כחלק מקבוצת משרד עוה"ד פייפר- כהן

סעיף 10 – מחלות קרום הלב

סעיף 10 – מחלות קרום הלב בתקנות הנכויות של המוסד לביטוח הלאומי מתייחס למחלות קרום הלב ולאחוזי הנכות האפשריים בגין כל מצב רפואי הכרוך בבעיה זו. הביטוח הלאומי קובעים אחוזי נכות בשלוש קטגוריות הנוגעות לפגיעה בקרום הלב להלן: דלקת נגיפית, שפירה או חבלתית, דלקת שחפתית (סיבוך נדיר למדי של מחלת השחפת) ודלקת שגרונית.

מהם שיעורי הנכות הנקבעים וכיצד ניגשים לוועדה הרפואית בביטוח הלאומי? במאמר הבא תקבלו את מלוא האינפורמציה והזכאויות לתביעה במטרה לקבל את דמי הפיצויים המגיעים לכם כחוק:

מידע אנטומי לגבי קרום הלב ומחלותיו הפוטנציאליות

קרום הלב (פריקרד – pericard) מכיל דופן כפולה העוטפת את הלב מכל צדדיו. הדופן הפנימית היא זו שצמודה ללב ובינה לבין הדופן החיצונית ישנו נוזל בכמות מועטה, המספק סיכוך והחלקה של שתי השכבות אחת על גבי השנייה. השכבה החיצונית מתפקדת כמקבעת הלב למקומו והיא מחוברת במספר מוקדים לאיברי בית החזה. המערכת הזו יוצרת הפחתה בחיכוך שבין הלב הפועם לבין יתר האיברים. 

שאלון נכות כללית

מלאו את השאלון וניצג מטעמנו יחזור אליכם לייעוץ

תפקידו החשוב של קרום הלב

אם כעת תפקידו החשוב של קרום הלב ברור לכם יותר, הרי שפשוט להבין כמה חמורה ומסוכנת היא הפגיעה בו. אם נוצרה דלקת בקרום הלב, היא מביאה לכאבים דוקרים או חותכים ממש בבית החזה וכן לרעשי "שפשוף" כתוצאה ממגע בין שתי שכבות הקרום. 

 

הסיבות לדלקת באזור זה

הסיבות לדלקת באזור זה נעות מוירוסים פשוטים ונפוצים ועד לשפעות שונות, לכל אחד מהם עשוי להיווצר סיבוך של דלקת חוזרת ולגרום להצטברות נוזל הדלקת על חשבון כניסת הדם לחלל הלב, מה שיביא לירידה בתפוקתו ולנפילה תלולה בלחץ הדם. במצב כזה, הפעולה הרפואית הנדרשת היא ניקוז מיידי של הנוזל המקיף את הלב. 

 

סיבוך בדיעבד

מקרה אחר הוא של סיבוך בדיעבד, שבו הדלקת חלפה אך האזור הצטלק קשות והביא להידבקויות מקומיות הגורמות לבצקות בגפיים התחתונות, ורידי צוואר תפוחים ונוזל מיימת בבטן. 

 

מחלות נוספות בקרום הלב

מחלות נוספות בקרום הלב הן זיהומים שונים כמו פטריות ושחפת, סיבוכים כתוצאה ממחלת כליות, קרינה לבית החזה (במסגרת טיפולי הקרנות לגידולים מקומיים), מחלות ברקמת החיבור כמו לופוס או פציעה וטראומה. 

 

אחוזי נכות לפי סעיף 10

סעיף החוק המתייחס לקרום הלב מפרט את שורת המצבים בהם ניתן להגיש תביעה ולקבל נכות בשיעור מסוים, המקנה תשלום חד פעמי או במסגרת חודשית קבועה בהתאם לתקנות והזכאויות האמורות בחוק:

 

דלקת קרום הלב – נגיפית שפירה או חבלתית

40% נכות ייקבעו לאדם שלקה בדלקת נגיפית כתוצאה ממחלה או פציעה ותקופת ההחלמה שלו עמדה על חודשיים. 

 

0% נכות

ייקבעו לכל מצב שבו אחרי תקופת ההחלמה לא נותרו כל הפרעות או סימנים קליניים. אם אכן נותרו הפרעות או סימנים קליניים, הוועדה תקבע את אחוזי הנכות על פי בדיקת מצבו התפקודי הנוכחי של הלב.

 

דלקת קרום הלב – שחפתית בעקבות החלמה קלינית

במקרה זה הוועדה הרפואית במוסד לביטוח הלאומי תעמוד על שיעור אחוזי הנכות לשחפת הריאות בהתאם לתקופת ההחלמה שהייתה בגינה וככל שנותרו הפרעות וסימנים קליניים באזור הלב. 

 

דלקת קרום לב שגרונית

שיעורי הנכות בוועדה ייקבעו בהתאם למצב התפקודי של הלב לאחר ההחלמה. אם המחלה הביאה לביצוע ניתוח, יהיה ניתן להגיש כעבור חצי שנה ממנו את התביעה ולקבל 60% נכות בהתאם למצבו התפקודי הנוכחי של הלב. 

 

הליכי התביעה לקצבת נכות כללית במחלות לב

לפני שניגע בהליך עצמו, חשוב לדעת כי כל אדם הסובל ממחלת לב ונקבעה לו נכות רפואית אך הוחלט כי הוא לא זכאי לקצבה (0%-40% נכות) עשוי להיות בעל זכויות אחרות בגין נכות רפואית הן בביטוח הלאומי והן במס הכנסה. מומלץ להתעדכן באתרי הרשויות בנושא. כמו כן, כל אדם שנקבע כי הוא סובל ממחלת לב לצד מחלה או ליקויים נוספים צפוי לקבל נכות המשוקללת ממכלול הליקויים שלו. 

 

במצבי מחלת לב מתקדמת

במצבי מחלת לב מתקדמת, הזכאות תיקבע לעתים מבלי להיות מזומנים לוועדה הרפואית דרך מסלול מהיר. יש לקבוע תחילה דרג אי כושר המהווה תנאי סף לקבלת קצבת נכות והתשובה מהוועדה תינתן עם אפשרות לערעור על קביעותיה. עד לקביעת הזכאות ותחילת תשלומי הקצבה לזכאים, מומלץ לבדוק האם קיימת לכם זכאות להבטחת הכנסה. 

אנו ממליצים במקרים מהסוג הזה להסתייע בגורמים מקצועיים שיוכלו למצות את זכויותיכם ולהקל על תהליכי הוועדה וההמתנה לקביעת דרגת אי כושר ואחוזי הנכות. 

 

נקודות נוספות שחשוב לדעת

נכות בשיעור 0%

אם נקבעה לכם נכות בשיעור 0% בעבר אך כעת נוצרו בעיות חדשות מפאת דלקת קרום הלב, ניתן להגיש תביעה בגין החמרת המצב כך שהוועדה הרפואית תוכל להחליט בנוגע לאחוזי נכות נוספים. יש להגיש את מלוא התיעוד הרפואי על מנת להוכיח את הקשר הסיבתי בין המצב הרפואי הקודם לחדש ולעתים מומלץ לצרף גם חוו"ד מומחה בנושא זה.

 

תביעת נכות כללית

בכל הגשת תביעת נכות כללית בודקים את מכלול הבעיות הנתונות בזמן שבו הוגשה התביעה, כך שתמיד יהיה אפשר להגיש תביעה בגין החמרת המצב ולקבל אחוזי נכות גבוהים יותר לזכאים.

 

הפרעות או סימנים קליניים

ככל שקיימות הפרעות או סימנים קליניים, אחוזי הנכות ייקבעו על פי בדיקה מטעם רופאי הוועדה הבוחנים את מצבו התפקודי של הלב. ייתכן שהוועדה תבקש להפנות את האדם לבדיקות המתאימות מטעמה. 

 

דלקות בקרום הלב

מאחר ודלקות בקרום הלב נגרמות לא פעם בעקבות תחלואה נגיפית, הוועדה תבדוק את מידת הפגיעה שהתרחשה בלב ותעמוד על אחוזי הנכות עבורה בהתאם.

 

אילו מסמכים צריך לצרף?

הגשת תביעת פיצויים לביטוח הלאומי כרוכה במסמכים רבים וחשוב להגישם בצורה מסודרת ואף כרונולוגית ככל האפשר, מבלי להחסיר פרטים בנוגע לתוצאות כל הבדיקות שנשלחתם לבצע, אבחון רפואי לגבי הפרעות בתפקוד הלב, אישורים ומרשמים לטיפולים ותרופות, מסמכי אשפוז ומסקנות מצד הרופאים המטפלים. 

 

דלקת בקרום הלב שנגרמה כתוצאה משחפת

אם מדובר על דלקת בקרום הלב שנגרמה כתוצאה משחפת, יש לצרף אבחון רפואי מתאים לרבות אישור רפואי על חוסר פעילותה של השחפת וכן תיעוד לגבי מועד הגילוי על מחלת השחפת ומועד ההחלמה ממנה. אם התרחשה פגיעה בקרום הלב לאחר תקופת ההחלמה או שישנן הפרעות בלב, יש לצרף על כך תיעוד המוכיח כי הפרעות אלו נגרמו כתוצאה מהדלקת השחפתית.

 

מדלקת שגרונית או דלקת כפורת הלב

אם סבלתם או שאתם סובלים כעת מדלקת שגרונית או דלקת כפורת הלב וכן אם עברתם ניתוח כתוצאה ממחלה בקרום הלב, תידרשו לתיעוד הקובע את הבעיה ואת הנזק הקיים ללב. רופאי הוועדה יקבעו את אחוזי הנכות על פי הסעיפים התפקודיים המתייחסים ללב. 

 

במקרה של ניתוח

במקרה של ניתוח, ניתן להגיש את התביעה רק כעבור חצי שנה מיום הניתוח עצמו. אך אם הניתוח עצמו התרחש בשנה הקודמת להגשת התביעה, כדאי להתחיל בהגשת המסמכים הרפואיים מבעוד מועד על מנת לקבל נכות זמנית בשיעור של 60%. במקביל יש לאסוף מסמכים לגבי הליך ההחלמה ובעיות (אם נוצרו) שהתגלו לאחר הניתוח. 

ייתכן ומגיע לך הרבה כסף!
בדיקה להערכת סיכויי תביעתך ללא התחייבות!

 

לסיכום

אם לקיתם במחלה בקרום הלב, תוכלו לעמוד על זכאותכם מול המוסד לביטוח הלאומי לקבלת אחוזי נכות ותשלום גמלת פיצויים בהתאם לחוק. חשוב לוודא כי אתם ממצים את מלוא זכויותיכם ומקבלים את כל אחוזי הנכות גם בעקבות בעיות רפואיות נוספות הקיימות לכם ופועלים בהליך נכון ומקצועי מול המוסד לביטוח הלאומי ככל האפשר. 

ישנן כמה מחלות אשר מפורטות ומקבלות התייחסות בסעיף 10 – מחלות קרום הלב, ביניהן זיהומים כדוגמת שחפת ופטרת, אך סיבוכים שיכולים להיגרם כתוצאה ממחלות בכליות. כמו כן, פציעות או טראומות משמעותיות בקרום הלב.

למרות שמחלות קרום הלב יכולות להותיר נזק משמעותי, במידה והמחלה לא הותירה הפרעה לאחריה, כלומר האדם לא סובל מתסמין כלשהוא שלאחר המחלה, יינתנו 0 אחוזי נכות בלבד.

אחוזי נכות מקבלים מהביטוח הלאומי אך זאת מותנה בהגשת תביעה על ידי מי שחולה במחלת קרום הלב, או בכל מצב רפואי בעייתי אחר. אחוזי הנכות מחושבים על פי המפורט בספר הנכויות של הביטוח הלאומי, ובהקשר דלקת קרום הלב בסעיף 10.

סעיף 10 מתייחס למחלות בקרום הלב, אך יכול להיות כי המחלה אשר האדם חולה בה וסובל ממנה, מלווה במחלה אחרת אשר בעלת ביטויים חמורים יותר. במקרים אלו, החישוב יהיה בעבור המצב הרפואי והתפקוד הכללי של מגיש התביעה.

תוכן עניינים

עו”ד פייפר כהן בפייסבוק עו”ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם:
לקבלת ייעוץ משפטי חסר פשרות
בנושאי תביעות נזיקין
מלאו את הטופס ונבדוק זכאותכם