננה יכולה לעבור באף תרחיש את מאת אחוזי הנכות שהם הרף המקסימלי לקביעת אחוזי נכות פיצויים.

 

מה בין קביעת אחוזי נכות פיצויים וסוג הקצבה המשולמת?

אף שישנה הנחה רווחת לפיה עצם ההכרה באחוזי נכות של אדם בישראל, מקנה לו  זכאות אוטומטית לפיצוי כספי מהמוסד לביטוח לאומי, זוהי סברה שאינה מדויקת. למעשה, קביעת אחוזי נכות רפואית, היא רק שלב אחד מתוך תהליך רחב יותר הקובע את זכאותו של המבוטח לקבלת קצבה או מענק חד פעמי בשל נכותו. זאת כאשר לכל סוג קצבה שמשלם הביטוח הלאומי ישנם תנאי זכאות משלה, כפי שנפרט להלן.

 

קביעת אחוזי נכות פיצויים בגין נכות כללית והתנאים לקבלתם

על מנת לקבל פיצוי כספי בגין נכות כללית, קרי – קצבת נכות כללית, המבוטח חייב בראש ובראשונה שיקבעו לו אחוזי נכות משוקללת בשיעור של 60% לפחות, או 40% במידה ונקבעה לו נכות אחת לפחות בשיעור של 25%. גם אישה המוגדרת כעקרת בית, צריכה – על מנת שתוכל לקבל קצבת נכות, שיכירו ב- 50% נכות רפואית לגביה. בכל אחד מן המקרים הללו, אחוזי נכות רפואית נמוכים מכך יובילו להפסקת התהליך. רק מבוטחים העומדים בדרישות הסף הללו – יעברו לשלב הבא, שבו פקיד התביעות בביטוח הלאומי, יקבע אם יש להם דרגת אי כושר, כלומר האם נפגע כושר העבודה שלהם באופן המזכה אותם בפיצויים. אלו ישולמו על סמך דרגת אי הכושר שנקבעה למבוטח.

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

קביעת אחוזי נכות פיצויים בגין נכות מעבודה והתנאים לקבלתם

על מנת לקבל פיצוי כספי בגין פגיעת עבודה (תאונת עבודה או מחלת מקצוע), קרי – קצבת נכות מעבודה, על המבוטח לעמוד בקריטריונים הבאים בהקשר לאחוז הנכות הרפואית שנקבע לו בשל פגיעת העבודה שלו:

  • נקבעו לו 9% עד 19% נכות רפואית – במידה ודרגת הנכות הרפואית נקבעה לצמיתות – המבוטח יקבל מענק חד פעמי, ואם היא נקבעה כאחוז נכות זמני, המבוטח יקבל קצבת נכות חודשית באופן זמני, עד למועד קביעת דרגת הנכות הקבועה שלו.
  • נקבעו לו 20% נכות רפואית ומעלה – במקרה כזה, המבוטח יהיה זכאי לקבלת קצבת נכות קבועה על בסיס קבוע.

למותר לציין כי פחות מ- 9% נכות אינם מזכים באף סוג של פיצוי לנפגע העבודה.

 

האם ניתן לערער על דרגת הנכות הרפואית שהוכרה?

מבוטח שנקבעה לו דרגת נכות רפואית בשיעור נמוך מ– 80 אחוזים, או דרגת אי כושר של עד 74 אחוזים, יכול לערער על אחוזי הנכות הרפואית שנקבעו לו, בפני הוועדה הרפואית לעררים. יש להגיש את הערעור בכתב, בצירוף נימוקים רלוונטיים, אל סניף המוסד לביטוח לאומי באזור מגוריו של התובע, תוך עד 60 ימים ממועד קבלת ההודעה מטעם המוסד לביטוח לאומי, בנוגע לאחוז הנכות הרפואית שנקבע לתובע. את הערעור ניתן להגיש הן באופן אישי והן בצורה מקוונת, דרך אתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי.

אולם חשוב לדעת כי ועדת העררים עשויה שלא לאשר את הגדלת אחוזי הנכות הרפואית למבוטח, והיא יכולה גם להחליט להותיר על כנם את אחוזי הנכות הרפואית המקוריים שנקבעו למבוטח, כמו גם להפחיתם. לאור העובדה שמבחינה רפואית החלטתה של ועדת העררים היא סופית, ולא ניתן לערער עליה, למעט במקרים של אי תקינות משפטית של ההליך, יש לשקול בכובד ראש את הגשת הערעור.

קביעת אחוזי נכות פיצויים

האם ניתן לערער על דרגת אי הכושר שקבע הביטוח הלאומי?

מבוטח שנקבע כי לא איבד את כושר עבודתו, או לחילופין – כי הוא איבד מכושר עבודתו פחות מ- 50 אחוזים, וגם מבוטח שנקבעה לו דרגת אי כושר של עד 74 אחוזים – יכול לערער על אחוזי אי הכושר שנקבעו לו בפני ועדת העררים.

יש להגיש את הערעור בכתב, בצירוף נימוקים רלוונטיים, אל סניף המוסד לביטוח לאומי באזור מגוריו של התובע, תוך עד 60 ימים ממועד קבלת ההודעה מטעם המוסד לביטוח לאומי, בנוגע לאחוז אי הכושר שנקבע לתובע. את הערעור ניתן להגיש הן באופן אישי והן בצורה מקוונת, דרך אתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי.

אולם גם כאן, בסמכותה של ועדת העררים להותיר על כנה את החלטת פקיד התביעות לגבי דרגת אי הכושר, ואף להפחית מאחוזי אי הכושר שנקבעו למבוטח במקור.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

איך מתבצעת קביעת אחוזי נכות פיצויים מחדש?

קביעת אחוזי נכות מחדש מתבצעת בכפוף לבדיקת מצבו הרפואי של התובע, שעל בסיסו יקבעו גם אחוזי הנכות הרפואית שלו וגם דרגת אובדן כושר העבודה שלו. בדיקה מחודשת זו יכולה להתבצע הן ביוזמת המבוטח והן ביוזמתו של המוסד לביטוח לאומי. אולם המבוטח רשאי יהיה לבקש זאת רק במידה וחצי שנה לפחות עברה ממועד קביעת אחוזי הנכות הקודמת, ובהינתן אחד מתנאי הסף הבאים:

  • התביעה לקצבת הנכות הכללית נדחתה, בשל דרגת נכות רפואית נמוכה.
  • התביעה לקצבת הנכות הכללית נדחתה, בשל דרגת אי כושר עבודה שאיננה מזכה בקצבת נכות.
  • קבלת קצבת נכות חלקית אושרה משום שנקבעה דרגת אי כושר עבודה חלקית ומן הראוי לשקול את העלתה.

בקשת קביעת אחוזי נכות רפואית מחדש, תתאפשר ללא צורך בהמתנה בת חצי שנה, במידה וחלה הרעה של ממש במצבו הבריאותי של המבוטח. אולם גם במקרים הללו חשוב לזכור כי המוסד לביטוח לאומי עודנו רשאי להחליט על הפחתה בדרגת הנכות הרפואית או דרגת אי הכושר שנקבעו למבוטח במקור.

שאלון נכות כללית

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ
תוכן עניינים
השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם: