כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

טבלת אחוזי נכות כללית

כאשר כושר העבודה של אדם נפגע בעקבות מחלה, תאונה או ליקוי בריאותי כלשהו, החוק בישראל מאפשר לו להגיש למוסד לביטוח לאומי תביעה לשם קבלת גמלת נכות כללית. בשורות הבאות נציג טבלת אחוזי נכות כללית, ונסביר מהן הזכויות שדרגות הנכות השונות מקנות בביטוח הלאומי.

 

תנאי זכאות - תביעת נכות כללית
לקצבת נכות זכאי תושב/ת ישראל שמלאו לו 18 שנים, ועדיין לא הגיע לגיל פרישה, שעקב ליקוי גופני, שכלי או נפשי הנובע ממחלה, מתאונה או ממום מלידה.
תנאי ראשון: גיל ותושבות

אתה תושב/ת ישראל , מלאו לך 18 שנים ועדיין לא הגעת לגיל הפרישה.
קטין, בין הגילאים 16 עד 18 עשוי להיות זכאי לקצבה, אם הוא היה "עובד קטין" בסמוך לפני שנגרם לו אי הכושר להשתכר

תנאי שני: הכנסות מעבודה

אינך עובד או שהכנסתך כשכיר או כעצמאי נמוכה מ-60% מהשכר הממוצע, 7,122 ש"ח (החל ב- 01.01.2023).
שימי לב! אישה נשואה שאינה עובדת, תיבדק כעקרת בית, אם לא עבדה 12 חודשים רצופים או 24 חודשים לא רצופים ב-48 החודשים, שקדמו ליום הגשת התביעה או שקדמו ליום הפסקת העבודה – אם הפסקת העבודה הייתה לאחר הגשת התביעה.

תנאי שלישי: נכות רפואית
רופא מטעם הביטוח הלאומי קבע לך נכות רפואית בשיעור של 60% לפחות, או בשיעור של 40% לפחות, אם יש לך כמה ליקויים רפואיים ועל ליקוי מסוים נקבעה לך נכות רפואית בשיעור של 25% לפחות.
תנאי רביעי: דרגת אי-כושר

נקבע שעקב נכותך אינך מסוגל לעבוד או יכולתך להשתכר ירדה ב-50% לפחות, ונקבעה לך דרגת אי כושר באחד מהשיעורים האלה: 60%, 65%, 74% או 100%.

קצבת נכות עבור עקרת בית

אישה נשואה שאינה עובדת תקופה ארוכה, תיבדק במסלול שונה לצורך קבלת קצבת נכות לעקרת בית.
הבדיקה במסלול לעקרת בית תתבצע אם לא עבדת 12 חודשים רצופים או 24 חודשים לא רצופים, ב-48 החודשים שקדמו ליום הגשת התביעה, או שקדמו ליום שבו הפסקת לעבוד – אם הפסקת העבודה הייתה לאחר הגשת התביעה.

לייעוץ מקצועי עם עורך דין אובדן כושר עבודה בנושאי תביעת נכות כללית – צרו קשר עם משרדנו.

מי יכול להגיש תביעת נכות כללית?

כל תושב בישראל שמשלם למוסד לביטוח לאומי את דמי הביטוח החודשיים, רשאי להגיש תביעה לקבלת גמלת נכות כללית, אם הוא סובל ממגבלה תפקודית הפוגעת בהכנסותיו, בעקבות מחלה, מום מלידה או תאונה שעבר. זאת בהינתן והתובע עומד בכמה תנאי זכאות שהחוק מגדיר לעניין זה.

אנשים רבים סבורים כי הגשת תביעת נכות כללית רלוונטית רק עבור מי שסובל מנכות פיזית. אולם בפועל, גם פגיעות נפשיות ולקויות שכליות, עשויות לזכות מבוטחים בדרגת נכות ובזכויות רפואיות שונות – בהתאם לטבלת אחוזי נכות כללית.

בס"ד

להגשת תביעת נכות כללית

ייצוג מקצועי בכל תחומי תביעות הביטוח

טבלת אחוזי נכות כללית ואופן קביעת אחוז הנכות למבוטח

כאשר אדם מגיש תביעה להכרה בנכותו למוסד לביטוח לאומי, הוא מזומן להופיע בפני ועדה רפואית האחראית לקביעת אחוזי הנכות שלו, בהתאם למצבו הבריאותי, חומרתו וההיקף בו הוא משפיע על יכולתו לעבוד למחייתו.

 

טבלת אחוזי נכות כללית מעודכנת לשנת 2022

סכום קצבת הנכות הכללית שאותה יכול מי שהוכר כבעל אחוזי נכות בביטוח הלאומי, מחושב כשקלול של אחוזי הנכות הרפואית שהוכרו עבור המבוטח עם אחוז אי כושר העבודה שלו. להלן סכום קצבת הנכות הכללית שניתן לקבל כיום:

דרגת הנכות סכום גמלת הנכות הכללית המשולמת מדי חודש – החל מינואר 2022
100% / 75% 3,700 ש"ח
74% 2,522 ש"ח
65% 2,273 ש"ח
60% 2,135 ש"ח

 

תנאי הזכאות לקבלת גמלת נכות כללית בהתאם לטבלת אחוזי נכות כללית

כאשר אדם התובע קבלת גמלת נכות כללית מהמוסד לביטוח לאומי, עליו לעמוד בתנאי הסף הבאים כדי שתשולם לו הקצבה על פי טבלת אחוזי נכות כללית:

  • התובע הוא תושב ישראלי
  • התובע הוכר כבעל נכות רפואית בשיעור של 60 אחוזי נכות ומעלה, על ידי הוועדה הרפואית במוסד לביטוח לאומי. גם תובע הסובל מכמה ליקויים בריאותיים יחדיו, אשר אחד מהם הקנה לו 25 אחוזי נכות ויותר, זכאי יהיה לקבל גמלת נכות כללית, במידה ואחוזי הנכות המשוקללים שלו הם בשיעור של 40 אחוז ומעלה.
  • לחילופין, התובע אינו כשיר לעבוד למחייתו ו / או כושר העבודה שלו פחת בשיעור של 50 אחוז ומעלה.
  • הכנסת התובע קטנה מ – 60 אחוז מן השכר הממוצע במשק, אשר נכון לשנת 2022 עומד על סכום של 10,551 ש"ח לחודש, כך ש- 60% מתוכו הם 6,331 ש"ח.

שאלון נכות כללית

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

אילו תוספות לקצבת הנכות הכללית ניתן לקבל?

מעבר לקצבת הנכות הכללית המשולמת למי שעומדים בתנאי הזכאות הנ"ל, קיימת אפשרות גם לקבל כמה סוגי תוספות אל סכום הקצבה, והן:

  1. תוספת עבור 2 ילדיו הראשונים של הנכה אם טרם הגיעו לגיל 18. גם במקרה זה, סכום התוספות נקבע כתלות באחוז אי הכושר של הנכה.
  2. תוספת עבור בן / בת הזוג של הנכה, במידה ושכרם החודשי נמוך מ- 6,014 ש"ח ברוטו ולא משולמות להם קצבאות אחרות מהמוסד לביטוח לאומי.

טבלת אחוזי נכות כללית- פיצויים

טבלת אחוזי נכות כללית והתוספת בגין הילדים

תוספת בגין הילדים תשולם בעבור 2 ילדיו הראשונים של הזכאי לקבלת גמלת נכות כללית, אשר עונים, כאמור, על אחד מתנאי הסף הבאים:

  1. טרם מלאו להם 18.
  2. הילד/ים משרת/ים בצה"ל / בשירות לאומי, וטרם הגיע/ו לגיל 24.
  3. הילד/ים עונים להגדרה של ילדים בחוק ביטוח זיקנה.

גובה התוספת בגין הילדים יהיה על פי דרגת אי הכושר שנקבעה לנכה, כדלקמן:

דרגת אי הכושר של המבוטח גובה התוספת בגין הילדים
100% / 75% 954 ש"ח
74% 706 ש"ח
65% 620 ש"ח
60% 572 ש"ח

 

טבלת אחוזי נכות כללית והתוספת בגין בן או בת הזוג

תוספת בגין בני זוג משולמת בכפוף לכך שמדובר בבן או בת זוג העונים על 2 התנאים הבאים במצטבר:

  1. גובה הכנסתם החודשית של בן / בת הזוג אינו עולה על 6,014 ש"ח ברוטו.
  2. בן / בת הזוג אינם מקבלים קצבאות מסוגים אחרים.

גובה התוספת בגין בני הזוג יהיה על פי דרגת אי הכושר שנקבעה לנכה, כדלקמן:

דרגת אי הכושר של המבוטח גובה התוספת בגין בני זוג
100% / 75% 1,192 ש"ח
74% 882 ש"ח
65% 775 ש"ח
60% 715 ש"ח

חשוב לדעת: מבוטח שהוכר כבעל דרגת אי כושר של 74%, 65% או 60%, והכנסתו החודשית גבוהה מסכום של 2,216 ש"ח ברוטו, זכאי לקבלת תוספת מלאה בגין בן / בת זוגו ו / או ילדיו. טבלת אחוזי נכות כללית ותוספת לנכים ששוהים במוסד. נכים השוהים במוסד, זכאים לקבל תוספת לגמלת הנכות הבסיסית המשולמת להם, בשיעורים הבאים:

גובה התוספת סכום קצבת הנכות הכולל החל מינואר 2022
103 ש"ח 1,057 ש"ח

 

באיזה אופן הכנסות שאינן מעבודה או משלח יד עשויות להשפיע על גובה גמלת הנכות הכללית?

נכה שיש לו הכנסה שאינה מעבודה, וזכאי לקבל תוספת לקצבת הנכות שלו בגין בן / בת זוגו ו / או ילדיו, מתוספת זו יופחת סכום הכנסתו שאינה מעבודה. אמירה זו תקפה במקרים הבאים:

  • הכנסות מקצבת פנסיה
  • הכנסות מדמי שכירות
  • הכנסה ממלגה
  • הכנסה על בסיס קצבאות אחרות מהמוסד לביטוח לאומי
  • הכנסה על בסיס קצבאות מגורם ממשלתי אחר
  • הכנסות מרווחי הון

כך או כך, גמלת הנכות שתשולם לנכה אחרי הפחתת סכום הכנסותיו שאינן מעבודה, תהיה בסכום של קצבת נכות מלאה של 3,700 ש"ח לחודש לפחות. יצויין כי לעניין זה לא רלוונטיים דמי מזונות ילדים המשולמים לאם נכה על ידי אבי ילדיה. אלו לא יופחתו מהתוספת לקצבה המשולמת לה בגין הילדים. זאת להבדיל מדמי מזונות אישה שיחשבו בתור הכנסה שאינה מעבודה, ויופחתו מסכום התוספת בגין הילדים.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

טבלת אחוזי נכות כללית – הדרך למימוש הזכות

כדי לממש את הזכות לגמלת הנכות הכללית, יש להגיש למוסד לביטוח לאומי תביעה להכרה בנכות כללית, בעזרת טופס 7801. אל טופס זה, נדרש התובע לצרף מסמכים ואישורים רפואיים רלוונטיים שיאמתו את עילת הגשת התביעה.

בין השאר, יש להגיש את סיכום תיקו הרפואי של התובע מקופת החולים, העתקים ממרשמים לתרופות שניתנו לו על ידי רופאיו בעקבות מצבו הבריאותי, העתקים מתוצאות הבדיקות שאליהן הופנה בשל מצבו, סיכומי אשפוזים, וכל תיעוד שעשוי להיות רלוונטי להוכחת מצבו הרפואי.

את כל הטפסים הללו, אפשרי להגיש למוסד לביטוח לאומי גם באופן מקוון (באתר האינטרנט) וגם בצורה ידנית (בפקס, בדואר או לתיבת השירות בסניף הביטוח הלאומי אליו המבוטח משויך בהתאם לכתובתו).

 

בשורה התחתונה

על מנת שמימוש הזכות לקבלת גמלת הנכות הכללית יתאפשר עם מינימום עיכובים ומכשולים בירוקרטיים, כדאי מאוד להיעזר בשירותיו של עורך דין לתביעות ביטוח לאומי, כבר מתחילת הדרך.

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ
תוכן עניינים
השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם: