כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

נזקי גוף תאונת דרכים

בכל יום כמעט אנו עדים לגרימת נזקי גוף בתאונת דרכים, המותירים אנשים רבים אובדי עצות בנוגע להגשת התביעה המתאימה למצבם. התאונה עצמה היא אירוע טראומטי וקשה לכל המעורבים ולכן גם נזקי הגוף המעורבים בה עשויים להוסיף קושי רב ובלבול במה שקשור להליכי התביעה ודרכי קבלת פיצויים. אז מה צריך לדעת בנוגע נזקי גוף תאונת דרכים וממי דורשים את תשלום הפיצויים?

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

התדירות הגבוהה של תאונות הדרכים בישראל והקושי להבין על מי צריך להטיל את האשמה בגרימת התאונה בהתאם לכל מקרה ומקרה, שהובילו לחקיקה בשנת 1975, לפיה חל הסדר מיוחד שבו כל אדם שנפגע פגיעה גופנית בתאונת דרכים זכאי לקבל פיצויים וללא קשר לאשמתו בתאונה עצמה.

ההסדר מיועד כדי להבטיח שכל אדם שנפגע בתאונת דרכים יקבל פיצוי עבור נזקי גוף שנגרמו לו כך שיוכל לשמור על רמת החיים הרגילה במהלך ההחלמה או הטיפולים המתבצעים וגם להתמודד עם סוגיית ההיעדרות מהעבודה והאפשרות לשוב לחיים השגרתיים מהר ככל האפשר.

כיצד ניתן הפיצוי לנפגעים בתאונת דרכים? חוק הפלת"ד קובע כי על כל בעל רכב מוטלת החובה לבטח את רכבו בביטוח חובה, כך שבעת פגיעה יש לתבוע את ביטוח החובה של הנהג הפוגע עצמו.

 

תאונות פגע וברח

תאונות מסוג פגע וברח נחשבות לקשות שבתאונות הדרכים וזאת משום שבמסגרתן הנהג שפגע בהולך רגל, רוכב אופניים או רוכבי קורקינט וסקטבורד עוזב את הזירה מבלי להגיש כל עזרה או להשאיר פרטי זיהוי. הדבר מונע מהנפגעים לאתר את הרכב או הנהג הפוגעים ולכן במקרה זה יהיה צורך לתבוע את קרנית – קרן מטעם הפלת"ד שהוקמה בדיוק למקרים כאלו.

קרנית הוקמה גם היא יחד עם חוק הפלת"ד בשנת 1975 ומתאימה למקרים שבהם קיים נפגע בנזקי גוף כתוצאה מתאונת דרכים, אך לא קיים נהג שאפשר לברר מהו ביטוח החובה שלו ולתבוע אותו. ולכן כל מי שעבר פגיעת פגע וברח סובל מנזק פיזי, יצטרך לפנות לקרנית כדי לקבל פיצוי מתאים.

התביעה בקרנית מתאימה גם למקרים שבהם הנהג הפוגע אינו בעל רישיון נהיגה, הרכב הפוגע הינו רכב גנוב, הרכב הפוגע שייך לחברה בהליכי פירוק, רכב שבוצע בו שימוש שחורג מתנאי הפוליסה ועוד.

 

תאונת דרכים מוגדרת כתאונת עבודה

זמן ההגעה מהבית עד מקום העבודה או ממנו עד הבית נחשב כזמן עבודה, במסגרתו יכולה להתרחש תאונת דרכים גורמת לנזקי גוף. נוסף על כך קיימת גם סוגיית תאונות הדרכים גם במהלך יום העבודה עצמו, כמו למשל בעת שטכנאי השירות נמצא בדרך ללקוח הבא, או כאשר מנהלת המשרד חוצה את הכביש למשרד הדואר הסמוך כדי לקחת חבילה שהוזמנה לבית העסק.

ככל שמדובר בתאונת דרכים מוגדרת גם כתאונת עבודה, יהיה אפשר לתבוע הן את חברת ביטוח החובה של הרכב הפוגע והן את ביטוח לאומי בגין תאונת עבודה. ברגע שיפנו לביטוח לאומי יילקח בחשבון נושא הפלת"ד כך שהסכום יקוזז בהתאם.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

נזקים מזכים

האם כל אדם שנגרם לו נזק גופני כתוצאה מתאונת דרכים זכאי לקבל פיצויים? האם אין פער כלשהו בין שיעור הפיצויים לאדם שנפגע קל ואדם שנפגע קשה? כאן חשוב לומר שסוגי הנזקים הקיימים הם עצומים למרבה הצער, כאשר לכל אחד מהם משקל שונה בעת מתן הפיצויים. הנה כמה מהם:

 

פגיעות ראש

מכה או חבטה בראש כתוצאה מהתאונה עשויה להתגלות בהמשך הדרך כפגיעה חמורה מאוד, גם אם מיד לאחר התאונה אין תחושת כאב או סחרחורות. הפגיעה עשויה להיות חיצונית (פתוחה) או פנימית כך שיאתרו אותה רק בבדיקת הדמיה. לעתים היא תהיה בדרגת חומרה מסוימת החל מכאבי ראש חזקים וכלה בדימום תוך-גולגולתי או זיהום.

אנו ממליצים שלא להקל ראש בבדיקת הפגיעה שהתרחשה ולהיבדק רפואית כדי לשלול מצב רפואי מסכן חיים שאתם לא מודעים לגביו. בנוסף, הדבר יסייע לכם לבסס בעתיד את תביעת הפיצויים.

 

בעיות זיכרון וריכוז

פגיעת הראש עלולה בחלק מהמקרים לגרום לבעיות זיכרון או בעיות ריכוז המתבטאות בקיטוע בפעולות היומיומיות או שכחה של פרטים לגביהן, אובדן היכולת להתרכז בעבודה כפי שהיה ניתן בעבר ועוד.

 

צליפת שוט

פגיעה זו מביאה את הנוסעים ברכב לכדי מצב שבו הגוף שלהם נע קדימה ואחורה במהירות, מה שעשוי לגרום לנזקים קשים לצוואר, חוליות והרקמות באזור זה. צליפת שוט גורמת לכאבי צוואר ותחושה של צוואר תפוס או מוגבל בתנועה, כאבי גב וכתפיים ולעתים סחרחורת.

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

כאבי גב

אחת הפגיעות הנפוצות בעת תאונת דרכים, שעלולה לגרום לכאבים חוזרים במשך תקופה, לבלטים ופריצות דיסק, תזוזה של חוליות הגב, הגבלה בתנועות עמוד השדרה, תחושת זרמים, כאבים המוקרנים לצוואר, הראש, פלג הגוף התחתון ועוד.

 

תאונת דרכים קלה – האם מגיעים פיצויים?

גם תאונות דרכים שתוצאותיהן היו לכל היותר פגיעות גוף קלות זכו בפיצויים שעשויים להגיע לעשרות ומאות אלפי שקלים. פגיעות אלו כוללות ביטוי גופני כמו סחרחורות, כאבי ראש, פגיעות בכפות הידיים והרגליים וכו'. כאשר התביעה מבוססת היטב ומכילה את כל הנזק שנגרם, יהיה אפשר לקבל עשרות אלפי שקלים.

 

רכיב הכאב והסבל

כאב וסבל הוא רכיב פיצויים המתייחס לסוגיה סובייקטיבית למדי, לפיה הניזוק חווה כאב וסבל כתוצאה מפגיעתו ואם מדובר בנזק גופני ממושך, הרי שהוא צפוי לחוות כאב וסבל גם בעתיד. רכיב זה משולם במסגרת הפיצויים בהתאם למצבו האישי של הנפגע ובדיקה הבוחנת עד כמה הכאב והסבל מגבילים את חייו האישיים.

מהו גובה הפיצויים המקסימלי? אם לניזוק נקבעה נכות בשיעור 100%, הפיצוי שיקבל בעבור הכאב והסבל צפוי להגיע למאות אלפי שקלים.

 

יתר רכיבי הפיצויים

חישוב פיצויים לנפגעי תאונות דרכים מתבסס על פרמטרים שונים כמו חומרת הנזקים, אחוזי נכות, נזקים משניים לאחר התאונה, הפסדי שכר, גיל הנפגע, פוטנציאל ההשתכרות העתידי, הוצאות רפואיות בעקבות התאונה ובעתיד, רמת התפקוד העתידית ועוד. עקרונית, ככל שהנזק "פוגע" ביותר פרמטרים ובאופן חמור וקשה יותר, כך סכום הפיצויים צפוי לעלות.

אם חלילה נגרמה תאונה קטלנית (מות אדם), הפרמטרים הנבדקים הם גילו של ההרוג, מידת התלות של משפחתו בו, פגיעה בקרובי משפחתו, רמת ההשתכרות ועוד.

 

מה לעשות לאחר התאונה?

לפניכם מספר שלבים להתנהלות נכונה שתבטיח לכם מקסימום פיצויים:

 

תיעוד פרטים

החליפו פרטים עם נהג הרכב הפוגע וודאו שיש לכם את שמו, כתובתו, מספר הרישיון שלו, מספר פוליסת הביטוח שלו, מספר הרכב שלו וכן את אלו של כל הנהגים המעורבים ופרטיהם של עדי ראיה לתאונה אם יש. רצוי לצלם את הפגיעה הגופנית שנגרמה לכם, את נזקי הרכבים המעורבים ואת סביבת התאונה בדגש על תמרורים, רמזורים, סימוני כביש שונים ועוד.

 

קבלת טיפול רפואי

אל תמתינו עם קבלת הטיפול הרפואי והימנעו מסיכונים אישיים שאין לדעת האם יפגעו בכם בהמשך. תוכלו לקבל טיפול רפואי בבית החולים או קופת החולים שלכם מיד אחרי התאונה עצמה.

 

קבלת תיעוד משטרה

אחרי קבלת הטיפול הרפואי יש לסור לתחנת המשטרה, לדווח על התאונה ולקבל אישור על כך שהתרחשה, מה שיאפשר לכם בהמשך הדרך לבסס תביעה מוצקה יותר.

 

פנייה לעורך דין נזקי גוף

כעת רצוי לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין מומחה בתחום שיוכל לספק לכם דרכים משפטיות מתאימות לקבלת הפיצויים ולשכור את ייצוגו כדי שילווה אתכם במהלך כל הדרך הסבוכה והמתסכלת, מרגע הגשת התביעה ועד קבלת הפיצוי המקסימלי.

תוכן עניינים

עו”ד פייפר כהן בפייסבוק עו”ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם: