כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

עשרים אחוז נכות זמנית מתאונת עבודה

תאונות עבודה הן מאורע נפוץ שיכול לקרות לכל אחד, ללא תלות במקום עבודתו, ולהוביל לפגיעה בכושר העבודה באופן ארוך או קצר טווח. מתוך היכרות עם נתון זה, ומתוך רצון לאפשר לעובדים הנפגעים במקום עבודתם זמן להחלים ולהשתקם ללא חשש כלכלי וצבירת חובות.

 

תנאי זכאות - נפגעי עבודה

  • נפגעי עבודה עשויים להיות זכאים למענק נכות חד פעמי או לקצבת נכות חודשית, אם נקבעה להם דרגת נכות בשיעור של 9% לפחות.
  • התביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה תטופל רק אם הוגשה קודם לכן תביעה לדמי פגיעה, שבעקבותיה הוכרה הפגיעה כפגיעה בעבודה.
  • עובדים שהגישו תביעה להכרה בפגיעה בעבודה תוך 12 חודשים ממועד היווצרות הנכות, ואת התביעה לקביעת דרגת נכות תוך 12 חודשים ממועד ההכרה בפגיעה, זכאים לגמלה מלאה ללא הפחתה מיום תחילת הנכות.

לייעוץ מקצועי עם עורך דין אובדן כושר עבודה בנושאי תביעות פיצויים – צרו קשר עם משרדנו.

עשרים אחו

ז נכות זמנית מתאונת עבודה – הסבר מלא

מחייב המחוקק את כל האזרחים במדינה לבטח עצמם כנגד סיכון זה כחלק מפוליסת הביטוח הלאומי, במסגרת ביטוח נכות מעבודה, שהפרטים עלייה יוסברו במאמר זה, שיכלול בתוכו הסבר על המושג "תאונת עבודה", הקריטריונים והפרוצדורה להגשת תביעה מסוג זה לביטוח הלאומי, והתנאים אותם מקבלים מי שעומד בתנאים הללו, תוך מתן דגש על מי שפציעתו הובילה לנכות בשיעור עשרים אחוזים זמניים.

בס"ד

להגשת תביעת נכות כללית

ייצוג מקצועי בכל תחומי תביעות הביטוח

מהי תאונת עבודה?

לפי הגדרת החוק הפשוטה, תאונת עבודה היא "תאונה שהתרחשה תוך כדי ובעקבות העבודה" כמו במקרה של עובד במפעל שנפגע במהלך תפעול מכונה כחלק מעבודתו, כשהתאונה התרחשה תוך כדי שהיה עסוק במשלח ידו ובעקבות משלח יד זה.

 

הגדרת המושג "תאונת עבודה"

למרות קביעה זו, הגדרת המושג "תאונת עבודה" רחבה יותר מחקיקה יבשה זו, ויכולה לכלול בתוכה לא רק תאונות שקרו בעקבות העבודה ותוך כדי העבודה, אלא גם תאונות שאירעו בדרך למקום העבודה, תאונות שקרו במקום העבודה ולא היו קשורות לעבודה עצמה, וכן תאונות שקרו לעובד בדרכו חזרה לביתו ממקום עבודתו.

כמו תאונת דרכים בדרך חזרה ממקום העבודה, או פגיעה שהתרחשה במהלך הפסקת הצהריים כשהעובד אכל במקום העבודה / במסעדה סמוכה למקום העבודה בה הוא נוהג לאכול / מקבל שוברים ממקום העבודה.

עשרים אחוז נכות זמנית מתאונת עבודה

פגיעה שקרתה בדרכו של העובד

פגיעה שקרתה בדרכו של העובד לעבודה יכולה להיחשב כתאונת עבודה רק אם התאונה התרחשה בדרכו הרגילה לעבודה (ללא סטייה משמעותית מהדרך או עצירות ביניים ממושכות מלבד מקרים מוגדרים מראש כגון הורדת ילדים בגן) וכן רק אם מדובר בפגיעה שאינה תוצאה של רשלנותו האישית כמו למשל אי עצירה בתמרור עצור.

 

חשוב לציין!

גם פגיעה נפשית במקום העבודה או מחלה שמתפתחת בעקבות העבודה יכולים להיחשב כ"תאונת עבודה", וזאת אם הם מתקיים קשר סיבתי בין העבודה לבין הפגיעה כמו מקרה שהגיע לבית הדין לענייני עבודה בחיפה, בו אדם תבע את מקום עבודותו ואת הביטוח הלאומי על כך שנגרם לו, לטענתו, התקף לב כתוצאה מהלחץ הרב שהיה שרוי בו במהלך העבודה.

 

מיקרו טראומה

בנוסף לכך, גם מיקרו טראומה – פגיעה שנגרמה כתוצאה מפעילות מתמשכת וחזרתית כחלק מהעבודה, יכולה להיחשב כתאונת עבודה, וכך גם מחלות מקצוע – מחלה בה חלה העובד עקב עבודתו, שרשומה ברשימת מחלות המקצוע שבתקנות הביטוח הלאומי.

 

מה עם עובדים עצמאיים שאין להם מקום עבודה מוגדר?

עובדים עצמאיים שאין להם מקום עבודה מוגדר יוגדרו ככאלו שנפגעו בתאונת עבודה אם הפגיעה נוצרה במהלך ובעקבות משלח ידם.

 

מי זכאי לקצבת נכות מעבודה?

כל אדם שמבוטח בביטוח תאונות עבודה זכאי לפיצויים אם אירעה לו תאונת עבודה. ביטוח תאונות עבודה חל על כלל העובדים בישראל (כולל עובדים זרים) ומוענק כחלק מהשירותים של הביטוח הלאומי. ביטוח נפגעי העבודה נועד לפצות מבוטחים שנפגעו בעבודה על אובדן שכר או הכנסה בתקופה שלאחר הפגיעה, וזאת בתנאי שהפגיעה גרמה לכך שהם אינם כשירים לעבוד.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

זכאותו של עובד עצמאי בעל חוב

זכאותו של עובד עצמאי בעל חוב בדמי הביטוח הלאומי עשויה להיפגע, וייתכן כי יהיה זכאי לגמלה מופחתת או לא זכאי לגמלה כלל. זאת בניגוד לעובדים שכירים, שהאחריות על תשלום דמי הביטוח עבורם מוטלת על המעסיק, וזכויותיהם לא נפגעות גם אם קיים פיגור בתשלום דמי הביטוח. גם מתנדב שנפגע במקום התנדבותו עקב פעולת ההתנדבות זכאי לגמלת נפגעי עבודה.

 

כיצד קובעים את אחוזי הנכות שנגרמו לי?

אחוזי הנכות שנגרמו לאדם כתוצאה מתאונה במקום העבודה נקבעים על ידי וועדת הביטוח הלאומי, שכוללת בתוכה רופא תעסוקה שמוסמך לבצע בדיקה גופנית לנפגע, ואינו עובד בביטוח הלאומי (כדי לאפשר אובייקטיביות מקסימלית). זכות השימוע בפני הוועדה מותנית בהגשת תביעה לביטוח הלאומי בגין פגיעה בעבודה, וצירוף המסמכים הרלוונטיים.

 

במעמד הוועדה

במעמד הוועדה ידונו המומחים בתחום לא רק ברמת הפגיעה שנעשתה לאדם, אלא גם בקשר הסיבתי בינה לבין התאונה שהתרחשה במקום העבודה, כאשר שני הרכיבים הללו הם רכיבי חובה להוכחה, שאי עמידה בהם תוביל לכך שלא יוענק לנפגע את הקצבה שמגיעה לו.

ניתן להגיע לוועדה עם מלווה, שיכול להיות גם עורך דין, שיציג את טענותיו של הנפגע במקומו.

 

מה ההבדל בין נכות זמנית לנכות קבועה?

במהלך הוועדה יקבע הרכב המומחים החבר בה לא רק את דרגת הנכות של האדם, אלא גם אם הנכות היא נכות זמנית (כזאת שלא ברור אם תישאר דומה או תשתנה בעתיד) או קבועה (כזאת שתישאר דומה לאורך זמן ללא אפשרות לשינוי). אם הוועדה הרפואית החליטה שמצבו של הנפגע אינו קבוע ועשוי להשתנות, היא יכולה לקבוע לו דרגת נכות זמנית, לתקופה עתידית של עד כשנה, שלאורכה תשולם למבוטח קצבה לפי דרגת נכותו הזמנית, ושלאחריה יזומן הנפגע לוועדה רפואית נוספת, שתקבע את אחוזי נכותו הקבועה.

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

מהי גובה הגמלה אליה זכאי מי שנכותו הוגדרה כזמנית ובשיעור עשרים אחוזים?

מי שנותר נכה לאחר פגיעת העבודה אותה חווה זכאי לגמלת "נכות מעבודה" בשיעור אחוזים משכרו בהתאם לרמת הנכות שנקבעה לו.

 

כיצד זה נראה בפועל?

מי שנקבעה לו 100% נכות

יהיה זכאי לקצבה חודשית בגובה 75% משכרו בשלושת החודשים לפני הפגיעה חלקי שלוש (עד תקרה של 33,431 שקלים לחודש).

 

20-99% נכות

יהיה זכאי לקצבה חודשית בגובה אחוז נכותו מתוך הקצבה לה היה זכאי לו הייתה נכותו מוגדרת כ100% נכות. כלומר- מי שאחוז נכותו נקבע כ50% זכאי למחצית הקצבה המלאה לה היה זכאי לו נקבעה נכותו כ100%.

 

9-20% נכות

מענק חד-פעמי בסכום הקצבה החודשית המלאה לה היה זכאי, כפול 43.

 

ומה עם נכות זמנית?

מי שנקבעה לו 5-19% נכות זמנית

יהיה זכאי לקצבה חודשית בשיעור אחוז נכותו מסכום הקצבה המלאה (לאורך התקופה בה נקבעה נכותו הזמנית).

 

חשוב לציין!

מי שגילו נמוך מ-21 זכאי לקצבה מוגדלת, שמשולמת כאילו הייתה הכנסתו החודשית בסכום השכר הממוצע. הגדלה זו רלוונטית גם עבור מענק חד פעמי.

 

איזה עוד זכויות מגיעות למי שהוגדר כנפגע עבודה?

נפגעי עבודה זכאים, מעבר לגמלה המחושבת לפי אחוזי נכותם, גם לטיפול רפואי במימון הביטוח הלאומי, הכולל שיקום ודמי נסיעה למקום הטיפול. דמי הטיפול כוללים בתוכם כל דבר הנדרש לריפוי, החלמה ושיקום, וכוללים בתוכם בין השאר גם את דמי החזקתם של מכשירים אורתופדיים שונים, התשלום בגין אשפוז רפואי, תרופות, טיפולי שיניים וצילומים, ללא צורך בקבלת התחייבות מקופת החולים / השתתפות עצמית.

הטיפול הרפואי עצמו אמנם ממומן על ידי הביטוח הלאומי, אך מסופק בפועל על ידי קופת החולים של המבוטח, ללא כיסוי לרפואה פרטית. נכי עבודה זכאים גם (בנוסף לגמלאות המשולמות להם) לשיקום מקצועי, שמטרתו לסייע להם להשתלב בעבודה המותאמת ליכולותיהם לאחר הפגיעה.

הליך קבלת זכויותיך יכול להיות הליך מורכב, שמומלץ להיוועץ במהלכו עם עורך דין מומחה בתחום. אם לאחר קריאת מאמר זה נותרו לכם שאלות, אתם מוזמנים לפנות אלינו, ונעזור לכם במהירות, מקצועיות ומסירות.

תוכן עניינים
השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם: