כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

תביעת ביטוח לאחר תאונת עבודה

מקום העבודה יכול להיות כר פורה להתרחשותן של תאונות עבודה, גם אם כביכול מדובר בעבודה שרמת הסיכון בה נמוכה יחסית. בשל כך, ומתוך ההבנה שתאונות עבודה יכולות לפגוע באופן מהותי בכושרו של האדם להתפרנס, התפתח במדינת ישראל שוק מפותח של ביטוחים שנועדו לכסות על הוצאות הנפגע במקרה של תאונת עבודה.

הביטוח מאפשר לקבל מעין "קצבה" מחליפת שכר שמטרתה לאפשר לנפגע להשתקם ולחזור לרגליו (במקרה של פגיעה זמנית הפוגעת בכושר העבודה) או להמשיך ולהתפרנס בכבוד מסכום זה (במקרה של פגיעה ארוכת טווח שמשאירה את האדם חסר כושר עבודה להמשך חייו).

ביטוחים אלו נפוצים משנדמה לנו, ויכולים להינתן במסגרת פרטית או כחלק מהזכויות הסוציאליות של העובד. במאמר זה תוכלו לקרוא כיצד ניתן לתבוע את הביטוח לאחר תאונת העבודה, ועל התנאים שביטוחים אלו מציעים על פי רוב.

 

תנאי זכאות - נפגעי עבודה

  • נפגעי עבודה עשויים להיות זכאים למענק נכות חד פעמי או לקצבת נכות חודשית, אם נקבעה להם דרגת נכות בשיעור של 9% לפחות.
  • התביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה תטופל רק אם הוגשה קודם לכן תביעה לדמי פגיעה, שבעקבותיה הוכרה הפגיעה כפגיעה בעבודה.
  • עובדים שהגישו תביעה להכרה בפגיעה בעבודה תוך 12 חודשים ממועד היווצרות הנכות, ואת התביעה לקביעת דרגת נכות תוך 12 חודשים ממועד ההכרה בפגיעה, זכאים לגמלה מלאה ללא הפחתה מיום תחילת הנכות.

לייעוץ מקצועי עם עורך דין אובדן כושר עבודה בנושאי תביעות פיצויים – צרו קשר עם משרדנו.

מהי "תאונת עבודה"?

באופן קלאסי, תאונת עבודה היא תאונה שהתרחשה תוך כדי ובעקבות העבודה כמו במקרה של עובד שיפוצים שנפל מסולם במהלך עבודתו, כשהתאונה התרחשה תוך כדי שהיה עסוק במשלח ידו ובעקבות משלח יד זה (לא היה עולה על הסולם ולכן גם לא היה נופל ממנו אלמלא עבודתו).

למרות קביעה זו, הגדרת המושג "תאונת עבודה" רחבה יותר מרף מינימלי זה, ויכולה לכלול בתוכה לא רק תאונות שקרו בעקבות העבודה ותוך כדי העבודה, אלא גם תאונות שאירעו בדרך למקום העבודה, תאונות שקרו במקום העבודה ולא היו קשורות לעבודה עצמה, וכן תאונות שקרו לעובד בדרכו חזרה לביתו ממקום עבודתו.

כמו תאונת דרכים בדרך למקום העבודה, או תאונה שהתרחשה במהלך הפסקת הצהריים כשהעובד אכל במקום העבודה / במסעדה סמוכה למקום העבודה בה מקובל שעובדים אוכלים בהפסקותיהם.

פגיעה שקרתה בדרכו של העובד לעבודה תחשב כתאונת עבודה רק אם מדובר בדרכו הרגילה לעבודה (ללא סטייה משמעותית מהדרך או עצירות ביניים ממושכות מלבד מקרים מעטים כגון הורדת ילדים בגן) וכן רק אם מדובר בפגיעה שאינה תוצאה של רשלנותו האישית.

תביעת ביטוח לאחר תאונת עבודה

חשוב לציין!

גם פגיעה נפשית במקום העבודה או מחלה שמתפתחת בעקבות העבודה יכולים להיחשב כ"תאונת עבודה", וזאת אם הם מתקיים קשר סיבתי בין העבודה לבין הפגיעה כמו מקרה שהגיע לבית הדין לענייני עבודה בחיפה, בו אדם תבע את מקום עבודותו ואת הביטוח הלאומי על כך שנגרם לו, לטענתו, התקף לב כתוצאה מהלחץ הרב שהיה שרוי בו במהלך העבודה.

 

מה לגבי עובדים עצמאיים, שאינם עובדים במקום עבודה מסודר בהכרח?

"תאונת עבודה" של עובדים עצמאיים היא תאונה שהתרחשה תוך כדי עיסוקו של העצמאי במשלח ידו ועקב משלח יד זה.

 

את מי אני יכול לתבוע אם נפגעתי במקום העבודה?

פגיעות בעבודה הן כאלו שהחוק מציב עבורם מפצים פוטנציאליים רבים, וניתן לתבוע בגללן את המעסיק, חברת הביטוח של המעסיק, הביטוח הלאומי ואת חברת הביטוח הפרטית של הנפגע (אם קיימת עבורו פוליסת ביטוח לתאונות אישיות, אובדן כושר השתכרות ועוד).

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

תקרת פיצוי

בניגוד לפגיעות רבות אחרות, בהן מתקיימת תקרת פיצוי מסוימת שלא ניתן לעבור גם אם תובעים מקורות רבים, תביעות הפיצויים על פגיעות בעבודה אינן מתקזזות זו בזו, ולכן מומלץ (לאחר התייעצות עם מומחה בתחום כמובן) לשקול תביעות רבות על אותה הפגיעה, כנגד גורמים שונים.

 

באיזה מצבים אוכל לתבוע את חברת הביטוח של המעביד?

נפגעי עבודה רשאים לתבוע את חברת הביטוח של המעביד ולממש את פוליסת "ביטוח חבות מעבידים" שמבטח את אחריותו בתאונות עבודה. עם זאת, פוליסת ביטוח זו דורשת מספר תנאים, ביניהם הוכחה לגבי חלקו של המעביד בהתרחשות התאונה, שיכולה לכלול בתוכה אי הקפדה על תנאי עבודה בטיחותיים, מתן משימות לא בטוחות ללא התגוננות מתאימה ועוד.

 

תביעות מסוג

פיצויים על תביעות מסוג זה יכולים להיות גבוהים מאוד, אך יחושבו לפי חלקו של המעסיק בהתרחשות התאונה, תוך ניכוי אשמו התורם של העובד מן הפיצוי.

 

חשוב לציין!

תביעת חברת הביטוח של המעסיק מתקזזת מול גובה קצבת הנכות מעבודה שניתנת על ידי הביטוח הלאומי, ולכן כדאית פחות במקרים מסוימים בהם הקצבה גבוהה מסכום הפיצויים שצפוי שיפסקו או קרובה אליה באופן שהופך את הטרחה לגבוהה מהרווח.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

באיזה מצבים אוכל לתבוע את חברת הביטוח האישית שלי?

ישנן מספר פוליסות פרטיות שאדם יכול לרכוש לעצמו שיכסו את נזקו במקרה התרחשותה של תאונת עבודה. פוליסות אלו כוללות בתוכן פוליסות של ביטוח תאונות אישיות, פוליסות של אבדן כושר עבודה, פוליסות של נכות מעבודה ועוד.

חשוב לציין! הכספים שמשולמים על ידי הביטוח האישי במקרה של תאונה אינם מתקזזים עם תשלומי הביטוח הלאומי, וזאת משום שמדובר כאן במוצר שנרכש על ידי העובד במיטב כספו, ונועד להעניק לו הגנה רחבה יותר מזו שניתנת לו על ידי המדינה.

למרות קביעה זו, חשוב לזכור שחברות הביטוח אינן מזדרזות לשלם את דמי הביטוח, ועלולות לנצל את סעיפי הפוליסה המורכבים בכדי לנסות להימנע מתשלום, וזאת בשל כך שמדובר בפיצויים שאינם כדאיים עבורם, ויכולים להסתכם בסכומים רבים. בנוסף לכך, חשוב לציין שפוליסות ביטוח אלו בעלות התיישנות קצרה, ושניתן להגיש תביעה כנגד חברת הביטוח על תאונת עבודה רק עד שלוש שנים מרגע התרחשות התאונה.

 

מה חשוב לעשות לאחר התרחשותה של תאונת עבודה בכדי לוודא שתביעת הביטוח תהיה מוצלחת?

אנו ממליצים לכל מי שנפגע בעבודה לבצע (ברמת האפשר) את הפעולות הבאות בכדי להיטיב את מצבו אל מול חברות הביטוח:

 

לצלם את מקום הפגיעה

לצלם את מקום הפגיעה מכמה שיותר זוויות כדי לאפשר תמונה מלאה של האירוע בביהמ"ש / המשא ומתן מול חברת הביטוח.

 

לאסוף פרטי קשר של עדים

לאסוף פרטי קשר של עדים ועוברי אורח, שיוכלו להעיד על התרחשות התאונה ועל רמת הפגיעה / השתלשלות העניינים שהובילה לפגיעה.

 

דיווח למעסיק

לדווח על המקרה למעסיק ומנהל העבודה.

 

לאסוף תיעוד רפואי

לאסוף תיעוד רפואי מדוקדק של הפגיעה – לשמור כל מסמך רפואי שניתן לכם ולהקפיד להדגיש לצוות המטפל שמדובר בתאונת עבודה, בכדי שנתונים אלו יופיעו במרשם הרפואי ויוכלו לשמש כראיה בהליך שיתנהל.

 

לפנות לייעוץ משפטי

לפנות לייעוץ משפטי בכדי למצות את זכויותיכם – גם מקרים של תביעות כנגד הביטוח (שאמורות להיות פשוטות ומהירות) יכולים לצערנו הרב להסתבך במהרה ולהוביל לכך שלא תקבלו את זכויותיכם המלאות ללא כל סיבה מעבר לבירוקרטיה משפטית, וזאת בשל האינטרסים החזקים של חברות הביטוח שלא לשלם את הפיצויים שהן מחויבות להן לפי חוזה.

ייעוץ משפטי בתחומים אלו הוא על פי רוב כזה שמבוסס הצלחות, וכן כזה שהתשלום עליו מוגדר כחלק קבוע מראש באחוזים מסכום הפיצויים שיפסק לנפגע.

 

מה נדרש להוכיח בתביעה על תאונת עבודה?

תביעה על תאונת עבודה דורשת הוכחה של קשר סיבתי כפול – קשר בין העבודה לבין הפגיעה (כדי להראות שאכן מדובר בתאונת עבודה) וקשר בין התאונה לבין הפגיעה שעלייה תובעים פיצויים (כדי להראות שהנזק שנגרם אכן נוצר מהתאונה עצמה, ולא מגורם אחר). בשל כך חשוב מאוד לתעד את התרחשות התאונה בפרטים רבים ככל האפשר.

אם לאחר קריאת מאמר זה נותרו לכם שאלות, או אם נפצעתם ואתם לא יודעים כיצד לממש את פוליסת הביטוח ששילמתם עלייה, אתם מוזמנים לפנות אלינו ולקבל מאיתנו שירות מכל הלב שילווה אותכם מהרגע הראשון.

תוכן עניינים
השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם: