כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

תביעה אזרחית תאונת דרכים

האם אפשר להגיש תביעה אזרחית בגין תאונת דרכים שנגרמה? ובכן, כן ולא. במאמר הבא נסביר את מי תובעים בעקבות תאונת דרכים ומה קובע החוק בנושא וגם נענה על השאלה המורכבת, האם יהיה אפשר לתבוע בדין אזרחי נהג או מעורב שאשם בגרימת התאונה ונרצה שיפצה אותנו אישית על הנזק שגרם? 

תביעה אזרחית תאונת דרכים – היבט כללי

תאונות הדרכים בישראל מוגדרות לא פעם כמכת מדינה, למרות שנעשו מאמצים עילאיים מצד הרשויות על מנת למגר או לכל הפחות למנוע את כמות התאונות המתרחשת מידי יום בכבישים. אלא שתאונות סופן להתרחש כך או כך ולכן צריך להבין מי הם "האבא והאמא" שאליהם פונים במצב של פגיעה, מה שמונע לפחות ברוב התאונות מצב שבו אדם תובע אדם אחר אישית בגין גרימת אחריות לתאונה.

 

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

כל אדם שנפגע גופנית בתאונת דרכים זכאי על פי חוק לתשלום פיצויים וללא קשר לאשמתו או חפותו בעניין גרימת התאונה. לפי הגדרת החוק, מתקיימים שישה רכיבים מצטברים שיש להוכיח: קיום נזק גופני, התקיימות קשר סיבתי בין התאונה לפגיעה גופנית עצמה, מעורבות של רכב מנועי, שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה.

המשך חוק הפלת"ד מונה מצבים שבהם התאונה תוגדר כתאונה גם בעת תרחישים שאינם מוגדרים כתאונת דרכים, כמו למשל פגיעה ברכב חונה במקום אסור, התפוצצות רכיב של כלי רכב שפגע בגורם חיצוני ועוד. מקרים אלו אינם מתייחסים לפעולות איבה או לדריסה מכוונת וכן לא דנים במקרים של גרימת נזק לרכוש ללא נזקי גוף.

 

חשוב להכיר

חשוב לציין שחוק הפלת"ד קובע גם כי הנפגעים יוגדרו ככלל המעורבים בתאונת הדרכים שנגרמו להם נזקי גוף, לרבות נהגים, הולכי רגל ונוסעים בכלי רכב פרטי או ציבורי. מה שקובע את הזכאות לפיצויים הוא עצם הפגיעה עצמה ולא סוג המעורב או אשמתו לתאונה. ישנם סייגים בנושא זה, כמו למשל נהג שנפצע אך התגלה כי נוהג ללא רישיון, נהג שנוהג ביודעין ללא ביטוח חובה, שימוש ברכב לטובת ביצוע פשע ועוד.

תביעה אזרחית תאונת דרכים

הגשת תביעת נזיקין כנגד נהג אשם

פקודת הנזיקין מאפשרת לתבוע נהג שגרם לתאונה מסוימת, אך חובת ההוכחה בתביעה היא עליו. הנפגע צריך להוכיח שהן המפגע שהוביל לנזק והן הגורם האחראי לגרימת הנזק הפרו את חובת הזהירות הקיימת ביחס למפגע עצמו (לדוגמה, ההוכחה כי אדם נהג בגילופין ובמקביל נסע במהירות מופרזת) וכן נזקי הגוף שלו נגרמו כתוצאה מהפגיעה עצמה באמצעות חוות דעת רפואית.

יחד עם כל אלו יהיה צורך להוכיח הפסדים כספיים שנגרמים כעת ובעתיד לאותו הנפגע, כמו למשל הוצאות רפואיות על טיפולים, תרופות או הליכים שיקומיים או חוסר יכולתו לשוב לעבודתו הרגילה.

 

תביעת ביטוח החובה

נפגעי תאונת הדרכים יכולים לתבוע את חברת הביטוח שביטחה את הרכב בביטוח החובה. החוק מכוון לכך שביטוח החובה הנתבע הוא של הרכב הפוגע, כך שגם אם מדובר בנפגע שנסע באוטובוס שעבר תאונה ולנוסע עצמו נגרמו נזקי גוף, הוא יתבע את ביטוח החובה של נהג האוטובוס.

במקרים בהם לא ידוע מהו ביטוח החובה של הרכב הפוגע (למשל בתאונות פגע וברח), יש לתבוע את קרן "קרנית" – קרן ממשלתית לפיצויים הפועלת במסגרת חוק הפלת"ד וקיימת בדיוק במקרים מהסוג הזה.

 

מתי ניתן להגיש תביעת נזיקין?

תביעת נזיקין כנגד נהג פוגע אם כך, תתאפשר רק עבור מקרים שבהם אין עילה לתביעה בחוק הפלת"ד. כדי לתבוע ולמצות את הדין ולקבל את הפיצויים מאת הנהג הפוגע מומלץ להיעזר בעורך דין בתחום הנזיקין שמטפל במקרים אלו ויודע כיצד להתמודד עם הסוגיה על הצד הטוב ביותר.

 

שכר טרחתו של עורך דין

שכר טרחתו של עורך דין בתיקים כאלו אינו תלוי באחוז הפיצויים שנפגע יקבל וזאת להבדיל מתביעות שכן מתרחשות במסגרת חוק הפלת"ד, בהן שכר הטרחה משולם בתעריף שבין 8%-13% (לפני מע"מ) מסכום הפיצויים שיקבל הנפגע. בתיקים אלו נאסר על עורך הדין לקבוע שכר טרחה אחר ומעבר לאמור בחוק, למעט חיובים על הוצאות ואגרות משפטיות הנוגעות לניהול השוטף של התיק.

 

כיצד לנהוג מיד לאחר תאונת הדרכים?

אם נפגעתם בתאונת דרכים, להלן השלבים שיש לפעול על פיהם במטרה לממש את מלוא זכותכם כפי שקובע החוק:

 

תיעוד מלא של התאונה

נהלו רישום ובו ציון שעת התאונה, המקום שבו התרחשה, כלי הרכב המעורבים לרבות פרטיהם של הנהגים, הנוסעים, המעורבים ופרטי הביטוח שלהם, את נסיבות התאונה ואת פרטי עדי הראיה במידה ויש. כמו כן, רצוי לצלם את הפגיעות הפיזיות הקיימות לכם, את הפגיעות על גבי כלי הרכב ואת זירת התאונה עצמה.

 

לפנות לטיפול רפואי ראשוני סמוך ככל האפשר לתאונה עצמה

זהו נתון קריטי שרבים שמתאוששים מיד לאחר הפגיעה מוותרים עליו, אלא שאז הם מגלים כי מצבם החומר וכעת לא ניתן לקשור סיבתית בין הנזק שכבר נוצר להם לבין התרחשות התאונה. אם הוזמן למקום אמבולנס, בקשו את דו"ח מד"א ושמרו אותו לצד תיעוד התאונה.

 

להגיש תלונה במשטרה

גם הפעם מומלץ לפעול סמוך ככל האפשר להתרחשות התאונה, קרי ברגע שבו חלה הטבה במצבם ואתם משוחררים מבית החולים. יש לגשת לתחנת המשטרה הקרובה (אין חובה לגשת לתחנה השייכת למחוז בו בוצעה התאונה) ולדווח על מעורבותכם בתאונת דרכים. המשטרה תפיק אישור הקרוי "טופס מידע על נתוני תיק תאונת דרכים" שישמש אתכם בהמשך.

 

דיווח על כל פגיעה כתוצאה מהתאונה

הקפידו לדווח ברצף על כל פגיעה שנגרמה כדי שהדבר יסייע למימוש זכויותיכם כנפגעים בעתיד.

 

שמירת תיעוד רפואי

שמרו כל מסמך, אישור, הפניה, בדיקה, נסיעה, טיפול, הוצאה או אשפוז שבוצעו במסגרת המענה הרפואי שאתם מקבלים ורצוי להתחיל לסדר מבעוד מועד את הניירת בתיקייה גדולה על פי סדר כרונולוגי. הדבר מקצר משמעותית את השלב שבו תוגש התביעה ויאפשר לעורך הדין שלכם לעמוד על כל הנזק והיקפו ולפרט את מצבכם בצורה המדויקת ביותר.

 

תביעות קטנות לאחר תאונת דרכים

אם הרכב שלכם ניזוק בתאונת דרכים, הנהג הפוגע מסרב להודות באשמה בתאונה וחברת הביטוח מסרבת לשלם, ייתכן שישתלם לכם להגיש תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות. המהלך עשוי להניב פירות אך טומן בחובו גם לא מעט מלכודות משפטיות שצריך להכיר ולהתכונן אליהן.

אם הייתם מעורבים בתאונה וכעת מצאתם את עצמכם מתמודדים לבד עם ההשלכות כך שאין מנוס מלהגיש תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות, דעו שלדיון הזה יגיע כמובן הנהג הפוגע, אך בליווי של נציג מחברת הביטוח שמתמחה בניהול תביעות "פח אל פח" מהסוג הזה, מה שיקשה עליכם להתמודד מולו בזירה המשפטית עקב ניסיונכם המועט וההבנה המשפטית המועטה.

גם במקרה שבו ייקבע כי מגיע לכם פיצוי, השופט עשוי לפסוק גובה פיצויים נמוך בהרבה מזה שהיה מגיע לכם.

ולכן במקרה כזה דעו שאתם זכאים להגיש תביעה לבית משפט שלום, שם ינוהל הדיון על ידי שופט מתמחה בניהול תיקים מהסוג הזה ואורך התהליך המשפטי יהיה דומה למדי לזה של התביעות הקטנות. אם התביעה שלכם תתקבל, הצד המפסיד יישא בהוצאות ובשכר טרחת עורך הדין של התובע.

 

הליך משפטי שדורש סיוע מקצועי

כפי שקראתם, תביעה אזרחית תאונת דרכים היא הליך משפטי ובירוקרטי סבוך ומורכב משום שקיימים כמה גורמים שאפשר לתבוע. למרות שכל הגורמים הללו נועדו כדי לסייע לניזוקים לאחר תאונות הדרכים, הם לא יהססו לנצל דרכים שונות להפחתת סכום הפיצויים או להעמיס בבירוקרטיה שתקשה עליכם.

ולכן אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים וקיבלתם טיפול רפואי, כעת זה הזמן להתייעץ עם גורם מקצועי שינחה אתכם כיצד לממש את זכויותיכם ולקבל את מלוא הפיצויים.

תוכן עניינים

עו”ד פייפר כהן בפייסבוק עו”ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם: