כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

כל מה שלא ידעתם על: אובדן כושר עבודה בעקבות תעלה קרפלית

אופיו של עולם התעסוקה המודרני הביא לעלייה משמעותית בקרב אוכלוסיית הסובלים מתסמונת התעלה הקרפלית. בהתאם לכך, עולה גם שיעורם של החווים אובדן כושר עבודה בעקבות תעלה קרפלית. מה ניתן לעשות במצב כזה? מהן זכיותיהם של הסובלים מכך? על כל זאת ועוד במאמר שלפניכם.

 

תנאי זכאות - נפגעי עבודה

  • נפגעי עבודה עשויים להיות זכאים למענק נכות חד פעמי או לקצבת נכות חודשית, אם נקבעה להם דרגת נכות בשיעור של 9% לפחות.
  • התביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה תטופל רק אם הוגשה קודם לכן תביעה לדמי פגיעה, שבעקבותיה הוכרה הפגיעה כפגיעה בעבודה.
  • עובדים שהגישו תביעה להכרה בפגיעה בעבודה תוך 12 חודשים ממועד היווצרות הנכות, ואת התביעה לקביעת דרגת נכות תוך 12 חודשים ממועד ההכרה בפגיעה, זכאים לגמלה מלאה ללא הפחתה מיום תחילת הנכות.

לייעוץ מקצועי עם עורך דין אובדן כושר עבודה בנושאי תביעות פיצויים – צרו קשר עם משרדנו.

מהו אובדן כושר עבודה בעקבות תעלה קרפלית?

לפני שנפרט את זכויותיהם של הסובלים מתסמונת התעלה הקרפלית יש להבהיר שני מושגים: תמונת התעלה הקרפלית ואובדן כושר עבודה.

 

מהי תסמונת התעלה הקרפלית?

תסמונת התעלה הקרפלית היא דלקת כרונית בשורש כף היד. תסמיניה של התסמונת שונים ומגוונים, וביניהם: תחושת נימול בכף היד, הירדמות של כף היד, כאבי ידיים וזרמים בכפות הידיים. בדרך כלל התסמינים יופיעו יותר ביד הדומיננטית, אך שתי הידיים יסבלו מהתסמונת.

תסמונת התעלה הקרפלית נגרמת בעקבות לחץ על העצב המצוי בשורש כף היד, ויכולה להתפתח ממצבים רפואיים קודמים, כמו סכרת או השמנת יתר, או כתוצאה מעבודת ידיים מאומצת או ממושכת, כמו: הקלדה במחשב, כתיבה על לוח, שיוף וכו'.

 

מהו אובדן כושר עבודה?

אובדן כושר עבודה הוא מצב שבו, עקב פציעה או מחלה, אדם אינו מסוגל לעבוד עוד כפי שהיה מסוגל קודם לכן, או במצבים קיצוניים יותר – אינו מסוגל לעבוד כלל.

אם כן, מצב של אובדן כושר עבודה בעקבות תסמונת התעלה הקרפלית הוא מצב שבו הכאבים שגורמים התסמונת אינם מאפשרים לסובל ממנה לעבוד כפי שעבד בעבר. הדבר נפוץ במיוחד כאשר העבודה כוללת בתוכה גם עבודת ידיים מובנית, כזו שפעמים רבות היא מלכתחילה הגורם לפגיעה.

כל מה שלא ידעתם על אובדן כושר עבודה בעקבות תעלה קרפלית

זכויותיהם של הסובלים מאובדן כושר עבודה עקב תעלה קרפלית

לסובלים מאובדן כושר עבודה עקב תסמונת התעלה הקרפלית מספר זכויות עיקריות, כאשר כמובן הזכאות לזכויות הללו משתנה בהתאם לנסיבות המקרה הספציפיות, כפי שנפרט בהמשך:

 

זכות ראשונה: זכות לקצבת נכות מעבודה

הזכות הראשונה שעומדת לחלק מן האנשים שחווים אובדן כושר עבודה בעקבות תעלה קרפלית היא זכות לקצבת נכות מעבודה. זכות זו רלוונטית כמובן רק עבור מי שתסמונת התעלה הקרפלית נגרמה לו עקב הפעולות שנדרש לבצע במקום העבודה.

ואלו הם התנאים לקבלתה של קצבת נכות מעבודה:

שאלון נכות עבודה

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

תנאי ראשון: קיומו של ביטוח פגיעות בעבודה

התנאי הבסיסי הראשון לאפשרות קבלתה של קצבת נכות מעבודה הוא קיומו של ביטוח מפני פגיעות בעבודה. תנאי זה מתמלא בקלות יחסית עבור כל עובד שהוא תושב ישראל, שכן על פי חוק הביטוח הלאומי כל עובד מחויב להיות מבוטח בביטוח כזה.

 

תנאי שני: קשר סיבתי בין העבודה לפגיעה

התנאי השני הוא כמובן קיומו של קשר סיבתי בין העבודה, תנאיה או הפעולות הנדרשות בה, לבין הפגיעה ממנה סובל העובד, ובמקרה שלנו – תסמונת הרעלה הקרפלית.

כפי שכבר הזכרנו לעיל, תסמונת הרעלה הקרפלית מוכרת הלכה למעשה פעמים רבות ככזאת שנגרמת מביצוע עבודות ידיים מאומצות מסוימות במשך זמן ממושך.

עם זאת, כמובן שאין די בכך, ויש לוודא שיש לכם את מירב הראיות האפשריות להוכחתו של קשר סיבתי שכזה. רמת ההוכחה הנדרשת במקרה הזה היא מאזן הסתברויות, כלומר, על התובע להוכיח את טענותיו בשיעור של 51% לפחות, כך שטענותיו יהיו מעט יותר משכנעות משל הצד השני.

 

תנאי שלישי: שיעור אחוזי הנכות

לקצבת נכות מעבודה זכאי רק מי שנקבעה לו נכות רפואית בשיעור של 9% אחוזים לפחות. מדובר בהקלה משמעותית ביחס לאחוזי הנכות הנדרשים לצורך קבלתה של כל סוג של קצבת נכות כללית, העומדים על 40% במקרה הטוב ביותר.

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

תנאי רביעי: הגשתה של תביעה לדמי פגיעה וקבלתה

התנאי הרביעי לקבלת קצבת נכות מעבודה הוא גם תנאי סף, כלומר מי שתנאי זה לא מתקיים לגביו כלל לא יכול להגיש תביעה כאמור. תנאי זה כולל הגשת תביעה לדמי פגיעה על ידי המבוטח, וקבלתה על ידי הביטוח הלאומי.

תביעה לדמי פגיעה היא תביעה שמטרתה לשפות את העובד על הימים שנעדר מעבודתו עקב פגיעה בעבודה או עקב מחלת מקצוע שנגרמה לו. קצבת הנכות מעבודה מטרתה לשפותו על הנכות שנגרמה עקב אותה פגיעה, ועל כן מדובר בהכרח בתביעות שתלויות זו בזו.

אם לא התקבלה תביעתו של העובד לדמי פגיעה, סימן שלא מדובר בפגיעה בעבודה, ועל כן קל וחומר שלא מגיעה לו קצבת נכות מעבודה.

על מנת שקצבת הנכות מעבודה לא תיפגע יש להגישה בתוך 12 חודשים מיום קבלתה של תביעת דמי הפגיעה לכל המאוחר. הגשה מאוחרת יותר נחשבת לשיהוי ועלולה לפגוע בגובה הקצבה או בתאריך שייקבע לתחילתה של הנכות.

שאלון נכות כללית

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

זכות שנייה: קצבת נכות כללית

הזכות השנייה היא זכות חלופית לזכות הראשונה, כלומר היא רלוונטית אך ורק לעובד שלא מתקיימות לגביו הנסיבות לתביעת קצבת נכות מעבודה. ככל שאלו מתקיימות, הרי שתביעה לקצבת נכות מעבודה עדיפה על תביעה לקצבת נכות כללית.

אם כן, הזכות לקצבת נכות כללית עומדת לכל מי שחווה אובדן כושר עבודה, לא משנה מאיזו סיבה וכיצד קרתה הפגיעה. עם זאת, הזכות לקצבה עומדת רק למי שנקבעו להם, על ידי וועדה רפואית של הביטוח הלאומי, 60% נכות, או 40% נכות ממספר ליקויים כאשר אחד הליקויים עומד על 25%, לפחות.

בנוסף לכך צריכה הנכות התפקודית, כלומר שיעור אי-הכושר של התובע, לעמוד על 50% לפחות. כך שמי שבעקבות התסמונת איבד רק 25% מכושר השתכרותו לא יהיה זכאי לקצבה.

קצבת הנכות הכללית תלויה גם בהשתכרותו בפועל של התובע, כך שאם הוא מרוויח מעל ל-6,000 ₪ בחודש מעבודתו, כשכיר או כעצמאי, הוא לא יהיה זכאי לה.

 

זכות שלישית: קצבת נכות מחברת הביטוח

הזכות השלישית שעומדת לטובת מי שאיבד את כושר עבודתו, באופן מלא או חלקי, עקב תסמונת התעלה הקרפלית היא קצבת נכות מחברת הביטוח. ביטוח אובדן כושר עבודה כלול בדרך כלל בחיסכון הפנסיוני שלנו באופן מובנה, ועל כן כמעט כל העובדים בשוק העבודה הישראלי מבוטחים בו.

ביטוח זה לרוב אינו סותר את קבלתם של כספים נוספים מהביטוח הלאומי, למשל דרך קצבת נכות כללית, ועל כן ניתן לפעול בשני המישורים בו זמנית. סוגים שונים של פוליסות ביטוח

לא כל ביטוח אובדן כושר עבודה זהה לחברו. ישנם ביטוחים שמכסים רק מצב בו העובד אינו יכול עוד להשתכר כלל, מכל עבודה שהיא, ישנם המכסים מצבים בהם העובד אינו יכול עוד להשתכר באופן מלא מעבודה התואמת את השכלתו והכשרתו, וישנם המכסים כל מצב בו העובד אינו יכול להמשיך כרגיל במשרתו הקודמת.

סוג הפוליסה חשוב במיוחד כאשר מדובר באובדן כושר עבודה בעקבות תעלה קרפלית, שכן פעמים רבות התסמונת נגרמת עקב העיסוק הספציפי בו עסק העובד קודם להופעתה, וממילא היא מונעת ממנו להמשיך דווקא בעיסוקו הספציפי, ולאו דווקא בעיסוקים אחרים.

על כן, עובד שמעוניין שהביטוח שלו יכסה כל מצב בו הוא יצטרך לחזר על הפתחים אחר עבודה חדשה, לעיתים כזו שאף אינה תואמת את הכשרתו ואת השכלתו, צריך לבחור בפוליסה המתקדמת, זו שמבטחת מפני כל אובדן של יכולת ההשתכרות במקצוע הספציפי בו הוא עוסק כעת.

תסמונת התעלה הקרפלית היא דלקת כרונית אשר באה לידי ביטוי בשורש כף היד . כול אדם עשוי לחוות שונה את התסמונת ובין התסמינים ניתן למצוא הירדמות של כף היד, כאבי ידיים וכן, תחושת נימול בכף היד.

אובדן כושר עבודה בעקבות תעלה קרפלית יהיה כאשר אדם אשר חווה את התסמונת לא יכול להמשיך לעבוד כפי שעבד לפני התפתחות התסמונת וכתוצאה מכך, זקוק לסיוע מהמדינה (או מחברת ביטוח או פנסיה פרטית).

אובדן כושר עבודה בעקבות תעלה קרפלית מזכה ראשית בזכות לקצבת נכות מעבודה. קבלת הקצבה מותנית בעמידה בכול מיני תנאים אך ראשית, שאכן האדם יחווה אובדן כושר עבודה ברמה מספקת בהתאם לתנאי הפוליסה שלו או לתנאי הביטוח הלאומי.

התשובה היא כן, על מנת לקבל קצבת נכות, וכן קצבה בגין אובדן כושר מעבודה, נדרש ראשית לקבל הכרה בנכות וזאת על ידי קבלת אחוזי נכות. גם לכך יש תנאי מספק, שיעור אחוזי הנכות צריך להיות גבוה מ-9 אחוזים.

תוכן עניינים
השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם: