כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

מדריך מקיף בנושא פיצויי פיטורים

כל אדם המועסק כעובד שכיר, צובר במהלך שנות עבודתו זכויות סוציאליות שונות וביניהן הזכות לפיצויי פיטורין. גובה סכום הפיצויים הנצבר עומד ביחס ישיר לתקופת ההעסקה של השכיר מחד ונגזר מגובה שכרו של העובד, מאידך. הזכות לקבלת פיצויי פיטורים, מותנית בכך שסיום ההעסקה התבצע ביוזמת המעסיק, או בעקבות שינוי בתנאי ההעסקה או שינוי נסיבות שלא אפשר לעובד להמשיך בעבודתו אצל אותו מעסיק.

במאמר שלפניכם נציג מדריך מקיף בנושא פיצויי פיטורין, שהם זכות שחשוב שכל עובד בישראל ידע לממש, במידה ויעלה הצורך. 

מהו הסכום שישולם לעובד במסגרת פיצויי פיטורים וכיצד הוא מחושב?

הסכום שישולם לעובד שפוטר, במסגרת פיצויי פיטורים, מחושב על פי שכרו החודשי של העובד. זאת כאשר עבור כל שנה בה העובד המפוטר הועסק, הוא יקבל שכר של חודש עבודה אחד.

שאלון קרן פנסיה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

פיצויי פיטורין כחלק מהחיסכון הפנסיוני לעובד

מאז שנת 2008, מעסיקים בישראל נדרשים על פי החוק, להפריש למען עובדיהם כספים לחיסכון פנסיוני (באמצעות קרן פנסיה, קופת גמל או ביטוח מנהלים). חלק מההפקדות לחיסכון הפנסיוני, מנותבות לרכיב הפיצויים בקרן, כאשר טווח ההפקדה נע בין 6% ועד 8.33% לפיצויים המחושבים על פי שכרו הכולל של העובד. הפקדות אלו באות כחלופה לתשלום פיצויי פיטורים במועד סיום העסקתו של העובד. זהו הסדר המתאפשר על בסיס סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורין.

 

השלמת פיצויי פיטורין לעובד

למותר לציין שעובד שמעסיקו הפקיד פיצויים לקרן הפנסיה, ביטוח המנהלים או קופת הגמל שלו עד לתקרת ההפקדה (8.33%) לא יהיה זכאי לקבלת תשלום נוסף עבור פיצויי פיטורין מהמעסיק כאשר יסתיימו יחסי עובד ומעביד ביניהם. אולם אם המעסיק הפקיד אחוז נמוך מכך לפיצויים בחיסכון הפנסיוני, אזי במקרה פיטורין או התפטרות המזכה בפיצויי פיטורין, העובד יהיה זכאי לקבל ממנו סכום כספי שישלים את חלק הפיצויים שלא הופקד לפנסיה.

 

פיצויי פיטורין לעובד שעתי

עבור עובדים ששכרם משולם להם על בסיס שעתי ו/או ששעות עבודתם לחודש הן בהיקף דינאמי שאינו קבוע, חישוב סכום פיצויי הפיטורים הוא יתבצע על בסיס סך השעות או ימי העבודה הממוצע לחודש, בשנה האחרונה להעסקתם.

 

באילו תנאים יוכל העובד לקבל פיצויי פיטורים ממעסיקו?

עובד בישראל יהיה זכאי לקבל ממעסיקו פיצויי פיטורין באם פוטר ביוזמתו של המעסיק, לאחר שעבד עבורו במשך 12 חודשים לפחות. יחד עם זאת, קיימים מקרים בהם עובדים עשויים להיות זכאים לתשלום פיצויי פיטורין גם כאשר הם התפטרו ממקום העבודה ביוזמתם הם.

 

קבלת פיצויי פיטורין בהתפטרות על רקע הרעה בתנאי העסקה

ישנם מצבים שבהם עובד מועבר בניגוד לרצונו לתפקיד חדש, למחלקה אחרת בארגון או לסביבת עבודה חדשה (כמו במקרה של ניוד עובד למפעל שונה בקבוצת מפעלים ששייכים לאותו המעסיק). במקרה כזה, ככל שהעברת העובד מתפקידו הקובע לא בוצעה בתיאום מראש עמו וככל שאין מדובר על קידום מקצועי או קידום המגלם בחובו שדרוג בשכרו של העובד, העובד רשאי לראות את השינויים הללו כהרעת תנאי העסקה.

במצב כזה הוא יהיה רשאי להתפטר "בדין מפוטר". היינו, לעזוב את מקום העבודה ביוזמתו, עם זכאות לקבלת פיצויי פיטורין מהמעסיק ודמי אבטלה מהמוסד לביטוח לאומי ללא תקופת המתנה.

 

קבלת פיצויי פיטורים בהתפטרות על רקע מעבר למקום מגורים מרוחק מהעבודה

בסעיף 8 בחוק פיצויי פיטורין נקבע כי עובד שנאלץ להעתיק את מקום מגוריו לאזור המרוחק ממקום עבודתו, זכאי לתשלום פיצויי פיטורין ממעסיקו. נסיבות שבהן מעבר דירה יכול לזכות עובד בקבלת פיצויי פיטורין, הן:

  • מעבר דירה על רקע נישואין
  • מעבר דירה על רקע גירושין
  • מעבר דירה בעקבות בן זוג המשרת בקבע בצבא, בשירות המדינה או במשטרה.
  • מעבר דירה ליישובים חקלאיים, איזורי פיתוח או להתנחלות

לעניין הסוגיה מה ייחשב כיישוב מרוחק מהעבודה, יצויין שהתחשיב של המרחקים מבוצע על פי מרחקי הדרך שמתפרסמים מטעם רשות המדידות הממשלתית. ניתן להסתייע במחשבון באתר המוסד לביטוח לאומי לשם חישוב המרחקים בין יישובים שונים.

 

באילו מקרים העובד לא יהיה זכאי לקבל פיצויי פיטורים?

עובד שעוזב את מקום עבודתו מרצונו ומבלי שהדבר נקבע עבורו על ידי מעסיקו או נכפה עליו מכורח הנסיבות, לא יהיה זכאי לקבל פיצויי פיטורין, למעט סכום הפיצויים שהופקד עבורו בידי המעסיק לחיסכון הפנסיוני.

בנוסף, כאשר עובד חותר תחת מעסיקו באופן שנועד לאלץ את המעסיק לפטר אותו ולשלם לו פיצויים, או עובד שעבר עבירות פליליות במקום העבודה – עלולים לאבד את זכאותם לתשלום פיצויי פיטורין, גם אם הם עומדים לכאורה בתנאי הזכאות הקבועים בחוק. אותו הדין חל גם על עובד שמעסיקו יכול להוכיח כי הסב באופן מכוון נזקים לארגון.

מדריך מקיף בנושא פיצויי פיטורים

איך מתבצע שחרור פיצויי פיטורים מהחיסכון הפנסיוני בסיום ההעסקה?

כדי שעובד שעוזב את עבודתו, יוכל לקבל את פיצויי הפיטורים בקרן הפנסיה שלו לרשותו, עליו  לקבל ממעסיקו אישור לשחרור כספי הפיצויים. את האישור הזה, יש להעביר לקרן הפנסיה או חברת הביטוח שבה החיסכון הפנסיוני מנוהל.

אולם למרות האמור לעיל, חשוב לציין כי החל משנת 2018, עובדים יכולים למשוך את פיצויי הפיטורים שלהם גם ללא אישור מפורש ממעסיקם, במידה והמעסיק לא מסר אף הודעה לגוף המנהל את החיסכון הפנסיוני של העובד, וזאת בתוך פרק זמן של עד ארבעה חודשים מסיום יחסי עובד ומעביד.

מלבד אישור זה מהמעסיק לשחרור כספי הפיצויים, עובד שחפץ במשיכת פיצויי הפיטורים שלו, יהיה חייב גם לקבל אישור המציין את היקף פיצויי הפיטורים שנצברו לזכותו, ולהעבירו למס הכנסה כדי לקבוע את שומת המס כנגד כספי הפיצויים. את האישורים הנ"ל יש להעביר לגוף המנהל את החיסכון הפנסיוני, ולהורות לו לאיזה חשבון בנק יש להעביר את כספי הפיצויים.

לצורך העניין, גם גם להעביר לגוף המנהל אישור על בעלות בחשבון, מאחר ושחרור פיצויי הפיטורים חייב להתבצע לחשבון בנק הרשום על שמו של בעל הפיצויים.

כך או כך, ההמלצה הגורפת היא להימנע עד כמה שניתן ממשיכת כספי פיצויי הפיטורים מהחיסכון הפנסיוני, לפני ההגעה לגיל הפרישה, על מנת שלא לפגוע בקצבת הפנסיה של העובד.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

מה ניתן לעשות במקרה של הלנת פיצויי פיטורין על ידי המעסיק?

לעיתים מחלוקות המתגלעות בין עובד למעסיקו סביב סיום יחסי העסקה, מובילה לכך שהמעסיק ממאן לשחרר את כספי הפיצויים בחיסכון הפנסיוני של העובד, או להשלים את יתרת הפיצויים שהעובד זכאי לקבל. במקרים אלו העובד רשאי לנקוט בצעדים משפטיים, ואף להגיש תביעה כנגד המעסיק.

במקרים מסוג זה, ובפרט במידה ולא נפל פגם בהתנהלותו של העובד, נוטים בתי הדין לענייני עבודה לפסוק לטובת העובדים בדרך כלל. יחד עם זאת, ככל שקיים חשש לכך שהעובד ביצע עבירות במקום העבודה או מעל באמון מעסיקו, עשוי בית המשפט לראות את הלנת תשלום הפיצויים לעובד כסנקציה לגיטימית מצד המעסיק.

 

למי פונים להתייעצות בנושא פיצויי פיטורים?

במידה ויש לכם שאלות הנוגעות לפיצויי פיטורין או למחלוקות עם המעסיק הקשורות בזכאותכם לפיצויים מסוג זה, תוכלו להתייעץ עם עורך דין דיני עבודה המתמחה בנושא פיצויי פיטורין. במרבית המקרים, ניתן לגשר על פערים ואי הסכמות בין עובדים למעסיקים בסוגיה זו, מבלי להגיע לערכאות משפטיות. זאת בעזרת ייצוג משפטי איכותי והכרת זכויותיכם.

תוכן עניינים

עו”ד פייפר כהן בפייסבוק עו”ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם: