כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

התפטרת מהעבודה? גלה כמה פיצויי פיטורין תקבל

התפטרתם מהעבודה על רקע הרעה בתנאי ההעסקה, התנכלות בעבודה, הלנת שכר או אי תשלום של זכויות סוציאליות? נאלצתם לעזוב את עבודתכם בשל אילוצים אישיים מיוחדים כמו מחלה, גיוס לשירות צבאי, או מעבר למקום מגורים מרוחק? ייתכן ואתם זכאים לתשלום פיצויי פיטורין.

חשוב לדעת כי בעזיבת מקום עבודה בנסיבות המוגדרות בחוק פיצויי פיטורין, ניתן לקבל גם בהתפטרות יזומה מצד העובד פיצויים הזהים לאלו שעובד שמפוטר זכאי לקבל. לכן, גם אם אתם עוזבים את מקום העבודה ביוזמתכם, חשוב להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני עבודה והתפטרות בדין מפוטר כדי לגלות כמה פיצויים מגיעים לכם.

 

תנאי זכאות - נפגעי עבודה

  • נפגעי עבודה עשויים להיות זכאים למענק נכות חד פעמי או לקצבת נכות חודשית, אם נקבעה להם דרגת נכות בשיעור של 9% לפחות.
  • התביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה תטופל רק אם הוגשה קודם לכן תביעה לדמי פגיעה, שבעקבותיה הוכרה הפגיעה כפגיעה בעבודה.
  • עובדים שהגישו תביעה להכרה בפגיעה בעבודה תוך 12 חודשים ממועד היווצרות הנכות, ואת התביעה לקביעת דרגת נכות תוך 12 חודשים ממועד ההכרה בפגיעה, זכאים לגמלה מלאה ללא הפחתה מיום תחילת הנכות.

לייעוץ מקצועי עם עורך דין אובדן כושר עבודה בנושאי תביעות פיצויים – צרו קשר עם משרדנו.

כמה פיצויים מגיעים לעובד שהתפטר מעבודתו אם בכלל?

בתנאים מסוימים, גם עובד שמתפטר מעבודתו ביוזמתו, זכאי לקבל פיצויי פיטורין. בחוק פיצויי פיטורין, קבועים קווים מנחים לחישוב שיעור הפיצויים להם זכאי עובד שפוטר או התפטר מעבודתו בדין מפוטר (התפטרות הנחשבת כפיטורין לעניין חישוב הפיצויים לעובד).

 

הנסיבות המזכות עובד מתפטר בפיצויי פיטורין

הוראות החוק מתייחסות לנסיבות המזכות עובד מתפטר בפיצויי פיטורין, והן:

  1. התפטרות בשל העתקת מקום המגורים – בחוק פיצויי פיטורין מוכרת התפטרות על רקע זה כפיטורין, במידה ומעבר הדירה התרחש על רקע נישואי העובד או גירושיו, מעבר למגורים ביישוב חקלאי או ביישוב באזור פיתוח, העתקת מקום המגורים עקב שירות של בן הזוג בצבא הקבע, בשירות המדינה או במשטרה, וכיוצא באלה. כמובן, מן הראוי לבחון כל מקרה לגופו מול עורך דין דיני עבודה, משום שישנם תנאי זכאות רבים ומורכבים שיש לעמוד בהם על מנת שהתפטרות בשל העתק מקום מגורים אכן תיחשב כהתפטרות בדין מפוטר המזכה בפיצויים.
  2. התפטרות בשל הרעה ממשית בתנאי ההעסקה – או בשל נסיבות אחרות הנוגעות ליחסי עובד ומעביד שבהן לא סביר לדרוש מהעובד להמשיך בעבודתו. הנסיבות שבהן בית הדין לענייני עבודה עשוי להכיר כהרעה בתנאי ההעסקה, הן מעבר של מקום העבודה ליעד מרוחק, שינוי התפקיד של העובד ביוזמת המעביד, הלנת שכר, אי תשלום של הזכויות הסוציאליות להן זכאי העובד, וכן הלאה. על מנת שעובד שהתפטר יהיה זכאי לקבלת פיצויי פיטורין, הוא נדרש לעמוד בשלושת תנאי הזכאות כדלקמן:
  • הצגת הוכחות להרעה ממשית בתנאי ההעסקה או שינוי נסיבות הקשור ביחסי עובד ומעביד שאין לדרוש בהתקיימו כי העובד ימשיך בעבודתו.
  • הצגת תימוכין לקיומו של קשר סיבתי מובהק לכך שההתפטרות בוצעה על רקע ההרעה הנ"ל בתנאי ההעסקה, ולא בנסיבות אחרות.
  • העובד סיפק למעבידו הודעה מוקדמת בנוגע לכוונתו להתפטר וכן הזדמנות נאותה לתיקון הליקוי שבגינו החליט על עזיבתו.

 

כך תשמרו על זכאותכם לפיצויי פיטורין בהתפטרות

כדי שלא תאבדו את זכאותכם לפיצויי פיטורין במידה ובחרתם לעזוב את מקום עבודתכם ביוזמתכם, מומלץ מאוד להתייעץ עם עו"ד המתמחה בפיצויים לעובד בהתפטרות כדי להבטיח שאתם פועלים נכון מבחינה משפטית ולא מפרים את הוראות החוק לעניין הזכאות לפיצויי מתפטר בדין מפוטר.

שאלון קרן פנסיה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

קווים מנחים לחישוב גובה הפיצויים לעובד שמתפטר מעבודתו

סכום הפיצויים למתפטר מחושב בהתאם לשכרו החודשי של העובד, כאשר עבור כל שנת העסקה משולמים פיצויים בשווי חודש עבודה אחד. יחד עם זאת, במידה ובתקופת ההעסקה של העובד השתנה היקף המשרה שלו או שחלו שינויים בגובה שכרו, סכום הפיצויים לעובד יחושב בנפרד עבור כל תקופה.

חישוב פיצויי פיטורים לעובדים שעתיים

עבור עובדים ששכרם משולם להם באופן שעתי ו / או ששעות עבודתם החודשיות הן בהיקף משתנה, חישוב גובה הפיצויים הוא מעט שונה. סכום פיצויי פיטורין לעובדים שעתיים נקבע על פי כמות השעות או ימי העבודה בממוצע לחודש על פי השנה האחרונה לעבודתם.

 

האם גם לעובד שמתפטר שלא בדין מפוטר מגיעים פיצויים?

להבדיל מעובדים שפוטרו ביוזמת מעסיקם, עובדים שמתפטרים ביוזמתם הם בנסיבות שאינן מוגדרות בחוק ככאלו המזכות בפיצויי פיטורין למתפטר, עדיין יהיו זכאים לקבל את הפקדות המעסיק לרכיב הפיצויים בקרן הפנסיה שלהם. זאת בין אם המעסיק הפקיד פיצויים עד לתקרת ההפקדה האפשרית על פי חוק, או שהפקיד רק את המינימום הנדרש.

 

על הזכאות לפיצויים חלקיים למתפטר מקרן הפנסיה

בשנת 2008 נכנס לתוקפו צו ההרחבה לפנסיית חובה אשר מחייב מעסיקים בישראל להפקיד אחת לחודש כספים לחיסכון פנסיוני לכל אחד מעובדיהם. החיסכון הפנסיוני מורכב מרכיב של תגמולי מעסיק, רכיב של תגמולי עובד ורכיב פיצויים המשולם בידי המעסיק גם הוא.

היינו, סכום מסוים מכלל הכספים שהמעסיק נדרש על פי חוק להפקיד לחיסכון הפנסיוני של העובד, מגיע במקום חלק מסכום פיצויי הפיטורין. כלומר מדובר במעין מקדמה שהמעסיק מעביר לקרן הפנסיה לעובד על חשבון פיצויי הפיטורין שלו. בהתאם לכך, מעסיק שפועל על פי צו ההרחבה לפנסיית חובה, ידרש לסיים לעובד שפוטר או התפטר בדין מפוטר, רק את יתרת הפיצויים שלא הופרשה למרכיב הפיצויים בחיסכון הפנסיוני.

 

 

הזכאות לקבלת פיצויי פיטורין חלקיים לעובד שמתפטר שלא בדין מפוטר

עובד שמתפטר שלא בנסיבות המזכות אותו בפיצויי פיטורין, יהיה זכאי לקבל פיצויי פיטורין חלקיים – כלומר, את הסכום שהופקד לרכיב הפיצויים בקרן הפנסיה שלו. העובד שהתפטר רשאי יהיה למשוך את כספי הפיצויים שהופקדו בידי המעסיק לקרן הפנסיה שלו, בכפוף לקבלת אישור לשחרור הכספים מהמעסיק, במועד סיום יחסי ההעסקה (עם זאת, לא מומלץ למשוך את הכספים הללו משום שהדבר יצמצם במידה ניכרת את קצבת הפנסיה לעובד).

למותר לציין כי כלל הכספים שהופקדו בידי המעסיק לקרן הפנסיה מכוחו של צו ההרחבה הנ"ל, לרבות פיצויי הפיטורין – אינם ניתנים להחזרה לידיו של המעסיק, בין שהעובד פוטר ובין שהתפטר מרצונו.

 

התפטרתם מהעבודה? גלו כמה פיצויים מגיעים לכם מקרן הפנסיה שלכם

מעבר לזכאותו של כל עובד שעוזב את מקום עבודתו, לקבל בעלות על כספי הפיצויים שהפקיד המעסיק לקרן הפנסיה שלו, במקרה של התפטרות בדין מפוטר, זכאי העובד לקבל השלמה של סכום הפיצויים במזומן מהמעסיק. זאת במידה והמעסיק לא הפקיד את סכום הפיצויים המקסימלי שהחוק מאפשר להפקיד לקרן הפנסיה.

במצב כזה, יידרש המעסיק להעביר לעובד את החלק היחסי של הפיצויים שלא שולמו באמצעות החיסכון הפנסיוני.

 

התפטרת מהעבודה גלה כמה פיצויי פיטורין תקבל

אז כמה פיצויים מגיעים לכם מקרן הפנסיה שלכם?

מאז שנת 2014, אחוז ההפקדה המינימלי לרכיב הפיצויים בקרנות הפנסיה החדשות עומד על 6% משכר העובד מדי חודש. זאת כאשר התקרה המקסימלית היא 8.33%. כאשר המעסיק מפריש 6 אחוזים לרכיב הפיצויים, למעשה 72% מסכום פיצויי הפיטורין לעובד מגיע ממילא לקרן הפנסיה או ביטוח המנהלים של העובד.

לכן בין שעזבתם את מקום עבודתכם בנסיבות של התפטרות בדין מפוטר ובין שהתפטרתם בנסיבות שאינן מזכות בפיצויים פיטורין מלאים, את 72% מסכום הפיצויים תוכלו לקבל דרך החיסכון הפנסיוני שלכם, או להותירו שם כחלק מקצבת הפנסיה הצפויה לכם בגיל פרישה.

 

השלמת סכום הפיצויים על ידי המעסיק

כאמור, מעסיקים רשאים להפקיד לרכיב הפיצויים בחיסכון הפנסיוני עד 8.33% משכר העובד בחודש. זהו למעשה מלוא סכום הפיצויים. מעסיק שלא הפקיד פיצויים עד לתקרה זו, אלא 6% בלבד, יידרש להשלים במזומן 2.33% לעובד שהתפטר וזכאי על פי חוק לפיצויי פיטורים.

 

בשורה התחתונה

אם התפטרתם מהעבודה, זה הזמן לגלות כמה פיצויים מגיעים לכם. לשם כך מומלץ להתייעץ עם עורך דין דיני עבודה הבקיא בנושא ויכול לסייע לכם במיצוי זכויותיכם בעת סיום ההתקשרות עם מעסיקכם.

תוכן עניינים
השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם: