כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

תביעת תאונת עבודה – ביטוח לאומי

תביעת תאונת עבודה ביטוח לאומי – דרכי הגשה ומידע נוסף: תאונות עבודה עשויות להתרחש בכל מקום עבודה אפשרי ולכן הסוגיה דורשת היכרות עם זכויות הנפגעים בתאונות אלו, עם אופן הגשת התביעה ודרכי הפעולה בנושא. בין אם נפגעתם בתאונת עבודה ובין אם חשוב לכם לדעת מה עושים במקרה כזה, כאן תמצאו את הפירוט המלא בנושא.

 

תנאי זכאות - נפגעי עבודה

  • נפגעי עבודה עשויים להיות זכאים למענק נכות חד פעמי או לקצבת נכות חודשית, אם נקבעה להם דרגת נכות בשיעור של 9% לפחות.
  • התביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה תטופל רק אם הוגשה קודם לכן תביעה לדמי פגיעה, שבעקבותיה הוכרה הפגיעה כפגיעה בעבודה.
  • עובדים שהגישו תביעה להכרה בפגיעה בעבודה תוך 12 חודשים ממועד היווצרות הנכות, ואת התביעה לקביעת דרגת נכות תוך 12 חודשים ממועד ההכרה בפגיעה, זכאים לגמלה מלאה ללא הפחתה מיום תחילת הנכות.

לייעוץ מקצועי עם עורך דין אובדן כושר עבודה בנושאי תביעות פיצויים – צרו קשר עם משרדנו.

תביעת תאונת עבודה – דעו את זכויותיכם

כולנו מייחלים לפרנסה טובה, לבריאות וגם למזל טוב, אבל מה קורה כאשר שלושתם נפגעים כתוצאה מתאונה שאירעה במסגרת יום העבודה?

תאונות מתרחשות בכל מקום וכמובן שחומרתן גדולה שבעתיים כאשר מדובר בפגיעה כתוצאה מהפרת נהלי בטיחות או חוסר תשומת לב של המעסיק למפגע מסוכן.

אך למעשה, התאונה עשויה להתקיים גם מחוץ למקום העבודה, למשל בדרך לעבודה או בחזרה ממנה הביתה כתאונת דרכים וגם במסגרת פגישת לקוח, השתתפות בכנס או הרצאה, השתלמות, שליחות כלשהי ועוד.

מכיוון שישנם מקרים רבים שעשויים להיות מוכרים כתאונות עבודה והם כולם מטופלים על ידי המוסד לביטוח הלאומי, דרכי הפעולה בנושא וההיכרות עם התמצית הבירוקרטית בנושא היא קריטית.

הרי די בהגשת תביעה שלא כל המסמכים הנדרשים צורפו אליה או במילוי לא מדויק מספיק של הטופס כדי שהביטוח הלאומי ידחה את התביעה – על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בתביעות בגין גמלת נכות כתוצאה מפגיעה שהוכרה כתאונת עבודה, הדורשות עמידה בפני וועדה רפואית קפדנית.

תביעת תאונת עבודה – ביטוח לאומי

הכרה בתאונת עבודה בביטוח הלאומי

הדרך להכרה בתאונה כתאונת עבודה עוברת דרך קבלת הטיפול הראשוני ולפיכך ישנה חשיבות רבה לבדיקה בבית החולים מיד לאחר שקרתה התאונה. כאן חשוב למסור מידע מדויק ומפורט ככל האפשר בנוגע לנסיבות התאונה והתרחשותה, את כל התלונות בנוגע לכאבים או פציעות ולוודא שהם מצוינים ברשומות הרפואיות, מה שיחשיב אותם כראיה מול הביטוח הלאומי לכך שהתאונה אכן התרחשה.

חשוב לדעת שאדם שיבחר מאי אילו סיבות שלא להתפנות לקבלת טיפול רפואי לאחר התאונה עלול לסכן את הכרתו כנפגע עבודה ומכאן הדרך לדחיית התביעה שלו בביטוח הלאומי תהיה קצרה.

קיימת גם חשיבות הידיעה בנוגע למה שמוגדר כתאונת עבודה – למשל עובד שנסע ממקום העבודה לביתו באופניים ועבר תאונת דרכים.

נסיעה שכזו נחשבת לתאונת עבודה ולכן אם העובד יבחר שלא לקבל בגינה טיפול במיון ולציין באופן מפורש כי היה בנסיעה חזרה מעבודתו הביתה, יחול ספק בנוגע לקשר שבין התאונה ובין מקום העבודה ולא יהיה ניתן להסיק כי אכן התרחשה תאונה שכזו באותו המועד.

 

הכרה בפגיעות שנגרמו בתאונת העבודה

במוסד לביטוח הלאומי בוחנים כל תביעה בתשומת לב ובקפדנות ולכן ירצו לראות מה היו התלונות, מהן הפגיעות שנגרמו וכיצד כל אלו התרחשו. במקרים רבים הנזק מתרחש רק כעבור מספר ימים מהפגיעה, כמו למשל כאבי ראש וסחרחורות או כאבי גב חזקים.

ולכן אם בעת הפניה למיון תועדו רק כאבי הגב אבל כעבור מספר ימים העובד בחר להתלונן גם על כאבי צוואר חזקים, ביטוח לאומי עלולים שלא להכיר באיבר זה כאיבר שנפגע בתאונה משום שלא התרחשה לגביו תלונה במועד.

לכן חשוב לעבור בדיקה מקיפה שכוללת את כל האיברים שהיו עלולים להיפגע, גם אם בשלב הראשוני לא קיימים בהם כאבים או פגיעות ניכרות לעין.

מלבד התיעוד הרפואי, חשוב לנהל גם רישום אישי מפורט לגבי נסיבות התאונה ולציין את המועד המדויק שלה (תאריך ושעה), המקום שבו נגרמה, הפגיעות שהותירה אחריה, פרטי עדים וציון הדיווח למעסיק כמה שיותר סמוך להתרחשות התאונה.

 

פעולות לביצוע בימים שאחרי התאונה

בימים שאחרי התאונה, חשוב להמשיך ולפעול בהתאם להמלצות המשפטיות, שכן בביטוח הלאומי מעוניינים לראות מהי מידת הנזק ומה הרופאים קובעים לגביו. לדוגמה – עובד שסובל מפגיעה בגבו שנגרמה על רקע של תאונת עבודה, תביא לכדי דרישה מהביטוח הלאומי לגבי מסמך מהרופא שבו רשום שישנם כאבים בגב הכוללים מגבלה בתנועתיות הגב.

ככל שתועדו מגבלות, כך עולים הסיכויים לקבלת פיצוי כספי משום שהפגיעה עצמה מוסברת ויש לה תיעוד מוכח. כאשר ישנו נזק שהעובד טוען לו אבל אין לו כל הסבר, ביטוח לאומי עשויים שלא לשלם את התביעה או לזכות בפיצוי כספי נמוך ביותר.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

דמי פגיעה וגמלת נכות מעבודה

לאחר שמגישים את תביעת תאונת העבודה לביטוח הלאומי, תתקבל החלטה בנוגע לדמי הפגיעה. דמי פגיעה הם למעשה הפיצויים המשולמים לנפגעים שהוכרו כנפגעי עבודה ובשיעור של 75% מגובה השכר וזאת למשך 90 ימים מיום הפגיעה עצמה. בתקופה זו סביר שיתגלה בכפוף להמשך קבלת הטיפול הרפואי האם נותר לעובד נזק זמני או קבוע, מה שיצריך המשך תגמול שיכסה על התקופה שבה הנפגע לא יכול היה לשוב לעבודתו.

ולכן אם חלפו 90 הימים שניתנו בגינם דמי פגיעה אך מדובר בפגיעה שעדיין מונעת חזרה סדירה לעבודה, ניתן לפנות לרופא תעסוקתי ולקבל אישור ומכתב למעסיק. בשלב זה יהיה ניתן לפעול גם לקבלת נכות זמנית או צמיתה ששיעורה מקנה קבלת פיצוי חד פעמי או גמלה חודשית קבועה.

 

הליך תביעת תאונת עבודה ביטוח לאומי

הוצאת הנכות מתרחשת במסגרת הגשת תביעה נוספת לביטוח הלאומי, שעניינה הוא תביעת נכות מעבודה. הזכאות להגשת התביעה מתאפשרת כל עוד מדובר בתביעה שמתייחסת לפגיעה שהוכרה כפגיעת עבודה ושולמו בגינה דמי פגיעה כחוק.

ישנם מקרים שבהם הביטוח הלאומי יעדיף להימנע ממתן נכות זמנית גבוהה (מה שיתורגם לתגמול כספי גבוה יותר) ולכן מטרת התביעה תהיה לבסס בצורה כמה שיותר טובה את כל הנזקים הקיימים וזאת במטרה להגדיל את הסיכויים לשיעור נכות גבוה יותר. קביעת שיעור הנכות מתרחשת על ידי וועדה רפואית ולכן אם נקבעו בה תוצאות שאינן משביעות רצון, אפשר לערער ולעבור וועדה נוספת.

 

דדליין להגשת התביעה

את תביעת תאונת העבודה יש להגיש לביטוח הלאומי תוך 12 חודשים מיום מועד התאונה או המועד שבו התפרצה מחלת מקצוע. ישנם מקרים חריגים שבהם יתאפשר להגיש את התביעה גם מאוחר יותר, אך במצב כזה המוסד לביטוח לאומי ישלם רטרואקטיבית עבור 12 החודשים שקדמו לתביעה ולא מיום התאונה עצמה.

 

טפסי תביעה

התביעה מוגשת באמצעות טופס ב.ל/ 211 ועניינה "הודעה על פגיעה בעבודה ותביעה לתשלום מי פגיעה", עליה מחויבים התובע (העובד) ומעסיקו לחתום. כמובן שלתביעה זו יש לצרף את מלוא הניירת הרפואית ויתר המסמכים הרלוונטיים והיא תועבר לפקיד התביעות שיקבע את ההכרה בתאונת העבודה.

כדי לבצע את הכרה זו, לפקיד התביעות ישנה הסמכות לגבות עדויות ולחקור תובעים, מעסיקים או עדים נוספים. לרוב סמכויות אלו מגיעות לידי ביטוי במקרים של אירוע מוחי, התקף לב, מחלת מקצוע או אירועי מיקרו-טראומה (פגיעות קטנות ומתמשכות שגרמו לנזק מצטבר לעובד עם הזמן).

אם פקיד התביעות קובע כי אכן מדובר בתאונת עבודה, הרי שיתרחש תשלום של דמי פגיעה במשך 90 הימים שחלו מיום הפגיעה והודעה על כך תימסר לתובע. בהמשך כאמור התובע יהיה זכאי להגיש בקשה לקביעת דרגת נכות ולעבור וועדה רפואית שתקבע את שיעור הנכות והאם היא זמנית או צמיתה. אם פקיד התביעות דחה את התביעה, ניתן להגיש על כך תביעה לבית הדין לעבודה.

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

אל תוותרו על ייעוץ משפטי מקדים

כפי שקראתם, נפגעי עבודה נאלצים להתמודד הן עם הנזקים הבריאותיים האישיים שהם סובלים מהם והן עם המסכת הבירוקרטית המורכבת והמסועפת של הביטוח הלאומי.

כאן ישנו יתרון בולט להיכרות מעמיקה עם המערכת, הגישות המקצועיות שקיימות לבעלי התפקידים בתוכה (פקידי התביעות, רופאי הוועדות הרפואיות וכיוצ"ב) וכמובן התקנות, הפסיקה והחוקים הרלוונטיים, מה שיוכל למקסם את סיכויי הצלחת התביעה ולהביא לכדי מתן פיצויים הולמים לעובד הפגוע.

לאור כל אלו חשוב להתייעץ טרם נקיטה בפעולות מול הביטוח הלאומי עם עורך דין תאונות עבודה שצבר ניסיון עשיר בנושא ויכול לייעץ על דרכי הפעולה המתאימות לכל מקרה ומקרה.

תוכן עניינים
השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם: