לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תסמונת פיברומיאלגיה – הכרה בזכאות לקצבת נכות לראשונה בישראל

קוראים לה בעברית גם "דאבת השרירים" או תסמונת התשישות, אך כל הגדרה מילונית לא תוכל לבטא את עוצמת הכאב והסבל אותו חווים הלוקים בתסמונת הפיברומיאלגיה. חולי הפיברומיאלגיה רגישים לכל לחיצה ואפילו הקלה ביותר, סובלים מכאבים ברקמות החיבור והשרירים המתבטאות בעיקר בעמוד השגרה ובגפיים, ועלולים לסבול מהפרעות שינה מציקות. אם אתם מזדהים עם רוב התסמינים כנראה שאתם חלק ממועדון הפיברומיאלגיים. אנחנו מאושרים לבשר לכם שאתם עתידים בקרוב להיות זכאים לקצבת נכות. למאמר המלא:

 

 

מהי פיברומיאלגיה? ואיך הפכה לשגרת יומם של 3%-4% מהאוכלוסייה?

מחלת הפיברומיאלגיה היא תסמונת די חדשה המשתייכת לתחום הראומטולוגיה, היא מתאפיינת בהתפשטות כאבי שרירים שאינם תגובה דלקתית. פיברומיאלגיה נפוצה אצל 3%-4% מהאוכלוסייה. מחלה זו רווחת הרבה יותר אצל נשים ופחות במגדר הגברי. ככל שעובר הזמן מעמיקה ההבנה בתסמונת זו ודרכי הטיפול הופכות יעילות יותר. יש לציין שהגורמים לתסמונת פיברומיאלגיה עדיין אינם ברורים דיים, קיים הסבר כי הסיבה לתסמונת הינה גנטית ולכן נראה התפרצויות של המחלה באחוזים גבוהים יותר במשפחות מסוימות. עוד ניתן לקשר את התסמונת לחבלות מסוגים שונים, למחלות ויראליות או אפילו לטראומות נפשיות.

 

תסמונת הפיברומיאלגיה אינה מחלה דלקתית

אם אתם חולים בפיברומיאלגיה וביצעתם בדיקת דם, תוכלו לראות שמדדי הדלקת תקינים וזאת משום שפיברומיאלגיה אינה נובעת ממחלה דלקתית או ממחלה אוטואימונית. בניגוד למחלות דלקתיות לא ייגרם לחולי פיברומיאלגיה עיוות במפרקים או ניוון שרירים, וכן מחלה זו על אף שמתאפיינת בתקופות טובות ופחות – אינה מדרדרת והולכת במהלך השנים.

כיצד מאבחנים פיברומיאלגיה?

אין כיום בדיקת הדמיה ייעודית לאבחנת תסמונת פיברומיאלגיה, במקום זאת נשענים הרופאים המאבחנים על סמך תלונת המטופל ועל תוצאות הבדיקה הגופנית. כדי לשלול היתכנות של מחלות דלקתיות אחרות הגורמות לתסמינים דומים, החולים עוברים מסכת בדיקות עד לתוצאה השלילית המאששת את קיומה של התסמונת.

 

טיפול בפיברומיאלגיה – סיפור שעולה הון

טיפול תרופתי

אמיטריפטילין, דולוקסטין ופרגבלין הן תרופות ידועות בטיפול בפיברומיאלגיה, הן משפיעות על עיבוד הכאב והפחתתו במערכת העצבים. חלק מהתרופות הניתנות לסובלים מתסמונת פיברומיאלגיה, הן תרופות נוגדות דיכאון. למרות שיתכן והמטופל אינו סובל מדיכאון, עדיין תיתכן השפעה חיובית בהפחתת התסמינים. חלק מהתרופות משפרות את איכות השינה ומשפרות בהדרגה גם את מצב הכאבים אצל החולה.

פעילות גופנית

פעילות גופנית הוכחה כמשפיעה בצורה חיובית על מערכת העצבים. האימון המומלץ הינו אימון אירובי, משום שבמהלכן מפעילים החולים מערכות חשובות כמו מערכת הלב, הנשימה ומערכת השרירים. בין הפעילויות המומלצות ניתן למנות: ריקוד, הליכה, שחייה ורכיבה על אופניים. ההמלצה לחולים היא להיכנס לפעילות בצורה מבוקרת והדרגתית ולהיות עקביים בה. נציין כי טבילה במרחצאות חמים או טיפול הידרותרפי מסייעים אף הם בהפחתת תסמיני המחלה ובהקלה על הכאב.

טיפול פסיכולוגי

מכיוון שהחולי, הכאב, העייפות והרגישות הכרונית הם בני לוויה של הסובלים מתסמונת פיברומיאלגיה, רבים מהם עלולים לסבול מרגשות של דכדוך ומרירות וכן מקשיים חברתיים. כדי להקל על סבלם הנפשי, כדאי לשלב בטיפול הכללי גם שיחות תרפיה שיפתחו את עיניהם לראות את ה"יש" הנתון במנות גדושות בחייהם, ולא יתמקדו בחסר ובהעדר. הטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי הוכח כיעיל לשינוי דפוסי חשיבה מעוותים וליצירת תהליכי חשיבה חיוביים ואופטימיים שיעזרו לחולים להתגבר על הקושי.

רפואה משלימה

היא לא הוגדרה מדעית כמסייעת לחולי פיברומיאלגיה, אולם חולים רבים בשרו על הקלה כתוצאה מטיפולים רפואיים משלימים כדוגמת אקופונקטורה. ניתן לשלב טיפול רפואי משלים בנוסף לטיפול הקונבנציונאלי להקלה על הסימפטומים.

כמובן שרשימת סוגי הטיפול המומלצים לחולי פיברומיאלגיה אינה חינמית וכל טיפול לכשלעצמו גובה סכום ניכר מהסובלים מהתסמונת. זאת בנוסף לקושי של החולים להשתלב במעגל העבודה ולהשתכר ככל העובדים בישראל. נמצא אם כן שחולים בפיברומיאלגיה סובלים שנים מתסמיני המחלה, ולא רק זאת אלא שהם נאנקים תחת העול הכלכלי הכבד. כך נוצר צורך מהותי לעשות לדבר סוף.

"זה לא שהם קמו בבוקר והחליטו להיות נדיבים כלפי החולים. העבודה שלנו הייתה ארוכה וקשה"

כך סיכמה יו"ר עמותת אס"ף לקידום זכויותיהם של חולי הפיברומיאלגיה את המסע עד להחלטת המוסד לביטוח לאומי על הענקת קצבת נכות ללוקים בתסמונת זאת. הדרך עד לקבלת הזכאות המיוחלת הייתה קשה וסיזיפית, העמותה הגישה 3 עתירות לבג"ץ שנמשכו 12 שנים, במהלכן המשיכו החולים לשאת בגבורה את הנטל הכלכלי הכבד בנוסף לסבל הגופני והנפשי. בעמותה טוענים שזה עוד לא סופו של התהליך, ישנן דרגות נכות שונות וקשיים שונים שיצריכו עבודה רבה כדי שיאושרו כמזכות, אולם יריית הפתיחה כבר הייתה.

 

ישראל – המדינה הראשונה בעולם המכירה בחולי פיברומיאלגיה כזכאים לקצבת נכות

בכל מדינות העולם הלוקים בתסמונת פיברומיאלגיה אינם חלק מרשימת הזכאים לקצבה, בישראל – כן. בעקבות החלטת המוסד לביטוח לאומי, לאחר בחינה מדויקת, הוכרו הלוקים בתסמונת פיברומיאלגיה כזכאים לקצבת נכות בגובה של עד 50%.

 

קצבת נכות – מהי?

כל מי שנפגע כושרו להשתכר בלפחות 50% עקב נכות גופנית, נפשית או שכלית, מוגדר כזכאי לקצבת נכות חודשית. כדי לקבוע את דרגת הנכות, תבחן את מידת אי הכושר וועדה רפואית. יש לציין שקצבת נכות תשולם גם למי שעובד באופן חלקי, במידה מוקטנת. כך שכדאי תמיד לשלב עבודה עם קצבה, זה יוצא תמיד רווחי יותר.

מי זכאי לקצבת נכות באופן כללי?

תושבי ישראל מגיל 18 ועד לגיל הפרישה החוקי, ובנוסף עובדים קטינים מגיל 16-18 שמתקיימים בהם התנאים הבאים:

  • עקב תאונה, מום מולד או מחלה נגרם להם ליקוי גופני, שכלי או נפשי אשר מצמצם את כושר השתכרותם ב-50% לפחות וכן דרגת אי הכושר שנקבעה להם עולה על 60%.
  • הכנסתם אינה עולה על 6,331 לחודש בשנת 2021 או שאינם משתכרים בכלל. השתכרות זו אינה כוללת דמי מחלה אותם חייב המעסיק לשלם להם כחוק.
  • אישה נשואה תושבת ישראל המוגדרת כעקרת בית וכושר תפקודה במשק הבית צומצם בלפחות 50%, מה גם שנקבעו לה 50% נכות ולמעלה מכך.

 

המוסד לביטוח לאומי: זכויות היתר של חולי הפיברומיאלגיה

  • הסובלים מתסמונת פיברומיאלגיה זכאים לקצבת נכות כללית, זאת במידה ונקבעו להם לפחות 60% של נכות רפואית, או 40% מצטברים של כמה ליקויים. בנוסף עליהם להיות מוגדרים בדרגה של 50% אי כושר עבודה.
  • הסובלים מתסמונת זו זכאים לקבל קצבה לשירותים מיוחדים, המותנית בנזקקות לזולת לביצוע פעולות בסיסות כמו לבישה, אכילה, שליטה בצרכים ועוד, זאת בתנאי שהם מוגדרים כבעלי נכות רפואית בשיעור של 60% ומעלה ומקבלים בפועל קצבת נכות, או במקרה שהם אינם מקבלים קצבת נכות, אבל הוגדרו כבעלי נכות רפואית של למעלה מ-75%, ואינם מקבלים לפי הסכם הניידות, סוגים שונים של הטבות.
  • חולי פיברומיאלגיה זכאים לזכויות נפגעי עבודה, במידה והתסמונת התפתחה על רקע תאונתי הקשור במהלך עבודתם. זכויות אלו נחלקות לדמי פגיעה המשולמים במשך תקופה של שלושה חודשים לאחר התאונה, ולגמלה הניתנת כמענק חד פעמי או כקצבה חודשית, תלוי בגובה אחוזי הנכות.
  • חולי פיברומיאלגיה המוגדרים כבעלי 20% ומעלה של נכות רפואית לצמיתות, ואינם יכולים לשוב לעבודתם אלא אם כן יעברו הכשרה משקמת, זכאים לזכויות סל השיקום המקצועי.

 

אם אתם מעוניינים לדעת עוד על זכויותיהם של חולי הפיברומיאלגיה תוכלו להיכנס למאמר:

מהי תסמונת תשישות (פיברומיאלגיה) והאם ניתן לקבל פיצויים בגינה?

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות לקבלת 75% נכות וקצבה למשך שנתיים
אישור זכאות 100% נכות עבור תובע החולה בשחפת וסוכרת
אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות 97% נכות עבור תובע החולה באמנזיה
אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
אישור זכאות ל100% נכות וקצבה עקב פגיעה מערכתית
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!