כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

תאונת עבודה – מה עושים?

תאונת עבודה – מה עושים? תאונת עבודה היא תאונה שקרתה במהלך העבודה ועקב תנאי העבודה ואיש מאיתנו לא מעוניין לחוות אותה, למרות שהיא נגרמת מאות פעמים מידי יום. מה עושים במקרה של תאונת עבודה ולמי פונים בנושא? האם כדאי לתבוע את המעסיק? והאם מגיעה לי נכות? כל התשובות לשאלות שרציתם לשאול וגם אלו שלא חשבתם שצריך, ממתינות לכם במאמר הזה.

 

תנאי זכאות - נפגעי עבודה

  • נפגעי עבודה עשויים להיות זכאים למענק נכות חד פעמי או לקצבת נכות חודשית, אם נקבעה להם דרגת נכות בשיעור של 9% לפחות.
  • התביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה תטופל רק אם הוגשה קודם לכן תביעה לדמי פגיעה, שבעקבותיה הוכרה הפגיעה כפגיעה בעבודה.
  • עובדים שהגישו תביעה להכרה בפגיעה בעבודה תוך 12 חודשים ממועד היווצרות הנכות, ואת התביעה לקביעת דרגת נכות תוך 12 חודשים ממועד ההכרה בפגיעה, זכאים לגמלה מלאה ללא הפחתה מיום תחילת הנכות.

לייעוץ מקצועי עם עורך דין אובדן כושר עבודה בנושאי תביעות פיצויים – צרו קשר עם משרדנו.

אחת לשנה לפחות אנו נחשפים לקמפיין מטעם המשרד לבטיחות ולגיהות שמאותת למעסיקים ולעובדים לפעול בבטחה, להיצמד להוראות הבטיחות ולתקנות ולדווח על מקומות שמתנהלים באופן מסוכן או שלא על פי הנהלים.

ולמרות זאת, מי מאיתנו לא שומע מעת לעת על תאונות עבודה – חלקן למרבה הצער שכיחות כמו נפילה מפיגום או החלקה על רצפה רטובה וחלקן שונות ומשונות כמו קטיעת יד בעקבות הפעלת מכונה, התחשמלות ממוצר פגום במטבחון או אפילו תאונה קשה שבה נגרם מוות.

על מנת שתתקיים תאונת עבודה על פי הגדרתה החוקית, אמורים להתקיים שני תנאים:

התאונה התרחשה במהלך שעות העבודה של הנפגע, לרבות בדרך לעבודתו או בחזרה ממנה לביתו.

התאונה התרחשה עקב תנאי העבודה שהעובד נדרש לעבוד בהם לפני שנפגע.

חשוב לדעת שתאונת העבודה יכולה להיות הן תאונה "קלאסית" כמו נפילה, חבלה או תאונת דרכים והן תאונה שאי אפשר לראות במבט כמו אירוע מוחי או התקף לב.

תאונת עבודה - מה עושים

תנאים חשובים להכרה בתאונה כתאונת עבודה

תאונה שהתרחשה בדרך מהעבודה או אליה

אם התאונה קרתה במהלך נסיעה או הליכה בין העבודה והבית, או בין העבודה לעבודה נוספת (אם העובד עובד בשתי עבודות), הדבר יחשב כתאונת עבודה, כל עוד מדובר במסלול ישיר ורגיל ללא סטיות או הפסקות נסיעה למטרה אחרת. החריגים היחידים הם סטייה מהדרך להורדה או איסוף הילדים מהגן או לקיום מצוות תפילה בציבור.

 

תאונה במהלך הפסקת עבודה

אם העובד היה בהפסקה שהתקיימה בתוך שטח המשרד לא תהיה בעיה להוכיח אותה, אבל מה דינה של ארוחת צהריים במסעדה קרובה במהלך הפסקת הצהריים, או יציאה מהמשרד לכמה דקות של אוויר צח או שיחת טלפון חשובה ובמסגרתן מתרחשת תאונה? על פי חוק, גם מקרים אלו נחשבים כתאונות עבודה ובלבד שההפסקה לא ארכה יותר משלוש שעות והייתה מקובלת על המעסיק.

 

ביקור במשרד אחרי שהעבודה הופסקה

סיימתם מוקדם את יום העבודה, נסעתם הביתה ונזכרתם שהשארתם חפץ חשוב בעבודה? הוקפצתם לעניין דחוף ביום החופשי שלכם? כל ביקור במשרד בקשר לעבודה או במהלך שעות העבודה שבמסגרתו נגרמה תאונה יהיה עדיין מוכר כתאונת עבודה.

 

תאונת דרכים במסגרת העבודה

כל נסיעה בזמן העבודה תוכר גם כתאונת עבודה ולכן ניתן לתבוע גם את המוסד לביטוח הלאומי ולקבל דמי פגיעה וגם את ביטוח החובה של הרכב הפוגע או הרכב שבו העובד נסע ולקבל פיצוי לנפגעי תאונות הדרכים על פי החוק.

 

מחלת מקצוע

ישנן תאונות עבודה המוכרות כמחלות מקצוע והן אינן תאונה פתאומית וחד פעמית שאפשר להצביע עליה כאירוע. מחלת מקצוע היא מחלה מבין רשימה הקבועה בחוק ובמסגרתה העובד חלה בעקבות עבודתו, או בעקבות עיסוקו במשלח ידו אם הוא עצמאי. רשימת המחלות מכילה מחלות שכיחות במקצועות מסוימים והן מופיעות גם כנזקי מיקרוטראומה בחלק מהזמן.

בין מחלות אלו ניתן למצוא פגיעה בשמיעה עקב חשיפה ממושכת לרעש בלתי סביר, הרמת משאות כבדים לאורך זמן שפגעה בגב, נזקים עצביים בידיים שנגרמו לרופא או נגן וכמובן צוותים במערכות הבריאות שעלולים להידבק מחולים במחלה חמורה כמו צהבת.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

מצב נפשי כתאונת עבודה

בעידן המודרני כולנו סובלים מסטרס, מועקות, לחצים ומתחים והדבר מעלה את הסיכון לכדי אירועים חמורים כמו אירוע לבבי, המוכר גם כתאונת עבודה. מצב נפשי יוכר כתאונת עבודה רק אם ניתן לקשר בינו לבין אירוע חריג שגרם לנזק גופני או רפואי. בירור המקרה ירד בדרך כלל לרזולוציות נמוכות מאוד, רובן נוגעות גם למה שהתרחש לפני האירוע ומה עשה העובד לפני כן.

אם אכן נגרם אירוע לבבי והנסיבות שגרמו לכך אכן תואמות את ההגדרה והקריטריונים הרפואיים והחוקיים, הדבר יוכל להיחשב כתאונת עבודה.

 

תאונת עבודה – מה עושים כשזה קורה לכם?

אם נקלעתם לסיטואציה בעבודה שבה נפגעתם, דרכי פעולתכם כבר מהרגע הראשון יקבעו את טיבו של התהליך ואת הסיכויים שלכם לממש את מלוא הזכויות לפיצויים ובכלל.

הפעולה הראשונה והחשובה ביותר – דיווח מיידי למעסיק. אם המעסיק לא היה נוכח בעת המקרה, עליכם ליידע אותו במהירות האפשרית ולדרוש ממנו את טופס ב.ל/250 של ביטוח לאומי ועניינו הוא "הודעה על תאונה".

כאן על המעסיק לציין את פרטיו, את פרטי התאונה כפי שנמסרו לו בפירוט הרחב ביותר ולחתום במקום המתאים.

 

משלב זה, יש לתעד באופן עצמאי כמה שיותר פרטים ומידע מתוך האירוע שהתרחש:

צילום תמונות של המקום, קבלת פרטי עדים, עריכת רישום אישי לגבי נסיבות התאונה, כיצד קרתה, מה היה לפניה, תיאור הפציעה או תחושות הכאב שחשתם, תאריך, שעה, מיקום התאונה, אופן יידוע המעסיק וכל פרט נוסף.

מיד לאחר התאונה חשוב להתפנות לקבלת טיפול רפואי בקופת החולים, מיון באחד מבתי החולים או מרפאת חירום ולקבל תעודה ראשונית לנפגע תאונת עבודה, שתוגש בהמשך לביטוח הלאומי כמסמך קריטי להוכחת התאונה. כמובן שחשוב לוודא שגם במסגרת הטיפול נרשמות נסיבות התאונה ושמצוין שהפגיעה נגרמה בעקבות תאונת עבודה.

כעת עליכם להמשיך לקבל טיפולים רפואיים כנדרש, לגשת להפניות, בדיקות, רופאים מומחים, צילומים ועוד. המטרה היא להראות רצף בין הפגיעה לבין המצב הרפואי ולמנוע כל אפשרות שבה יהיה ניתוק של הקשר בין תאונת העבודה והנזק שנגרם. יש לשמור גם מסמכים כמו אישורים, מרשמי תרופות, קבלות, נסיעות וחשבוניות בגין כל הוצאה הנוגעת לתאונה.

אם התאונה הייתה תאונת דרכים יש להמציא אישור משטרה שהכרחי לתביעה העתידית בצירוף עותק מתעודת ביטוח החובה של הרכב.

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

ייעוץ משפטי לאחר תאונת עבודה

כעת תוכלו לפנות לעורך דין שמתמחה בתאונות עבודה ויודע כיצד לפעול בהתאם להליכים, המדיניות, החוקים והתקנות של כל אחד מהגופים הבירוקרטיים שמעניקים פיצויים. עורך הדין שבקיא בחוק ובפסיקה ולמוד ניסיון מעבודה מול הגופים הללו, יוכל לספק ללקוח את מקסימום הפיצויים בזמן המינימלי האפשרי, מבלי ליצור מאמצים נוספים מצידו ומבלי לגרום לסחבת משפטית מיותרת.

חשוב להבין שלמרות שהתהליך נראה פשוט, חברות הביטוח והמוסד הלאומי בפרט עשויים להקשות על המבוטחים לקבל את הפיצויים שמגיעים להם ולכן התערבות משפטית ואובייקטיבית תוכל לעמוד על הדרכים הטובות ביותר להבטחת אישור התביעה, מה שיועיל מאוחר יותר גם במקרה של תביעת נכות מעבודה או תביעת נזיקין כלפי מעסיק שהתרשל וקיימת נגדו עילת פיצויים.

בפגישה תוכלו גם לקבל הסבר מקיף בנוגע לזכויות ושיעורי הסכומים המגיעים לכם ולקבל החלטות שיטיבו איתכם לאורך זמן, גם במהלך תקופת אובדן הכושר או הנכות.

בתביעות הנוגעות לנזקי גוף מומלץ לקבל החלטות רק אחרי הבנה מלאה של הנושא, הגוף הנתבע והיכרות עם הזכויות. תאונת העבודה עשויה לגרום לנזקים מתמשכים שהופעתם תיווצר תוך מספר ימים או בדיעבד לאחר שנים רבות של עבודה ועשייה ולכן כאשר מתרחש מקרה חשוב לקבל אינפורמציה מסודרת ומדויקת למצבכם מאת עורך דין שידריך אתכם כיצד לפעול ומה לעשות עכשיו.

תוכן עניינים
השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם: