כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

תאונת עבודה זכויות

עברתם תאונת עבודה? מהן הזכויות שמגיעות לכם? כיצד לפעול כדי לקבל את הפיצויים שמגיעים לכם? במאמר הבא נענה על כל מה שחשוב לדעת על תאונת עבודה זכויות, אפשרויות ודרכי פעולה:

 

תנאי זכאות - נפגעי עבודה

  • נפגעי עבודה עשויים להיות זכאים למענק נכות חד פעמי או לקצבת נכות חודשית, אם נקבעה להם דרגת נכות בשיעור של 9% לפחות.
  • התביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה תטופל רק אם הוגשה קודם לכן תביעה לדמי פגיעה, שבעקבותיה הוכרה הפגיעה כפגיעה בעבודה.
  • עובדים שהגישו תביעה להכרה בפגיעה בעבודה תוך 12 חודשים ממועד היווצרות הנכות, ואת התביעה לקביעת דרגת נכות תוך 12 חודשים ממועד ההכרה בפגיעה, זכאים לגמלה מלאה ללא הפחתה מיום תחילת הנכות.

לייעוץ מקצועי עם עורך דין אובדן כושר עבודה בנושאי תביעות פיצויים – צרו קשר עם משרדנו.

מהי תאונת עבודה?

המוסד לביטוח הלאומי מגדיר תאונת עבודה כתאונה שהתרחשה לעובד במהלך עבודתו ועקב עבודתו. אם מדובר בעובד עצמאי, הרי שהגדרה זו היא לגבי תאונה שהתרחשה תוך עיסוק במשלח יד ועקב עיסוק במשלח היד. למעשה, בישראל מידי יום מתרחשות למעלה מ-20 תאונות עבודה, חלקן יש לומר אפילו שונות ומשונות ביותר, אך הן גורמות לנזקי גוף חמורים ביותר, לנכויות ובמקרים טראגיים גם למוות.

 

דוגמאות לתאונות העבודה יש למרבה הצער בשפע:

קרטון עמוס סחורה כבדה שנופל ממדף האחסון הגבוה בדיוק על העובד שחולף מתחת עובד שנוסע מביתו למקום עבודתו ומעורב בתאונת דרכים. המשרד בשיפוצים כלליים. העובדים לא אספו כראוי את הציוד מהשטח כך שבבוקר למחרת שניים מהעובדים דרכו על מסמרים שחדרו לרגליהם.

במפעל פרצה שריפה, העובד ניסה לכבות אותה עם מטף אך שאף במקביל עשן רב ונפגע בריאותיו. מנהל הקייטרינג הניח את המיחם הרותח בצורה רשלנית על קצה השולחן. העובדת שחלפה בסמוך אליו והתנגשה קלות בשולחן גרמה למיחם להתהפך והדבר גרם לה לכוויות בדרגה 2.

עובד הוזמן לישיבה בסניף בעיר אחרת. בכניסה למקום הישיבה הוא החליק ושבר את כף ידו.

ועוד.

תאונת עבודה זכויות

מה לא ייחשב כתאונת עבודה?

גם כאן הדוגמאות רבות, מאחר ולא כל מקרה מוכר על ידי הביטוח הלאומי כתאונת עבודה ולרוב בהתאם לאחת מהסיבות הרשומות כאן:

עובד שיצא מביתו כדי להגיע למקום העבודה, אך לא נסע אליו ישירות אלא עצר בכמה תחנות נוספות בדרך ולא לטובת מטרות השייכות לעבודתו.

עובד שלא ציית להוראות הבטיחות שנמסרו לו על ידי המעסיק ונפגע כתוצאה מכך חשוב לציין שבכל מקרה שבו הפגיעה לא הוכרה כתאונת עבודה, יהיה אפשר להגיש ערר על קביעת הביטוח הלאומי ואף להגיש תביעה בהתאם לבית הדין לעבודה.

 

זכויות לנפגעי תאונות עבודה

עובד שנפגע בתאונת עבודה זכאי למספר זכויות שנועדו לפצות על הנזק הפיזי והכלכלי שנגרם לו כעת ובעתיד, כך שיוכל למצות את סוגיית הפגיעה בדרך הטובה ביותר ולקבל דמי פיצויים שיאפשרו לנפגע להמשיך ברמת החיים הרגילה מבלי לפגוע בו ובמשפחתו.

התחנה הראשונה היא המוסד לביטוח לאומי – הגוף הרשמי שמוסמך להכיר בתאונות כתאונות עבודה. אם קיימת שאלה משפטית בנוגע למקרה מסוים שלא בטוח שניתן להגדיר כתאונת עבודה, ההכרעה בסוגיה תבוצע מטעם בית הדין לעבודה.

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

כל הזכויות הקיימות בביטוח הלאומי

לכל נפגע קיימות מספר זכויות יסוד מרכזיות בהתאם לחוק הביטוח הלאומי:

 

קבלת טיפול רפואי

לרבות טיפול רפואי ראשוני, אמבולנס, אשפוז וכן טיפולים במסגרת קופת החולים של הנפגע והפניה לטיפולים משלימים.

 

תשלום דמי פגיעה

כאשר נקבע אובדן כושר עבודה חלקי או מלא, זמני או קבוע, מתרחש גם תשלום של דמי פגיעה במהלך 90 הימים הראשונים שלאחר התאונה ובשיעור של 75% מגובה שכרו החודשי של העובד.

שאלון נכות כללית

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

קבלת קצבת נכות או מענק נכות

בהתאם להגשת תביעה לקצבת נכות עם סיום קבלת דמי הפגיעה ועמידה בפני וועדה רפואית שתקבע את דרגת אי הכושר ואחוזי הנכות. בין 5%-19% נכות יתקבל מענק חד פעמי שצפוי לעמוד על עשרות אלפי שקלים. החל מ-25% ומעלה תינתן (בכפוף לקריטריונים מתאימים) קצבת נכות חודשית קבועה על סך אלפי שקלים.

 

גמלה או מענק מיוחדים

נפגע שנקבעה לו דרגת נכות שיעורה 75% ומעלה זכאי לקצבה מיוחדת עבור מימון נסיעות או אחזקת רכב, טיפול אישי ועזרה בבית מצד ג'.

 

שיקום מקצועי

המוסד לביטוח לאומי מאפשר לנפגעים לקבל שיקום מקצועי שיסייע להם לא פעם להתמודד עם קריירה חדשה מאפס בהתאם לתפקודם הנוכחי האפשרי, או להשתקם כדי לחזור למקום העבודה לאחר ההחלמה המלאה.

 

גמלת תלויים בנפגע עבודה

אם מדובר בנפגע שנפטר זה עתה בעקבות תאונת העבודה, השארים שלו יהיו זכאים לקבל את הזכויות בביטוח לאומי וביניהן מענק הפטירה, קצבת תלויים, דמי מחייה ליתומים ועוד.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

כיצד לפעול לאחר שהתרחשה תאונת עבודה?

כל עובד שנפגע בתאונת עבודה מחויב להתפנות לטיול רפואי בבית חולים קרוב או קופת חולים. אם זהו מפעל שיש בו מרפאה, הטיפול הראשוני יבוצע באותה המרפאה. כעת על העובד לשמור ולתייק כל מסמך רפואי, אישור, מרשם, הפניה ודיאגנוזה רפואית מבדיקות שונות בנוגע למצבו והדבר יסייע לו בהמשך לביסוס טענותיו בדבר הפגיעה.

כעת העובד אמור לפנות למעסיק על מנת שזה ימלא את טופס בל 250 שעניינו הוא טופס הודעה על תאונת עבודה. בסיום עליו לציין את פרטיו ולחתום. הטופס יימסר לרופא המטפל על מנת שזה יעניק תעודה רפואית לנפגע עבודה ואותה יש להגיש לביטוח הלאומי.

 

הליך הגשת התביעה

המעסיק מחויב לשלם לכל עובד ועובדת שלו מידי חודש את דמי הביטוח הלאומי. תשלום זה למעשה מבטח את העובדים ומבטיח להם קבלת גמלה במקרים שבהם תתרחש תאונה מעבודה, נכות או חלילה מוות.

אם עובד מסוים נפגע בתאונת עבודה ומאבד את כושר עבודתו לפרק זמן בהתאם לעוצמת הפגיעה, הוא יקבל תשלום של דמי פגיעה מטעם הביטוח הלאומי וזאת למשך 3 חודשים בגין אי כושר עבודה. תשלום זה יועבר רק בתנאי שהעובד כבר הגיש את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים לעניין התאונה. לאחר 3 חודשים, בהנחה ואי הכושר עדיין נמשך, יהיה אפשר להגיש תביעת נכות כללית.

תביעת הנכות מספקת קצבה חודשית או מענק חד פעמי בהתאם לעמידה מול וועדה רפואית בה ייקבעו אחוזי נכות. שיעור אחוזי נכות של 20% ומעלה מזכה בקבלת קצבה חודשית קבועה. אחוזי נכות מ-5%-19% זכאים לקבל מענק חד פעמי. נפגעים שקיבלו 0% לא זכאים לתשלום כלל.

חשוב לציין שהעובד יצטרך להגיש אישור מרופא תעסוקתי לגבי העובדה שהוא לא מסוגל לעסוק במקצוע שלו או במקצוע דומה עקב מגבלתו הרפואית שנוצרה מהתאונה.

 

תביעת פיצויים נגד המעסיק

אם תאונת העבודה התרחשה כתוצאה מרשלנות או הפרת חובת הזהירות של המעסיק עצמו, הנפגע יוכל לתבוע אותו (כלומר את הביטוח שלו). כך לדוגמה במקרים בהם המעסיק לא פעל בהתאם להוראות ממונה הבטיחות או יישם את המלצותיו, מה שגרם לעובד להיפצע.

מדובר בתרחיש נפוץ למדי ולרוב המעסיקים יש ביטוח מפני פגיעות גוף של עובדים, אם כי העובדות הללו לא מספיקות כדי להתחמק מאחריות לגרימת התאונה. ההיפך הוא הנכון – חברות הביטוח יעדיפו לא להיתבע וכך גם לא לשלם ולכן לא יעדכנו את המעסיק בכך שבוצעה טעות.

כך או כך, כל עובד שהחליט לתבוע את חברת הביטוח יצטרך לקבל הנחיות וייעוץ מתאים מעורכי דין המתמחים בייצוג וליווי נפגעי תאונות עבודה. רצוי שעורך הדין יהיה מנוסה ובקיא ככל האפשר, כדי שיתמודד היטב עם עורכי הדין הממולחים של חברת הביטוח.

תוכן עניינים
השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם: