החזר מס ילד נכה

ציבור משלמי המיסים בישראל זכאי לקבלת הטבות מיסוי שונות, שמימושן מתאפשר בכפוף לעמידה בקריטריונים מזכים מסוימים כפי שנקבע בפקודת מס הכנסה. אחת ההטבות המשמעותיות ביותר שהורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים רשאים לקבל ממס הכנסה היא 2 נקודות זיכוי בגין ילדם הנכה, שמאפשרות לצמצם באופן ניכר את חבות המס שלהם.

מדובר בהטבה ששוויה הכספי נאמד באלפי שקלים לשנה ולכן במרבית המקרים משתלם מאוד לנצל אותה. ומה יעשו הורים לילדים נכים שלא הכירו את זכויותיהם בהקשר זה? למרבה המזל, ישנה האפשרות להגיש בקשה למימוש הזכות באופן רטרואקטיבי, ולקבל החזר מס ילד נכה. באפשרות זו נדון בהרחבה במסגרת מאמר זה.

מי זכאי להחזר מס ילד נכה וכיצד ההטבה ניתנת בפועל?

להחזר מס ילד נכה, זכאים הורים לילדים הלוקים במחלה, מום, תסמונת או מוגבלות אחר – פיזית, נפשית או שכלית. הטבה זו ניתנת כנקודות זיכוי במס, המקנות למקבליהן הנחה בחישוב של חבות המס מול רשות המיסים. במידה והזכאות אינה ממומשת לאורך שנת המס, ישנה האפשרות להגיש למס הכנסה בקשה לקבלת החזר מס רטרואקטיבי בשנת המס העוקבת.

את הבקשה ניתן להגיש גם עבור שנות מס קודמות שבהן הזכאות לנקודות הזיכוי הללו לא מומשה, כאשר התקופה המרבית לקבלת ההחזרים עומדת על שש שנים אחורה למועד הגשת בקשת ההחזר.

 

מהם סכומי ההחזר שניתן לקבל ממס הכנסה כשמבקשים החזר מס ילד נכה?

נכון לשנת 2022, שוויה של כל נקודת זיכוי במס הכנסה הוא 223 ש"ח לחודש. בחישוב שנתי כולל מדובר בסכום של 2,676 ש"ח. עבור כל ילד המאובחן כילד עם צרכים מיוחדים, ההורים זכאים לשתי נקודות זיכוי במס הכנסה, ולכן ניתן להגיע לסכום החזר מס של עד 5352 ש"ח בשנה (בגין כל ילד נכה במשפחה).

פירוש הדבר הינו שמשפחה שגדלים בה שני ילדים נכים או יותר, עשויה להיות זכאים לקבלת החזרי מס שנתיים בסכום העולה על 10,000 ש"ח לשנה.

על התנאים המזכים בקבלת החזר מס ילד נכה לילדים קטינים

פקודת מס הכנסה קובעת כי תנאי הסף לקבלת החזרי מס עבור ילד נכה שטרם מלאו לו 18 שנים, הם כדלקמן:

  • הילד נבדק אצל נוירולוג מומחה או רופא מומחה בתחום התפתחות הילד, אשר קבע כי הוא לוקה בשיתוק באחת הגפיים, נולד כשאחת מגפיו חסרה, או איבד את אחת מגפיו.
  • הילד אובחן בידי רופא עיניים כעיוור.
  • הילד אובחן בידי נוירולוג או מומחה להתפתחות הילד, כמי שלוקה בפיגור שכלי.
  • הילד אובחן כסובל מפיגור התפתחותי בשל לקויות למידה, והופנה למסגרת לחינוך מיוחד על ידי ועדת השמה.
  • הילד אובחן כסובל מפיגור התפתחותי בעקבות מחלה חמורה, וזכאי לקבל גמלת ילד נכה מטעם המוסד לביטוח הלאומי.

 

על התנאים המזכים בקבלת החזר מס ילד נכה לילדים בגירים

גם עבור ילד בגיל 18 ומעלה שלו צרכים מיוחדים מאובחנים, ההורים עשויים לקבל נקודות זיכוי במס הכנסה, בהינתן והילד עומד בקריטריונים המזכים כדלקמן:

  • הילד עדיין מצוי תחת חזקת הוריו –  תנאי זה רלוונטי גם במידה והילד הבגיר מתגורר בפועל במוסד או מסגרת חוץ ביתית ייעודית כמו דיור משותף לאנשים "נטולי יכולת". גם במצב כזה הוא יכול עדיין להיחשב מבחינת החוק כילד התלוי בהוריו. גם במידה והילד הבגיר יינשא לאדם אחר שנחשב נטול יכולת, הוא עשוי לזכות את הוריו בהטבת המיסוי על פי שיקול הדעת של פקיד שומה במס הכנסה.
  • הילד הוכר כנטול יכולת ואובחן בידי נוירולוג כבעל שיתוק בגפה מגפיו / כבעל גפה חסרה או כזו שנכרתה, והדבר הוצהר בטופס 127.
  • הילד הוכר כנטול יכולת ואובחן כמי שלוקה פיגור שכלי, על ידי ועדת האבחון של משרד הרווחה.
  • הילד הוכר כנטול יכולת ומחזיק בתעודת עיוור אותה הפיק השירות לעיוור של משרד הרווחה.
  • הילד הוכר כבעל 74 אחוזי אובדן כושר עבודה קבועים במוסד לביטוח הלאומי.

 

 

איך מגישים בקשה להחזר מס ילד נכה? קווים מנחים שחשוב להכיר

קבלת החזר מס ילד נכה, עשויה להתבצע עצמאית על ידי הגעה לסניף מס הכנסה במקום מגוריכם והגשת טופס בקשה רלוונטי לפקיד השומה. אל הטופס יש לצרף כמה סוגים של אישורים ותיעוד רפואי רלוונטי שנועד לבסס את היותם של הילד הנכה והוריו זכאים לקבלת הטבת המס בהתאם לקריטריונים שמנינו קודם לכן.

 

הטפסים שיש להגיש במסגרת הבקשה להחזרי מס ילד נכה

אל הבקשה להחזר מס לילד נכה יש לצרף את הטפסים והמסמכים הבאים:

  • טופס 116א' לקבלת זיכוי במס הכנסה בגין בן משפחה נטול יכולת
  • טופס 127 שימולא בידי הרופא שמולו לקותו של הילד אובחנה

בנוסף לאלו, יש צורך בצירוף אסמכתאות רלוונטיות בהתאם לאופי הנכות שבגינה מבקשים את החזר המס. למשל, תעודת עיוור עבור ילדים עיוורים, אישור מוועדת ההשמה עבור ילדים בעלי לקויות למידה, או אישור הזכאות לקבלת קצבת ילד נכה מהמוסד לביטוח לאומי.

 

איך ניתן לדעת אם אנו זכאים לקבל החזר מס ילד נכה?

הדרך היעילה והמהירה ביותר לדעת האם אתם זכאים לקבלת החזרי מס עבור ילדכם הנכה, היא לפנות לחברה המתמחה בבדיקת זכאות להחזרי מס ובמימוש זכויות רפואיות. רוצים לבדוק את זכאותכם להחזר מס לילד נכה? מלאו את פרטי הקשר שלכם בטופס הבא וצוות המומחים שלנו ידאג ליצור עמכם קשר בהקדם לטובת בדיקת זכאות מקיפה ומהירה, ללא עלות וללא התחייבות!

 

שאלות ותשובות נפוצות לגבי קבלת החזר מס ילד נכה

אנו נתקלים מעת לעת בשאלות החוזרות על עצמן מצד לקוחותינו באשר לקבלת החזר מס ילד נכה. לנוחיותכם, בחרנו לרכז את הנפוצות ביניהן, להלן:

התקופה המקסימלית שבגינה ניתן לבקש החזרי מס עבור ילד נכה עומדת על שש שנים לכל היותר, לשנת המס שבמהלכה בקשת ההטבה מוגשת. 

ישנם בהחלט מקרים שבהם ניתן ניתן גם לבקש ולקבל נקודות זיכוי במס הכנסה או החזרי מס בגין ילד נכה גם אם כבר מלאו לו 18 שנים או יותר.

במידה והילד הנכה נמצא תחת חזקתו של אדם שאיננו אחד מהוריו הביולוגיים, ייתכן כי אפוטרופוס זה יוכר כזכאי למימוש הזכות לזיכוי ממס הכנסה בגין הטיפול בילד בעל הצרכים המיוחדים. אפוטרופוס שהוכר כזכאי לנקודות הזיכוי הללו במס הכנסה, יוכל גם לבקשן במסגרת בקשה להחזרי מס שנתיים, באם לא ניצל אותן במהלך שנת המס עצמה.

במשפחות שבהן גדלים 2 ילדים בעלי צרכים מיוחדים או יותר, תיתכן לא אחת קבלת 2 נקודות זיכוי ממס הכנסה עבור כל אחד מהילדים הנכים. במקרים מהסוג הזה קיימת האפשרות לקבוע מה יהיה אופן חלוקתן של נקודות הזיכוי במס בין ההורים (על פי היקף ההכנסות של הצדדים), וזאת במטרה לנצל באופן מיטבי את הקלת המס הזו. 

אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
ביטוח לאומי נכות ילדים

מדינת ישראל מעמידה באמצעות המוסד לביטוח לאומי, סעדים שונים למשפחות עם ילד נכה או ילדים נכים. בסקירה להלן נסביר אילו זכויות מקנה בביטוח לאומי נכות

גמלת ילד נכה אוטיזם

ילדים המאובחנים כמי שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, עשויים להיות זכאים לקבלת גמלת ילד נכה אוטיזם מהמוסד לביטוח לאומי מדי חודש, באמצעות הוריהם. תכליתה של גמלה

נכות ילדים

גידול ילד נכה הוא אתגר לא פשוט ולכן החוק הביטוח הלאומי בישראל, מעמיד לרשות הילד הנכה ובני משפחתו מגוון סעדים. במדריך זה נפרט אודות הזכויות

תשלום רטרואקטיבי ילד נכה

ישנם מקרים שבהם קצבת ילד נכה ניתנת לקבלה גם עבור התקופה שקדמה להגשת התביעה בפועל. בשורות הבאות נסביר מהם התנאים לקבלת תשלום רטרואקטיבי ילד נכה

תקנות ילד נכה

תקנות ילד נכה במוסד לביטוח לאומי פורסמו בשנת 2010 ועוסקות בהגדרת תנאי הזכאות לקבלת גמלאות למשפחות בהן גדלים ילדים עם לקויות פיזיות. שכליות ו/או נפשיות

תביעה לילד נכה

הגשת תביעה לילד נכה מתבצעת כשילד או ילדה מאובחנים כבעלי ליקוי גופני, נפשי או שכלי שהטיפול בו כרוך בהוצאות מיוחדות מצד הוריהם ולעיתים מזומנות –

עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?