כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

תביעות רשלנות רפואית

מה עושים במקרה של נזק עקב רשלנות רפואית בשנת 2021?

רשלנות רפואית מביאה איתה לעיתים קרובות פגיעות גופניות או מנטליות שנעשות בשוגג אך נפוצות מאוד עקב המגוון הרחב בגינו עלולות לקרות וכן ההשפעה הפטאלית שיכולה להיות להם על המטופל בגרימת מידה מסוימת של עוול. מקרים של רשלנות רפואית עלולים לקרות בכל הליך רפואי החל מרשלנות רפואית בטיפול במחלות, בזמן לידה, רשלנות רפואית בטיפולי פלסטיקה ואסתטיקה, טיפולי שיניים, בלייזר, רשלנות רפואית במהלך ניתוח, מרשמי תרופות וכו'.

זכויות הנפגע במקרים של רשלנות רפואית לרוב לא מקבלות חשיפה התואמת את שכיחותן והנזק הבריאותי והנפשי להן הן גורמות. במאמר הבא נפרוס את כל הידע הנחוץ לך כדי להניע הגשת תביעה בשל רשלנות רפואית החל ממושגים בסיסיים ועד לדרכי פעולה אפשריות כדי לצלוח את התביעה בבחירה מושכלת של עורך דין רשלנות רפואית.

לעמוד מול גוף עמיד ובעל משאבים כמו בית חולים המיומן במקרים של תביעות בשל רשלנות רפואית זו אינה משימה לאדם אחד חסר ניסיון ללא ידע ובקיאות מספקת בדיני רשלנות רפואית או תקדימים משפטיים. כדי להעלות באופן משמעותי את הסיכויים לצלוח את התביעה ולקבל את מירב הפיצויים עקב הנזק שנגרם לך בגין הרשלנות הרפואית, בחירה מושכלת של עורך דין מומחה לתביעות רשלנות רפואית יכולה לעשות את כל ההבדל. 

מהי רשלנות רפואית?

הליך רפואי שבוצע בלי התחשבות בחובת הזהירות הסבירה, רשלנות רפואית בעת קביעת הליך רפואי או אי הבאה לידיעת המטופל את כל הפרמטרים שיש לקחת בחשבון בעת בחירת ההליך הרפואי ואשר לאחריו נעשה ליקוי או חבלה פיזית או נפשית למטופל.

כל אלה נכנסים להגדה של רשלנות רפואית במידה וניתן להוכיח שהליקוי היה נמנע אם הרופא המטפל היה פועל אחרת.

רשלנות באבחנה של הבעיה, אמצעי זהירות רפואית נדרשים שלא ננקטו או הסכמת דעת עקב מידע חסר או חוסר צלילות ומקרים נוספים בהם נגרם עוול לאחר טיפול רפואי קלוקל וסיטואציות נוספות כגון אלה יכולים להיות ביטוי של רשלנות רפואית.

תביעות רשלנות רפואית

ניתן לקבל פיצויים בגין רשלנות רפואית במידה ולמטופל נעשתה חבלה גופנית או מנטלית וכן צליחת מעמד ההוכחה בבית הדין  כי הנזק נגרם לו עקב הרשלנות הרפואית, בתביעה זו אין פקטור אם החבלה נעשתה ביודעין או תום לב.

 

מצבים המוגדרים רשלנות רפואית:

אם אתם חושבים שבמסגרת הטיפול בכם נעשתה רשלנות רפואית וברצונכם לדעת האם ליקוי מסוג זה אכן נכנס להגדרה זו, צירפנו עבורכם מקרים שהוכרו בידי בית המשפט כרשלנות שיוכלו לתת לכם אינדיקציה לגבי היחס למצב שחוויתם.

 

רשלנות באבחנה הרפואית:

אבחנה רפואית ניתנת עבור כל מקרה לגופו ובהתאם לנתוני המטופל, בקשה מרופא לסוג טיפול ספציפי דורשת ממנו להתייחס למצב בשיקול דעת וזהירות סבירה כדי לתת את האבחנה המדויקת ביותר.

קביעת הפניה היא רק פן אחד ואופן אינטגרלי מהאבחון יהיה גם התייחסות ובחינה מעמיקה של התופעה על תסמיניה ואילוציה. חוות דעת שניות, בדיקות ובחינת שלל האספקטים הן בגדר חובה רפואית ועל פי הן בלבד יש לקבוע את דרך הטיפול הטובה ביותר למטופל הספציפי ובהתאם לטיפול הנדרש.

טיפול שניתן לאחר אבחון הנעשה באופן לא סביר, פיזי ועד לתוצאה של ליקוי איש המקצוע הרפואי יאלץ לשאת באחריות של רשלנות רפואית במקרה של הגשת תביעה. עם כל זאת, רשלנות רפואית תוכר ככזאת רק בהוכיח כי נעשתה שגיאה ניכרת שאינה מתקבלת על הדעת, לא כל כישלון רפואי נחשב לרשלנות רפואית.

 

חוסר יישום סביר של הליכי עבודה:

איש מקצוע רפואי מחויב לפעול על פי נהלי עבודה התואמים את הבעיה והצרכים של הפציינט, חוסר יישום סביר של הליכי עבודה כפי שרופא מן השורה היה מבצע אותם יכולים להצביע על מצב של רשלנות רפואית.

למשל במקרה בו לא ניתנה הפניה לטיפול נדרש אלא לטיפול אלטרנטיבי שלאחריו נעשתה רגרסיה במצבו של המטופל זה עשוי להיחשב חוסר יישום סביר של הליכי עבודה.

 

רשלנות בעת שקיפות המידע למטופל:

לפני כל טיפול רפואי הניתן לחולה, על איש הרפואה לספק למטופל ובאי כוחו את כל הפרטים הרלוונטים כדי לקבל החלטה מושכלת לגבי ביצוע הפרוצדורה בתהליך של החלטה מודעת וצלולה.

כדי לעזור למטופל ובאי כוחו בהליך זה, איש הרפואה יסביר על הסיכונים שייתכנו בעת ביצוע הפרוצדור, טיפולים אלטרנטיביים ואפשרויות חלופיות ובהתאם גם את השפעתן הסבירה והסופית. איש המקצוע בנוסף יענה על כל שאלה של המטופל או מי מבאי כוחו בכנות הנדרשת ובמידת המידע שברשותו.

אי הבאה לידיעת המטופל את כל הפרמטרים שיש לקחת בחשבון בעת בחירת ההליך הרפואי ואשר לאחריו נעשה ליקוי או חבלה פיזית או נפשית למטופל עשויה בהחלט להיכנס תחת ההגדרה של רשלנות רפואית וזאת כאמור בהתאם לדין.

שקיפות המידע למטופל היא חלק מיישום סביר של הליכי העבודה ובלתי נפרד מחובת הזהירות התקפה עבור כל אנשי ומוסדות הרפואה אל הפציינטים שלהם.

 

רשלנות רפואית בלידה או בהריון:

עולל אשר הפציע לאוויר העולם והתגלה בו מום שאפשר היה לאתר בזמן מוקדם יותר מהלידה שהרופא המטפל לא הבחין בו לפני הלידה כגון תסמונת או מגבלה שלא התגלו בבדיקות מוקדמות עלולות להצביע על רשלנות רפואית.

סיטואציה זאת של רשלנות רפואית נכנסת להגדרה של חוסר שקיפות מידע למטופל ובאי כוחו, במקרה זה – ההורים,  שלא ניתנה להם האופציה לשקול שלא להגיע לשלב הלידה.

פרשנות מהירה של סעיף זה מבהירה כי חוסר הזיהוי של הפגם בעובר בשלב מוקדם עשוי לקרות עקב ביצוע פזיז של בדיקות, פירוש לקוי של תוצאות הבדיקות, עצה מקצועית לא שקולה או משיקולים לא מקצועיים, חוסר נכונות לבדיקות מעמיקות ועוד.

 

רשלנות רפואית בעת הליך כירורגי:

הליך כירורגי שהשתבש או לא צלח במלואו זה פתח לרשלנות רפואית העלולות לחול באפשרויות מגוונות כמו פטירת החולה חלילה, הניתוח הצליח במטרתו אך גרם לליקוי שונה נוסף, ציוד רפואי כגון פדים או כלים שנשארו בתוך המטופל לאחר ההליך ועוד.

יש הבדל כמובן בין הריזיקה שיש לקחת בעת ביצוע כל הליך כירורגי ויכולה להוביל לליקויים שונים לבין הרעה עקב רשלנות רפואית.

למשל, מנותח להוצאת אפנדציט שהוציאו לו בשוגג את אחת הכליות זו אינה ריזיקה סבירה או מוכרת ומקרה זה הינו רשלנות רפואית לכל נושא ועניין.

 

רשלנות רפואית בתחום הפלסטיקה:

הליכים אסתטיים וניתוחים פלסטיים הם כבר לא נדירים בימינו ומבוצעים בהליכים כירורגיים קלים או מסובכים יותר כגון זריקות והשתלות.

הליכים חודרניים אלה עלולים להביא לפגמים אסתטיים חמורים בין היתר עקב שימוש בחומרים או מכשירים לקויים או ביצוע ביד לא מיומנת.

סיבוכים בהליכים אלא כרוכים בסכנה ממשית של מוות במקרה הגרוע ביותר, ליקויים בלתי הפיכים או פגיעה בריאותית  משמעותית במגוון דרכים כמו דלקות, דחיית הגוף או דליפה של שתלים, זיהומים, ריאקציה אלרגית, כאבים, עייפות וכו'.

 

היכן ניתן לקרוא על רשלנות רפואית בחוק?

אין חוק אחד מרוכז המפרט מא' עד ת' על רשלנות רפואית, תקן קביעתה או תוצאותיה.

ניתן למצוא התייחסות אליה בנוסח החדש של פקודת הנזיקין בתת סעיפים הרלוונטים למקרים של רשלנות רפואית במסגרת החוק הכללי הנוגע אל העוול שברשלנות.

לדוגמא, בקביעה המפרשת את מהותו של עוול ברשלנות מובהר כי רשלנות היא פעולה שאינה היתה מתבצעת בעת הפעלת שיקול דעת והגיון של אדם סביר בסיטואציה הנדונה או פעולה שלא נעשתה והיתה מתבצעת בעת הפעלת שיקול דעת והגיון של אדם סביר בסיטואציה הנדונה, כך  על פי סעיף 35 לפקודת הנזיקין.

בהסבת הפרשנות למונחים רפואיים בדין ניתן לקבוע כי עוול רשלני רפואי הוא פעולה שלא היתה נעשית בידי איש מקצוע רפואי סביר בסיטואציה הנדונה  או פעולה שהיתה נעשית בידי איש רפואה סביר ולא נעשתה בסיטואציה הנדונה.

חלקו הבא של הסעיף מביא פירוט נוסף ומעמיק יותר לעוול ההתרשלות, בהסבת פרשנות לנושא שבגינו נתכנסנו מבהיר שעל רופא לפעול במקצועיות, ביישום סביר של הליכי  העבודה ומידת הזהירות הנדרשת בהתאם לאיש מקצוע רפואה רציונלי שאם לא כן, ניתן להגדיר זאת התרשלות רפואית.

 

אילו ראיות יעידו על רשלנות רפואית?

כמו שנאמר, לא כל הליך רפואי שהשתבש נכנס להגדרה של רשלנות רפואית  וישנם סיבוכים שהם בגבול הריזיקה הסבירה הנלקחת כחלק מביצוע טיפולים רפואיים.

פעמים רבות, אף פי שנגרם ליקוי מובהק וחד משמעי, יש קושי ניכר להוכיח במעמד התביעה שבוצעה רשלנות רפואית.

ראיות בגין התרשלות רפואית הן קריטיות על מנת להעיד באופן מוחלט על אמיתות הדברים מול בית הדין וכן סימוכין לפגיעות והליקויים כתוצאה מכך.

 

כדאי לבסס שלושה עובדות שיתמכו בגרסתכם:

ביצוע פעולה רשלנית.

פגיעות וליקויים שנגרמו בשל הפעולה הרשלנית.

קשר סיבתי ישיר לפעולה הרשלנית והפגיעות שנגרמו בעקבותיה.

 

על סמך מה כדאי להחליט על עורך דין רשלנות רפואית ומדוע רצוי להיעזר בעורך דין מומחה בדיני הרשלנות הרפואית?

כעת, לאחר שניתחנו את המושג רשלנות רפואית לעומקו ניתן להגיע למסקנה כי תביעות מסוג זה הן לרוב סבוכות, דורשות מיומנות משפטית מסויימת ומידה של מושג בדיני רפואה, כפועל יוצא מכך יש משמעות קריטית וקשר ישיר בין מעורבות עורך דין לבין מיצוי זכויות המטופל.

החלטה נבונה של עורך דין רשלנות רפואית מבין כל העוסקים בתחום יכול לעשות את כל ההבדל בין קבלת מירב הפיצויים ועד מפלה מוחלטת של התיק בבית המשפט.

קריטריונים שיש לבחון בעת בחירה של עורך דין רשלנות רפואית הם משך הזמן שעוסק בתחום הספיציפי של עוול רשלני רפואי, מהי התמחותו העיקרית, מידת הבקיאות שלו בדיני רפואה ובאם יש רזומה של מקרי רשלנות רפואית שהביאו לזכות בבית הדין.

המשמעות הפאטלית של גובה הפיצויים בתביעות בגין רשלנות רפואית ממחישה כמה קריטי עבור התובע להיעזר בשירותיו של עורך דין רשלנות רפואית מומחה שעומד במיטב התנאים שהובאו מעלה ואשר ישמור על טובתו של התובע וכן ימצה את מלוא זכויותיו בדין.

תוכן עניינים

עו”ד פייפר כהן בפייסבוק עו”ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם: