לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תאונת עבודה פגיעת ראש

כל אדם נמצא בסיכון מסוים לחוות במסגרת תאונת עבודה פגיעת ראש. במידה ואתם או מי מיקיריכם נפגעתם כך במסגרת העבודה או בדרך אליה / ממנה, תיתכן קבלת פיצוי כספי וזכויות רפואיות נלוות מהמוסד לביטוח לאומי וגורמים מבטחים אחרים. על כך במאמר זה.

 

תאונת עבודה פגיעת ראש ומה שביניהן

במקרים רבים, נגרמת בעקבות תאונת עבודה פגיעת ראש לעובד. פגיעות ראש יכולות להתרחש כתוצאה מנפילה, החלקה או מעידה המובילה לחבלה בראש, התקלות במפגע כלשהו, תאונות דרכים, וכן הלאה. אף שהסממנים לפגיעת ראש אינם בהכרח בולטים בתחילה, הם עשויים בהחלט להחמיר בשלב מאוחר יותר, עד כדי גרימת נזק חמור ואף קבוע לבריאותו של הנפגע ואף נכות של ממש.

 

מהי פגיעת ראש ומהם תסמיניה הנפוצים?

פגיעות ראש הן טראומות פיזיות לראשו של אדם שעלולות להוביל למגוון תופעות נלוות וביניהן: זעזוע מוח, סחרחורות, שבר בגולגולת, שטפי דם, דימום בראש, אובדן הכרה, בצקת במוח, לחץ תוך גולגולתי, זיהום, כאבי צוואר, פגיעה בשליטה המוטורית, בעיות זיכרון וריכוז, ליקויי ראיה, פגיעות נוירולוגיות המורגשות לאורך זמן ואף לשבץ מוחי.

 

הגורמים האפשריים לפגיעות ראש

פגיעות ראש יכולות להיגרם בשל נפילה, מעידה, החלקה, תאונת דרכים, פציעת ספורט, פציעה בטיול, וכן בעקבות תאונת עבודה. מדובר במקרים רבים בפגיעה נוירולוגית אשר באה לידי ביטוי כסחרחורת, איבוד הכרה, בחילה והקאות, כאב, אובדן תחושה מקומי או מפושט, קשיי התמצאות במרחב, בלבול, ועוד.

 

אובדן כושר עבודה בעקבות תאונת עבודה פגיעת ראש

אחת מפגיעות הראש הנפוצות ביותר הינה זעזוע מוח, המתרחש כשהראש סופג חבלה חזקה שכתוצאה ממנה המוח נחבט בדפנות הגולגולת. כשנגרמת במסגרת תאונת עבודה פגיעת ראש מסוג זה, עשויים להיפגע כלי דם במוח ורקמת המוח עצמה. בעקבות זאת עלולות להופיע גם בצקות והפציעה עשויה להוביל אף לאובדן הכרה זמני עד מתמשך, שיכחה, וכן התדרדרות תפקודית. ישנם אף מקרים שבהם בעקבות תאונת עבודה פגיעת ראש גורמת לנכות קבועה – מלאה או חלקית, אשר פוגעת לא רק באיכות חייו של נפגע העבודה, אלא גם בכושר עבודתו.

 

חשוב לדעת: גם פגיעת ראש בעקבות תאונת דרכים בדרך לעבודה או ממנה עשויה להיחשב כתאונת עבודה

פגיעות ראש הגורמות לנזקים נוירולוגיים ולנכות הן החמורות והנפוצות ביותר שמתרחשות בשל תאונות דרכים. גם תאונת דרכים שבמסגרתה נגרמה פגיעת ראש עשויה להיחשב בתנאים מסוימים לתאונת עבודה, כפי שנסביר בהמשך. הדבר קריטי למיצוי זכויותיו של הנפגע היות ופגיעת ראש הנגרמת בתאונת דרכים עלולה לגרום לנזקי ראייה, שמיעה, ופגיעות במערכת העצבים עד כדי מוגבלות תנועתית, תפקודית ואף שיתוק. בנוסף לאלו, פגיעות ראש חמורות יכולות להשפיע גם על התנהגותו ומצבו הנפשי של הנפגע. כל הנזקים הללו עלולים לפגוע בכושר עבודתו של העובד ולכן חשוב להבין מה אומר חוק הביטוח הלאומי בנושא זה.

 

כיצד מוגדרת תאונת עבודה פגיעת ראש בחוק הביטוח הלאומי?

חוק הביטוח הלאומי מגדיר תאונת עבודה בתור תאונה שאירעה לעובד במהלך עבודתו, בהקשר לה או בעקבותיה. על מנת שפגיעת ראש תוכר כתאונת עבודה המזכה את הנפגע בפיצויים וזכויות רפואיות במוסד לביטוח לאומי, עליה להתרחש בסביבת העבודה, בדרך אליה או ממנה או בעקבות סיכונים וסכנות במקום העבודה. גם מחלת מקצוע עשויה להיות מוכרת בחזקת תאונת עבודה וכך גם פגיעות מצטברות מסוג מיקרוטראומה.

 

ממי רשאי העובד לתבוע פיצויים בגין תאונת עבודה פגיעת ראש?

עובד שספג בעקבות תאונת עבודה פגיעת ראש, רשאי לתבוע פיצויים בגין פגיעתו הן ממעסיקו, הן מהמוסד לביטוח לאומי והן מחברת הביטוח, ככל והוא מבוטח בפוליסת ביטוח פרטית מתאימה.

 

סוגי הפיצויים שניתן לקבל בהגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי

בהגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי בעקבות תאונת עבודה פגיעת ראש, ניתן לקבל מספר סוגי סעדים:

  • סבסוד של טיפולים רפואיים והחזר הוצאות רפואיות: במצב שבו עובד נפגע בראשו בעקבות תאונת עבודה או תאונת דרכים שאירעה לו בדרכו למקום העבודה או בשובו ממנו, הוא רשאי לקבל סעדים סוציאליים שונים ובכללם גם טיפול רפואי מסובסד. אדם שנחבל בראשו בשל תאונת עבודה יוכל לקבל טיפולים רפואיים המכוסים בסל הבריאות מקופת החולים, החזרי הוצאות רפואיות, ואף טיפולים משלימים.
  • דמי פגיעה: עובד שעבר תאונת עבודה מסוג פגיעת ראש ונפגע בעקבותיה כושר העבודה שלו, רשאי להגיש למוסד לביטוח לאומי תביעה לתשלום כספי שנקרא "דמי פגיעה". מדובר בסכום שנועד לשמש באופן זמני כתחליף להכנסת העובד שנפגעה בשל פציעתו. דמי הפגיעה מהמוסד לביטוח לאומי משולמים למשך תקופה מוגבלת של עד 3 חודשים. לשם מימוש הזכות נדרש הנפגע להגיש למוסד לביטוח לאומי טופס תביעה ובו פרטי תאונת העבודה שבה נפגע, הטיפולים הרפואיים שקיבל בעקבותיה, מועד הפסקתה של עבודתו, ועוד. במסגרת זו יידרש העובד גם לחתום על טופס ויתור על סודיות רפואית.
  • גמלת נכות כללית: במידה ונפגע העבודה ממשיך לסבול מאובדן כושר עבודה זמני או קבוע, בשל פגיעת הראש שספג בעבודתו, וזאת לאחר שתמה זכאותו לתשלום דמי הפגיעה מהביטוח הלאומי, הוא רשאי להגיש למוסד לביטוח לאומי גם תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה ותשלום של קצבת נכות. במקרה זה התובע יזומן להופיע בפני ועדה רפואית מטעם הביטוח הלאומי, לשם קביעת דרגת הנכות שלו בהתבסס על רשימת הליקויים של המוסד לביטוח לאומי. גובה גמלת הנכות שתשולם לנפגע העבודה הסובל מנכות בשל חבלת הראש, יקבע בהתאם לשיעור אחוזי הנכות שהוועדה אישרה לו. במקרה של פחות מ- 20 אחוזי נכות, הנפגע יקבל מענק נכות חד פעמי, ואילו מעל 20 אחוזי נכות – תשולם לו גמלת נכות חודשית.

 

על הגשת תביעת פיצויים כנגד המעסיק

אדם שנחבל בראשו בעקבות תאונת עבודה יכול להגיש תביעת פיצויים כנגד מעסיקו או כנגד חברת כוח האדם שדרכה הוא מועסק. אפשרות נוספת היא לתבוע את חברת הביטוח שמבטחת את המעסיק. במסגרת התביעה ידרוש הנפגע תשלום של פיצויים בגין נזקי הגוף שנגרמו לו בשל תאונת העבודה שהובילה לפגיעת ראש. לשם כך יידרש העובד להוכיח שפגיעת העבודה נגרמה בשל רשלנות מצד מעסיקו שלא פעל כנדרש ממנו בחוק, להגנה על בטחונם ובריאותם של עובדיו במקום העבודה. לתביעת נזיקין כזו כנגד המעסיק מומלץ ביותר לצרף חוות דעת מקצועית של רופא מומחה שיגבה את טענותיו של התובע בדבר הנזקים שנגרמו לו. למרבה הצער, לא כל תביעת פיצויים בגין פגיעת ראש בעבודה, סופה להניב פיצוי כספי לתובע. כבר קרו מקרים שבהם בתי המשפט פסקו כי התובע נושא באחריות חלקית לפגיעתו בעבודה (תחת סעיף "אשם תורם"), ועל בסיס זה קוזז חלק מסכום הפיצוי שהתובע אמור היה לקבל. לפיכך, מומלץ מאוד להסתייע בעורך דין תאונות עבודה בהגשת תביעת רשלנות כנגד המעסיק.

חשוב גם לדעת כי בנוסף להגשת תביעת הפיצויים כנגד המעסיק, ניתן גם לתבוע פיצויים מהמוסד לביטוח לאומי. במקרה כזה, במידה ובית המשפט יקבע כי המעסיק נדרש לשלם פיצוי כספי לנפגע העבודה, הסכום שישולם ינוכה מסכום הפיצוי שישולם לעובד מהמוסד לביטוח לאומי.

 

האפשרות להגשת תביעה לחברת הביטוח באופן פרטי

עובד המבוטח בביטוח אובדן כושר עבודה פרטי, רשאי במקרה של תאונת עבודה שגרמה לפגיעת ראש, להגיש תביעה לחברה המבטחת אותו. היה ומדובר בפגיעה שנגרמה בעקבות תאונת דרכים בדרכו של העובד לעבודתו או בשובו ממנה, תהיה לו אפשרות גם להגיש תביעת ביטוח כנגד המבטחת שדרכה הרכב מבוטח בפוליסת ביטוח חובה.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
אישור זכאות 28% נכות לתובע שנחבל ברחוב וסובל מכאבים
תובע נמצא זכאי ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה לשנה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!