כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

תביעת אחוזי נכות מול ביטוח לאומי

במאמר זה נסביר כיצד מתבצעת תביעת אחוזי נכות מביטוח לאומי. אנו במשרד עורכי הדין פייפר כהן מעוניינים להנגיש את המידע החשוב הזה לציבור הרחב על מנת שבבוא העת- כולנו נדע כיצד להתנהל על מנת לדרוש את הזכויות מול ביטוח לאומי המגיעות לנו. תביעת אחוזי נכות מביטוח לאומי – על מי חלה החובה לשלם דמי ביטוח לאומי?

על פי חוק ביטוח לאומי, כל תושב מגיל 18 והלאה מחויב לשלם דמי ביטוח לאומי, אלא אם כן הוא קיבל פתור מהתשלום. כמו כן, לא כל תושבי המדינה משלמים את אותם הסכומים שכן דמי הביטוח הלאומי משתנים בהתאם למעמד האזרח ולהכנסתו.

 

תנאי זכאות - תביעת נכות כללית
לקצבת נכות זכאי תושב/ת ישראל שמלאו לו 18 שנים, ועדיין לא הגיע לגיל פרישה, שעקב ליקוי גופני, שכלי או נפשי הנובע ממחלה, מתאונה או ממום מלידה.
תנאי ראשון: גיל ותושבות

אתה תושב/ת ישראל , מלאו לך 18 שנים ועדיין לא הגעת לגיל הפרישה.
קטין, בין הגילאים 16 עד 18 עשוי להיות זכאי לקצבה, אם הוא היה "עובד קטין" בסמוך לפני שנגרם לו אי הכושר להשתכר

תנאי שני: הכנסות מעבודה

אינך עובד או שהכנסתך כשכיר או כעצמאי נמוכה מ-60% מהשכר הממוצע, 7,122 ש"ח (החל ב- 01.01.2023).
שימי לב! אישה נשואה שאינה עובדת, תיבדק כעקרת בית, אם לא עבדה 12 חודשים רצופים או 24 חודשים לא רצופים ב-48 החודשים, שקדמו ליום הגשת התביעה או שקדמו ליום הפסקת העבודה – אם הפסקת העבודה הייתה לאחר הגשת התביעה.

תנאי שלישי: נכות רפואית
רופא מטעם הביטוח הלאומי קבע לך נכות רפואית בשיעור של 60% לפחות, או בשיעור של 40% לפחות, אם יש לך כמה ליקויים רפואיים ועל ליקוי מסוים נקבעה לך נכות רפואית בשיעור של 25% לפחות.
תנאי רביעי: דרגת אי-כושר

נקבע שעקב נכותך אינך מסוגל לעבוד או יכולתך להשתכר ירדה ב-50% לפחות, ונקבעה לך דרגת אי כושר באחד מהשיעורים האלה: 60%, 65%, 74% או 100%.

קצבת נכות עבור עקרת בית

אישה נשואה שאינה עובדת תקופה ארוכה, תיבדק במסלול שונה לצורך קבלת קצבת נכות לעקרת בית.
הבדיקה במסלול לעקרת בית תתבצע אם לא עבדת 12 חודשים רצופים או 24 חודשים לא רצופים, ב-48 החודשים שקדמו ליום הגשת התביעה, או שקדמו ליום שבו הפסקת לעבוד – אם הפסקת העבודה הייתה לאחר הגשת התביעה.

לייעוץ מקצועי עם עורך דין אובדן כושר עבודה בנושאי תביעת נכות כללית – צרו קשר עם משרדנו.

מה הן תביעות ביטוח לאומי ?

ניתן להגיש תביעות ביטוח לאומי רבות וביניהן: גמלת סיעוד, תביעת אבטלה, תביעת מחלות מקצוע, שמירת הריון לאם, גמלת ילד נכה,  דמי לידה, קצבת נכות כללית, גמלת ניידות, דמי מזונות, דמי תאונה, תאונת עבודה, תאונות אישיות, תאונת דרכים בעבודה, נזקי גוף עקב תאונת דרכים, תאונת אופנוע, דמי פגיעה, הבטחת הכנסה, נכות נפגעי עבודה, נפגעי גזזת, נפגעי פוליו, נפגעי פעולות איבה, קצבת זקנה, קצבת תלויים, קצבת שאירים, שירותים מיוחדים, סיעוד, דמי קבורה ועוד.

כל התביעות הללו מצויות בחוק ביטוח לאומי ומפורטות באתר האינטרנט של ביטוח לאומי וכדי לקבל את הזכויות הנובעות מהן, יש לפנות למוסד לביטוח לאומי באמצעות הגשת טפסים או באמצעות הגשת תביעה.

לעיתים הליכים אלו עשויים להיות מסורבלים ממה שחשבתם, וקבלת הגמלה או הקצבה אינה מסתיימת במילוי טפסים בלבד, אלא הדבר כרוך בדיון של וועדות למיניהן באופן העשוי לדרוש ידע ומומחיות של עורך דין המתמחה בביטוח לאומי.

 

דוגמת חולי סרטן – זכויות חולה סרטן בביטוח לאומי

גם לחולי סרטן מגיעות זכויות רבות אשר ניתן לקבל אותן לאחר הגשת תביעה לביטוח לאומי. במסגרת הליך התביעה חולי סרטן עשויים לקבל קצבת נכות כללית ו/או הטבות שונות שלא מותנות בזכאות לקצבת נכות כללית. בכדי לקבל זכויות אלו, על המטופל להיבדק על ידי וועדה רפואית אשר תקבע את אחוזי הנכות הרפואית של כל חולה בהתאם לנסיבותיו, ובהתאם לשיעורי הנכות הרפואית הוא עשוי להיות זכאי לזכויות שונות.

לדוגמה- נכות רפואית אשר עומדת על לפחות 60% או לחלופין עומדת על 40% כשלפחות ליקוי אחד עומד על שיעור של 25% / 50%.

שיעור של 100% או 90% יכול להביא לפטור מלא מתשלום מס הכנסה. נכות רפואית אשר עומדת על 60% יכולה לזכות את המבוטח בתו חניה לנכה ואפילו אגרת רישוי מופחתת.

תביעת אחוזי נכות מול ביטוח לאומי

זכויות נכות כללית ביטוח לאומי – הוראות והנחיות

אנו ממליצים לפני הכל להצטייד בעורך דין ביטוח לאומי נכות כללית. עורך הדין יעזור לכם להכין את כלל האינפורמציה הנדרשת לקראת התביעה, ויכין אתכם לכל תרחיש.

לפי הגשת תביעה לביטוח לאומי עליך להיות מודע למספר כללים:

  1. הכרת הסעיפים / החוק הרלבנטיים למקרה שלך.
  2. איסוף תיעוד רפואי.
  3. מילוי טפסי תביעה.
  4. הגשת התביעה והמתנה לוועדות.
ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

מה זה תביעה לנכות כללית ביטוח לאומי?

תביעת נכות כללית התביעה שנועדה למטופלים שאין באפשרותם לפרנס את עצמם באמצעות עבודה בעקבות מחלה כלשהי או שיכולת השתכרותם  פחתה ב – 50% בשלושת החודשים שלפני תהליך הגשת התביעה.

 

מי יכול להגיש תביעת אחוזי נכות מביטוח לאומי?

  • כל מבוטח מעל גיל 18.
    • כל מי שיש לו בעיות רפואיות שמגבילות את כושר העבודה שלו – אובדן כושר עבודה.
    • כל מי שאין ביכולתו לעבוד או שעובד ותקרת השכר שהוא מגיע אליה לא עולה על כ-4,259 ₪ ברוטו (למי שיש לו 69% נכות רפואית) או 5,556 ₪ ברוטו (מי שיש לו מעל 70% נכות רפואית ).

שאלון נכות כללית

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

מה נבדק בהגשת תביעת אחוזי נכות מביטוח לאומי?

  • כל אחת מהבעיות הרפואיות שהרופא קבע שעומדת בתנאי התקנות, יקבעו אחוזי נכות רפואית.
  • במעמד הוועדה הרפואית נבדקות הבעיות הרפואיות שהצהרת עליהן בתביעה.
  • המבוטח חייב לעבור שני שלבים כדי לקבל קצבת נכות כללית:
  • שלב ראשון: כלל הבעיות הרפואיות של המטופל יחד עשויות לזכות אותו במינימום 60% נכות רפואית או 40% נכות רפואית כשמתוך אחד מספר הליקויים הקיימים למבוטח הוא יקבל 25% נכות רפואית.
  • שלב שני: במידה ועברת את אחוזי הנכות הרפואיים המינימליים שנקבעו, תעבור לשלב השני והוא וועדת שיקום שבוחנת אחוזי “אי כושר” לאור בעיות רפואיות .

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

כללים עבור איסוף חומר רפואי

  1. לאחר שסיימת לתעד את כל הבעיות מהן אתה סובל ובדקת שניתן לקבל עליהן אחוזי נכות עליך להתחיל במלאכת איסוף תיעוד חומר רפואי.
  2. מאחר ואתה מעוניין לקבל אחוזי נכות שמתאימים למצבך ולמחלתך, עליך “להוכיח” באמצעות תיעוד רפואי כי מגיע לך אחוזי נכות על כל בעיה שאתה תובע.
  3. 3. הוכחת המחלה / ליקוי נעשית באמצעות תיעוד רפואי – אבחון, תוצאות בדיקות, צילומים, ממצאים, תיעוד מהלך המחלה / ליקוי , דוח שימוש בתרופות, דוח טיפולים.

קופת חולים- תיעוד רפואי

קודם כל, עליך לבדוק באתר קופת החולים בתיקך האישי האם ניתן להדפיס תיעוד רפואי (אבחונים, בדיקות, צילומים, ביקורים,  תרופות) וממתי.

במידה ואיך ברשותך מסמכים מלאים, עליך לפנות לקופת החולים ולבקש כי ידפיסו עבורך את הניירת המבוקשת בקשר לכל בעיה שאתה מעוניין שביטוח לאומי יבדוק ויקבע עליה אחוזי נכות.

אם קופ”ח תסרב לתת לך את התיעוד אותו אתה נדרש להגיש- ברר כיצד ניתן להזמין את תיקך הרפואי אשר בתוכו אמורים להימצא כל המסמכים והבדיקות שבוצעו באמצעות קופ”ח.

תיעוד רפואי פרטי:

במידה ומדובר בבדיקות שנעשו באופן פרטי – פנה לרופא / מכון וברר כיצד אתה יכול להשיגם.

תיעוד רפואי בבית חולים / מרפאות חוץ:

אם היית מאושפז עקב ניתוח או מחלה ואין בידך את התיעוד, עליך לברר בקופת החולים או בבית החולים כיצד אתה יכול להגיש את המידע  הרצוי.

לאחר שסיימת לאסוף את כל התיעוד הרפואי שיכול להוכיח את הבעיה ודרגת חומרתה- יש לעבור לשלב מילוי הטפסים.

 

כללים למילוי טפסי תביעה:

  1. למילוי טופס תביעה כמו שצריך בצורה הנכונה ביותר יש משמעות גדולה. במידה והמטופל לא ממלא את הטופס כפי שנדרש, הוא עלול לקבל עיכוב בקבלת התביעה או בהזמנה לוועדות, ואפילו לא לקבל אחוזי נכות על בעיות מסוימות.
  2. לפני שאתה ניגש למלא את טופס התביעה אנו ממליצים לעבור עליו. כדאי לבדוק אם הבנת את הפרטים המבוקשים ואז מלא את הטופס. לנוחיותך, אנו מצרפים באתר "פיצויים" הסברים לכל טופס תביעה.
  3. עליכם למלא את הפרטים הנדרשים במדויק כפי שנדרש, ולשים לב לציין את כל הבעיות / מחלות / ליקויים עליהם תרצו לקבל אחוזי נכות. אנו ממליצים גם לצרף את כל התיעוד הנדרש ולחתום בכל מקום בו נדרשת חתימה.
בס"ד

להגשת תביעת נכות כללית

ייצוג מקצועי בכל תחומי תביעות הביטוח

אופן הגשת תביעה לביטוח לאומי :

הגשת תביעה לביטוח לאומי ניתן לבצע באמצעות אתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי, באמצעות דואר, פקס ומסירה בסניף.

לאחר שהתביעה תתקבל בסניף, אתה תקבל אישור כי התביעה התקבלה.

בשלב זה החומר עובר לפקיד תביעות שיבדוק לפי הצהרת המחלות שלך לאיזו רופאים לזמן אותך.בתום ההליך אתה תוזמן לוועדות בהם ישבו רופאים מומחים בתחומים אותם תבעת.

לקריאה נוספת באתר גלובס בנושא תביעות מול ביטוח לאומי – לחץ כאן

שאלות ותשובות

תביעות המתנהלות אל מול הביטוח הלאומי יכולות להיות בהקשרי נושאים רבים כדוגמת אבטלה, אובדן כושר עבודה, תביעה לקבלת דמי פגיעה, להכרה כנפגע פעולת איבה, עקב תאונת עבודה, בעקבות חל"ת ועוד נושאים רבים שהביטוח הלאומי אמור לסייע בהם. בין היתר גם תביעה לקבלת אחוזי נכות.

התביעה צריכה להיות מדויקת ולענות על כול הבקשות שמופיעות בטופס, כול פער במילוי התביעה עלול לגרור עיכוב שכן הביטוח הלאומי יבקש לקבל את המידע הזה ולא ימשיך עם הטיפול בתביעה עד שיקבל אותו, במקום להביא הכול מראש ולקדם יותר את התביעה.

המטרה של הביטוח הלאומי לאמוד את המצב הרפואי של התובע ואת מצבו התעסוקתי ולכן, יבדקו כול הבעיות הרפואיות של התובע, גם אם הן לא מקשר ישיר לסיבה שלשמה מוגשת הבקשה. 

התביעה מתבצעת על ידי מילוי טופס אינטרנטי באתר של ביטוח לאומי וצריכה לכלול גם הוספת מסמכים המעידים על המצב הרפואי של התובע ועל מצבו התעסוקתי כדוגמת סיכומי מחלה ותלושי שכר. לאחר מכן מילוי מידע אישי אודות התובע אשר כולל גם פירוט נוסף על המצב הרפואי והתעסוקתי.

תוכן עניינים
השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם: