כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

תאונת עבודה שבר באצבע

נפגעתם באצבעות היד או הרגל במסגרת עבודתכם? מדובר בפגיעה המוגדרת כתאונת עבודה ומזכה אתכם בדמי פגיעה ולעתים גם באחוזי נכות המקנים מענק כספי או קצבת נכות חודשית. הנה כל מה שחשוב לדעת על תאונת עבודה שבר באצבע:

 

תנאי זכאות - נפגעי עבודה

  • נפגעי עבודה עשויים להיות זכאים למענק נכות חד פעמי או לקצבת נכות חודשית, אם נקבעה להם דרגת נכות בשיעור של 9% לפחות.
  • התביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה תטופל רק אם הוגשה קודם לכן תביעה לדמי פגיעה, שבעקבותיה הוכרה הפגיעה כפגיעה בעבודה.
  • עובדים שהגישו תביעה להכרה בפגיעה בעבודה תוך 12 חודשים ממועד היווצרות הנכות, ואת התביעה לקביעת דרגת נכות תוך 12 חודשים ממועד ההכרה בפגיעה, זכאים לגמלה מלאה ללא הפחתה מיום תחילת הנכות.

לייעוץ מקצועי עם עורך דין אובדן כושר עבודה בנושאי תביעות פיצויים – צרו קשר עם משרדנו.

אחוזי הנכות המתקבלים בשבר באצבע

על פי סעיף 44 בספר הנכויות של הביטוח הלאומי, אחוזי נכות יינתנו לאדם הסובל ממצב רפואי שנקרא קשיון אצבעות היד ונגרם כתוצאה משבר באצבע. הקשיון מגיע במספר רמות אפשריות החל מרמה של קישיון בלתי נוח באחד או יותר מפרקי האצבעות כך שלא ניתן לפתוח או לאגרף את היד והדבר מגביל גם את פעולת האצבעות הסמוכות כך שקשה לאחוז בדברים.

אם הקישיון הוא כזה שמאפשר אחיזה (קישיון נוח) יינתנו בו אחוזי הנכות להלן:

 

קישיון נוח באגודל

10% לאגודל ימין ו-10% לאגודל שמאל.

 

קישיון נוח של האצבע

7% לאצבע ימין ו-7% לאצבע שמאל

תאונת עבודה שבר באצבע

קישיון נוח של האמה, הקמיצה או הזרת

5% לאצבע ימין ו-5% לאצבע שמאל

אם הקישיון איננו מאפשר אחיזה (קישיון לא נוח) יינתנו בו אחוזי הנכות להלן:

 

קישיון לא נוח באגודל

25% נכות בימין ו-20% נכות באגודל שמאל

 

קישיון לא נוח באצבע המורה

15% נכות באצבע ימין ו-12% נכות באצבע שמאל

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

קישיון לא נוח באמה

15% נכות באמה ימין ו-12% נכות באמה שמאל

 

קישיון לא נוח בקמיצה או הזרת

10% נכות עבור קישיון בימין או שמאל ללא הבדל.

 

תביעת פיצויים בגין אצבע קטועה ואצבע שבורה

במקרה לדוגמה, מדביר נפגע באצבעות ידו השמאלית ונותר עם נכות צמיתה. הפגיעה הותירה אחריה הגבלה בכל אצבעות היד למעט האגודל, כך שנקבעה לו נכות של 38%. ולראיה, התיעוד הרפואי הראה כי קיימת קטיעה של קצה הגליל הדיסטלי בזרת, ישנו פצע קרוע באצבע המורה ושבר מרוסק באמה.

מיד לאחר התאונה פונה העובד לבית החולים שבו הושלם הטיפול, בוצעה קטיעה לזרת והפצעים נתפרו וקובעו. לאחר מכן נקבעה לעובד חופשת מחלה של 20 ימים ואחריה הוא הופנה לפיזיותרפיה וריפוי בעיסוק. לאורך כל התקופה סבל העובד מכאבים בתנועת האצבעות וממגבלות בתנועתן. בדו"ח המכון לריפוי והעיסוק צוין כי הנפגע מתקשה לכופף את אצבעותיו ולפיכך שהוא שרוי במצב של אי כושר עבודה.

לאחר ששב לעבודתו עדיין היה הנפגע מוגבל בפעולותיו משום שלא הצליח להפעיל כראוי את ידו השמאלית ולכן נאלץ לשוב במתכונת חלקית בלבד, שפגעה בשכרו קשות.

הוא ניסה לבדוק כיווני תעסוקה נוספים אך לא הצליח בכך משום שהתקשה למצוא מקום שיקבל אותו עם מגבלה שכזו. אותו מדביר תבע את חברת הביטוח של המעסיק ואת ביטוח לאומי בגין החזר על הוצאותיו עד כה כתוצאה מהתאונה.

לאחר דיון עיקש וממושך שנפרש על פני כמה שנים, נפסקה למדביר נכות תפקודית של 25%, במסגרתה נקבע כי הוא לא יוכל לשוב לעבודתו הנוכחית אך יצליח להשתלב בעבודות פשוטות אחרות. סכום הפיצויים שנפסק מתביעת מעסיקו עמד על כ-80,000 ₪.

 

קטיעת אצבעות עקב תאונת עבודה

למרות שנדמה כי פגיעות באצבעות הן זניחות למדי, מדובר בפגיעה שמותירה אחריה מגבלה משמעותית שכן הנפגעים סובלים לא רק מכאבים מקומיים קשים, אלא גם מחוסר היכולת להשתמש כראוי בכפות ידיהם ואצבעותיהם, מה שמונע מהם לתפקד כראוי ולהזדקק לתמיכה רבה במהלך ההחלמה.

אחד התרחישים המסויטים בקרב עובדים בסביבה שיש עמה סיכון לפגיעות אצבעות הוא מצב של קטיעת אצבע. מפעילי מכונות וציוד, עובדי פסי ייצור, נגרים, שיפוצניקים ועוד מגוון עובדים חשופים לפגיעה שכזו והם זכאים לקבלת זכויות שונות, לרבות דמי פגיעה מהמוסד לביטוח הלאומי, קצבת נכות, פיצויים בגין תביעת נזיקין או פוליסת ביטוח פרטית המכסה נזקים מעבודה.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

דמי פגיעה וקצבת נכות מהביטוח הלאומי

עובד שנפגע בתאונת עבודה ובאופן שגרם לשבר באצבעותיו או לקטיעת אצבעות בידו (בין אם במעמד התאונה עצמה ובין אם לאחר מכן במסגרת הטיפול שניתן לו) רשאי לתבוע את המוסד לביטוח הלאומי ולקבל דמי פגיעה המשולמים על 3 החודשים שאחרי התאונה.

דמי הפגיעה ניתנים לכל נפגעי העבודה שהוכח כי נפגעו בתאונה המוגדרת כתאונת עבודה וללא קשר לאחריותם או רשלנותם לפגיעה בהתאם לחוק. בחלוף 90 הימים, ניתן לתבוע קצבת נכות מעבודה המותנית בעמידה בפני וועדה רפואית שתקבע את שיעור הנכות המתאים.

נכויות שבין 9%-19% מקנות מענק כספי חד פעמי. נכויות בגובה 20% ויותר מעניקות קצבת נכות.

חשוב לציין כי העמידה בפני הוועדה הרפואית עשויה להתברר כמאתגרת, בייחוד לאור העובדה שכל תובע מקבל מספר דקות בלבד מול רופא הוועדה שבהן עליו לשכנע אותו שפגיעתו מצדיקה נכות בשיעור הולם.

כמו כן, במעמד הוועדה ייתכן והתובע יתבקש לעבור בדיקה רפואית והמסמכים שצורפות לבקשתו ייבדקו תוך כדי שיענה לשאלות הרופא, כדי לוודא שקיימת תאימות בין תיאור  המגבלה והפציעה בפועל לבין הניירת הרפואית שמציגה באופן ברור את אותם הנתונים.

המוסד לביטוח הלאומי שומר לעצמו גם את הזכות לזמן את התובע לוועדה פעם נוספת לסקירת מצבו וקבלת החלטה על שינוי אחוזי הנכות בהתאם – הקטנתם, הגדלתם או ביטול קצבת הנכות כלל.

 

תביעת נזיקין במקרה של שבר באצבע

אם תאונת העבודה שכללה שבר באצבע נגרמה כתוצאה מרשלנות של המעסיק או צד ג', הרי שקיימת עילה לקבלת פיצויים בגין הפגיעה, המגבלות והנכות שנגרמו לעובד בעקבות תאונת העבודה.

כך לדוגמה, במצב שבו המעסיק לא פירט בנוגע לנהלי העבודה ולא הסביר לעובד שלו על הסיכונים בעבודה, או שלא סיפק אמצעי מיגון לשמירה על בטיחותו, הדבר ייחשב כהפרת חובת הזהירות של המעסיק והוא יהיה חשוף לתביעות מצד העובד שנפגע.

תביעות אלו יכולות להיות גם כלפי יצרן או ספק של מכונה מסוימת, כל עוד התגלה כי מכונה זו איננה בטיחותית או שלא מכילה את המיגון ותקנות הבטיחות הנדרשים.

 

עורך דין תאונת עבודה שבר באצבע

למרות שעל פי חוק כל אדם זכאי לתבוע את המוסד לביטוח הלאומי ולקבל פיצויים, חשוב לזכור שההליך איננו פשוט ומהיר כפי שהדברים נראים. גיבוש הניירת הרפואית לצורך הגשת התביעה אורך זמן ולעתים נתקלים התובעים גם בדחיית התביעה מצד הביטוח הלאומי והביטוח הפרטי שלהם, מה שבחלק מהמקרים גורם למבוטחים להרים ידיים.

דעו שגם אם תביעתכם נדחתה, הפיצויים או דמי הפגיעה שהוחלט לספק לכם היו נמוכים ובלתי מספקים או שהוועדה הרפואית לא ששה להעניק לכם אחוזי נכות שהולמים את הנזק הרפואי והמגבלה הקיימת – יש כיצד לפעול וחשוב שתעמדו על זכויותיכם בנושא.

כדי לקבל את מלוא הזכויות ולהבטיח טיפול מהיר ואפקטיבי בכל תביעה במינימום טרחה ומאמצים מצידכם, חשוב לפנות לעורך דין המתמחה בתאונות עבודה וצבר ניסיון בטיפול בתיקים הכוללים שבר באצבע או קטיעה של אצבעות במסגרת התאונה. עורך הדין יוכל לפעול כמכוון, המייעץ והמייצג מול כל גוף שמוגשת אליו תביעת פיצויים ולספק מידע ותשובות בנושא זה, שיאפשרו לעובד להבין כיצד לפעול מכאן והלאה ומה עליו לעשות.

שאלות ותשובות

לפי הספר של ביטוח לאומי, סעיף 44, אכן ניתן לקבל אחוזי נכות לאדם אשר עבר תאונת עבודה וכתוצאה מכך נגרם לו שבר באצבע אם לאחר מכן נגרם לו קשיון אצבעות היד וזאת פוגע לו בכושר העבודה.

כול אדם אשר עבר תאונת עבודה וכתוצאה מכך נשברה לו האצבע עשוי להיות זכאי לקבל אחוזי נכות. שיעור אחוזי הנכות תלוי באופן ישיר לאצבע אשר נפגעה כך שאם שברתם את האגודל לא תקבלו את אותו השיעור כמו שבר באצבע המורה לדוגמא.

אנשים אשר נפגעו באצבעם כתוצאה מעבודתכם ובכך נותרו עם נכות או עם קטיעה במקרה חמור יותר, יכולים להגיש תביעה לביטוח לאומי לקבל הכרה בנכות ובהמשך לכך לקבל קצבאות או מענקי סיוע.

אדם אשר נפגע בתאונת עבודה כך שנגרם נזק לאחת מאצבעותיו וזכאי לקבל סיוע מהביטוח הלאומי יכול לקבל זאת כמענק חד פעמי או לחילופין בקצבת נכות קבועה. 

תוכן עניינים
השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם: